Keresés

Részletes keresés

reszelozsir Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15503
john07_doki

Szia!

BTTB-s váltóállító eltüntetését hogy oldoTTad meg? Nekem két ötletem van, nem tudom mennyire használhatóak. Az egyik az, hogy az alapba kivágni az állítómű helyét, az állítórudat levágni, majd fejjel lefelé vissza ragasztani, a fejét picit meghosszabítani, az állítóművet fejjel lefelé beilleszteni a kivágásba, a tetejére mehet az állítómű imitációja. A másik, sokkal kevésbé trancsírozós, hogy az állítóművet az asztal alá szerelem, az állítórúd fejénél a lukba egy függőleges rudat ragasztok, a mozgásterét kifúrom az asztalban. Az utóbbinál (ami sokkal kivitelezhetőbbnek tűnik) nem tudom, mennyire lenne a függőleges rúd merev. Sok hülyeséget írtam?
róbertke Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15502
Szinte sejtettem, hogy nem a torony közelében levő váltók valamelyikét próbáztatják a "huncut" legények... De legalább kaptál "Tiszteletbeli BAKTER" oklevelet? :-))))
Előzmény: Törölt nick (15498)
Törölt nick Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15501

Nos akkor meghívom az urakat egy kis időutazásra:

http://www.mastertape.fw.hu/topik_nyugati.htm

 

Előzmény: Törölt nick (15498)
etwg Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15500

A 3 állásu korong (?) tul egyszerü ahhoz, hogy tul sok energiát lehessen belefektetni. Neked gyakorlatilag elég lenne egy szervo ami a két szélsö állásba mozgatná a hidat. Azok az állások pl. egy-egy csavarütközövel nagyon pontosan beállithatók. Ha ez meg van, akkor meg kell találni a középsö sin pontos helyét. Ehhez akár az emlitett fénykapukat vagy bármi mást, akár egy apro mikrokapcsolot is használhatsz.

Az egész hid müködését (digitálisan? ) én ugy csinálnám, hogy a mikrokapcsolo jelentené a középállást, ha tehát be van avatva az áramkörbe (lekérdezi az áramkör), akkor itt mindig megáll a hid. Ha kiiktatod, akkor meg vagy az egyik vagy a másik végállásban állna meg.

Lehet, hogy elég lenne 2 váltodekoder is.

(Analogban nagyon egyszerü lenne az egész. Egy kapcsolo forgatná a szervot jobbra vagy balra. Ha a egy másik kapcsolo is át lenne kapcsolva, akkor meg mindig megállna középen függetlenül az elsö kapcsolo állásátol (azzal csak az irányt kell állitani).

Előzmény: Dimarson (15497)
BetaMac Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15499

Ahogy írod, valószínűleg félreértés esete forog fenn. Összefoglalom:

3 állású:

A csíkok 3 állású korongnál kerülhetnének a peremre, mivel ott összesen ebből 3 van, házilag készült korong esetén az állásonként egyedi beállíthatóság inkább előny, mint hátrány, és ott egyáltalán nem biztos, hogy lesz a hajtóműben egy ilyen fogaskerék.

 

24+ állású:

A berakott kép llusztráció arra, hogyan lehet reflex-szenzorral megoldani a híd pontos pozícionálását. Mivel az enyém 24 állású, és a csíkok a fogaskeréken vannak, erről tudok berakni képet. Sajnálom, ha ez arra engedett következtetni, hogy 3 állású "korong"-nál is csak a fogaskerékre kerülhetnek a csíkok.

 

A Te megoldási javaslatod mi lenne Dimarson kolléga kérdésére?

Előzmény: etwg (15496)
Törölt nick Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15498

Hát ez így a leírt és kimondott szavak szintjén teljesen megfelel a valóságnak, amit én is osztottam a megvalósítás pillanatáig.:-)))

Mint kiderült, talán a legtávolabbi kitérőt próbáltam átdobni, ezért nem sikerült. Rosszul vettem a lendületet...

 

Előzmény: róbertke (15494)
Dimarson Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15497

A témát én vettem fel, én - aki, nem vagyok egy elektromos zseni - szeretnék megoldást találni, töletek ötleteket kapni egy 3 állású szegmens-fordítókorong építéséhez.

Ti említettetek több féle megoldást, tehát, ha így nézzük nem is beszélt el senki a másik mellett. Mindenki elmondta a saját megoldását, elképzelését.

Csak így tovább...

A te megoldásod pontosan milyen elven alapul?

Előzmény: etwg (15496)
etwg Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15496

etwg! Amit írsz, az természetesen igaz ........Főleg, ha pl. a csíkok nem is a fogoskerékre kerülnek, hanem a medence oldalára, a szenzor pedig a híd aljára, a híd hajtása pedig a forgástengelyen keresztül történik.

 

 

Ez a baj, hogy összekevertétek a dolgokat.

 

Berakod a Flm mechanizmusát, ahol a csikok a meghajto fogaskeréken vannak, most meg arrol beszélsz, hogy a csikok a peremre kerülnek. A kettö meg kb. annyira hasonlit egymásra mint a farkaskutya meg a templomi egér.

 

A müszaki megoldás is teljesen más, a Flm megoldáson egyetlen számláloval meg tudsz határozni 24+ helyet a peremen, a medence falára ragasztot csikokkal, meg ugyanehhez legalább 24 kell és microcontroller ami meg tudja öket egymástol különböztetni. Ehhez jön a 24+ egyedi beállitás, mert értelemszerüen valamennyi peremcsikot individuláisan kell jusztirozni - ami a Flm megoldás esetében teljesen elmarad. 

 

Ebböl is láthato, hogy 2 teljesen más megoldásrol folytattunk mély, de semmire nem vezetö eszmecserét....:-)

Előzmény: BetaMac (15495)
BetaMac Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15495

Az aktuális pozíció el van tárolva a microcontrollerben (kikapcsolás után is emlékszik rá), a célpozíciót pedig a váltók álllításához is használt DCC parancsban kapja meg. Ebből kiszámolja hány állást kell megtenni a cél eléréséhez, azaz hány csíkot.

 

etwg! Amit írsz, az természetesen igaz egy 24+ állású korong esetén, de itt most egy három állású "korong" építéséről van szó, így ennek nincs jelentősége. Főleg, ha pl. a csíkok nem is a fogoskerékre kerülnek, hanem a medence oldalára, a szenzor pedig a híd aljára, a híd hajtása pedig a forgástengelyen keresztül történik.

Előzmény: Dimarson (15473)
róbertke Creative Commons License 2009.02.15 0 0 15494
Hát a kép alapján lehetett játszanotok rendesen. Sárga a retesz kar, a másik maga a váltóállító kar. Retesz kiold, váltókar átállít, retesz visszazár. Angolváltónál mindezt duplán. Ezer szerencséjük a fiuknak, hogy a jelzők már nem karosjelzők.
Előzmény: fanTThomas (15476)
etwg Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15493
Ha betartod a Flm (vagy ugyanezeket az)  elveket, azaz a pontosságot rábizod egy vacak fogaskerékre a többi már csak játékszer....:-)
Előzmény: etwg (15492)
etwg Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15492
Lehet!
Előzmény: tatombak (15490)
etwg Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15491

CNC technologiával egyszerü, csak éppen a legprimitivebb meghajtoáramkörért is több müködö Flm korongot lehet kapni.

 

Éppen ez a gyönyörü az Flm megoldásban, hogy egyszerü, olcso (filléres motorok olcso fogaskerekek), pontos és megbizhato (az elsö amit valaha épitettem már 35  éve forog...).

 

Almát hasonlitgatsz aszaltszilvához!

Előzmény: tatombak (15488)
tatombak Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15490

Szeretem ,mikor megmodják ,mit gondolok :)))))

 

De egyszerűbb rákérdezni ,hogy 3-5e Ft ból lehet e építeni egy fordítókorong elektronikát ,ami gombokkal ,vagy anélkül oda áll (egyből) ,ahova akarod !

 

Mert a válasz ,lehet.......

Igaz nem ló hajtja ,de lehet

Előzmény: etwg (15489)
etwg Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15489

Persze a CNC technologiával igen, de félek, hogy csak a meghajtóáramkör áráért több müködö forditokorongot lehet venni.....:-)

 

Megint almát hasonlitgatunk aszaltszilvához.....:-)

 

Az egész Flm forditokorongban egy filléres motor, 3-4 ocska fogaskerékkel nagyon pontosan megteszi azt, amit CNC gépeink sok 10000 forintért....és ez a lényege az egésznek, egy jo ötlet, egyszerü és olcso kivitel, kimagaslo biztonságot alkot!

Az elsö általam használt Flm fordikorong (H0)  már 35 éves és megy!

 

 

Előzmény: tatombak (15488)
tatombak Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15488

Igaz ,fordítókorongot még nem  építettem ,de CNC marót házilag igen.....

Fél óra marogatás után visszaáll 100-ad mm pontosan a kiindiló pontra,gondolom ezt  meg tudnám csinálni egy egyszerű korongnál is ,bármilyen és bármennyi sínszélekkel :)

Előzmény: etwg (15487)
etwg Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15487
Az én forditokorongaimon is csak egy volt, de nem volt hatalmas peremfogaskerék (mint  Flm korongon) ezért más megoldást kellett keresni. Ha 1 leolvasód van, akkor még pontosabban kell dolgozni a peremeken  :-)
Előzmény: tatombak (15485)
etwg Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15486

Természetesen eddig arrol szo sem volt, hogy keresztül kasul rakod a szélekre a sineket, hanem a Flm forditokorongrol, ahol ez pontosan a másik jellemzöje a rendszernek (azaz, hogy a sineket csaki 15o-os szögekbe lehet a peremre rakni (azt kivánja a vágánygeometria is).

 

Ha ilyen szabadelvü konstrukciot alkotsz, akkor az egész csikozásnak nincs semmi értelme, hiszen ebben az esetben csakis a peremsin helyzete lehet a mérvado (az viszont nem láthatod a meghajto fogaskeréken!).

 

Kb 10-12 forditokorongot épitettem életemben, de már a harmadiknál rájöttem, hogy az egyetlen járhato ut a meghajtofogaskerék (nem okvetlenül azonos a Flm 30 fogas kerekével, de hasonlo az elv) leolvasása adja a legpontosabb pozicionálást (és a legkevesebb balhéval jár).

Előzmény: tatombak (15484)
tatombak Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15485

bocs ....

 

ha én építeném 1 is elég ....

Előzmény: tatombak (15484)
tatombak Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15484

Tökéletesen igazad van ,abban az esetben ,ha a sínek is ezt kívánják !!!

De ,ha a   síneket pl. tillig flexi-ből rakod a saját ízlésedre formálva ,akkor dől az elmélet :)

Ekkor van a "tegyük a "helyére" a csíkot :) És nem csak 3  csík lehet ,degy - ha   én építeném -    is elég !

Előzmény: etwg (15483)
etwg Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15483

Az egész Flm meghajtásban pontosan az a logika, hogy a 30 fogas fogaskerék "osztja ki" a lejáro sinek helyét, és már sok évtizeddel ezelött megoldották, hogy a beépitett kontaktussal nagyon pontosan lehetett pozicionálni a forgatokorongot.

Az egészhez egyetlen egy kontaktus kellett, amelyik a nagy fogaskerék 1/3-nál mindig szétkapcsolta az áramkört, azaz függetlenül attol, hogy melyik sinnél voltál 10 foganként mindig megállt (ha nem nyomtad a gombot). Ez a Flm korong alap kiosztása 15o, azaz 24 állás. Azaz 10 fog a nagy fogaskeréken pontosan 15o nak felel meg a perem szélén.

Most ugyanezt teszi a fehér (csillogo) felület is, azaz, ha ezt elkenyed máshova, akkor nem 10 foganként fog megállni, hanem mondjuk csak 9,5 vagy 10,5 fognál ami nem felel meg a 15o-kos osztásnak!

Miután 3 sinállással arrébb megint ugyanez a fehér csik fogja megállitani a hidat, akkor már baj lesz, ha a fehér csik nem pontosan harmadol. Tehát az egészben az a vicc, hogy milyen pontosan tudod erre a fogaskerékre ráragasztani a 3 fehér csikot, mert ettöl függ az egész meghajtás precizitása.

 

A csikkal tehát nem szabad semmit csinálni, hanem ugy ahogyan alatta a mélyedés a csiknak is pontosan 120 fokonként kell lennie a tárcsán és akkor biztosan jo helyen fog megállni a hid.  

 

A nagy fogaskerék elötti meghajtásoknak abszolut semmi köze sincs a hid kiosztásához illetve a pozicionálás pontosságához.

 

(Sok elektronikát megépitettem, ahol pl. be lehetett adni, hogy menjen a hid az adott helyzteböl 10 kijároval arrébb. Ehhez nem kell semmi mást csinálni mint számolni a csikokat, mert a 9. megszakitás után a helyes kijárat következik, azaz az elektronika 9 csik után feloldja a "gomb" nyomását - (még azt is megengedhettem magamnak, hogy ilyenkor lassuljon a motor) és a 10. csik már a programozott kijárat volt.

Előzmény: tatombak (15482)
tatombak Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15482

A "csíkos  kerék " nem a hajtás  elején ,hanem a végén  van miért ne stimmele ,illetve mivel nem stimmelne ???

Jól írta ,a csikot kell arrébb vinni !

Előtte van egy komoly csigahajtás ,ami baromi sokat áttételez ,ráadásul van még egy "kicsi hajt nagyot" is !

Előzmény: etwg (15475)
MV.hu Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15481
2009-es Tillig újdonságok munka
közben:


Lavadome Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15480
Hahó!
Hasonló kép rólam nem készült véletlenül?
Itthon meg kellene mutatnom, ahogyan hatodszorra sem voltam képes nekifutásból sem :)
Esetleg ha lőtt valamelyikőtök, egyet kérnék szépen maiben.
Lavadome
Előzmény: fanTThomas (15476)
gumidani Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15479
Köszönöm. Az izzó tűnik a legtejedelmesebbnek.
Előzmény: Törölt nick (15471)
BaTTka 1 Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15478
Mert az erő vele van:-)
Előzmény: fanTThomas (15476)
fanTThomas Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15477
A kép minőségéért elnézést kérek, de a masinám nem tudta felvenni "főhősünk" tempóját!:-)))
fanTThomas Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15476

Gábor szerényen mesél, pedig mi büszkék voltunk rá!

Becsületesen megoldotta a feladatát.

Ezt még Jim Carrey / A maszk / sem tudta volna jobban végrehajtani.:-)))

 

Tökös fickó!
Előzmény: kombi (15474)
etwg Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15475

Ejnye, ejnye!!

 

 

Ha nem jó helyen állna meg, akkor a fehér csíkot kell csak arrébb rajzolni.

 

Miket irsz.

 

Az egésznek pontosan az a lényege, hogy a 3 csik egymástol pontosan 120 fokra van egymástol, mert a fogaskerékszámok is igy vannak kialakitva (30 fog => 10 fog kell egy kimeneti álláshoz). Ha elmozditod a csikot, akkor minden 3. állás nem fog stimmelni!

Előzmény: BetaMac (15467)
kombi Creative Commons License 2009.02.14 0 0 15474
Azt az egyet sem sikerült

Ugyan nem voltam ott, de így is volna egy tippem:egy angolváltó volt a szerencsés kiválasztott, ugye? :o)
Előzmény: Törölt nick (15468)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!