Keresés

Részletes keresés

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2019.11.05 0 0 16269

Átalában elmondható, hogy egy légégáram akkor tekinthető többé-kevésbé laminárisnak, amikor már legalább a "csőátmérő x 10"  hoszúságú egyenes csőszakaszban haladt (de ha több, az még jobb). Tehát pl 150 mm-es cső esetén ha a kifújási pont előtt legalább 1,5 méter egyenes cső van, akkor számíthatunk arra, hogy a levegő szép messze fog eltávolodni onnan :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (16267)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2019.11.05 0 0 16268

Az "összetartó levegő nyaláb" jelenséget bárki kipróbálhatja pl egy asztali ventilátor segítségével is: figyeljük meg, hogy a ventilátor fújási tengely-irányában tőle akár több méterre is igen erős a légáramlat, de ettől a ponttól jobbra-balra két-három lépésre már szinte áll a levegő. Na azt a levegőt sem egy vastag cső vezette el ventilátortól több méter távolságra, hanem egy összetartó levegőnyalábbal van dolgunk. Ugyanez a "láthatatlan cső" vezeti el messzire a kifújási ponttól a használt levegőt is.

Persze ha valaki a kifújás helyén lelassítja, és/vagy örvényessé teszi a légáramot, az ne számítson erre a szolgáltatásra :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (16267)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2019.11.05 0 0 16267

"Mit jelent az, hogy "lehet ügyesen nyalábolni"?"

 

Egy hosszú egyenes csőben haladva lassan megszűnnek a légáramlat belső kis örvényei és a levegő összes "darabkája" egymással párhuzamosan, egy irányban fog haladni, az egymással szomszédos részecskék között nem lesz jelentő sebességkülönbség sem. Ezt a belső feszültségektől, örvényektől mentes áramlatot nevezik lamináris áramlásnak.

 

Ha egy ilyen légáramlat körül egyszer csak "elfogy" a cső, arról az áramlat eleinte "nem vesz tudomást", ugyanúgy megy tovább, mintha továbbra is cső venné körül. (tehát egyre csak távolodik a kifújási ponttól) Ez nevezik összetartó levegő nyalábnak. Persze a cső már nincs körülötte, ezért az áramlatunk keresztmetszete egyre vastagodik, miközben egyre lassul, eközben a széle is kezd keveredni az őt körülvevő (álló) levegővel, amitől egyre beljebb válik örvényessé, tehát nem-laminárissá.  A végén az áramlat közepét is eléri ez az örvényesedés, ekkor a közepe is megszűnik áramlatnak lenni. De ez akár méterekre is lehet a kifújási ponttól.

 

Ezért nem muszáj hosszú csővel elvezetni a ház falától a kifújt levegőt, elég, ha a kilépési ponton az áramlat szép lamináris és a háztól távolodó az iránya.

És a kifújási pont közelében lévő beszívási pont ezért nem fogja ugyanazt a levegőt beszívni.

És a szarul megválasztott típusú / rossz irányban beszerelt anemosztátok is így képesek akár több méter távolságból is pontosan a TV foteledre fújni a hideg szellőző levegőt :)

Előzmény: Tweety01 (16263)
sylvanus67 Creative Commons License 2019.11.05 0 1 16266

nekem (még) nincs ilyenem, én csak olvasgattam róla a minap:)

Előzmény: Tweety01 (16259)
VaZoLa Creative Commons License 2019.11.05 0 0 16265
jaj, el ne hidd, amit ír...
először is a nyomás minden irányba hat, felületekre merőlegesen...
másodszor a gyakorlatban a szél hatása jelentéktelen, zéró, ugyanis ez nem egy "passzív" kémény.
harmadszor pedig gondolom Elek orra is messzebb került a seggétől, hiába a félgömb karakterisztika....
Előzmény: Tweety01 (16263)
tormap Creative Commons License 2019.11.05 0 0 16264

 

Nekem a tetőn keresztül szív nyáron. Hidd el, hogy semmivel  nem jobb mint az oldalfal. A szomszéd itt is sűrűn sütöget. Azonnal érezni bent, ki kell kapcsolni a gépet. 

 

Előzmény: Tweety01 (16259)
Tweety01 Creative Commons License 2019.11.05 0 0 16263

Kedves Elek! Laikusnak... fejtsd ezt ki kérlek. Mit jelent az, hogy "lehet ügyesen nyalábolni"? Illetve.... Te mit tennél a helyemben...tető vs oldalfal. Melyiknél, milyen idomot használnál.... kép/link. ? 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (16262)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2019.11.05 0 0 16262

"Két külön falra, egymástól jó messze,"

 

Amikor fúj a szél, olyankor a ház különböző falain túlnyomásos és vákuumos pontok jelenek meg.

Ha a beszívási pontnál éppen túlnyomás van, a kifújási pontnál meg éppen vákuum, akkor a szél nyomó+szívó ereje "hozzáadódik" a ventilátorok erejéhez, tehát ilyenkor a szélnyomás megemeli a szellőztetés légmennyiségét.

Ha a beszívási pontnál éppen vákuum van van, a kifújási pontnál meg éppen túlnyomás, akkor a szél szívó+nyomó ereje "kivonódik" a ventilátorok erejéből, tehát ilyenkor a szélnyomás csökkenti a ház a légcseréjét.

A szélnyomás akkor nem befolyásol, ha a beszívó és a kifújó nyílás vagy egyformán szélirány-semlegesek, vagy oldalfalon egymás közelében vannak, tehát az aktuális szélnyomás mindkettőre mindig egyforma erővel és azonos irányba hat.

 

"hogy véletlenül se azt szívja vissza,amit kifújt."

 

A kifújt levegőt lehet ügyesen nyalábolni, ekkor több méterre is eltávolodik, mielőtt oszlani kezdene. A beszívás iránykarakterisztikája viszont (fél)gömb alakú. Tehát a beszívó torok lehet akár közvetlenül mellette is (sőt akár körülötte is :)

Előzmény: VaZoLa (16260)
Tweety01 Creative Commons License 2019.11.04 0 0 16261

Hát igen... de nagyon kocsibeállóba se szerencsés... emiatt merült fel a tetőkivezetés... hacsak nincs valami nagy hátránya veszélye... Illetve a kérdés sylvaniushoz is szólt, hogy ugyanezt az idomot használja e szíváshoz és fújáshoz is. A választ pedig köszi!!

Előzmény: VaZoLa (16260)
VaZoLa Creative Commons License 2019.11.04 0 0 16260

hát, szalonnasütő hely fölé nem tenném a beszívást...

igen, (ha tőlem kérded) mindkét helyre ezt tettem.

Két külön falra, egymástól jó messze, hogy véletlenül se azt szívja vissza,amit kifújt.

Előzmény: Tweety01 (16259)
Tweety01 Creative Commons License 2019.11.04 0 0 16259

Ezt használod szíváshoz és kifújáshoz is? Van ennek bármi hátránya, ha jól van beépítve? Mert jelenleg választható.. oldalfalon is ki tudunk menni... de mivel nem héjazatban van a szigetelés, így ott is megoldható. (Az az "apró" ellenérv merült fel az oldalfali elszívásnál, hogy pont a "szalonnasütő"-s résznél lenne.. és nyáron elég sokat sütünk kint...A másik hely pedig ahonnan beszívhatna az pont a kocsibeálló résznél van.

Előzmény: sylvanus67 (16256)
VaZoLa Creative Commons License 2019.11.04 0 0 16258
Előzmény: VaZoLa (16257)
VaZoLa Creative Commons License 2019.11.04 0 0 16257

Nálunk jobb megoldás volt az oldalfali átvezetés.

Nincs tetőszigetelés áttörés, robosztus megoldás, és kapható hozzá sokféle "kiállás".

 

Előzmény: Tweety01 (16255)
sylvanus67 Creative Commons License 2019.11.04 0 0 16256
Előzmény: Tweety01 (16255)
Tweety01 Creative Commons License 2019.11.04 0 0 16255

Sziasztok! 

Adott egy szellőzőgép- 400 m3 levegő-DN 160mm cső - ennek a frisslevegő és elhasznált levegőjét tetőn keresztül szeretnénk megoldani. Mi a legoptimálisabb erre? 
Rendszerelemet a bramacnál első körben nem találtam. 
(Tetőrendszer: bramac-római - fűtetlen padlástér)
Köszi! 

kerekes78 Creative Commons License 2019.11.03 0 0 16254

Ilyen van valakinél? http://www.szellozes.net/Zehnder-ComfoAir-Basic-350-ERV-hocserelos-szellozteto

Nekem ez tűnik a legolcsóbb vállalható minőségű entalpia hőcserélős gépnek. Érdekelne kinek van tapasztalata. Más opció ebben az árkategóriában? A Mitsu, Midea stb gépeket kérlek ne említsétek, arról már van tapasztalat.

Tomo75 Creative Commons License 2019.11.01 0 0 16253

Ez majdnem a készülék ára. Köszi a javaslatot, nem szeretnék egy két éves hőcserélőt cserélni. Majd ha egyszer tönkremegy a hőcserélő.

Előzmény: VaZoLa (16251)
VaZoLa Creative Commons License 2019.11.01 0 0 16252
Előzmény: VaZoLa (16251)
VaZoLa Creative Commons License 2019.11.01 0 0 16251

cseréld le a hrv betétet erv-re....

Előzmény: Tomo75 (16246)
Tomo75 Creative Commons License 2019.11.01 0 0 16250

CWL 300 leírásából idéztem. 

Azt mondták ebben a készülékben sosem lehet jegesedés. 

Kellene egy igazán jó szakember, aki a készülék beállításában, karbantartásában profi. Rendszeresen kellene a gépkönyv szerint a hőcserélőt és a ventilátorokat tisztítani, de a beüzemelők csak azt mondják, nem kell azzal évente foglalkozni, van ahol már 5 éve megy és még meg sem nézték. Engem ez nem érdekel, ha én kérem, akkor legyen karbantartás. Nyáron volt 2 éves, kiszedték a hőcserélőt, tiszta volt, azért tiszta meleg vízzel leöblítettük. A ventilátorokat nem tisztítottuk, de szeretném ezt is megoldatni.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (16249)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2019.11.01 0 0 16249

Ez kissé érthetetlen akkor is, ha hidegebb helyett melegebb van oda írva.

A bypass fumkcióra ekkor lehet szükség:

- nyári hűvös éjszakákon, amikor kint hidegebb van, mint bent

- fűtési szezon nagyon meleg óráiban, amikor kint melegebb van, mint bent (ritka, de előfordul)

- amikor odakint olyan marha hideg van, hogy megfagy a vízpára a hőcserélő kimenő ágába, olyankor a bypass segítségével (is) le lehet álliítani a további jegesedést és fel lehet olvasztani a jeget

Okosabb berendezéseknél a bypassnak nem csak két végállása van, hanem a vezérlés képes finomszabályozni a bypass lamella szögét, ezzel a trükkel képesek automatikusan mindig pont nulla fokon tartani a kimenő levegő-ág hőmérsékletét, tehát ott soha nem fordulhat elő jegesedés.

Előzmény: Tomo75 (16247)
Tomo75 Creative Commons License 2019.11.01 0 0 16248

10 foknál magasabb a helyes, elírtam.

Előzmény: Tomo75 (16247)
Tomo75 Creative Commons License 2019.11.01 0 0 16247

Bypass-al kapcsolatosan is lenne egy kérdésem. A gép gyári beállítás szerint akkor nyitja a bypass zsalut, ha bent 22 foknál melegebb van, kint pedig 10 foknál hűvösebb. Bent a lakásban fűtési szezonban 23 fokra van állítva a termosztát. Fűtési szezon elején és végén gyakori, hogy kint 10 foknál hűvösebb van, bent pedig ugye 22 foknál melegebb. Érdemes az alapbeállítás 22 fokát megnövelni?

A gép a garászban van, de BM2 típusú vezérlője a nappaliban. Gondolom e miatt a nappali hőmérsékletét tekinti belső hőmérsékletnek.

Tomo75 Creative Commons License 2019.10.31 0 0 16246

A délutáni, esti órákban több kondenzvíz keletkezhet a gépben. A kondenzvíz a szennyvíz csőbe folyik, ami a gép mögött a falban van elvezetve. Ez hallható zajokat produkál. Mit lehet ez ellen tenni?

Gondoltam kipróbálom, hogy a kondenzvizet a gép alatt egy vödörbe gyűjtöm. Nem tudom milyen hamar lenne tele.

bandos12 Creative Commons License 2019.10.31 0 0 16245

Hát kint tényleg nem valószínű a 28% relatív páratartalom.

Télen tényleg két lehetőség lesz az ellen, ha a páratartalom lemegy 35-30% alá:

- egyik, hogy aktívan párásítasz, akár központilag a befúvó ágba építve (drága, kell neki áram, víz csatlakozás, csatorna csatlakozás, helyigénye is van). 

- másik, hogy azt mondod, ennek az egésznek a kiinduló pontja mégis csak az volt, hogy szellőztetés nélkül párásodás és penészedés van. Ha túl száraz a ház, lejjebb kell venni a masinát. Lehetséges, hogy ebben az esetben valóban kicsit rosszabb lesz a CO2 de legalább a pára jobb lesz. 

bandos12 Creative Commons License 2019.10.31 0 0 16244

Ez tényleg elég érdekes, meg is kérdezem, hogy mégis mit művel a 900 m3/h-n... 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (16151)
asci Creative Commons License 2019.10.31 0 0 16243

Ellenőrizheted a műszert egy kis sóval és vízzel:

https://www.wikihow.com/Test-a-Hygrometer

Előzmény: szintező (16241)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2019.10.31 0 0 16242

1: kiteszed a páramérődet 15-30 percre a külvilágba

2: az Időkép.hu pára-térképén megnézed, hogy a környékeden lévő 5-10 páramérő többsége kb milyen értékeket mutat

3: megnézed, hogy a te műszereddel mért érték mennyire tér el a környéken lévő többi műszer által mért értéktől .

Ha jelentős az eltérés, akkor vagy a te műszered téved nagyot, vagy az összes többi :)

Előzmény: szintező (16241)
szintező Creative Commons License 2019.10.31 0 0 16241

Azt mondod,hogy a műszer a hibás?

Előzmény: Mekk Elek ezermester (16239)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2019.10.31 0 0 16240

Én is mindig célzok rá, hogy nagyon száraz lakáslevegőre csak nagyon hideg téli napokon kell számítani,

de szerinte én hülye vagyok :)

Előzmény: Tomo75 (16238)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!