Ha neked sokat kell tanulnod, akkor én mit szóljak? :)
Esetleg a Limit Bahn-os MK-48-at nem teszteltétek? Majd szeretnék egyet, és még nem tudom eldönteni, kitől rendeljem. Mi a véleményed: Cseh vagy Limit?
"Összeér a Mariazelli személykocsik teteje. (Két féket nem fordítsunk össze.)"
A fékeket ettől függetlenül is egy irányba kell állítani, mert ugyebár a valóságban is... :-))) Sőt, az sem mindegy, hogy St.Pölten vagy Mariazell felé áll. :-)
Nézem a 47-es, 48-as, és a 49-es képeket: itt van ez a kis aranyos állomás. Elég éles kis kanyarokat vélek felfedezni - vagy talán csak a szemem csal -, mekkorák lehetnek ezek az ívek?
Tapasztalataink szerint, a gyári (ROCO,Tillig, Liliput) és a kisszériás járgányok TiHo, Doliso, Stängl, Ferrotrain is biztonságosan elmennek a következő gyári íven:
ROCO 32204 Schmalspurgleis Standardradius, 261,8 mm, 30°
Ennél kissebbel viszont már bajok vannak pl,:
- Összeér a Mariazelli személykocsik teteje. (Két féket nem fordítsunk össze.)
- Kilép a 1099.
-stb.
A kéttengelyes kocsik és mozodnyok ennél jóvál kissebb ívet is elbírnak (akár r= 100 mm-is)
Amit a kollégák az ívekkel kapcsolatban leírtak, szent igazak. De, azért én szoktam feszegetni a határokat... Persze, ez erőssen korlátozott használattal párosul. R= 9cm... Nem példátvenni rólam....
Gordos Úr nem modult épít, hanem erdeivasúti terepasztalt. Szerintem a R=262mm jó megoldás lehet. Mint tudjuk ezen 6 tengelyes villanygépek és szintén 6 tengelyes görkocsik is közlekedhetnek. Attól a gyártótól "akinek nem mondjuk ki a nevét".
Hát, köszi a segítséget. Nem mostanában építek modult, ahhoz sokkal nagyobb gyakorlat kell. Egy kis terepasztal (170x72) 2 kitérővel. Aztán ki tudja, mit hoz a jövő.
Én azt hiszem, hogy ahhoz, hogy valaki profi modulban tudjon gondolkozni, kell legalább 1 "amatőr" terepasztalt építenie.
Hogy őszinte legyek, én még csak ott tartok, az analóg üzemelést nagyjából értem, viszont még fogalmam nincs, hogyan fogom a Peco Pl-10-eseket a Peco váltóim alá beépíteni. Még sok mindennek utána kell járnom. De úgy érzem haladok! :)
Nem reménytelen, hogy előbb-utóbb elérhetővé válnak az „alap” hazai kisvasúti járművek. Azért, mert pillanatnyilag senki se gyártja őket, nem kell merőben más témába pénzt ölni. Kezdetnek én a nagyszériások közt néznék körül, pl. a Rocónak vannak jópofa, bár eredeti nélküli háromtengelyes gőz- és dízelmozdonyai (néha pályaszámmal, néha személynévvel). Vagy ott a Heeresfeldbahn-gőzösük, szintén egy kecses darab. A Liliputnál is lehet kapni kifejezetten baráti árú modelleket.
Visszatérve az ívsugár-kérdéskörre: Zsoltunk hivatkozott a modulszabványra, amely valóban annyit ír elő. Itt kell azonban eldönteni, hogy modult, vagy inkább terepasztalt szeretnél építeni. A terepasztalon gyakorlatilag mindegy, mit csinálsz, modulépítés előtt viszont többször, tüzetesen át kell nézni a szabványgyűjteményt, „kétszer mér, egyszer vág”-jeligére. Csúnya, ha a kiállításon derül ki, hogy nem kapcsolódik a többiekével… A GV-ken a legkisebb nyíltvonali ívsugár 30 méter körül volt, ez modellben 345 mm-es sugarat jelent. Ez már Emkával és Bax-szel is bőven jól néz ki, nemhogy egy C–50-essel és pár lóréval.
Az igazság az, egy erdőben kanyargó viszonylag szűk ívekkel rendelkező pályát szeretnék. Oda a BAX nem is annyira való talán - bár mintha Királyréten használnák átalakított BAX-okat. A baj az, hogy még nem találtam más vagont, csak a Cseh-féle BAX-ot - ami egyébként nagyon szép, viszont nem annyira illik a koncepciómba. Nem tudom, hogy esetleg jártál-e Almamelléken, ahol a Dunakesziben gyártott vagonok 40 m-nél kisebb sugarú íveken is kénytelenek elfordulni. Az igaz, hogy ez egy 600 mm nyomtávú vasút. Persze tudja fene, ívek tekintetében a szem nagyon meg tud engem csalni.
Esetleg a BAX-on kívül gyártanak M.o.-on más vagonokat is? C50-est gyártanak?
Hú, nagyon sokat segítettél!:) Amúgy kép alapján a Limit szebbnek hat, szerintem az lesz, egy kicsit olcsóbb is!
A helyzet az, hogy mindenképp torzítani kell az íveken, mert nagyon nagyra nő a terepasztal. De például Almamelléken (600 mm) vannak elég szűk ívek - ott talán lehet 22-26 m körüli is. Hm. Az ívek megcsalják az ember szemét...
Én egyébként erdőben kanyargó kisvasutat akarok aranyos szűk ívekkel - oda nem a BAX való, de más nem kapható, úgy ahogy a C50 sem.
A H0e MK48-asok terén nem tudok állást foglalni, mert még nem adatott meg a szerencse, hogy birtokoljak egyet :( , de az ívsugarakat tekintve, a kisvasútjainkon, általában a legkissebb ívsugár 40 méter, amin egy Mk48 + Bax szerelvény el tud menni, így annak a modellezését látom reálisnak, legkissebb ív témában, ha ilyen szerelvényeket szeretnél közlekedtetni.
Természetesen akadnak kissebb sugarú ívek is 760mm-es nyomtávon, de oda ekkora gépek már nem jártak be, mert kisiklottak volna.
40 méternél kissebb íveket, ipari és mezőgazdasági területeken alkalmaztak inkább, pl. szegvár ahol, akár élőben is megtekinthető, de oda kissebb tengelyterhelésű kocsik és mozdonyok voltak alkalmazva.
Hogy az eredeti gépek, kocsik, mekkora minimális ívben tudnak közlekedni, a kisvasút.hu oldalon meg tudod nézni a jármű jellegrajzok gyűjteményében.
Részemről a deltavágányos modulomon kb. 459.7mm-es (a valóságban ez 40 méteres) ívet alkalmaztam.
Mk48: mindkét modellnek megvannak a maga előnyei. A Csehmodellnek szerintem szebbek az ívei, jobban visszaadják az eredeti mozdonyt. A Limitnek viszont lényegesen kidolgozottabbak az alváz levegős szerelvényei, áttörtek a lépcsők, valamint teljes mélységű a vezállás. Utóbbi 1:87-ben a legritkábban jön össze, de nem perdöntő, csak egy apró plusz. Tartósság szempontjából közel megegyeznek, annyi, hogy ha földhözvered, akkor a műgyanta törik, a réz pedig hajlik :) Szerintem a fotók áttanulmányozása után ki-ki eldöntheti, hogy melyik a szimpatikusabb.
Ha a H0e-re megengedett legkisebb ívsugár 192 mm (amit az említett járművek be is vesznek), Te viszont 240 mm-t szeretnél inkább alkalmazni, akkor nem látom a problémát. Egészen biztosan helytakarékosabb a gyári R1-et használni, de sokkal szebbek a nagyobb sugarú ívek. Valójában a 192 mm az kb. 16 méternek felel meg, ami szinte Feldbahn, a 240 mm is alig van 20 méter felett, ami egy roppant szűk GV-s ív, tehát mindenképpen torzítasz, de ez rendjén van így. Hely kérdése az egész. Osztrák modulokon sokszor látni akár 1 méternél nagyobb sugarú íveket, amik roppant elegánsak, de már-már túlzásnak érezzük, pedig csak egzakt leképzése a valóságnak.
Sajnálnám. Szívesen festettem volna belőle egy hegyközi gyári és egy nyíri MÁV-egyenszínterveset, persze passzentos szerelvényekkel. Ha nem hozza ki a magyart, még mindig opció az átalakítás, bár ennyi pénzért még plusz dolgozzon vele az, akinek Imre az anyja.
Újonc H0e modellező vagyok. Nagyon szeretem az MK 48-ast. M.o.-on 2 cég gyártja: a Limit Bahn rézből és a Cseh modell műgyantából. Van valakinek valamilyen tapasztalata? Melyik az élethűbb, melyik a tartósabb? Melyiket érdemes beszerezni? Az ár nagyjábol ugyanaz mind2 esetben, az nem tényező.
H0e-ben meddig érdemes lemenni sugárban? Én 240 mm-re gondoltam a pályámon, mint min. rádiusz. Ez ok, vagy feljebb kéne menni? A Liliput 192 mm-re optimalizál, illetve az MK 48 és a BAX is elmegy 192 mm-en. Mi a véleményetek?
A GYV-s verzió lehet, hogy nem lesz kiadva, szerintem nem fogyna belőle elég, hiszen a Csehmodell is elég sokat legyártott, igaz a kettőnek más a kidolgozottsága, de itthon a Bemo-ból nem hinném, hogy túl sokat el lehetne adni, lehet, hogy külföldön több fogyna belőle, de ott se biztos, hogy elegendő darab fogyna.