Itt a helye minden adatnak,képnek videónak,ami a jó öreg Púposokkal kapcsolatos.Emlékezzünk meg méltán a Ganz-MÁVAG egyik legjobb,sokak által kedvelt dízeléről....még mielőtt végleg kihalnak!
Nem. Pista véletlenül bukkant rá a hírre a GMDL-ben, többet ő sem tud róla. Majd megnézem az ügyiratot, de emlékeim szerint csak arról van benne szó, miért nem csinálják meg az átépítést. Tulajdonképpen az egész azért került szóba a gyár és a MÁV között, mert a gyártó jelentkezett a vasútnál, hogy a kísérleti üzemre szüksége lenne egy mozdonyra, amit átépíthet. A MÁV felajánlotta az éppen baleset javításra váró 217-t erre a célra. Telt az idő, a vasútnak már szüksége let volna a talpra állított balesetes gépre, amihez már megérkezett az új főkeret is a gyártótól, de az átépítés nem kezdődőtt meg. ekkor érdeklődött a gyártónál, hogy mik a szándékai, amire azt a választ kapta, hogy a tervezett átépítésre 1972-ben nincs kapacítása. A vasút ezután intézkedett a gép mielőbbi, főkeretcserés felújítására, a Ganz Mávag meg még évekig rugózott a témán.
Imre, arról esetleg nem írt Szécsey I. , hogy ezen főgépcsoport csere kapcsán vajon felmerült-e a fűtőkazán helyett vonatfűtési generátor beépítése? A dízelmotor -gondolom- a 12 hengeres Pielstick lett volna. Generátorként netán az M63-aséhoz hasonló elrendezésű, de annál kisebb teljesítményű gépezetet építettek volna be? Már, ha egyáltalán...
Beismerem, nem olvastam vissza túl sokat, csak kb. egy hetet, de bátorkodom megkérdezni, hogy hová mehetett ma 17:15-kor Szfvár Repülőtérnél a 114-es Púpos? A 29-es felé ment konkrétan :O
A Dinnyésen történt balesetről a fegyelmi irat van meg. Abban nem részletezik a Púpos sorsát, csak annyit írnak, hogy súlyosan sérült. Vagyis akár kaphatott is főkeret cserét, de soha nem hallottam ilyenről.
Herendnél sem a baleset irataiból derült ki a keret csere ténye, hanem a gép átépítésével foglalkozó iratban említik meg, hogy az új főkeret már rendelkezésre áll a javításhoz. Erre a teljesítménynövelő átépítésre 1972-ben (akkori az irat) nem került sor, mert a gyártónék nem volt rá szerkesztési kapacitása. így a mozdony az eredeti állapotban lett talpra állítva. Ami érdekes a főgépcsoport cserével kapcsolatban: Szécsey Pista jó 2 hónapja írta levélben, hogy a Ganz Mávag Dolgozók Lapja, a cég belső újságja még egy 1977 januári cikkében is foglalkozik a teljesítmény növeléssel, mint előttük álló feladattal.
Utóbbi esetnél nekem csak most szúrt szemet az az érdekesség, hogy már 1970 körül felmerült, hogy kísérleti jelleggel erősebb főgépcsoportot építsenek be a Púposba!
Azert jolenne tudni hogy lesz e meg egy normalis pupossal valami normslisabb ut!?Van e ra remeny egyaltalan?De a legnagyobb baj hogy ezt az egeszet nem is forszirozza senki!Hiaba vasarolt be a nosztalgia is egy csomo pupost,ha csak elszurjak oket,meg anyagolnak veluk!A Nohabokkal gyakran van ut,a pupossal meg szinte semmi,pedig a pupikat is sokan szeretik lenne ra igeny!😯😐
Pontosan igy van,a NOHAB a masik nagy kedvencem es abbol is a narancs a gyerekkorom mert en igy lattam oket eletemben eloszor!Sot gyerekfejjel en nem is tudtam hogy leteznek csikos festesu mozdonyok!en azt hittem minden mozdony olyan is volt mint amilyennek lattam,sot a NOHABROL sem tudtam hogy az a NOHAB en SVEDDIZELNEK hivtam mert a szuleim is igy hivtak!Gondolom ok sem tudtak hogy NOHABNAK hivjak csak azt hogy SVED!De szepek ezek a gyerekkori emlekek es jo ragondolni csak hianyoznak!😉
Az a szirénázó zúgás tényleg igen érdekes! Kíváncsi lennék, vajon élőben is annyira hangos-e, vagy csak a videót rögzítő eszköz mikrofonja volt pont erre a frekvenciára túl érzékeny?
Zárlámpa: Hát valóban nem autentikus, de pl. nekem sikerült túltenni magam ezen a részleten, mint ahogy az öntött pályaszámtábla címerén és feliratán is.
A 209-es színe: Te bizonnyal fiatalabb vagy, nekem viszont volt szerencsém ilyen színben rendszeresen látni a 213-ast, gyerekkoromban, az esztergomi vonalon.
Az viszont igaz, ha a majdani Púpos flotta számlálna legalább annyi darabot, mint a jelenlegi, őshonos hazai Nohab flotta, akkor érdemes volna egyet meghagyni az "átmeneti" utáni színsémával is. (Más kérdés, hogy én azt is az "átmenetinél" sötétebb narancssal, világosszürke alváz és forgóvázakkal, csillagos pályaszámtáblával képzelném, mert hisz' minden "szent"-nek a maga gyerekkora felé hajlik a...
Visszaterve a 209-re amiota megvette a nosztalgia mar nem az igazi es nem eredeti ratettek a zarlampat,akkor ugye ottvan a mar emlitett bugo mellekhang,es hat nem mondom hogy csunya ezzel a narancs festessel de ez sem az igazi!Talan olyan furcsa szokatlan,lehet hogy majd megszokom,de en a mostani szintervre eskuszom,mar csak azert is mert az a gyerekkorom!😉
A szolnokot csak azert irtam mert az mozdonyvontatasu vonat a tarjani meg mint tudjuk uzsgyi,tehat mtorvonat!Csak arra celoztam hogy egyszerubb lenne megoldani szolnok fele a kocsik miatt,persze ha hoznanak kulon 3bhv-t vagy by-ont akkor azert tarjan fele jobblenne menni nyilvan,de azert a szolnoki szemelyen se lenne rossz a pupi!😉
Ez a kép vissza-visszajár a topicba, itt meg színesben látható.
Mondjuk, azon elcsodálkoztam, hogy (a délis fotoalbum alapján) még '74-ben is ezt a színt viselte! Ezek szerint közvetlen ebből vedlett át "átmeneti" narancssá '75-ben.
(Mer' én korábban aszittem, hogy közbe' még visszavedlett csíkos zölddé is...)
A 235 saját magát is alig bírja vonszolni. Kb. 1,5 évvel ezelőtt egy kisdácsiát vittünk vele Fradiba, hát nem volt egy diadalmenet... A Ferencvárosi darukészenlét pont megfelelő munkakör nekik.
En meg mindig azt mondom,hogy jobb lenne nyaron nehany alkalommal betenni a 224-vagy a 235-ost a Szolnoki szemelyre!Az valo nekik 2-3posta bhv-val!Szerintem gyonyoruen mennenek,es siman kibirnak azt a nehany fordat par alkalommal!
Nemtudom hogy az indohazra gondoltok e,de szerintem elegge elvan tulozva hogy mekkorat ment a 209-es!Tudom hogy oreg gep,de hallani hogy hogy erolkodik a dizelmotor tehat nemvolt ez annyira szuper mint ahogy irjak az ujsagban!!Ez a gep mar nem ekkora tavolsagra es nem 6 kocsis vonatokra valo!