Keresés

Részletes keresés

Ashi Valkoinen Creative Commons License 2020.10.23 0 2 20433

Nemcsak Neked válasz, de mindenkinek, aki hozzászólt és infóval látott el engem a kérdésben.

 

Hogy a fészkes fenében lett ez így? Múltkor is kérdeztem az Aszód felőli bejárati jelzőn miért nincs lámpasor, ha nagysugarú kitérő van - mert amúgy 40-es a vágány. Akkor mi a fenének építünk be drága, drágább fenntartása 80 km/h-s kitérőt (végponton ívesítettet), ha nem használjuk soha 80 km/h-val kitérő irányban, mert amúgy egyéb okokból nem lehet? Ezt a második bejáratot sem értem teljesen - ok, valaki felvetette, hogy teszünk még egy jelzőt, ami majd 20 vagy 40 km/h-val enged a csonkára, és amikor kiderül, hogy amúgy az mégsem jó, mert az első bejáraton akkor is 40-nel enged be max, akkor miért maradt a 80 km/h-s kitérő? Egyáltalán, miért menet (kivitelezés) közben kell variálni a kivitelezés tárgyát?

 

Hol van annak a felelőse, aki by originál a 80 km/h-s kitérőt egy olyan helyre tervezte, ahol sosem lesz 80-nal használva, akkor sem, ha van második bejárat? Én csak egy mániás vasútbuzi vagyok, sokszor rossz meggyőződésekkel, nulla szakmai képesítéssel ezirányban, de a vonatból ülve kiszúrtam ezeket a jelzőket, meg a leendő (várt, de nem lett) funkcióikat, akkor ezt hogy szúrja el az, akinek a szakmája lenne megtervezni egy állomási geometriát, a hozzá tartozó biztosítással? Azért ez nem egy pici baki, jó lesz az úgy a parasztnak sztori (bár ebben a kategóriában valahol a Balaton partján a 30-ason hoztak össze egy forgalmi kitérőt, ami nagysugarú lett, de amiatt hátrébb került a biztonsági határjelző, a váltót fedező jelzőtől meg nem lett meg a megcsúszási távolság*, és így végül nem lehetett egyidőben bejáratni a két vágányra vonatot, vagy hasonló, ha rosszul emlékszem, javítsatok bátran). Vagy ilyenkor így megépül, a vonatok mennek negyvennel, és minden oké, aki meg elkövette, éli világát?

 

*: egyébként én alapvetően nem morgolódom a jelenlegi utasítás szigorúsága miatt, Ausztriában átlag kétévente szállítanak példát arra, hogy ez a megcsúszási távolság milyen hasznos is tud lenni, vagy annak hiányában bizonyos egyidejű menetek tiltása. Egy FLIRT-tel üzemelő elővárosi vonatnál persze picit nehézkes, hogy azt gondoljuk, Gödöllő bejárati jelzőnél 80-van érkezni a csonkára tartó vonanál veszélyes, mikor az érintett vonatnak picit más a menetdinamikája, mint egy hatkocsis fecskeingának, de persze mondhatjuk, hogy csúszós, nyálkás, faleveles, felsővezeték-feszültség miatt kieső villanyfékes fékezésre méretezünk botkezű vezérrel, de még az is megállna. :(

 

Ha lesz üzemelő ETCS a vonalon, akkor a fedezendő pontra (ütközőbak) lesz majd fékgörbe, és akkor majd járjuk 80-nal azt a váltót, és _igazából_ erre gondolt a tervező? :)

Előzmény: r1232 (20431)
r1232 Creative Commons License 2020.10.23 0 0 20432

Megállás helye..

Előzmény: a Zsóti (20430)
r1232 Creative Commons License 2020.10.23 0 0 20431

Nem jártál még Pusztaszabolcson..

Fehérvár felől végig nagysugarú kitérőkön jár be a vonat a 2 csonkába, ami kb. 150 méter hosszú.

Az ok a geometria, mivel az 1. vágányból csak így lehet kacskaringó nélkül kiágaztatni.

Előzmény: Ashi Valkoinen (20426)
a Zsóti Creative Commons License 2020.10.23 0 0 20430

Pontosan mely forgalmi utasítás pontokat kellett volna figyelembe venni szerinted?

Előzmény: r1232 (20421)
CsP50k Creative Commons License 2020.10.23 0 0 20429

Nos, termépszetesen itt semmire sem megyünk az utasítás szerinti fővágány definícióval: a két váltó közti szakasz (ami "kiágazik") nem alkalmas sem vonatok indítására, sem vonatok fogadására. Esetleg közlekedésére alkalmas, de arról nem ír a definíció.

Előzmény: r1232 (20425)
Vendégsín Creative Commons License 2020.10.23 0 5 20428

Mert a nálunk kialakult rendszerrel lehet a legdrágábban a legkevésbé használhatót megépíteni. (Az érvényes szabályokat a szárnyaló tervezői fantázia pedig figyelmen kívül hagyja, a szabályozás korszerűsítése felesleges a "jóvanazúgy" elv alapján, az üzemeltetőnek úgy is jó lesz, aztán majd mindenki találja ki egy-egy zavarnál, hogy mit is csináljon...)

Előzmény: Ashi Valkoinen (20426)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2020.10.23 0 1 20427

Remélem a kérdésedre válaszolok.

 

A tendertervezőnek(?) volt egy olyan ötlete, hogy a váltókörzet közepén legyen egy második bejárati jelző, hogy odáig lehessen 80-nal menni, meggyorsítva azt, hogy a helyi félreáll a gyorsabbak elől.

Aztán mivel az sárga lámpasoros jelző kellett volna legyen, ráadásul a térközök száma miatt a bejárati jelzőhöz is közel lett volna, emiatt ott is fékúthiány lett volna, szóval amúgy sem lehetett volna 80-nal menni odáig.

A biztber tervekből kikerült ez az "Am" jelző, a pályás tervek meg nem módosultak.

 

Talán, ha az bekerült a biztberbe, a négyről helytelenbe ki lehet menni 80-nal...

 

Illetve emlékeim szerint mintha a hatra a páros oldalon be lehetne járni 80-nal, csak a páratlan oldalon van 40. Ott asszem az ívekkel is probléma van, hogy hiába nagysugarú/ívesített, csak 40 kitérőben.

 

Amúgy annak is megvan a maga története, hogy miért is alakultak így az állomási vágányhálózatok, mely leginkább a tendereztetés közbeni variálás eredménye.

Előzmény: Ashi Valkoinen (20426)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2020.10.23 0 0 20426

Akkor miért 80-as kitérő épült, ami drágább, fenntartani is, és mégis 40-nel cammogás lesz rajta?

Előzmény: Vendégsín (20423)
r1232 Creative Commons License 2020.10.22 0 1 20425

Hú, nem ártana tisztában lenni, hogy mi fővágány és mi mellék vágány. Gödöllőn azok ott fővágányok.

Előzmény: CsP50k (20424)
CsP50k Creative Commons License 2020.10.22 0 0 20424

A rajzot nézve itt sem fővágány ágazik ki, a III. illetve a IV. egy-egy csonkában ér véget, a kiágazás a két fővágányt köti össze (II-III, IV-V).

 

Ha esetleg a rövid vágányról (III vagy IV) vonattal haladnánk a hosszabb (II vagy V) vágány Aszód felőli végére (vagy fordítva), akkor esetleg megélne a jelző nélküli fővágány esete. Ugyanakkor ilyen esetben lehetne feltétel a vágány másik felének szabad volta illetve akár a páros oldalon a kijárati jelző elötti váltó védő állása, így - ha van jelző, ha nincs - abszolut védelmet kapna az ilyen menet.

Előzmény: r1232 (20421)
Vendégsín Creative Commons License 2020.10.22 0 0 20423

Nem, mert fékúthiány van.

Előzmény: Ashi Valkoinen (20422)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2020.10.22 0 0 20422

Még mindig Gödöllő. Budapest felől helyes vágányon érkezve lámpasoros bejárati jelző van. Az IV. (csonka)vágány felé, és a VI. megelőzővágány felé is emelt sebességű kitérő van. A csonka felé tud 80-nal bejárni a vonat végül?

r1232 Creative Commons License 2020.10.22 0 1 20421

Vác második vágánya dettó ugyanez egyébként, peron közepén tolatásjelzőkkel körbevett közbenső váltó.

 

Nem, nem ugyanaz! Az ott kiágazó vágány NEM fővágány, hanem tároló mellékvágány és a 2. vágány a KS1 siklasztósaruval van védve. Ez messze nem ugyanaz, mint Gödöllőn lenne. Fővágányoknál ilyen esetben nem lenne elegendő a tolatásjelző, ott főjelző kell.

 

A Püspökladány pedig arra jó példa, hogyan nem szabad valamit megépíteni, mert a forgalmi utasítás felől nézve az ott komoly problémákat vet fel azzal, hogy megspórolt két főjelzőt (a kezdőpont felől érkező vonat az 1. vágányon szabályosan csak a 1. és A vágány biztonsági határjelzőjéig közlekedhet, ott meg kell állnia).

 

hogy a gyártók nem szeretik,

 

Forgalmi szempontból is meglehetősen problémás.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (20420)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2020.10.22 -1 1 20420

Vác második vágánya dettó ugyanez egyébként, peron közepén tolatásjelzőkkel körbevett közbenső váltó.

 

Más kérdés hogy a gyártók nem szeretik, és újabban jelzőkkel rakják körbe ahol csak lehet, vagy nem közbenső váltó logika megy be, hanem sima vágányúti, lásd Gödöllő első vágány.

 

Amúgy Püspkladány "Külső A" vágányt javasolom megtekinteni a témában.

Előzmény: r1232 (20419)
r1232 Creative Commons License 2020.10.21 0 0 20419

Nem ilyet nem lehet, egyéni kijárati jelzővel nem rendelkező vágánnyá válna ezzel az átmenő..

Előzmény: CsP50k (20415)
nazareth Creative Commons License 2020.10.21 0 0 20418

(Amúgy nem bizberes téma, de ugyebár két váltót berakva azért jelentősen el kellene húzni a III/IV. vg.-ok peronját a kezdőpont felé, ami némi plusz gyaloglást jelent az egyetlen aluljáróig... lehet, hogy emiatt nem vállalták be?)

Előzmény: CsP50k (20416)
nazareth Creative Commons License 2020.10.21 0 0 20417

Vicces ötlet, Angliában pl. elég sok helyen van ilyen. Akár nyíltvonali előzővágányokon is (ami jobban belegondolva nem is butaság: egyenesben megmarad a normál térköztávolság a jelzők között; az előzővágány, "hurok" kijárata meg kb. fél térközre jön ki, így a hurokba kicammogó tehervonatok nem okoznak akkora fennakadást, illetve előzés után hamarabb indíthatóak).

Előzmény: CsP50k (20416)
CsP50k Creative Commons License 2020.10.21 0 0 20416

Kb így:

Előzmény: CsP50k (20415)
CsP50k Creative Commons License 2020.10.21 0 0 20415

Simán közbenső váltó - a II. és V. vágányokban - nem lehet? És akkor csak a "csonkák" felőli szárukon lenne főjelző. A II. illetve V. vágányokban meg csak törpék.

Persze ez ma már csak elméleti kérdés, de tiltaná valami előírás, hogy ilyesmit újonan építsenek?

Előzmény: Divrotcé (20413)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2020.10.21 0 0 20414

Így is kérném. 

 

Viszonylag kevés oka lehet annak, ha Hatvan felől érkezik egy vonat, és ez a megépítendő váltó csúcsától visszafelé lévő jelző vörös legyen. Sőt, ha a második kijárat vörös, ez a jelző meg két sárga (vagy sárga lámpasoros) akkor igazából a vonat valószínű úgyis többet fog állni Gödöllőn - ha beérkezik 80-100-zal, de most vörös a (második) kijárat, akkor ugyanúgy áll, mintha 40-nel hozom be, mert vörös van a kijáraton. 

 

Szóval azt gondolom, főleg, hogy az elővárosi fordítóvágányokkal a keresztbejárások is eltűnnek, hogy ha Hatvan felől jön egy vonat, akkor a hatvani bejrati jelzőhöz érve már bőven állhat neki a kijárat (az elég valószínűtlen, hogy a kijárat utáni első térközben van valaki, mert S80-at nem raknak be az elővárosi fordítóból egy gyorsabb, átmenő vonat elé). Ha pedig nem áll, akkor a vonat így is, úgyis lelassul - vagy azért, mert szabadra vár, vagy 40-nel jár be, ahogy írtad.

 

Szóval összességében nem látom azt a hátrányt, amit ez okozna, mint az, hogy a fordítócsonkák jelen formájukban semmilyen hatékony zavarkezelésre nem alkalmasak. Nem tartanám gondnak, hogy így van, ha a vonalon Hatvannál és Rákosnál közelebb lenne olyan állomás, ami ilyesmire alkalmas. De nincs.

Előzmény: Divrotcé (20413)
Divrotcé Creative Commons License 2020.10.21 0 0 20413

Még egy kis Gödöllő

Emlékeim szerint te is hiányolsz egy váltót a csonkák végéből, hatvani mintára. Ez viszont azzal járna, hogy a II. és V. vágányokon a váltók előtt is állna egy-egy kijárati jelző, és a váltókörzet előtt is, a váltók előttiek sárga sorosak volnának. Ha a váltókörzet előtti kijárati jelző vörös volna, akkor az átmenő fővágányra csak 40 km/h-val lehetne bejárni.

Így is kérnéd?

Előzmény: Ashi Valkoinen (20412)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2020.10.18 0 0 20412

Igen, azóta találkoztam vele...

Előzmény: Divrotcé (20411)
Divrotcé Creative Commons License 2020.10.18 0 0 20411
Előzmény: Ashi Valkoinen (20410)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2020.10.15 0 0 20410

Köszönöm a választ.

 

Máriasbesnyő felől helytelenben haladva, Gödöllőt elérve az új bejárati jelzőn sincs lámpasor, bár a bejárati jelző mögött 80 km/h-ra alkalmas kitérő van.

Így ezen marad a 40, függetlenül attól, hogy a kitérő tud többet is?

Előzmény: D F T (20361)
kopaszsop Creative Commons License 2020.10.11 0 0 20409

20394

elég lett volna az első mondat, és akkor nincs félreértés.

Előzmény: segélyvonókészülék (20406)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2020.10.11 0 1 20408

Nincs rá igény?

 

Nem nagyon, ha van rádióhálózat, akkor az üzemeltetők inkább az L2-t preferálják.

 

A vonali sorompókról írtakat jól értem, hogy mixed levelt használnak zárvatartási idő csökkentéséhez?

 

 

Nem, ugyanúgy L2-ben megy a vonat, a menetengedélyt az RBC adja, csak a vonali sorompó fedezése történik vezérelt balízokkal és LEU-kkal.

Ha a sorompó nyitva vagy zavarban van, akkor a balízok TSR csomagokat adnak fel, melyeket balízból megkapva L2 szinten is elfogad a fedélzet.

Előzmény: 3r141592 (20407)
3r141592 Creative Commons License 2020.10.11 0 0 20407

Köszönöm, a RIU funkciójátról olvastam az etcs.huoldalon, az viszont meg lep, hogy még csak tervező asztalon van. Nincs rá igény?

 

A vonali sorompókról írtakat jól értem, hogy mixed levelt használnak zárvatartási idő csökkentéséhez?

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (20404)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2020.10.11 0 0 20406

Rossznyavalya ebbe az ötcollosba!

 

Szóval:

Amikor ezt csináltuk, még a próbaüzem volt, egyedi szabályozással.

 

És most nem arról beszéltünk, hogy az öbb infra mit ír épp elő, hanem arról, hogy a cuccot hogyan lehet recézni.

Azaz egy adott helyen, és időben létező szabály korántsem jelenti azt, hogy azt máshol/máskor nem lehetne másként, mert esetünkben nagyon is lehet(ne), csak beállítás/felszereltség kérdése.

Azaz ne keverjük a szabályozás részét a technikai paraméterezhetőséggel!

 

Bocs a mellégépelésekért!

Előzmény: segélyvonókészülék (20405)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2020.10.11 0 0 20404

Az RBC maga egy központi vezérlő, irányítja a vonatok mozgását egy adott L2/L3 területen.

Az, hogy ez architekturálisan hogyan van megvalósítva, az már más kérdés, pl. külön egységként vagy a biztberbe integrálva.

Az RBC egy nagyobb területet is le tud fedni, határ általában a maximális kapcsolatszámban van.

És igen, minden egyes biztosítóberendezésből ki kell nyerni a szükséges állapotinformációkat.

 

A RIU csak a tervezőasztalon létezik, de egyébként a koncepció az lenne, hogy az L1 területen haladó vonatoknak ad infill információt rádión keresztül.

Nyilván biztonságos úton el kell hozzá juttatni a vonatok irányításához szükséges információt.

Előzmény: 3r141592 (20403)
3r141592 Creative Commons License 2020.10.11 0 0 20403

Ezek szerint az RBC egy önáló modul és nem egy perifériája egy központi vezérlőnek? Ha egy funkció kell akkor azt több helyen is meg kell valósítani, így nem csoda, hogy az árak magasak. RIU esetén ez hogy működik, akkor abba megint külön össze kell szerni mindent?

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (20402)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!