Ne haragudj, de ezek nem igazán nyomós érvek szerintem.
A szerszámokat egyszer kell beszerezni. És ha tetszik, ha nem, egyszer be kell, hiszen nem lehet 30 év múlva is Ikarusszal furikázni. (dehogynem... :))
A szerelőket egyszer kell képezni, ua. mint az első pont.
A régi buszt minden éjjel hekkelni kell, hogy reggel még beinduljon. Fizetni egy valag szerelőt 0/24, 7/7, három műszakban. Ehhez képest ha egy busz várhatóan elmegy legalább egy hetet anélkül, hogy osszefosná magát, akkor nem kell bért fizetni a szerelőnek.
Az alkatrész nyilván nagyjából ugyanannyit bír. Viszont ha valamit 2 évig nem kell cserélni, akkor az igenis olcsóbb abban a 2 évben annál, amit cserélni kell. Ez nagyon egyszerű matek.
Az alkatrész árakat részben el tudom fogadni, de a légkondi meg a fűtés hiányát kvázi "előnyként" feltünteni viszont szerintem abszolút nem jogos, akkor amikor arról van szó, hogy esetleg azzal lehet utasszámot növelni, hogy nem romhalmazokon, hanem tömegközlekedési eszközökön szállítják az utasokat. Valamit valamiért.
Egyrészt egészen más a műszaki tartalom, egy harmincéves Ikarusban pl. nemhogy a légkondi, de a fűtés sem romlik el soha - hogy csak a leglátványosabb, utasszemmel is érzékelhető dolgot hozzam. Másrészt mások az alkatrész-költségek, azonos alkatrész ára közt nagyságrendi eltérés lehet egy új buszba, meg egy öreg Ikarusba. Harmadrészt a szerelők képzésének költségei is mások, egy öreg buszt bárki megjavít, aki látott már robbanómotort, egy újhoz elektronikai szakértelem kell, stb. Negyedrészt szerszámok: a régihez kellett kalapács meg csavarhúzó, az újhoz meg mindenféle drága célszerszám.
És még egy dolog: 150e km-t egy busz a BKV-nál két év alatt lefut. VIszont ettől még nem bír többet az ékszíj, vezérműszíj, stb., mint egy személyautónál. Ezért itt az életkor nem sok szerepet játszik, egy-két év alatt eléri a busz azt a futásteljesítményt, amivel már pont olyan sűrűn kell szervizelni, mint egy öreget.
Mondjuk erre érdekelne a műszakilag alátamasztott magyarázat, mert elég fircsán hangzik nekem.
"Egy modern új busz üzemköltsége valójában lényegesen magasabb, mint az öreg Ikarusoké."
Azt könnyen el tudom képzelni, hogy mondjuk egyszerűbb műszaki tartalom, olcsóbb alkatrész, stb. De hogy egy új nagyságrendekkel ritkábban romlik el és a működés első éveiben nem kell kopóalkatrész vagy fődarab cserével számolni, az is biztos.
Ha azt veszem, hogy mondjuk egy új autóban elég sokáig elég csak olajat/olajszűrőt cserélni, egy 150e km-t futottban viszont tutira féket, vezérműszíjat, meg ezer más dolgot, akkor nem tudom elképzelni, hogy a műszakilag nagyon hasonló alapokon nyugvó buszoknál ez pont ellentétesen alakuljon.
Az országban nincs egyetlen olyan közleekdési vállalat sem, amelyik ne kuncsorogna költségvetési támogatásért. Precízebben fogalmazva: azok, amelyek válogathatnak, hogy kit, mikor, hová szállítsanak, azok elvannak a jegybevételből, de ezek marginális jelentőségűek, összeadva sem fedik le a hazai közösségi közlekedés 0,1%-át sem.
A finanszírozási arányban valóban vannak eltérések, a döntőrészt távolsági fuvarozással foglalkozók valóban nem kérnek minden forint jegyárbevétel mellé másfél forint költségvetési támogatást. Mert a távolsági fuvarozás egy rentábilis üzemág. Gondolj bele, egyetlen Bp-Nyíregyháza oda-vissza útért elkérnek közel ugyanannyit, mint egy BKV-havibérlet ára, holott a költség látványosan kevesebb, mint egy hónapon át fuvarozni valakit, még ha rövidebb távra is.
Hiányolja, hogy egyetlen drasztikus lépés sem történt a veszteség csökkentése érdekében. Nem tudom, milyen drasztikius lépésre vár. Monjuk egy 70%-os járatritkításra, vagy mire?
Kéthavonta másfilmillió forint értékű motorolaj egyetlen motorba? Ne vicceljünk már, szemmel láthatóan folynia (nem csöpögnie, hanem folynia) kellene ahhoz, hogy ennyit elfogyasszon. És persze egy felújítás sem 700 ezer. Valójában egyébként beruházásra még előbb talál pénzt a BKV, mint üzemeltetésre, szóval kis túlzással egy jó állapotú motort is érdemesebb felújíttatni, mint szimplán kicserélni benne az olajat meg az olajszűrőt.
Ja, és azt írja, az új buszok üzemeltetési költsége "töredéke" a harmincévesekének. Ha valaki ennyire hülye egy témához, akkor miért ír róla cikket? Egy modern új busz üzemköltsége valójában lényegesen magasabb, mint az öreg Ikarusoké. Nem csak nálunk, hanem a világon mindenütt.
Na, csak a kíváncsiság kedvéért, bár ellenőrizni úgysem tudom: google nélkül egy pontot említs most az új választási törvényből, amit te saját magad aggályosnak tartasz.
a BKV és egyébként a közösségi közlekedéssel kapcsolatas cikkbeli kijelentéseket hogyan kommentálnád? Nem a sóval behintést és egyéb hatásvadász dolgokat, hanem a rentábilis működést, karbantartási költségek vs. felújítás, stb témákat.
Tessék felmutatni olyan hiteles politikai alternatívát, ami elsöpri akár a mostani Fideszt is, egyszerűen megszerzi a szavazatok többségét és akkor az a politikai szereplő meg fogja nyerni az adott választást, kormányt alakít és jónapot. Megvan a szaros váltógazdálkodása.
Hát ez az.
Sokan és sokszor nyivákolják, hogy a Fidesznek "alig 20%" a támogatottsága a teljes népesség körében, csak az valahogy mindig lemarad, hogy az általuk kedvelteké még ettől is jelentősen elmarad.
"Az hogy nem köthet házasságot két buzi egymással"
Én megfordítanám a kérdést: miért is kell őket eleve kizárni a házasságkötésből ?
Ráadásul az "alaptörvény " még a nő és a férfi közötti élettársi kapcsolatot sem ismeri és akkor már nem csak a homoszexuálisokról van szó.
"vagy nem lehet legàlisan drogozni nálunk?"
Azért azt ne feled,hogy nagyon sok droghoz most is legálisan hozz lehet jutni xD
"Mi az ami hiányzik belőle? "
pl. a magántulajdonhoz való jog , és azok a fékek és ellensúlyok rendszere ami korlátozzta ,hogy senki ne tudjon könnyen egyeduralomra törni(bár az előző sem tudta ezt megakadályozni)
"Esetleg azt a liberális gazdaságpolitikát sírod vissza ami válságba sorolta az országot?"
Azért nem a liberális gazdaságpolitikát kell hibáztatni,hogy a politikusaink többsége dillentás módon kormányzott.
(és az élet többi területén is így van csak mostanában minden ami liberális az sokak szemében az ördögtől való lett )
Mi az ami hiányzik belőle? Az hogy nem köthet házasságot két buzi egymással vagy nem lehet legàlisan drogozni nálunk? Esetleg azt a liberális gazdaságpolitikát sírod vissza ami válságba sorolta az országot?
Nem olvasom, hogy rendszeresen felszólalnának a brit választási rendszer ellen, pedig abban minden, amit a mienkben bírálnak, háromszor olyan erősen van benne...
Azért jó lenne kiemelni ebből az alkotmányból, hogy mivel változtatja tekintély elvűvé a berendezkedést. Lehet kifogásokat emelni ellene, de amikor egy "elismert egyetem jogászprofesszora" ekkora faszságot bír elmondani, akkor én speciel mosolygok a bírálaton:
"A politikai váltógazdálkodás ellehetetlenítésére az új választási törvényt hozta fel példaként, a fékek hiányának az alkotmánybíróság hatáskörének megkurtítását és a független intézmények pártemberekkel való feltöltését, a bíróságok önállóságnak csorbítását említette többek között."
Mi van ebben a törvényben? Az, hogy csak a Fidesz nyerhet? Hát persze, hogy nem. Tessék felmutatni olyan hiteles politikai alternatívát, ami elsöpri akár a mostani Fideszt is, egyszerűen megszerzi a szavazatok többségét és akkor az a politikai szereplő meg fogja nyerni az adott választást, kormányt alakít és jónapot. Megvan a szaros váltógazdálkodása.
egy csomó mindenre fizetnek a közösből, amihez semmi közünk
mi a f*sz közöm van a cigányok segélyéhez? a rendőrök kiemelt nyugdíjához? a kondások stadionjához? az afganisztáni bohóckodáshoz? a minisztériumok kommunikációs faszságaihoz, az új bútorokhoz, a szolgálati autokhoz? felcsút milliárdjaihoz?
ezek a pénz kidobások engem sokkal jobban zavarnak
én azt gondolom, hogy a közöségi közlekedésre szánt pénzek hasznos dolgok
persze megfelelően felhasználva és nem ellopva
amúgy nekem meggyőződésem, hogy Tarlós kicsinálására megy az egész és rogánból akarnak majd górét
az embereket meg szokásuk szerint lesz*rják
amúgy meg azt gondolom, hogy p+r fejlesztés kell, meg normális buszok, villamosok stb.
és ebbe bele kell tenni a pénzt keményen, de ez sokkal több ember érdeke, mint a mondjuk a tao-s pénzek vagy a minisztériumok kényelmi beruházásai