Keresés

Részletes keresés

segélyvonókészülék Creative Commons License 2021.12.21 -1 0 471021

Mindent is.

Előzmény: koller andor (471019)
manhattani Creative Commons License 2021.12.21 -2 0 471020

A vasúti sárga fény neve +Dr. Károly Imre, néhai közlekedési jogászd szerint brannt orange (ha jól írom), "égő narancs".

koller andor Creative Commons License 2021.12.21 -1 0 471019

V - Híd megvette az összeset.

Előzmény: r1232 (470998)
r1232 Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471018

Speciel a sárga nálunk is közelebb van narancs(sárgá)hoz.. 🙄

Előzmény: nazareth (471013)
nazareth Creative Commons License 2021.12.20 -1 6 471017

Ez a fehér-dolog fura. A vasút és a jelzésrendszerek őskorában valamiért jó ötletnek tűnt, hogy a megállás jelzését különböztessék meg, a "szabad" meg csak úgy... van. A legelső karos jelző pl. anno közútra készült, és az volt az érdekessége, hogy a vízszintesen oldalra álló kar volt a "Megállj", míg szabad jelzés esetén a kar becsukódott a fából készült árbócba, nem volt látható. Tetézte a megbízhatóságot az a körülmény is, hogy a láthatatlan kar mellé fehér jelzés társult :)

 

A rendszer 1841-ben átköltözött a (brit) vasútra is, és ezzel az átgondolt mechanizmussal egészen szép karriert futott be.

 

Aztán persze hamar (úgy 20 év múlva) rájöttek, hogy a dolog nem optimális, törölték a "nincs kar" jelzésképet, és nem csukták be teljesen a kart. Így terjedt el kb. a dolog a "lower quadrant" jelzők személyében.

 

Persze a vasúton már nem állt fenn annyira a veszélye a kar letörésének, viszont arra igenis volt reális esély, hogy valamiféle műszaki meghibásodás, vagy pl. egy szimpla fagy következtében a kart nem tudják felhúzni (vagy az egy vonóvezetéket használó berendezéseknél "felereszteni") "Megállj!"-állásba... az angolok mégis elketyegtek a rendszerrel  egy darabig (az írek máig), és csak 1877-ben éreztek némi késztetést a rendszer felülvizsgálatára, amikor sikerült egy-két befagyott kar segítségével egy hármas balesetet, 13 halottat és 59 sérültet prezentálni.

 

Ekkor kezdtek el gondolkodni azon, hogy jó lenne, ha a karnak nem a stabilabbik pozíciója, a lámpának pedig nem a kitörtebbik színe jelentené a szabadot; és jelentek meg az angoloknál a zöld jelzések (meg az egyelőre még mindig lefelé elmozduló, de már egyensúlyban lévő, és jobban látható ú.n. Somersault jelzők).

 

Itt egyébként a jelzőt megalkotó mérnököt határozott dicséret illeti a proaktivitásáért: a fehéret tudtommal nem valami baleset következtében cserélte le, hanem mert 35 év után szöget ütött a fejében valami... ami a mi agyunkba feltehetőleg műszaki alapképzéseink és gondolkodásunk következtében készség-szinten beleivódik, olyannyira, hogy elképzelni sem tudjuk, miért nem volt nyilvánvaló már 150 évvel ezelőtt is :)

Előzmény: _Nyuszi (471015)
hmsoft Creative Commons License 2021.12.20 -1 2 471016

A táblázat egy teljes OSzZsD jelzésrendszer, és ebben a formában, táblázatszerűen, sokkal tömörebb, mint szövegesen. :) Ami az 1520 mm-es világot illeti, a gyorsan villogó variációkat ott is lespórolták, tehát V2-re és V4-re nem adnak előjelzést. Ahol emelt/nagysebességű közlekedés zajlik, és van értelme 120-ra előjelzést adni (mert vannak ilyen kitérők), ott az emelt- és nagysebességűek az ALSz-EN-t használják, amelyik járműnek pedig nincs ilyenje, annak vmax=120. A többi vonalon a tehervonatok dominálnak, és bár a kedvező pályageometriájú szakaszokon a személyszállító vonatok részére sok esetben megvan a vmax=140 lehetősége, de eddig arrafelé még nem vetődött fel, hogy pont a 120-as kitérőkkel nyerhet az a távolsági három percet a 4000 kilométeres távon, amit befut. Igaz, a Szinara már nagyon startra kész az emeletes, távolsági kivitelű villamos motorvonatával (a felső szintre többek között elképzelt, egyszemélyes hálófülke tervezetet a napokban mutatták be), nem valószínű, hogy pont ez fog helyzetet teremteni.

hm

Előzmény: nazareth (471000)
_Nyuszi Creative Commons License 2021.12.20 -2 0 471015

Hát, ahol egyszer évtizedekig a fehér volt a szabad....

Ebben a vasútban annyi lehetőség van még. ;)

Előzmény: nazareth (471012)
Vendégsín Creative Commons License 2021.12.20 -1 1 471014

Annyi mindenben eltértünk mindentől... ...akár annyi is. De nyomát nem lelni hazai számszerűsítésnek, a "gyorsan villogó" odáig sosem jutott.

Előzmény: _Nyuszi (471010)
nazareth Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471013

(a sárgát meg narancssárgára cserélni -- mondjuk ez sem ördögtől való, a lengyelek pl. így nyomják :)

Előzmény: nazareth (471012)
nazareth Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471012

Na mondjuk a 60-kontra-85 már valóban kétséges kimenetelű. De hogy mi értelme lett volna ilyen közeli értékeket választani... Következő lépésként elkezdhettük volna a vöröset narancsvörösre, a sárgát meg narancssárgára cserélni? :)

Előzmény: _Nyuszi (471010)
nazareth Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471011

De, persze, ilyenre is gondoltam. Csak aztán elhessegettem. Pont a németek ne feleltek volna meg a szabványnak, ha az már a rendszer megalkotása idején rendelkezésre állt volna?... :)

 

(Viccet félretéve: ha a meglévő alapelv határait kell széjjelfeszegetni, valóban kézenfekvő a táblázat; szinte mindegy, hogy mi volt előbb, a csehszlovák rendszer, vagy a szabvány; kb. ez a leglogikusabb maximum, amit még bele lehet gyömöszölni egy OSzZsD jelzőbe.)

Előzmény: Vendégsín (471006)
_Nyuszi Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471010

Nálunk a gyors az nem 85/perc lett volna?

(A thermoblinkerre írt adatok alapján..)

Előzmény: Vendégsín (470989)
Divrotcé Creative Commons License 2021.12.20 -1 1 471009

Meg Sóstóhegy elágazás, Apafa...

Előzmény: Vendégsín (471007)
Vendégsín Creative Commons License 2021.12.20 -1 3 471008

Igazából vannak ilyen kitérők, csak idő közben kimondták rájuk, hogy ha nem ETCs, akkor Vmax = 120 km/h, és így nem kell megkülönböztetni a Vmax-ot és 120 km/h-t.

 

A budapesti körvasút egyes szakaszaira is ki lehet mondani: ha a MÁV ZRT az üzemeltető, akkor Vmax = 40 km/h, és így nem kell megkülönböztetni a Vmax-ot és 40 km/h-t. :-)

Előzmény: Divrotcé (470999)
Vendégsín Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471007

2008 előtt

 

Rákos 1., 3., 5., 7. kitérői, 2005-ig Rákoshegy 10., 12., 9., 11. kitérői.

Előzmény: 1047 005-2 (471004)
Vendégsín Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471006

valaki eljátszott az OSzZsD jelzésrendszer szabványosításával, és ehhez pont a csehszlovák rendszert vette alapul

 

Arra nem gondoltál, hogy az OSZZSD rendszere - amiben az egyes fokozatok "tűréstartomány"-a is szerepel - lett a csehszlovák rendszer alapja?

Előzmény: nazareth (471000)
Divrotcé Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471005

Szajol?

Előzmény: 1047 005-2 (471004)
1047 005-2 Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471004

"Igazából vannak ilyen kitérők"

 

 

2008 előttről beszélünk.

Előzmény: Divrotcé (470999)
1047 005-2 Creative Commons License 2021.12.20 -1 1 471003

A megszokás,ez is V-HÍD-ra javítandó.

Előzmény: Vendégsín (470997)
Vendégsín Creative Commons License 2021.12.20 -1 1 471002

Amióta gazduram bevásárolt...

Előzmény: Vendégsín (470997)
Vendégsín Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471001

A vasúti villogó fények kialakításának alapelve, hogy a világos és sötét ciklusok azonos hosszúságúak. (Ez nem világítótorony, ahol a felvillanások, szünetek aránya, mint a morzejelek esetében, úgy hordozná az információt.) És az egyenlő világos és sötét ciklusok ellenőrzése 1:2 arányban eltérő 50, illetve 100 villogás esetében is jelfogós technikával megoldható. A megfigyelő szempontjából pedig a lassú és gyors villogás max 2 s időt igényel.

Előzmény: nazareth (470994)
nazareth Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 471000

Nem tudom mi ez, de úgy tűnik, valaki eljátszott az OSzZsD jelzésrendszer szabványosításával, és ehhez pont a csehszlovák rendszert vette alapul (ők csak annyiban nem felelnek meg ennek, hogy a V4 náluk 100km/h). Meg még ránézésre a román ilyen, csak az meglehetősen hiányos. A magyarban is hiányzik a V2; a német Hl-ben nincs V4, de van V2, viszont az előjelzés nem stimmel. A szovjetet nem ismerem, de amekkora az ország, biztosan mindegyik jelzésből akad valahol egy-kettő(száz)...

Előzmény: hmsoft (470985)
Divrotcé Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 470999

A rendszerben benne volt - az állításoddal ellentétben - csak olyan kitérő nem sok ahol alkalmazni kellett volna.

 

Igazából vannak ilyen kitérők, csak idő közben kimondták rájuk, hogy ha nem ETCs, akkor Vmax = 120 km/h, és így nem kell megkülönböztetni a Vmax-ot és 120 km/h-t.

 

 

Előzmény: 1047 005-2 (470966)
r1232 Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 470998

Mióta nincs?

Előzmény: Vendégsín (470997)
Vendégsín Creative Commons License 2021.12.20 -1 1 470997

FLOYD-osok

 

Nekik nincs balkormányos járművük.

Előzmény: 1047 005-2 (470996)
1047 005-2 Creative Commons License 2021.12.20 -2 1 470996

A FLOYD-osok,Astride-sek meg jót röhögnek.(vicc)

Előzmény: Vendégsín (470991)
nazareth Creative Commons License 2021.12.20 -1 0 470995

A jelek szerint volt egy-két ilyen érdekesség Csehoszlovák földön. Nézd meg pl. a prágai villamoshálózatot. Tele kétvágányú vonalakkal, hogy a villamosoknak csak egyik végére kelljen vezetőállás; illetve olyan "mindenhonnan mindenhová" vágánykapcsolatokkal, amelyekről mi inkább csak álmodozhatunk, így lényegesen rugalmasabb üzemet tudnak lebonyolítani.

Előzmény: Vendégsín (470989)
nazareth Creative Commons License 2021.12.20 -1 2 470994

 

magas: __|_|__|_|__|_|

 

Nos az igaz, hogy ez a minta nagyon jól beazonosítható. A gond csak ott van, hogy ha hirtelen rápillantasz, és a mintát valahol a közepén csíped el, legalább két ciklust végig kell várni, hogy tudatosuljon a látvány. Ami egy jelző esetében egy 120-szal rohanó mozdony esetében azért eléggé nagy luxus.

 

Nem is beszélve arról, hogy egy ilyen jelalakot megbízhatóan legenerálni és visszaellenőrizni a thermoblinkerek korában eléggé a lehetetlent súrolta volna...

Előzmény: névtelen (470981)
GaGe Creative Commons License 2021.12.20 -1 2 470993

Ez kb 10 évvel ezelőtt hangzott el az akkori NKH egy képviselőjétől. De emberünket eléggé szíven ütötte a tény, amikor közöltük vele, hogy bizony nem csak a Gigantok járnak ETCS-el, hanem van 12 Öbb Taurus is ...

Előzmény: gmarc (470992)
gmarc Creative Commons License 2021.12.20 -1 3 470992

Arra gyanakszom, hogy a régi izzós technikával gondolkodnak. Mire az izzó kialszik, már gyúl is ki újra, így lehet, hogy ténylegesen összemosódik. Nade ma már rendelkezésre áll a LED-es technológia, ahol egyértelmű 1/0 fény van, nincs átmenet, legalábbis az emberi szem számára már nem észrevehető az átmenet. Szóval ha akarnánk, szerintem megoldható lenne. 

Előzmény: GaGe (470990)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!