a továbbiakban nem foglak győzködni. Valószínű nem is válaszolok.
Különösebben nincs is kérdésem.
Csak rámutattam (volna), hogy pármilliárd ember napi szinten használ villásdugóval szerelt berendezéseket, és nem hal bele - de ezek szerint azért, mert nem értenek az egészhez.
Nyilván ugyanennek köszönhető, hogy a nyomorult gyártók sem bástyázzák körbe SS-relékkel a csíptetős asztali lámpáikat, pedig úgy mennyivel többel el lehetne kérni értük.
Értem én, hogy meg lehet ezt a problémát így is oldani - természetesen. Sőt, lehetne például egy AC-DC-AC odavisszainvertert is közbeiktatni (izzólámpa esetében akár a DC-AC átalakító nélkül), vagy akár egy leválasztó transzformátort, vagy ki tudja még mit. Aki egyiket sem teszi, hanem inkább a dugót húzza ki, magára vessen.
Köszönöm a "kritikát" egy olyan részéről, aki valószínű még fázisceruzát se fogott soha, esetleg azt se tudja mi az.
A témát nem azért nyitottam, hogy a más véleményen lévőket meggyőzzem, hanem azért, hogy megtaláljak egy megoldást.
Ne engem próbálj meggyőzni, hanem majd a "rázó" vezetéket. :-)
Nem olyan bonyolult dolog ez. Egy villásdugóról táplált berendezésben a kapcsolóval a fázist illik megszakítani. Ha megvan szakítva, akkor a berendezésben NINCS áram.
Szabadon nyúlkálhatsz benne.
Anélkül, hogy az előző helyzeten (kapcsoló állás kikapcs) változtatnál, elég a villásdugót fordítva bedugni, s rögtön agyon vágja a kétkedőket, mert az áram nem vitatkozik.
Tudom (éppen ezért), hogy belenyúlkálni csak kihúzott állapotba érdemes.
Az előző példám, csak a gyenge felfogóképességű egyéneknek szólt, hátha megértik, hogy bizonyos esetekben nem mindegy, hogy melyik vezeték hova megy, s ahány villásdugó csatlakozás (esetleg több hosszabbítón keresztül) egy véletlen esemény befolyásolja az aktuális eredményt.
Az eredeti probléma se ez volt, csak egy berendezésben fixen biztosítani kell a nulla, s fázis vezetéket.
Tehát a te elképzelésedet a gyakorlatba NE PRÓBÁLD KI, mert az életedbe kerülhet,
de a továbbiakban nem foglak győzködni. Valószínű nem is válaszolok.
Négy morzés relé vagy négy szilárdtest relé. Ezek elég gyorsak. Be lehet rakni még egy relét vagy szilárdtest relét a készülék és e cucc közé, a bedugástól később helyezi rá a tápot a készülékre. Időzítés. Időrelé, ilyesmi. Akkor tuti nem rázhat.
"Teszteljük az ujjunkkal, vagy a konnektor földeléssel, és ha nem jó, azaz nem világít (vagy nagyon gyengén), akkor bedugjuk fordítva."
A megoldás jó, csak nem biztos, mivel a villásdugót bedugó emberen múlik a sikere, s az észleléstől a fordításig eltelt időben akár károsodást is okozhat.
Ezért keresnék olyan megoldást ami embertől független megoldást ad.
Remek ötletek születtek, én is kb. ezekre gondoltam.
A legegyszerűbb megoldás nem automatikus, de csupán két alkatrész kell hozzá, és vagy olyan dugó, ami a védőföldet is használja, vagy ha csak sima villásdugó, akkor egy fém tesztérintkező kell. A modell a fázisceruza. Legalább 5 MegaOhmos biztonságos ellenállás és egy glimmlámpa kell. Ezeket sorba kötve kell csatlakoztatni arra a vezetékre a készülékben ami szeretnénk, hogy a fázis legyen és nem a nulla. Teszteljük az ujjunkkal, vagy a konnektor földeléssel, és ha nem jó, azaz nem világít (vagy nagyon gyengén), akkor bedugjuk fordítva. Ha akkor sem világít rendesen, akkor nincs meg rendesen a védőföld, ezért jobb ha inkább nem azt használjuk a tesztelésre, hanem a saját testünket (megnyalt ujjunkat), mint a fázisceruzánál.
Ez egy nagyon olcsó megoldás. A szilárdtest-relés, vagy csak sima relés és hasonlóak elég drágák.
Hídba kell kötni négy szilárdtest relét. Mint egy graetz híd. Az egyik átlóba a bejövő 230v a másik átlóba a kimenő 230V kerül. Átlóba kell ellen ütemben vezérelni. Kettőt-kettőt.
Ha mondjuk van egy fix konnektorod és abba dugdosol egy lámpát, hogy ne dugd be fordítva mechanikailag is meg tudod oldani. A konnektorba és a dugóra is felragasztasz egy műanyag darabot, hogy egyféleképpen tudd bedugni.
Ha meg a lámpa test és a dugó egyik lábára fázisára egy ellenálláson beköksz egy LED-et, meg egy diódát sorosan akkor, azt látod, azt elhelyezed valahová a készülékbe. Ha a dugót bedugod egyik irányba világít a másikba nem.
Nem teljesen értem. Olyasmire gondolsz, hogy egy dobozba bemegy a 230 váltó. Ez a doboz bemenete. A kimenete egy konnektor aljzat. Tehát ebbe az aljzatba bárhogy dugnád a dugót, mindig ugyanarra a lábra essen a fázis?
Biztos jó, de én valami olyanra gondolnák, amit a bemenetnél csatlakozna (dobozon belül) a 230-ra, s a továbbiakban mindegy, hogy dugják a villásdugót, a fázis, s a 0 fix lenne.
Hát ha az kapcsolgatja a világítást - ami vibrálni szokott - még az is lehet, hogy a FET él, csak az előfokozat (a Gate vezérlője) ment át szakadásba. Ekkor a Gate "lóg a levegőben" és a huzalozás antennaként összeszed valami zavarjelet, ami Drain áramingadozást okozva jelentős disszipácóval jár ahhoz képest, mintha a FET totál nyitva lenne.
Lehetett olyasmi, hogy a Fet kapcsolt valamit, pl. a lámpát, a disszipációja normálisan közel nulla mert vagy teljesen bekapcsol és akkor alig van rajta fesz vagy teljesen ki, akkor meg áram nem folyik rajta. A befolyt kávé meg elérte a gate-et, és mondjuk átütött, vagy félig nyitotta a Fet-et és hőhalált halt.
Persze bármi más is lehet, ez így kávézaccból jóslás.
Ha már ennyit vacakolt vele, egy próbát megér a csere, legfeljebb új fettel dobja ki.