Ha jól emlékszem (mostanában nem jártam arra), nem is nagyon van normális ösvény rögtön a Kálvária-hegy után, amin le lehetne menni a sárgára, az első rendes lehetőség - a gerincen haladva pár enyhe pukli után - az a kicsit visszafelé tartó, elég meredek utacska, ami pár száz méterrel a Kötők padja előtt éri el a sárgát.
Nem értem amúgy a Kálvária-heggyel kapcsolatban, minek kezdik tiltani (főleg a jelzésen), amikor a jelzéseket nem is ismerő vagy azokkal soha nem foglalkozó, klasszikus értelemben vett turistának nem is igazán nevezhető mindenféle népek sokszor járnak fel, akár csak kirándulni, vagy bármi más okból (vallási, vagy mittudomén). Meg ugye alapból kiindulhatunk abból a tényből, hogy valakik megcsinálták a Kálváriát a csúcsra, ezzel megteremtve annak alapjait-okait, hogy az emberek időnként felkeressék az útvonalat és a hegyet, aztán meg elkezdik tiltogatni, szabályozgatni... ez számomra kicsit olyan, mintha nyitnánk egy kocsmát, majd elkezdenénk bírságolni azokat, akik bemennek inni. Nyilván nem ugyanazok tiltják, mint akik a stációkat odatették, de akkor is fura kicsit. Miért nem bontják le az összest, oszt jóvan, aztán kerítsék körbe a hegyet, legfeljebb abból is balhé lenne, de HA már egyszer ott van - és még új turistaút is létesül - , nem az a megoldás, hogy elkezdik erősen szabályozgatni.
A védett növényeket se szabályoznám, a természet rendjébe minek állandóan beavatkozni. Pár szál pilisi len kipusztul, na és akkor mi van? Pár tirannoszaurusz is kipusztult, meg pár kardfogú tigris is az elmúlt pár tízezer ill. tízmillió év alatt... Ha kötekedni akarnék a természetvédőkkel, megkérdezném, hogy miért abból a néhány virágból csinálnak nagy ügyet, amit az évi néhány túrán letapos pár túrázó, s miért nem azt büntetik, aki az adott faj többi sokezer példányát (mondjuk a legfinomabb becsléssel is több mint a 99%-át) letaposta? Hja kérem, hogy azt nem lehet tudni, ki tette, vagy nem is a (teljesítmény)túrázók pusztították el? Hogy a faj egyszerűen életképtelenné vált a jelenlegi természeti és egyéb körülmények között? Akkor meg miről beszélünk? Telepítsünk be pár zsiráfot a Pilisbe, aztán kezdjük büntetni a túrázókat, akik elkezdik etetni, mondván, hogy a sok hajolgatástól elkezd majd csökkenni a zsiráfok nyakmagassága, és ez nem megengedhető, mert a faj elveszíti az egyik legfontosabb jellegzetességét. Nyak nélkül a zsiráf már nem lesz "igazi" zsiráf...
Ez már elég OFF, de durva látni, amikor egy tiltott természeti objektum mellett olajoskannák szétdobálva, bűzös erdészeti teherautók szántják fel a védett növények élőhelyét, valószínűleg nem 2 szál virágot téve tönkre (a sziklamászót vagy turistát pedig megbírságolják, ha elkapják, hogy a virágokra figyelve óvatosan bemerészkedik a területre). És még egy. Számomra az is megdöbbentő volt, amit kb. másfél éve télen a Rózsika-forrás környékén csináltak azzal az eredetileg roppant hangulatos résszel. Azóta nem járok arra, pedig szerettem, de mostanában nincs kedvem nézni a szétbarmolt turistautat (persze nem tudom, jelenleg milyen állapotú)...
Három érdekes momentuma volt idén a túrának részemről:
A harmadik ellenőrzőpont leköltözött a Honvéd emlékmű lábához a Lila akác vendéglőbe. Majdnem elmentem mellette mert rutinból akartam csinálni a túrát, úgyhogy a szöveges leírásba bele sem olvastam. Régebben ez a pont fent volt a Honvédsíroknál. A pontőr kézlóbálását épphogy észrevettem. Innentől figyelmesebben haladtam - kellett is.
Idén már kitérőt kellett tenni a Pap-hegyre is, gondolom a kimaradt bolnokai emelkedő pótlására. Sokan mentek el a letérő piros sáv mellett egyenesen a Millenniumi emlékpark felé. A Pap-hegyről lefelé menet találkoztam is néhány visszafelé jövő sporttárssal.
A célban választani lehetett a kitűzők közül a korábbi évektől eltérően.
- rajtba Bérc-busz -> rajt 6.22 - Kékes (3.36), rengeteg előzés rövidgatyában -> sok felületi sérülés, folyt egy kis vér is :-) - Kékes után teljes lendülettel belerúgtam egy kőbe -> nagylábujj körmének részleges szakadása - innentől a lefelék igen fájdalmasak lettek, fejben is kellett rendeződni - Galyán (5.22) a szokásos nagyhalál, betoltam sok mindent : zsömle, izo, kóla, gél - Vörös-kőtől (6.07) tudtam vége elvonatkoztatni a fájdalomtól, toltam ami belefér - M-keresztes (7.28), Muzsla (8.45), innen egy végső hajrá a 10 órán belüli időért, összeszorított mindennnel. a vége 9.46 lett , még 30 percnyi javítást látok a pályában. Gratula minden indulónak, minden kategóriában!!
Jelentem a Mátrabércen piszkosul elfáradtam. Harmadik túra ez lett idén (január és február után), ráadásul itthon megígértem, hogy mire a gyereket fürdetni kell hazaérek. Sikerült, 10 perccel még hamarabb is érkeztem! Köszi az ismeretlen gyöngyösi srácoknak Gyöngyösig a fuvart! Másodperceken múlt csak de éppen elcsíptem egy Pestre tartó buszt! És külön köszi félkupicának az odautat pénteken!
Ha nincs autós fuvar, tudom ajánlani a vonat + busz kombót (ot. Éva is oda megy, így most tanulmányoztuk át számára a menetrendet).
Szóval van egy vonat, a Déliből 5:21-kor, Kelenföldről 5:28-kor. Ez Almásfüzítőre ér 6:30-kor, onnan megy busz 6:39-kor (Komárom - Dorog - Budapest viszonylatú busz). 7:15 körül már Nyergesen van.
Vagy pedig a Nyugatiból 4:38-kor, ez Dorogra ér 6:03-kor. Ott be kell sétálni a városháza megállóhoz, onnan is van busz, amely 6:50-kor ér Nyergesújfalura.
Most nézem különben, hogy az új Budai-hegységen a sárga háromszög pontatlanul van berajzolva. A térkép szerint rögtön a Kálvária-hegy után visszacsatlakozik a sárgára, a valóságban viszont csak a Kötők padja előtt közvetlenül.
Ezt szerintem a következő elnökségin megvitatjuk. Én a magam részéről a sárga sáv - piros kerékpárút kombót támogatom, vagyis a Szarvas-hegy - Tök-hegy gerincére már felvinném a túrát, elvégre ott húzódik a határ. Vagyis még a Kötők padja előtt jobbra fel a gerincre. Távban nagyjából ugyanannyi, szintben valamivel kevesebb.
Védett területen pedig csak a kijelölt turistautak és a tanösvények használhatók, tömeg/sportrendezvényhez pláne.
Ez így ebben a formában nem igaz! Tudtommal védett területen is le szabad térni a jelzett turistautakról, kivéve, ha ezt az út mellett elhelyezett tábla kifejezetten tiltja (jellemzően fokozottan védett területek bejáratánál). Az ilyen táblákon jellemzően az szerepel, hogy "Belépés csak engedéllyel! - Kivéve a jelzett turistautakon."
Ebben benne van, hogy fokozottan védett területre is be szabad lépni, de a jelzett turistaútról csak engedéllyel szabad letérni. De engedély birtokában le szabad!
Sportrendezvényeknél, amennyiben az védett területet érint, a terület tulajdonosán (állami erdő esetén az erdészeten) kívül az illetékes zöldhatóságtól is szükséges engedélyt kérni.
A BNP honlapjáról (http://www.bnpi.hu/index.php?c=turizmus/hazirend#gyalogos) :
"Figyelem! A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi értékek megóvása okán átmenetileg 2010.04.03-2010.05.24. között az alábbi korlátozásokat lépteti életbe:
* Háromkő: a Háromkőre fölvezető turistaút a korlátozás miatt minden irányból elkerüli a Háromkőt, az azt megkerülő erdészeti utat kérjük használják. Aki a Felsőtárkányi-medencére nyíló kilátásban szeretne gyönyörködni szíveskedjen a Tar-kőre fölsétálni. * Tar-kő: a Tar-kő kilátópontja a Keskeny-rét (Háromkő) valamint az Őserdő irányából megközelíthető; utóbbi irányból a hátsó, a Követ megkerülő ágon. A Tar-kőre fölérve a kihelyezett kötélkordonon belül szíveskedjenek tartózkodni.
04.17 -én jártunk Három-kőn, illetve Tar-kőn, a terület le van zárva a kirándulók elől kb.május végéig, még a kijelölt turistaúton sem szabad belépni a szalaggal körbekerített részekre. ellenőrökkel nem találkoztunk, igaz kirándulókkal sem nagyon.
Szerintem az engedélykérésünkhöz csatol térképeken még nem volt jelzett turistaútnak jelölve a Kárvária-hegyen vezető ösvény. Védett területen pedig csak a kijelölt turistautak és a tanösvények használhatók, tömeg/sportrendezvényhez pláne. Nem történt semmi más, csak idén alaposabban megnézték az engedélykérést. :)
1. még nem nagyon láttam. 2. tavaly mintha láttam volna egyenruhás de nem rendőr/vpop-s emberkéket ep-ok személyzetét vegzálni... 3. Ez napi rutinfeladat, bullshitgenerátorral támogatott az ügymenet ezen a téren.
Még kiváló lehetőségek a fontosság bizonyítására: 1. Büntetés. Lehetőleg sűrűn. 2. Ellenőrzés. Szintén sokszor. 3. Újabb és bonyolultabb jogszabályok előkészítése és benyújtása.
A sárga háromszög jelzés teljesen szabályosnak tűnik, nem pedig partizánmunkának. Szép szabványos, sablonnal készült és nem mellékesen az új Budai-hegység térképen is szerepel (akárcsak a Gellért térről induló új Z sáv).
Ami ellentmondásosnak tűnik, hogy az ominózus védett növények vajon hogy élték túl az elmúlt két évet, amikor arra ment a sok gonosz ttúrázó? Vagy lehetséges, hogy akkor még nem voltak ott, azóta ültette oda őket a hatóság?
Már hárman vagyunk, még egy hely kiadó a Vitézlőre. Holnap, azaz pénteken késő délután 17-18 között indulunk Budapestről. Az útiköltség kb. 2800 Ft/fő. Ha valakit még érdekel, írjon a kohanb@freemail.hu címre.
Bármit megtilthat, ezért hatóság. Ha nem tiltana meg valamit időnként, azzal megkérdőjelezné a saját létjogosultságát, mert akkor minek van, ha még tiltani sem tud? :-)
Én ugyan nem vagyok túrarendező, nektek több a tapasztalatotok, DE hogyan tiltja meg a hatóság egy jelzett túristaúton a közlekedést? Akárhány embernek? Vagy a túristaút nem kötelez senkit semmire, hiszen bárki pingálhat jelzést az erdőben?
Mai napirendi témánk: Buda határán ttúra - Kálvária-hegy nélkül
Idézet a levelezésből:
A környezetvédelmi hatóság a BH túrát engedélyezte, az alábbi kikötéssel:
"... Az eredetileg tervezett, a Kálvária-hegyen átvezető ösvényt használni tilos. Helyette vagy a Kálvária-hegy északi oldalában vezető sárga jelzésű turistautat, vagy a Kálvária-hegy déli oldalában futó mezőgazdasági utat lehet igénybe venni. ...."
Az indoklás ide tartozó része: "... a kikötést ... a Kálvária-hegyen a tervezett túra idején virágzó védett és fokozottan védett növények védelme érdekében tartottam szükségesnek."
Fellebbezni lehet 10 eFt-ért 10 napon belül.
Ehhez annyit fűznék hozzá, hogy a Buda határán túra tavaly és tavaly előtt is keresztül vezetett a Kálvária-hegyen, sőt ellenőrzőpont is volt ott. A hatóság engedélyével. Azóta annyi változás történt, hogy az ösvény sárga háromszög jelzést kapott...
(Még szerencse, hogy a sok új jelzés miatt idén amúgy is új itinert kell gyártani, mivel sok helyen jelzetté vált az eddig jelzetlen út.)
Remélem, a crossmotorosok, quadosok és a favágók mielőbb széttapossák a hegyet és akkor már nem lesz ilyen probléma.
Sziasztok! Szombaton szeretnék lejutni a Nyerges 40 túrára Nyergesújfaluba. Ha megy valaki kocsival Pestről költségtérítéssel beszállnék. Az is jó, ha legalább az odaútra van hely. Ímél publikus, mobil: huszas öt huszonnyolc hatvanhét nyolcvanhat. Vagy itt a fórumon.
Kiadó két hely a kocsimban a hétvégi Vitézlő 50 túrára! Sajnos csak most derült ki. :( 4-en mennénk egy Suzuki swift-el. Fogyasztás 5,3l körül. A költségek így a benzin+matrica osztva négy felé. Érdeklődni: kohanb@freemail.hu