A BTTB - ben már megegyeztünk, nem kirekesztő, ölelünk keblünkre minden nem budapestit is, mi soha nem kérdeztük és kérdezzük, hogy hol lakik. A B inkább azt mutatja, hogy magyarországi.
Emlékeim szerint szó volt kihelyezett kormányklub ülésről is.
Ez az időjárás miatt inkább tavasztől őszig tartó időszakban megfontolandó.
Nagyon szívesen venném, ha a Balaton környékén, vagy Baranyában Békésben, Borsodban, esetleg Bács, vagy bármely más helyen is meg lehetne tekinteni azokat a munkákat, melyek egyébként nem járnak a nagyfaluban.
Több klub alakítását nem tartom szerencsésnek az egyébként kicsi létszám miatt.
Sziasztok! Csatlakozom az előttem felszólalóhoz én is,ha megengeditek. " MTTB - Magyar TT Barátok!" még esetleg kiegészítve a Klubja vagy Clubja szóval,elvégre vidéken is elég sok TT-s van és nem biztos,hogy jól esne nekik a kirekesztés.
- a színvilág a Tillig arculatából lett átvéve, de egy kicsit lefakítottam, hogy inkább a kártyán kiírt információk domináljanak. nyomtatásban másként működik, mint itt beillesztve. Ne feledjük, hogy laminálva fényes a felülete.
- a harsány grafikai elemek elvonják a kártya lényegét, valahol inkább egy kártyanaptárra hajaznak.
- a sok támogató logójáról Pataky Attila jut eszembe, amikor az Edda fénykorában minden nyilatkozathoz abban az ingben állt ki, amin minden négyzetcenti tele volt a szponzorokkal. Szerencsére annyi TT gyártó van, hogy ilyen szempontból egy külön füzetecskét kellene adni a kártya mellé.
Vagy mindenki rajta van, vagy senki. Én az utóbbit preferálom.
- névválasztás: dönteni kell, nehogy késő legyen. A BTTB hajaz ugye az elődre, a grafikai elem (ha marad) hajaz a jelenre. Így talán egy kicsit nemzetközibb, hiszen egy gugliban a találat témába vághat. MTTB-t csak mi értjük, esetenként meg kell magyarázni. De ez sem gond, ha konszenzusra jutunk.
>Ha már a Tillig támogatja az egészet, akkor esetleg nem okoz gondot, hogy egy korábbi (előd) cég nevére hajaz a betűszó?
Hajazzunk inkább egy még korábbi cégre? Zergetollas Elhivatott Ugrani Kész Egyesület :-)))
Jómagam is vidéki vagyok és semmi problémát nem látok abban, hogy a klub nevében a Budapest szó szerepel. (Hülye példa, de pl. a BKV buszok motorjai sem állnak meg a Budapest táblát követően.... :-) )
Itt valóban a TT Barátok-on van a hangsúly, ill. a BTTB-n - mint múlton. Szvsz áldozhatunk annyit a korabeli technika oltárán, hogy magunkévá tesszük a hajdani cég mozaikszavát.
Jut eszembe; a Zeuke-t is szerepeltetnem kell a kártya tervemen...
(A Zeuke-tól egy egyenes sínszál vezet a Tillig felé.)
Szerintem abban megegyezhetünk hogy a Budapestieket alapból nem zavarja a klub neve. A vidékieknek meg sokkal nagyobb problémát okoz hogy hétköznap este tömegközlekedéssel gyakorlatilag lehetetlen hazajutni, nekem legalábbis 7.15-kor indul Keszthelyre az utolsó vonatom a Déliből. És hát a vidékieknek meg van az a hátrányuk hogy többnyire rühellik a nagyfalusi közlekedést ( különösképpen Andrássy út és környéke:-) autóval. Meg aztán nem is túl olcsó. Én annak idején felvetettem hogy körülbelül azonos irányból indulók esetleg szervezhetnének társasutakat is, de ez annak idején nem talált túl nagy visszhangra, pedig megoldás lehet. Esetleg lehetne mondjuk minden második találkozó hétvégén kora délután. A vidékiek szerintem sokkal nagyobb számban jelennének meg rajta. Bocs, elkalandoztam:-)))
Szerintem is a TT Barátok a lényeg. Az, hogy meg iTT, a Fővárosban alakult, csak egy dolog. De ez ügyben is rugalmas a terv.
Addig OK, hogy a TT Barátok a lényeg! Ha már a Tillig támogatja az egészet, akkor esetleg nem okoz gondot, hogy egy korábbi (előd) cég nevére hajaz a betűszó? Miért nem lehetne MTTB - Magyar TT Barátok! Ebbe aztán belefér az egész ország! És nincs probléma "Budapesttel"!
Az mit jelent, hogy a "klubtevékenység nem készül vidékre" ?
Az viszont már rémlik, hogy mit jelenthet az, hogy: "Az volna jó ha több ilyen K(?)lub
indulna." Vagyis vidékieknek nem muszáj felfáradni a Nagyfaluba.
Habár ez annak idején nem ezért alakult, ha jól értettem akkor, hanem azért, hogy személyesen is megismerjük egymást, akik ezen a fórumon beszélgetünk, tanácsot, segítséget kérünk és adunk, esetleg a kisszériás modellt készítők ebben a méretarányban iTT keressenek gazdát elsősorban remekműveiknek. A szétaprózódás visszavezet a kezdeti időkre. Ki látja át a rendszert? Ki koordinálja? Hány helyen lehetsz tag? Mennél több a kapcsolódás, annál valószinübb az információ torzulása, elsikkadása.
DE! Szerintem hagynunk kéne "helyet" a leendő későbbi támogatóknak is. Ne zárjunk ki senkit azzal, hogy tilliges a tagsági. Soha nem lehet tudni, hátha. Tulajdonképpen két támogatónk is van már!:-)))
-A tillig emblémát ki lehetne egy kicsit jobban emelni, ha már valami támogatást is biztositanak nekünk.
-Esteleg a hátlapra be lehetne tenni az eddigi gyártók halvány emblémáját, Zeuke, BTTB, Piko stb.
-Az előlapon a rövidítést talán nem kellene kiírni, tehát maradna a BTTB klub simán, így inkább a gyártóra, és a méretarányra utalna csak, és helyileg nem lenne behatárolva.
- A betűtipust szerintem a Tillig betűjéhez kellene igazítani, legalább az BTTB feliratnál.
-Színek... hát nekem a szürke alapszin nem tetszik, javaslom a tillig szineit, kicsit butítva.
Azt hittem egyébként, hogy ezen már túl vagyunk a múltkori körkérdés óta, de természetesen nem szándék a kirekesztés és a pontos földrajzi behatárolás.
Jelenleg nincs használhatóbb megoldás a betűszó első tagjára.
Szerintem is a TT Barátok a lényeg. Az, hogy meg iTT, a Fővárosban alakult, csak egy dolog. De ez ügyben is rugalmas a terv.
Azt én nem támogatnám, hogy megyénkénti alszervezetek, meg még tudja a fene, hogy milyen konstrukciók szülessenek, mert egyrészt a túlszerveződés csapdájába esnénk, másrészt adminisztratív akadályok is születhetnek, hiszen mindenképp egy közös adatbázisban kellene kezelni a tagságot.
A tagság kommunikációja, az információ áramoltatás már egy másik kérdés, de remélhetőleg ez is vállalható, főleg az internet korában.
Hamarosan elkészül egy saját honlap is a klubhoz, amin német nyelven is fent lesz minden, így a nemzetközi klubéletbe is integrálódhatunk.
A klub neve a BTTB eredeti jelentésére (Berliner TT Bahn) "rímelget". Lehetne Burkus TT Barátok is, de nem vagyunk poroszok. (A burkus a poroszok régi magyar népi neve.) A BTTB első B betűjére nincs jelenleg jobb ötletünk, úgyhogy már marad a "Budapesti". DE eTTől függetlenül az országból bárki közöTTünk lehet, szívesen látjuk.
Nem kell feltétlen a találkozókon résztvenni ahhoz, hogy a klubhoz tartozzon valaki. Egyedüli feltétel a TT modellvasút valamilyen szinten, start szettől a sokméteres digitális asztalig bármi.
Engem az egészböl gyakorlatilag csak az érdekelne, hogy miböl vonatkoztatják el a szervo állását (a keszthelyi esetben csak a végállását) mert a szervo maga nem ad vissza semmilyen jelzést, hogy hol van. A vezérlö elektronikának meg pl. a végállásban illene lekapcsolnia - vagy ami inkább megfelelne a szervok lelkivilágának állandoan a végálláshoz illö jelet generálnia - ami persze áramfogyasztással jár.
A szervo eredetileg ugyanis nem arra lett tervezve, hogy a kezelö a távolbol explicit beaadja a helyet (forgásszöget, állást pl. egy 10-s billentyüzettel), hogy ide fordulj és a szervo ezt vakon követi, hanem ugy müködik, mint a gázpedál az auton, akarva akaratlanul utánnaszabályozod a lábaddal - a szervo esetében az ujjaddal, hiszen látod hogy hogyan reagaál a vezérelt tárgy a kezelésre.
Ezt viszont egy digitális elektronika visszacsatolás nélkül nem tudja, hiszen az nem látja, hogy hol a hid (ha pl. fordikorongrol van szo).
Ezért pl. a forditokorongot kézivezérléssel - akár egy szervot közbeiktatva is, játszva oda tudsz forgatni (ha látod) ahova kell; de probáld magad beleélni az elektronika lelkivilágába, azaz vezéreld ugy pontosan a hidat, ha nem látod!
Márpedig az ismeröseim DCC interface-e pontosan erre épit, és nem látom benne honnan tudná a központi egység, hogy hol is áll a hid (hogy evvel kapcsolatban modositsa a vezérlési jellemzöket.).
Tran SW10 dekoderek, igaz a Tillig váltókat működtető szervókat vezérlik. Kicsit vért izzadtam vele, mire rendesen sikerült megfejteni. A gond az volt, hogy amikor áthúzták a csúcssínt, akkor is maradt egy fix, cca. 140-200mA áramfelévetel a szervón. A motorokat a Viessmann szállította be (meglehetősen ócskák is, most nem idézném azokat a szavaidat, amivel a szolgálati kocsidat minősítetted:-)) ), de valami hasonlók. Nos, arra is érzékeny volt a cucc, ha csak eggyel elírtad a véghelyzetet meghatározó CV-t (beállítási tartomány: 0-255, valahol 25-35 között vannak). Persze minden kitérőnél más és más az érték, ez gondosan el is van mentve és a vaskos dossziéba ki is lett nyomtatva. Elegendő volt, ha pár tizeddel tovább akarta a szervó húzni a csúcssínt, és máris kész volt a baj.
Szerintem a barkácsolható verzió elkövetőjét ismered is, egy misét megér:-)
Jo lenne ezt kiprobálni, mert az utobbi néhány honapot 3 szervo pontos vezérlésével szorakoztam el, és messze nem mondhatom, hogy a kisérletek pozitivak voltak (mármint a poziciok meghatározása).
Amennyire értem a szervok müködését, bennük egy mini potenciométer egy PWM áramkört szabályoz - aminek az impulzus szélsségei határozzák meg a szervo helyzetét. Ezek az impulzusok vannak egy PLL áramkörrel összehasonlitva a kintröl jövö parancsokkal, és igyekezenek a belsö impulzus pontosan a külsö szélességére hozni - ekkor zárul a PLL áramkör.
Ebböl viszont csak egyetlen dolog következik, hogy a két impulzus egyforma szélességü, de hogy maga a szervo hol áll az a potenciométer illetve egyébb mechanikai elemek játékátol függ. Ez meg sajnos nagyon messze van a forditokorong igényelt pontosságátol
(TT-ben a 24 cm-es átmérö esetén 1 mm a max. hiba > ez fokokban 0,5o)
Egy potenciométer már nagyon jo, ha 5 fokos pontossággal ugyanazt az ellenállást mutatja.
(Képlet a vezérlés pontosságának a számolására:
24 cm-es hid > R=120 mm.
A kerülete 6,28x120=753,6mm > 360o/753,6=0,47o felel meg egy 1 mm-nek a kerületen )
Ha van valakinek kedve ezt megvizsgálni nagyon megtisztelne, ha beszámolna az eredményekröl, és kiforditaná az általam felvetett kétségeket.