Keresés

Részletes keresés

wulfin Creative Commons License 2009.07.22 0 0 15271
Ahhoz hogy le tudj menni PH kornyekere energiaigenyben kell a legtomorseg anelkul nem fog menni.

A PH koncepcio nagyon jol ki van talalva es kicsit a leggyengebb lancszem elven mukodik azaz hiaba a sok befektetes ha egy ponton lazabb az ember a tobbi is ertelmet veszitheti.

Mik a szubjektiv gondok a szelloztetessel es legtomroseggel? Hathat meg tudunk gyozni:)
Előzmény: Balázs1979 (15270)
Balázs1979 Creative Commons License 2009.07.22 0 0 15270

Kedves Mekk Elek és a többiek!

 

Köszönöm a válaszokat neked és a többieknek is.

 

Sajnos elég köves a talaj nálam, ami hőkapacítás miatt jó, viszont a földmunka nagyon kemény dió. Ezért próbáltam volna okoskodni a ház alatti csövezéssel.

 

A földhőszondás megoldás, ami a legszimpatikusabb lett volna megfizethetetlen.

 

 

Ki fogtok rugni a topicból, de a gázt tuti, hogy bevezetem márcsak a főzés miatt is.

Lehet, hogy átvágtak, de a gázbekötést 50 ezer környékén ígérték. + csövek...

 

Nekem elég, ha van egy jól leszigetelt házam, ahol a kazán csak télen a leghidegebb napokban kapcsol be. Elfogdom, hogy erre fölösleges a kond.kazán.

 

Viszont a teljesen légtömör ház, hőszipkás légcserésős megoldás szubjektív okok miatt nekem nem igazán tetszik, ezért szedném ki a hőt inkább a talajból.

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (15266)
teszvesz Creative Commons License 2009.07.22 0 0 15269
Én azért nem a ház alól szedném ki a hőt. Meg ha probléma lesz vele, azt nem fogod tudni javítani.

ezen allitas mindket pontjaval teljes mertekben egyetertek.

a) Hoszigetelni a padlo alatt es ugyanakkor csokkenteni a haz alatti homersekletet egymasnak ellentmondo dolgok. Marhara le fog hulni a haz alatt a fold, rossz esetben nem marad benne gazdasagosan hasznalhato energia. Extrem esetben a fagyhatar is melyebbre tolodik a haz alatt. Persze ezt csak szamitasokkal lehetne alatamasztani, amire most nincs kedvem.

b) erre csak Murphy-t ideznem: "ami elromolhat az el is romlik"
Előzmény: KevinMulder (15261)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15268
Igen, ha már ennyire alacsonyra sikerült levinni a ház hőigényét, akkor már érdemes elgondolkodni azon, hogy mindenestől mennyibe kerülne a gáz bevezetése és azt a pénzt ehelyett mire lehetne fordítani.
Előzmény: gaga04 (15267)
gaga04 Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15267

Szia!

 

Attól, hogy nem passzív a házad, még fontos a légtömörség. Nem nagy pluszköltség, inkább precizitás kérdése, viszont utólag szinte lehetetlen megcsinálni anélkül, hogy egy kisebb vagyont rá ne költenél. A gépi szellőztetésnek is érdemes legalább a csövezését megcsinálni, persze nem gyárilag szigetelt flex csőből, mert az tényleg drága. Mindenképp szigeteld le a házat annyira, hogy elég legyen a padlófűtés, így spórolhatsz a gépészeten, esetleg marad pénz a hővisszanyerős szellőztetrésre. A kondenzációs gázkazánnak semmi értelme a te esetedben, mert a legkisebb is 5kw környékére tud lemenni, ami 100nm- nél még a leghidegebb napokon is sok. Ki- be fog kapcsolni a kazán, és alig lesz jobb a hatásfoka egy jó turbósénál, viszont drágább, és a karbantartása is problémásabb. Ahhoz, hogy a 2kw- nyi csövezés elég legyen, már karcolnod kell a passzív szintet, de akkor hőszipkát is rakj rá, így felesleges a gázbevezetés.

Előzmény: Balázs1979 (15264)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15266
Kerestem neked adatokat: ITT
persze számos más helyen is találhatsz.
Előzmény: Balázs1979 (15264)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15265
"Sajnos a goterm.hőszivattyú kizárva, mert kissé drága nálam fúrni."

Ki beszélt itt szondafúrásról?
Az alapod alatti csőkígyó vizének 10 fokos hőmérsékletét lehet hőszivattyúval megemelni pl 36 fokra és azzal fűtni.

"Az adatokat fejből mondtad, vagy van ennek valami referenciája?"

Fejből mondtam, de nézegess az interneten talajkollektor adatokat (watt per méter). Ott láthatsz csövezési módszereket is: GOOGLE

"Vagy kössek még rá egy hőcserélőt és tornásszam fel a hőfokot?"

Hőcserélővel nem tudsz hőfokot feltornászni. Hőszivattyúval igen.

"Mondjuk, akkor nem tudom, hogy elég-e a 100 nm-es felület?"

Amíg nem tudod, hogy mennyi a házad hőszükséglete, addig nem is fogod megtudni hogy elég-e a 100 m2.
Előzmény: Balázs1979 (15264)
Balázs1979 Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15264

Köszönöm!

 

Köztes megoldású lesz a házam. Nem passzív, de abba az irányba tartok.

Nem lesz légtömör, és hőcserélős szellőztető berendezés sem lesz.

Ph30 tégla+ 15-20cm szigetelés. Napkollektor (ha lesz támogatás)+kond kazán. Déli tájolás, sok üveg felület. Részletes számolásokat még nem végeztem.

Sajnos a goterm.hőszivattyú kizárva, mert kissé drága nálam fúrni.

 

Ezen a csövezésen azért gondolkodtam, mert ha valami egyszerű csöveket használok, akkor minimális + költség az elhelyezése. És ha nem működik akkor max nem használom.

 

Milyen rendszerű csöveket használnak ilyenre?

Az adatokat fejből mondtad, vagy van ennek valami referenciája?

 

Vagy kössek még rá egy hőcserélőt és tornásszam fel a hőfokot?

Mondjuk, akkor nem tudom, hogy elég-e a 100 nm-es felület?

 

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (15262)
Balázs1979 Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15263

Nagyon máshol nincs ekkora felület, ahol később nem túrom fel a földet. Ill. a + földmunka se lenne olcsó, így megúszom a földmunkát.

Vagy arra gondolsz, hogy lehűtöm alulról a házat?

Mondjuk a szerelőbeton fölé terveztem egy austr. Expert, v. XPS szigetelést.

 

Az igaz, hogy nem szerelhető híbásodás esetén. De mi hibásodhat meg egy műanyagcsőben?? Ill. addigra már úgy is meghalok, vagy lesz új megoldás.

 

 

 

Előzmény: KevinMulder (15261)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15262
"Szerintetek van értelme az alapozás előtt a szerelő beton alá a kavicságyba, vagy akár egy homokágyba az egész ház alá spirálba végig csövezni."

Van. De nem a homokágyba és nem a sóderágyba hanem legalulra, közvetlenül a földbe. Tehát úgy hogy a talaj felől minél jobb hővezetésű környezetbe (nedves föld) kerüljön.

"És majd télen a rajta átcirkuláltatott vizet belenyomni a napkollektorba vagy a kondenzációs kazánba?"

Az innen kijövő víz hőmérséklete (optimális esetben) télen kb 10, nyáron kb 14 fokos lesz, úgy hogy ezt a vizet nyáron a lakás hűtésére (légkondi helyett), télen pedig a szellőzőrendszerbe bejövő külső hideg levegő előmelegítésére használod.
A fűtőrendszerre rákötni nincs értelme, mert ez a víz hidegebb mint a fűtőkör bármelyik pontja (hacsak nem emeled meg a hőmérsékletét egy kis hőszivattyúval).

Én négyzetméterenként megfelelő csövezés mellett) kb 20 wattal számolnék, így (100 négyzetméteres ház esetén az alapból kivehető hőmennyiség szerintem kb 2000 watt.
Az hogy ez a 2000 watt elegendő e a házad lehűtésére nyáron (és hőszivattyú esetén felfűtésére télen), az a házadtól függ (hőszigetelés, légtechnika). Jó ha tudod hogy egy mindössze 2000 wattnyi hővel fűthető/hűthető 100 négyzetméteres családi házon átlag 15-20 centis hőszigetelés van (alulról is!), a lakótér légmentesen zárt és hővisszanyerős szellőztetéssel rendelkezik.
De ha nem ennyire tuti a házad, akkor is meg lehet oldani, hogy ebből a hőforrásból lesz a házad alap hűtése/fűtése és csak a leghidegebb/legmelegebb napokon kapcsolod be a kiegészítő gázkazánt/légkondit.
Előzmény: Balázs1979 (15260)
KevinMulder Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15261
Én azért nem a ház alól szedném ki a hőt. Meg ha probléma lesz vele, azt nem fogod tudni javítani.
Előzmény: Balázs1979 (15260)
Balázs1979 Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15260

Sziasztok!

 

Szerintetek van értelme az alapozás előtt a szerelő beton alá a kavicságyba, vagy akár egy homokágyba az egész ház alá spirálba végig csövezni.

És majd télen a rajta átcirkuláltatott vizet belenyomni a napkollektorba vagy a kondenzációs kazánba?

 

Tudtok erről számításokat??

Milyen vastag, milyen hosszú csőnél éri meg. Hány fok különbség érhető el??

 

köszönöm

 

 

Balázs1979 Creative Commons License 2009.07.21 0 0 15259

Köszönöm!

 

Persze egy kivitelezővel szeretném megcsináltatni a munkák javát, de ha a részmunkákra kapok olcsóbb kisvállalkozót akkor meggondolom.

Kérdés, hogy a fővállalkó belemegy-e.

 

Mondjuk a mai időkbe nem irigylem a vállalkozókat az árajánlat adásnál.

 

De tényleg nem tudom összehasonlítani az ájánlatokat.

Előzmény: znemeth (15257)
Fürgenyíl Creative Commons License 2009.07.20 0 0 15258

Az eresz is és a járda is egy irányba ejt, tehát az árnyékoló által keltett metszésvonalak párhuzamosak lesznek (elvileg). A szarufákhoz a felső elemet oldható állítható csavarkötéssel kell kialakítani. A sin tetejére "L" vas, annak függőleges szárába pedig hosszúkás furatot kell kialkítani, ahol legalább 2 cm állítási lehetőség van. A járdán pedig kiálló csavarokra kell felhelyezni a sint, a csavarral a magasság beállítható + igy el tud folyni alatta a csapadék.

Előzmény: halaloszto (15250)
znemeth Creative Commons License 2009.07.20 0 0 15257

Balázs1979!

 

Ha már megvannak az árajánlatok, akkor fordul a műszaki ellenőrhöz (tervezőhöz), hogy mondja meg melyikből mi hiányzik. Ha azt mondja minden terv műszakilag egyforma, akkor nézd meg a lap alján található számot és dönts.

 

Ha mégis tételesen szeretnéd áttekinteni az egyes ajánlatokat, akkor a tervező segítségével válaszd ki a legrészletesebb (legmegfelelőbb) ajánlatot, és annak a feladatlistájának segítségével kérj egy új ajánlatot. Persze érdemes egy rövidlistát csinálni az eddig kapott ajánlatokból és a legjobb hárommal eljátszani ezt a második kört. Az sem baj, ha ezen második kör tagjai tudnak egymásról. Attól is kérj második ajánlatot, akinek kiválasztod referenciaként a munkalistáját - de súgd meg neki, hogy a többiek mennyit ajánlottak összesen.

 

Gondolom nem úgy fogod választani az ajánlatokat, hogy a téglát az egyiktől, habarcsot a másiktól, és a ragasztást a harmadiktól fogod megkérni :-D

Fürgenyíl Creative Commons License 2009.07.20 0 0 15256
Régen erre munkanem könyvek voltak, ma költségvetéskészítő programokat használnak, amit át lehet konvertálni exelbe. Kérhetsz a tervezőtől, de ahhoz, hogy ilyet adjon pontosan ismerni kell a kivitelezési technológiát és az anyagokat, mert csak ekkor tudja megmondani, hogy milyen munkák kellenek egy feladat megoldásához. Beárazni meg a vállalkozó fog mert ő ismeri, hogy mit mennyiért szerez be ill, hogy mennyiért vállal, mire van gépe stb.
Előzmény: Balázs1979 (15254)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2009.07.20 0 0 15255
"Valami ötlet a probléma megoldására?"

Szerintem a lapok alsó végét úgy kellene megoldani, hogy legyen valamennyi függőleges mozgási lehetőség. Tehát a lapok alján pl 20 centi hosszú rudak fussanak két sín között.
Mondjuk ekkor meg szélben zörögni fog az egész.
Előzmény: Katilka (15251)
Balázs1979 Creative Commons License 2009.07.20 0 0 15254

Köszönöm!

 

A gond az, hogy nem csináltattam kiviteli tervet, csak engedélyezési tervet, amire már meg is van a hatósági engedélyem.

 

Mivel a tervező lesz a műszaki ellenőr is, ezért nem állt rá a pénztárcám még egy kiviteli terv elkészítésére is.

Ill. többen azt tanácsolták, hogy egy jó, részletes kivitelezési szerződés+egy megbízható műszeki ellenőr helyettesítheti.

Mondjuk ebben az esetben biztos könnyebb dolgom lett volna.

 

Vagy félreértettelek és kérhetek a tervezőtől a kiviteli terv nélkül egy részletes munkanem kiírást???

 

Nem létezik egy ilyen hivatalos, általános, részletes munkamenet leírás amit csak át kell alakítani a saját tervedre ???

pl. egy excel, amibe beírod a mennyiségeket, árakat....

 

 

köszönöm

Előzmény: Fürgenyíl (15253)
Fürgenyíl Creative Commons License 2009.07.20 0 0 15253
A tervezővel csináltasd meg a munkanem kiírást és minden vállalkozótól erre kérj ajánlatot anyag+ munkadíj +áfára. (Ez a kiírás a kiviteli terv része)
Előzmény: Balázs1979 (15252)
Balázs1979 Creative Commons License 2009.07.20 0 0 15252

Sziasztok!

 

Új segítséget kérek! Régebben már sokat segítettetek.

 

Családiház építéshez kivitelezőt keresek. Ill. a már megkapott ajánlatokat próbálom összehasonlítani, de tulajdonképpen lehetetlen.

Minden kivitelező másképp adja meg az ajánlatot a különböző munkafázisokra és tul.képpen összehasonlíthatatlanok. Természetesen referenciaházakat is nézegetek majd.

 

Létezik valami olyan lista részletes munkamenet laírás, ami alapján már első körben tudok szelektálni az ajánlatokból?

 

Hogyan tudom összehasonlítani az ajánlatokat??

 

Nem passzív házat építek, de igyekszek abba az irányba elmenni (tégla+vastag szigetelés+padló+falfűtés+kond kazán+napkoll.+déli tájolás+sok, nagy üveg felület.).

 

köszönöm

 

 

 

 

 

Katilka Creative Commons License 2009.07.19 0 0 15251
Szia!

Igazad van, erre nem gondoltam, jó, hogy van lehetőség nálam szélesebb látókörű emberek véleményét megismerni.

Valami ötlet a probléma megoldására?

Üdv:

Katilka
Előzmény: halaloszto (15250)
halaloszto Creative Commons License 2009.07.18 0 0 15250
nade az eresz tavolsaga a jardatol nagyon nem lesz azonos mindenhol! az eresznek es a jardanak is van lejtese pl.

vajk
Előzmény: Katilka (15249)
Katilka Creative Commons License 2009.07.18 0 0 15249
Szia!

A két sín együtt futását nem nagy tudomány megoldani, felszereled a felső sínt, mert annak a helye jobban kötött a tetőszerkezet miatt, a felszerelés után leeresztesz egy függő ónt /mint a tapétázásnál/ és az fixen a fenti sín helyét jelöli ki a járdán. Innen már "csak" a pontos jelölésre kell figyelni, és együtt van a rendszer.

A napernyős módszert rendesen tépné a szél, és nagyon alapos rögzítést igényelne a vászon, több gyenge pontja is lehet ennek a megoldásnak, viszont az elforgatós megoldásod nagyon tetszik. Tovább gondolom.

Üdv:

Katilka
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2009.07.18 0 0 15248
Most kapcsolok: ha a deszkareluxám két szélét nem kemény (kopogós) sínekben futtatom, hanem két puha kötélen csúsztatom (pl gyűrűkkel) akkor a működése csendes lehet :)
Léteznek-e egyáltalán alacsony nyúlású, UV-fény és időjárásálló puha kötelek?
Mert ha fém/drót az a kötél, akkor kopogásilag ugyanott vagyok mint az U profilnál.
Előzmény: Mekk Elek ezermester (15247)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2009.07.18 0 0 15247
Én régebben olyan árnyékolón gondolkodtam, amely az ablak két szélén két függőleges (egymással szembe fordíott) U profilból áll, ezen két sín felső vége a tetőszegélyhez, alsó vége pedig a járdához (vagy talajba süllyesztett betonkockákhoz) lenne rögzítve.
A két sín közé egy 12x2cm-es deszkákból készült "reluxa" kerülne, ugyanazon az elven működő kötél-mozgatásos működtetéssel, esetleg (nyáron) napszög-követő automata motoros vezérléssel. Mivel teljesen eltávolítható (felhúzható) akár ritkán használt ajtók elé is alkalmas lenne (terasz, erkély, stb).
A tervem gyenge pontja: a deszkák (sínekben futó) tengelyei valószínűleg már gyenge szélben is meglehetősen nagy zörgő/kopogó zajt keltenének. Mivel erre nem találtam kielégítően atombizos megoldást, ezután álltam át az "állítható dőlésszögű deszkákkal fedett pergola az ablakok elé" projectre (ami szintén motorizálható/automatizálható, de szélben nem zörög).
Előzmény: Katilka (15245)
halaloszto Creative Commons License 2009.07.18 0 0 15246
nekem tetszik, nehany komment/otlet

1. akar lehetne egy letekeros napernyo szeru cuccot csinalni, ami fuggoleges. az eresz alatt van a felcsevelo szerkezet, lehuzod, es lent beakasztod valahova

2. ahhoz hogy a sines terved mukodjon, a ket sinnak nagyon egyutt kell futnia. 1cm-en belul. ezt ekkora meretekben nehez megcsinalni.

3. ha a tabla rogzitese, ahol a futokerek van, a kozepen van, alul-felul egy-egy, akkor meg lehet csinalni, hogy a tabla elfordulhasson. igy tarolaskor egyik vegere huzod az osszeset, keresztbeforditod, es egymashoz simulva kis helyet foglalnak.

vajk
Előzmény: Katilka (15245)
Katilka Creative Commons License 2009.07.18 0 0 15245
Szia!

Megosztanám veled /veletek/ ablak árnyékolás kapcsán felmerült elképzeléseimet:

Saját házunk esetén én nem a házfalra erősítést tartanám ideálisnak, hanem a tetőkinyúlás és a ház mellett futó járda közti területet takarnám mozgatható/húzogatható/ árnyékolóval. /ahogy régi parasztházak esetén a babot futtatták a tornác elé kötött zsinegekre./

Úgy gondoltam, hogy a tetőszerkezet kinyúlásának aljára szerelnék egy sínt, vagy U alakú profilt, ami párhuzamos a közvetlenül ház mellett futó járda vonalával, valamint a járdára is szerelnék egy sínt, vagy U alakú profilt. A sín a ház takarandó oldalának teljes hosszában húzódna.
Mivel nem a ház szerkezetére van szerelve az árnyékoló, így nincs hőhíd.

A sínbe, vagy U alakú profilba apró kerekeken gurulna az árnyékoló, mint a minőségibb tolóajtós szerkezeteknél, így könnyen lehetne mozgatni, természetesen minden zsalugáter panelt ellátnék valamilyen tolózárral, amit az ablak kinyitásával érhetnék el, és a járdába lenne a zár fogadó része. / mint a kinyitható spalettáknál, csak természetesen hosszabb méretben./

Anyaga lehetne alumínium, vagy műanyag keretbe fogott, festett OSB /keret miatt nincs deformálódás, festés miatt időtálló/ vagy szintén keretbe fogott polikarbonát.

Hogy a szerkezet ne legyen ormótlan, díszítésekkel lehetne ellátni, a ház stílusához illeszkedően. Pl: színesre festés, időtálló kültéri festékkel, perforálás, /vagy eleve perforált lapok használata, bár az egy kicsit drága/ falmatrica mintájára dekopír fűrésszel vágott vékony minta ami lehet geometrikus, virágminta stb. a vágott minta napközben beszűrődő fényt enged a szobába, szép rajzolattal, este ugyan ezt a mintát a szabadba sugározná a szoba kivilágításával.
Polikarbonát lapok esetén festés jöhetne szóba, festés előtt negatív mintával ki lehetne takarni a mintát, a festék száradása után a negatív eltávolításával rajzolódna ki a minta.

Esetlegesen "zsalugáter" szerűen is el lehetne készíteni a lapokat úgy, hogy annyi lapot készítünk egy oldalra, hogy azokat egymás mellé rakva akkora legyen a hosszúk, mint a ház teljes hossza.
két-két sínt szerelünk alulra és fölülre is, így 2-2 zsalut egymás elé tudnánk mozgatni.
Az egyik zsalun ott van léc, ahol az elé mozgatott "üres". Így a zsaluk teljes széthúzott állapotban árnyékolják és védik a házfalat, de beszűrődő fényt átengednek,van belátás, van kilátás. Egymás elé mozgatva őket teljesen besötétítenek. Se kilátás, se belátás.

Üdv:

Katilka
Előzmény: wulfin (15210)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2009.07.17 0 0 15244
"ez is egyertelmuen eps100 meg eps150-et ajanla lapostetore."

Ez az az eset, amikor az építő bízik a tökéletesen hibátlan vízszigetelésben. Ha szerencséje van és valóban hibátlan lett a vízzárás, akkor, lett egy olcsó lapostetője. Ha pedig nincs szerencséje akkor néhány év múlva (átnedvesedés) van a feje felett egy szép nagy hőhíd.
Én a képletből kihagynám a szerencsét.
Előzmény: halaloszto (15241)
nagy ivó Creative Commons License 2009.07.16 0 0 15243
Huhhhh, még megfagynák
Előzmény: Pitylogós (15242)
Pitylogós Creative Commons License 2009.07.16 0 0 15242

Nálunk télen is 19-20 van. Nappal pulcsi, este meg összebújunk ;)

 

-1° = 6% fűtésköltség megtakarítás. 24-25höz képest az 30%...

Előzmény: botsinkai (15232)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!