Keresés

Részletes keresés

Jvnd Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15562

Csütörtökre terveim szerint viszek trafót, és egy bemutató panelt az optó és áramérzékelős elektronikákból. Így ha nem tud hozni az sem lesz gond.

Előzmény: Törölt nick (15549)
etwg Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15561

Nem egészen osztom a véleményedet.

 

A 12 korongbol egy lett léptetömotoros.

 

Rengeteg ok miatt visszatértem a Flm elvhez, ha nem is ugyanabban a kivitelben.

A korongokat egy nagyon pontos csapágyba helyezem (ezen mülik minden) a többit már akár "pontatlanul" is meg lehet csinálni. A csapágy (rendszerint csötengely a királycsap) alatt van egy nagy fogaskerék és egy ahhoz illeszkedö csigakerék. Ennek az áttételnek a játéka - ha finom a fogazat, márpedig az alig van illetve pontosan állithato (a hézaggal söt ha nem pontos annyira akkor rugoval is odahelet huzni a csigát a kerékhez), akkor igen ritkán nagyobb 1/100 foknál.

 

Most már csak egy fénykapu kell, ami a csiga forgását számolja. Az én áttételeim 1:128 (ilyet tudtam szerezni egy roncstelepen - volt elég igy mind megvettem), ez azt jelenti, hogy egy 32 állásu koronghoz a csigának 4-et kell fordulnia. Igy egyszerüen kiadod a parancsot, hogy forduljon erre vagy arra 12 fordulatot, akkor 3 sinnel arrébb fog nagyon pontosan megállni.

A csiga fénytárcsáján (30mm átmérö) csak egy 2mm átméröjü lyuk van a fénykapunak.

 

Azaz a pontosság.

 

7,6o a csiga helyzetén, ami az adott áttételnél (1:128) 0,06o-t jelent a hid szöghibáján, azaz majdnem tizszer pontosabb, mint ami kell, igy lehet egy kicsit felületesen is dolgozni, még mindig van "miböl".   :-)

 

De mondom, minden a királycsap csapágyán mulik, az a lehetö legpontosabb kell, hogy legyen, minden lötyögés sokat ront a szerkezeten.

Előzmény: tatombak (15559)
jenss Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15560

Szerintem a BTTB név maga nem kirekesztő, hiszen mindegyikünk szereti vagy nem szereti ezeket a gyártmányokat.

Ráadásul Bp.-en van az összejövetel.

Szimetrikus, és kifejezi a lényeget.

Én csak anyit vetettem fel hogy talán NEM kellene kihangsúlyozni a Budapesti szót.

Maradjon csak BTTB.

Mindenki annak olvassa aminek szeretné:)

A felvetett MTTB is szimpatikus, de szerintem nem érdemes vitát nyitni új elnevezésről.

A lényeg úgy is az hogy legyen egy továbbra is összetartó kis csapat, amely segít egymáson, ennek pedig Elnökünk személye, és a törzstagok megfelelő hátteret biztosítanak.

Jens

 

 

Előzmény: rakaTTantunk (15551)
tatombak Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15559

Szerintem a szervó - egyre inkább úgy látom - felejtős !

 

A megoldás - megint csak szerintem - a léptetőmotorokban rejlik.

Egy darab érzékelő - lehet szinte bármi ,én a hall elemet javaslom - ,ezzel "nullázza " magát. Visszajelzés nem kell ,ha a mehanika nem szorul ,tökéletes lesz a léptetés !

Megfelelő lassító áttétellel 0,01 mm pontossággal megoldható a pontosság.

A lényeg ,hogy legalább 200 lépéses motor kell !

 

Ez főleg azoknak ad segítséget ,akik nem szabvány szerint akarják megépíteni a pályát ,tehát a gyári korongvezérlők nem jók.

 

Ezek után - lehet pl. programozhatóra készíteni , hogy a "versenyző" saját maga is tudjon konfigurálni - be kell lőni a PIC (vagy más controller) progjamját és kész.

 

Én így csinálnám és fogom is ,csak időm legyen :)

Előzmény: BetaMac (15555)
jenss Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15558

Szia!

Én bennelennék egy ilyen társaság szervezésében. Siófok-Bp viszonylatában.

Ha aktuális összehozhatjuk.

Jens

Előzmény: BaTTka 1 (15538)
etwg Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15557

A szervómotor visszacsatolását a saját beépített vezérlése látja el, azaz tudja magáról, hogy hol áll, és a vezérlőjel impulzusszélessége alapján áll abba a szögbe, amibe a külső vezérlő (pl. dekóder, távirányító) mondja. Ezért nem kell már sem a szemednek, sem a külső elektronikának ezt külön figyelni.

 

Ezt nem is vitattam, de milyen pontosággal azt igen. Ezért nagyon is kell a szem, ha pontosan akarsz menni a szervokkal.

 

Az esetem:

 

Miután egy profi dologrol volt szo a legdrágább szervokat szereztem be (a legutolso darabok már 100 Euro/darab árban voltak), de itt sem lehettett elérni a kivánt pontosságot, illetve annak az ismétlését - hasonlo az eset, mint a forditokorongnál, mindkét iránybol ugyanazt a sint kell tudni elérnie, kisebb mint 0,5o pontossággal ugyanarra vezérlö impulzusra..  (azaz a vezérlöben csak az impulzusszélességet adod be a pl. 12. sinre.

(Végül léptetömotorokkal oldottam meg - ami olcsobb, de sokkal több elektronikát és kábelt kiván).

 

A 0,4 fok lépés már egész jó lenne, de a forditokoronghoz csak kivételesen lehetne használni (a szegmenshez persze talán jo lenne), mert ehhez a pontantlansához adodik valamennyi további mechanikai illesztés. Egy 360o koronghoz a szervo már nem lenne jo, mert duplázni kellene a forgási szöget ami értelemszerüen duplázná a hibát is. S mint multkor számitottam, a 24 cm-es hidhoz minimum 0,47o pontosság kell, ettöl hosszabbhoz még nagyobb (azaz kisebb fokhiba)

 

Nem tudom a digitális szervo pontosan, hogy oldja meg a belsö visszacsatolást (nem volt már idöm meg kedvem sem már szétszedni...:-) mi benne az ézékelö, mert mint láttuk potival ez nem megy), lehet, hogy az pontosabb, lehet, hogy az szervojaim is ilyenek voltak.....

Az tény, hogy nem egyszerü a szervos megoldás, ennyi eröfeszités árán (no meg némi tapasztalat a 12 foditokorong megipitéséböl), biztosan nem ezt választanám.

Előzmény: BetaMac (15555)
maTTato Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15556
Ha lehet hozzátehetem a magam véleményét. Lassan ez a kérdés már olyan lesz, mint a parlamentünk semmitmondó pártvitái. Az elején a "B" a megalakulás és a központ helyére kell hogy utaljon. Mert egy központnak lennie kell! Ha ez ép Budapest, hát legyen Budapest. Úgy érzem a lényeg fölött siklunk el. A legfontosabb,hogy néhány lelkes ember megpróbálja ezt az elhanyagolt méreTTarányt és vele együtt minél több TT-ben utazó modellezőtársunkat egy egységes szervezetbe összefogni. Munkájukat segíteni és a kevés hazai gyártó munkáját reklámozni, részükre esetleg piacot találni.
Egyszerű lesz amit mondok, nem is lényeges a csicsa, a betűk, a szponzorok elhelyezése, inkább fontos hogy mielőbb működjön ez a klub. Képviselje ezt a méretet és a remélhetőleg folyamatosan bővülő csapatot várostól, országrésztől függetlenül. Mert a legutóbbi kártyaterven már ott van mindenki közös logója: az a bizonyos három szín. Magyarságunkat mi sem demonstrálhatná jobban!
Ja és egyetértek TTomasz megállapításával:
"Aszimetrikus és nem hangzik jól"
Előzmény: vasutTOM (15536)
BetaMac Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15555

A szervómotor visszacsatolását a saját beépített vezérlése látja el, azaz tudja magáról, hogy hol áll, és a vezérlőjel impulzusszélessége alapján áll abba a szögbe, amibe a külső vezérlő (pl. dekóder, távirányító) mondja. Ezért nem kell már sem a szemednek, sem a külső elektronikának ezt külön figyelni.

 

A jó kérdés az, hogy ez a belső vezérlés mennyire pontos, hiszen a meglehet, eredetileg tényleg nem ilyen pontosságot igénylő feladatra találták ki. Azonban nem szabag figyelmen kívül hagyni, hogy a szervók főleg az autó- és repülőmodellezésnek köszönhetően az utóbbi években jelentősen fejlődtek méretben, pontosságban, sebességben, nyomatékban és árban.

 

Némi guglizás alapján ez a pontosság analóg szervóknál 0.4-0.72 fok/lépés körül van. De van olyan típus, amivel nem tudtak 2 fok/lépés alá menni!

 

Tehát valóban nem mindegy, milyen szervó. Ehhez jön még, hogy digitálisak lényegesen pontosabbak, és az említett Tams SD-22 dekóder leírásában is digitálisat ajánlanak hozzá.

 

Szóval érdemes olyat venni, amelyiknek a nevében benne van a "digital" és a "precision" szó:), esetleg lehet ragaszkodni fém fogaskerékhez. Egy példa:

http://www.rcmodell.com/shop/product_info.php/cPath/67_218/products_id/2658?osCsid=nh6sakarg9jm3cicemr7vluc82

Így digitálisnál elérhető a 0,2/fok körüli pontosság, ami, ha nem is nagyságrendekkel, de jóval 1 mm alatt lesz a kerületen.

 

Tanulságos lenne látni, a te eseteden, miért nem jött össze a dolog? Milyen típusú volt a szervo, a vezérlés?

Előzmény: etwg (15516)
Gashpy Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15554
Ja igen, és sorszám sem ártana rá, a jobb azonosíthatóság érdekében...

Az elnöknek pedig igaza van!!! Nem ötölök...
Előzmény: Gashpy (15553)
Gashpy Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15553
a Borivót kihagytad... :-)))) És akkor kirekesztettnek érzik magukat a sörivók, meg az antialkoholisták... :-DDD

Ha emlékeim nem csalnak, főleg a szójáték volt az, ami a B.TT.B formula/betűszó megtartását ösztökélte.

Az utóbbi kártyaterv nekem elnyerte a tetszésemet, de valószínűleg még haloványabbra kellene venni az alapszínét.

A kihelyezett klubtalálkozó is szerepelt a tervekben (pl. a békéscsabai vasútmodellező klub is TT-zik, amennyire tudom...), ami szintén az összetartást erősíteni. Még úgy is, ha a bp-i törzsgárdából csak néhányan (pl. 4-6 fő) vennének is részt rajta.

A névhez még annyit: Célszerűnek tartom az olyan változatot, amit a külföldiek (pl. németek...) könnyen és tévesztés nélkül (vagy csak minimális tévesztéssel) ki tudják mondani.
Még ötölök én is, de még a Budapesti eddig a legjobb...
Előzmény: róbertke (15548)
rakaTTantunk Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15552

Ma már lemászom a netről, ezért:

Hirdetek:

 

Február 19-én csütörtökön 17 órától BTTB KlubTTalálkozó!!!

Cím: 1062. Budapest, Andrássy út 100

 

Kérem, hogy akik a dilikör(öke)t készítik ( jó lenne, ha lennének, más a hangulat ) 16.30-ra jöjjenek! Hozzanak hosszabbítót.

Kérem, hogy az előadók erősítsék meg a szándékukat, miről és kb. mennyi időben beszélnek.

A szokásos felszerelések lesznek.

Üdv:

IsTTván

rakaTTantunk Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15551

Szerintem a dolog ennél komolyabb, akarjuk a klubot, legyen!

A nevet eldöntöttük! Bárhol van a találkozó, mindig akad olyan, akinek messze vagy nem ér rá, erről is kár vitatkozni. A többség mégis itt lakik és Budapest azért az ország közepe!

Nem kell kiemelt Tillig logó, a támogatás anélkül is lesz (van) esetleg másokat sért (kirekeszt, hogy divatos szóval éljek!).

( Tudjátok, hogy az új TT Klub szabályzatban nincs benne az árengedmény ( Erkel u. ))

Fiúk! fontos ponthoz értünk, "történelmi" pillanat.

Álljunk hozzá pozitívan, " a pohár félig tele van" !

Gashpy Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15550
@ dOKi
Itt van nálam egy Tillig által gyártott standard jobbos íves kitérő. Még kibontva is csak 2szer volt (amikor vettem, meg most, mikor leellenőriztem). Benne a kontrolcetli meg minden. Ha kell, csütörtökön magadévá teheted!
Előzmény: john07_doki (15531)
róbertke Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15548
...akkor inkább Barátságos TT Barátok, vagy Bizalomkeltő TT Barátok, esetleg Blöffölő TT Barátok, netán Bolondozó TT Barátok, ne adj' isten Bolygóközi TT Barátok.Lehet még Borissza TT Barátok ; Bravúrkodó TT Barátok és Bűbájos TT Barátok (női szakasz). :-))))
Előzmény: tatombak (15543)
rakaTTantunk Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15545

Egyetértek!

A BTTB - ben már megegyeztünk, nem kirekesztő, ölelünk keblünkre minden nem budapestit is, mi soha nem kérdeztük és kérdezzük, hogy hol lakik. A B inkább azt mutatja, hogy magyarországi.

A logó tényleg kellene mindkét oldalra.

Tetszik, kiváló!

Előzmény: Törölt nick (15522)
tatombak Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15543

Esetleg a " Borzalmasan TT Barátok " ?

 

:)

jakoa Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15542

Emlékeim szerint szó volt kihelyezett kormányklub ülésről is.

Ez az időjárás miatt inkább tavasztől őszig tartó időszakban megfontolandó.

Nagyon szívesen venném, ha a Balaton környékén, vagy Baranyában Békésben, Borsodban, esetleg Bács, vagy bármely más helyen is meg lehetne tekinteni azokat a munkákat, melyek egyébként nem járnak a nagyfaluban.

Több klub alakítását nem tartom szerencsésnek az egyébként kicsi létszám miatt.

Egységben az erő veled van.

Klubnéve további javaslatok:

Focikedvelők (egy részének) MT2K (Magyar TT Klub)

Jogászoknak: BT2K (Budapesti TT Klub)

Előzmény: karesz500 (15534)
MV.hu Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15541
Sziasztok!
Csatlakozom az előttem felszólalóhoz én is,ha megengeditek.
" MTTB - Magyar TT Barátok!" még esetleg kiegészítve a
Klubja vagy Clubja szóval,elvégre vidéken is elég sok TT-s
van és nem biztos,hogy jól esne nekik a kirekesztés.
Előzmény: vasutTOM (15536)
Törölt nick Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15540

Válasz mindenkinek.

Jogosak az észrevételek.

De figyelembe kell venni számos körülményt:

- a színvilág a Tillig arculatából lett átvéve, de egy kicsit lefakítottam, hogy inkább a kártyán kiírt információk domináljanak. nyomtatásban másként működik, mint itt beillesztve. Ne feledjük, hogy laminálva fényes a felülete.

- a harsány grafikai elemek elvonják a kártya lényegét, valahol inkább egy kártyanaptárra hajaznak.

- a sok támogató logójáról Pataky Attila jut eszembe, amikor az Edda fénykorában minden nyilatkozathoz abban az ingben állt ki, amin minden négyzetcenti tele volt a szponzorokkal. Szerencsére annyi TT gyártó van, hogy ilyen szempontból egy külön füzetecskét kellene adni a kártya mellé.

Vagy mindenki rajta van, vagy senki. Én az utóbbit preferálom.

- névválasztás: dönteni kell, nehogy késő legyen. A BTTB hajaz ugye az elődre, a grafikai elem (ha marad) hajaz a jelenre. Így talán egy kicsit nemzetközibb, hiszen egy gugliban a találat témába vághat. MTTB-t csak mi értjük, esetenként meg kell magyarázni. De ez sem gond, ha konszenzusra jutunk.

 

folytatom...

john07_doki Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15539

>Ha már a Tillig támogatja az egészet, akkor esetleg nem okoz gondot, hogy egy korábbi (előd) cég nevére hajaz a betűszó?

Hajazzunk inkább egy még korábbi cégre? Zergetollas Elhivatott Ugrani Kész Egyesület :-)))

Jómagam is vidéki vagyok és semmi problémát nem látok abban, hogy a klub nevében a Budapest szó szerepel. (Hülye példa, de pl. a BKV buszok motorjai sem állnak meg a Budapest táblát követően.... :-) )

Itt valóban a TT Barátok-on van a hangsúly, ill. a BTTB-n - mint múlton. Szvsz áldozhatunk annyit a korabeli technika oltárán, hogy magunkévá tesszük a hajdani cég mozaikszavát.

 

Jut eszembe; a Zeuke-t is szerepeltetnem kell a kártya tervemen...

(A Zeuke-tól egy egyenes sínszál vezet a Tillig felé.)

 

 

Előzmény: vasutTOM (15536)
BaTTka 1 Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15538
Szerintem abban megegyezhetünk hogy a Budapestieket alapból nem zavarja a klub neve. A vidékieknek meg sokkal nagyobb problémát okoz hogy hétköznap este tömegközlekedéssel gyakorlatilag lehetetlen hazajutni, nekem legalábbis 7.15-kor indul Keszthelyre az utolsó vonatom a Déliből. És hát a vidékieknek meg van az a hátrányuk hogy  többnyire rühellik a nagyfalusi közlekedést ( különösképpen Andrássy út és környéke:-) autóval. Meg aztán nem is túl olcsó. Én annak idején felvetettem hogy körülbelül azonos irányból indulók esetleg szervezhetnének társasutakat is, de ez annak idején nem talált túl nagy visszhangra, pedig megoldás lehet. Esetleg lehetne mondjuk minden második találkozó hétvégén kora délután. A vidékiek szerintem sokkal nagyobb számban jelennének meg rajta. Bocs, elkalandoztam:-)))
gumidani Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15537

Ez csak egy ötlet, de szerintem megfontolandó

 

Mégpedig jó. Nekem ez inkább tetszene.

 

Előzmény: vasutTOM (15536)
vasutTOM Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15536

Szerintem is a TT Barátok a lényeg. Az, hogy meg iTT, a Fővárosban alakult, csak egy dolog. De ez ügyben is rugalmas a terv.

 

 

Addig OK, hogy a TT Barátok a lényeg! Ha már a Tillig támogatja az egészet, akkor esetleg nem okoz gondot, hogy egy korábbi (előd) cég nevére hajaz a betűszó? Miért nem lehetne MTTB - Magyar TT Barátok! Ebbe aztán belefér az egész ország! És nincs probléma "Budapesttel"!

Ez csak egy ötlet, de szerintem megfontolandó!

Előzmény: Törölt nick (15526)
john07_doki Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15535

?

 

 

karesz500 Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15534

Az mit jelent, hogy a "klubtevékenység nem készül vidékre" ?

Az viszont már rémlik, hogy mit jelenthet az, hogy: "Az volna jó ha több ilyen K(?)lub

indulna." Vagyis vidékieknek nem muszáj felfáradni a Nagyfaluba.

Habár ez annak idején nem ezért alakult, ha jól értettem akkor, hanem azért, hogy személyesen is megismerjük egymást, akik ezen a fórumon beszélgetünk, tanácsot, segítséget kérünk és adunk, esetleg a kisszériás modellt készítők ebben a méretarányban iTT keressenek gazdát elsősorban remekműveiknek. A szétaprózódás visszavezet a kezdeti időkre. Ki látja át a rendszert? Ki koordinálja? Hány helyen lehetsz tag? Mennél több a kapcsolódás, annál valószinübb az információ torzulása, elsikkadása. 

Ha félreérteTTem valamit, elnézést!

Előzmény: Törölt nick (15522)
Törölt nick Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15533

A Tillignek nem jelent ez gondot, sőt!:-)))

DE! Szerintem hagynunk kéne "helyet" a leendő későbbi támogatóknak is. Ne zárjunk ki senkit azzal, hogy tilliges a tagsági. Soha nem lehet tudni, hátha. Tulajdonképpen két támogatónk is van már!:-)))

Előzmény: jakoa (15527)
Törölt nick Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15532
Ne a fórumét, hanem majd a leendő honlapét. Szerintem. Az utóbbi időben az index-szel csak a baj volt...:-(
Előzmény: jenss (15530)
john07_doki Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15531

>Háromszor álltam neki újból és újból, mindig valamit finomítva.

Tegnap este negyedszer (??) is neki futottam. És azt hiszem, itt megállok. De egy kis segítségre lenne szükségem.

Hiányom van egy jobbos, íves (BTTB) váltóból. Kérem, hogy aki tud, segítsen.

(Bármilyen megoldás érdekel; állító elektronika nélkül, apró sérülésekkel, satöbbi...)

Előre is köszönöm!

Előzmény: john07_doki (15509)
jenss Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15530

Jah még valami:

Szerintem még a fórum elérhetőségét fell lehetne tüntetni.

Jens

Előzmény: Törölt nick (15517)
jenss Creative Commons License 2009.02.17 0 0 15529

Sziasztok!

 

Hogy hozzászóljak én is..:

  • -A tillig emblémát ki lehetne egy kicsit jobban emelni, ha már valami támogatást is  biztositanak nekünk.
  • -Esteleg a hátlapra be lehetne tenni az eddigi gyártók halvány emblémáját, Zeuke, BTTB, Piko stb.
  • -Az előlapon a rövidítést talán nem kellene kiírni, tehát maradna a BTTB klub simán, így inkább a gyártóra, és a méretarányra utalna csak, és helyileg nem lenne behatárolva.
  • - A betűtipust szerintem a Tillig betűjéhez kellene igazítani, legalább az BTTB feliratnál.
  • -Színek... hát nekem a szürke alapszin nem tetszik, javaslom a tillig szineit, kicsit butítva.

 

Jens

Előzmény: Törölt nick (15517)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!