A baj az, hogy az elmúlt 15 évben az adóból nem, vagy csak jóval a szükséges összeg alatt adtak a BKV-ra (a főváros is, az állam is). Az idei évre meg ketten együtt nulla forintot terveztek be.
Tehát a jelenlegi állapot, egy a kormány és a budapesti vezetés által mesterségesen előidézett krízishelyzet.
Nem szeretnék találgatni mi volt a cél, de a megoldás egyértelműen a kötségvetés korrekciója.
Ha már ilyen földtől teljesen elrugaszkodott példákat hozunk, akkor tisztázzuk gyorsan, hogy nem felakasztani kell, és alapvetően nem őket (de persze annak is lenne létjogosultsága). Hanem azoktól elbozni a vagyonukat, akik az ő hátországukként gazdagodtak meg beteg módon, valós teljesítményt szinte teljesen nélkülözve.
Ez nyilván így van, ahogy írod. De az a baj, hogy még, ha bevezetnék is, akkor is még tízmilliárdos nagyságrendben hiányozna pénz a legalapvetőbb kiadásokhoz is...
Attól, ha most felakasztjuk Demszkyt, meg az elmúlt húsz év összes miniszterelnökét (a mostanit is ideértve), meg még halmazati büntetésként fejbe is lőjük őket, azzal nem oldódik meg semmi, attúl még nem lesz rá pénz, hogy kifizesd a buszsofőrök bérét.
Szerintem mindenki megnyugodhat, ez a tervezet ilyen formában biztosan nem lesz bevezetve, csak egyike a szokásos gumicsontoknak. Majd finomítgatnak rajta, aztán végül elvetik, hogy mi hálásak lehessünk pártunknak és kormányunknak, akik lám mennyire szeretik az alattvalókat, hogy nem vezetnek be ilyeneket :-)
(Jelenlegi formájában teljesen igazságtalan is lenne.)
A BKV, csakúgy, mint a többi, hasonló európai közlekedési vállalat, csak adóból tartható fenn, a jegyárakból nem. A baj az, hogy az elmúlt 15 évben az adóból nem, vagy csak jóval a szükséges összeg alatt adtak a BKV-ra (a főváros is, az állam is). Az idei évre meg ketten együtt nulla forintot terveztek be. Az meg így nem megy.
Ha azt akarod, hogy a jegyárakból éljen meg a BKV, az egyenértékű azzal, mintha azt mondanád, hogy még ma szűnjön meg az egész.
A 10 ezer forintos útdíjjal ebben a formában nem értek egyet én sem, de az nyilvánvaló, hogy adóemeléssel és/vagy valamely kiadási előirányzat csökkentésével lehet csak életben tartani a BKV-t. És a minimális fennmaradáshoz is kell az idei évre kb. 70Mrd forint, a költségvetésbe be nem tervezett pénzügyi támogatás!
Biztos kicsit sarkosan fogalmaztam, alapvetően csak az utolsó pár bekezdésben foglaltakra gondoltam.
Még ha ismeri is valaki a pontos számokat akkor azt gondolhatja, hogy kiszorítunk valahogy fogcsikorgatva évi 2e milliárdot, aztán szépen 10 év alatt visszafizetjük az egész adósságot és megszabadulunk egy életre ettől az egésztől. Csak persze erről szó sincs, nem is lehet. De erről nem nagyon beszél senki. Csak a ~80%-ot puffogtatják.
2,. Tegyük fel, hogy nem igaz, és neked van igazad. Ez esetben mi is a helyzet? Te autóval jársz. Mondjuk a boltba. Ahová az eladó viszont busszal jár. Mert neki nincs autója, az ő fizetéséből arra esetleg nem telik. Elmész a boltba, és ki lesz téve egy tábla: "Zárva, mert az eladók nem tudtak bejönni dolgozni, mert nem jár a BKV". Nem tudom, van-e gyereked, de, ha van, elviszed kocsival az iskolába, ahol kint lesz egy tábla: "Ma nincs tanítás, mert a tanárok nem tudtak bejönni dolgozni". Folytassam?
Mindannyiunknak, aki huszonöt éve nem utazott tömgközlekedéssel, annak is elemi érdeke, hogy a BKV fennmaradjon, és tovább szolgáltasson.
A kérdés nem lehet más, csak az, hogy az ehhez szükséges pénzt honnét teremtsük elő. Mert elő kell teremteni, ez nem kérdés.
Az a baj, hogy ebből a díjból 30-35 milliárdos éves bevételre számítanak. Az lótúró a BKV szintjén. Még arra sem elég, hogy kifizessék a buszsofőr bérét, meg a gázolajat, amivel a busz megy. Felújításra, pláne fejlesztésre semmiképp nem juthat belőle. Tehát az autósok azt fogják látni, hogy havi 10 darab ezresért semmi nem változik a BKV szolgáltatási színvonalában. Semmi. Max. annyi, hogy enélkül márciu-áprilisban biztosan leáll a cég, mert nem fogják tudni kifizetni a sofőrök bérét.
Itt az elmúlt 10-15 év felelőtlen gazdálkodása hirtelen ráomlott az államra és a fővárosra. Az idei évben, ha törik, ha szakad, elő kell valahogyan teremteni 70-80 milliárdot, különben a cég nem éri meg az év végét. És ez az alsó határ, ez csak ahhoz kell, hogy a sofőrök minden hónapban megkapják a fizetésüket, és minden hónapban ki legyen fizetve a gázolaj, az áram, amivel a járművek mennek, meg legalább a legalapvetőbb alkatrészek meglegyenek, hogy ne álljon le egy busz végleg, mert letörött az indexkapcsoló.
Úgy látom, a társadalom nagy része, ideértve jelen topic közösségének egy részét is, még mindig nem értette meg, mekkora nagy szarban van a fővárosi közlekedés.
És természetesen igaza van itt lent valakinek abban, hogy a BKV/BKK-vezetők sokmilliós jutalmai felháborítóak, de azért azt is látni kell, hogy ezek összesen is kb. a cég összköltségvetésének 0,1%-át teszik ki, szóval nem ezek miatt problémás a BKV finanszírozása.
a helyi lakosok, ha olyan lesz a szolgaltatas minosege, akkor inkabb berletet vesznek, es baxnak kocsival jarni ha nem muszaj. A videkiek meg meg fogjak fizetni az adot, foleg ha 2-3 alkalomnal tobbszor mennek havonta Pestre. Mondjuk ezt is meg lehetne oldani a varos szelen nagy, ingyenes parkolok epitesevel, ahonnet konnyen feljut az ember a tomegkozlekedesre. En pl jobban szeretek metroval utazni mint kocsival, de hat en falusi, lovasszekerhez szokott gyerek vagyok :D
Egy dolog miatt nagyon is sok közöd van a BKV-hoz: a BKV utasainak kb. 40%-a képes lenne arra, hogy autóval járjon, de nem teszi, különböző okokból. Ha leáll a BKV, és ezek az emebrek autózni fognak, akkor olyan dugók lesznek, hogy te nem bírsz haladni sehol a városban a kocsiddal.
Szóval neked is nagyon komoly érdeked, hogy a BKV minél több embert elvigyen az utakról, hogy te normálisan tudj közlekedni autóval.
Én is hasonlot léptem volna, de osszekotottem volna a BKV berlettel. Azaz mehetsz minden nelkul kocsival, ha van berleted. Ezzel a kizarolag nagybevasarlasoknal hasznalt autokat mentesitettem volna a rendszertol.
Azonban azt is tudatositani kene, hogy egy ilyen lepes megtetele utan a nagyerdemu elvarja hogy a bkv penzek szigoruan legyenek ellenorizve, es hogy emberi korulmenyek kozott utazzon aki a bkv-t valasztja. A kisebb szmog meg mar csak a hab a tortan...
Érdekes lenne megszámolni, hogy hányszor hivatkoznak államadósság címén ennek a végén feltüntetett összegre, és hányszor a kamatra. Szánalmas az arány. Hiteles tájékoztatás...