És nagyrészben éppen azok zárták be a kapukat, akiket most "nagy öregeknek" hívnak.
Ennek semmi köze az öregekhez. Ők örülnek ha élnek.
Jogosan felmerülhet bárkiben a kérdés, hogy ha egyszer annyira jó egy banda akkor miért nem tud (1-2 kivételtől eltekintve) igazán befutni ill. a tudásának/tehetségének megfelelő publicitást kapni? Egyszerűen arról van szó, hogy nekik nincs meg az a kapcsolatrendszerük, mint ami megvan az öregeknek.
Aha, értem. Ezek szerint a HBB azért futott be annak idején, mert jó kapcsolatrendszerük volt? Hát nem tudom, valahogy nem nagyon tudom elképzelni, ahogy Póka Egon együtt teniszezett Erdős Péterrel...
Viszont azt gondolom, hogy anno a mai "öregek"-nek sem volt könnyű. Évekig zenéltek lepukkant helyeken és álmodoztak saját lemezről.
Ez igaz, de azt sem szabad elfelejteni, hogy (nem viccelek!) a 70-es, 80-as években jóval több lehetősége volt egy zenekarnak fellépni. Tudod akkoriban voltak művelődési házak, kisz táborok, miegymás. Most főleg vidéken vannak az ilyen-olyan szinvonalú kocsmák ahol esetleg lehet játszani. Játszol 1-2 órát és örülsz ha a benzin pénzt kifizetik.... OK, nem a pénzkereset a fő cél ezeknél a bandáknál, DE: 15-20 évvel ezelőtt gyakorlatilag bármilyen szedett-vedett cuccal mehettél zenélni ha kezdő banda voltál. Nem volt ebből gond. Igaz márkás hangszereket/erősítőket nem is nagyon lehetett venni. Most az amatőr bandáknál is majdnem elvárás, hogy Marshall, Fender, stb cucca legyen. Egy kisebb cucc amivel már lehet önálló fellépést csinálni x millió forint. És talán nem nagy anyagi elvárás egy zenekarnak, hogy a fellépéseiből legalább annyi pénzt kaszáljon, hogy gitárhúrra, dob bőrre, 1-1 effekt re elég legyen néha.... a stúdió költségekről is tudnék mesélni - ugyanis gyakorlatilag muszály egy stúdióban felvett demó cd-t mutatni, ha valaki ismeretlen helyen szeretne játszani....
És nagyrészben éppen azok zárták be a kapukat, akiket most "nagy öregeknek" hívnak. Amit már írtam: a torta nagysága véges és ezért akik most ott vannak a tortánál nem szívesen engedik, hogy más is vegyen a ebből a tortából - max. pár morzsát kapnak.
Jogosan felmerülhet bárkiben a kérdés, hogy ha egyszer annyira jó egy banda akkor miért nem tud (1-2 kivételtől eltekintve) igazán befutni ill. a tudásának/tehetségének megfelelő publicitást kapni? Egyszerűen arról van szó, hogy nekik nincs meg az a kapcsolatrendszerük, mint ami megvan az öregeknek. És kapcsolatok nélkül gyakorlatilag lehetetlen befutni. Ha meg van kapcsolat ide-oda akkor bárkiből lehet "sztárt" csinálni ebben az országban.
Ilyet szerintem nem szabad mondani. Attól, hogy sokan nem tudnak róla, igenis van sok fiatal rockzenekar (hallgassatok kisebb rádiókat) akik próbálnak befutni de naná, hogy nehéz.
Nem nehéz, hanem lehetetlen. Egész egyszerűen bezárultak a kapuk.
Viszont azt gondolom, hogy anno a mai "öregek"-nek sem volt könnyű. Évekig zenéltek lepukkant helyeken és álmodoztak saját lemezről. Vagy akiket még tiltottak is pl Beatrice.
Láthatod, ennek ellenére azért nekik mégis lett lemezük.
Ilyet szerintem nem szabad mondani. Attól, hogy sokan nem tudnak róla, igenis van sok fiatal rockzenekar (hallgassatok kisebb rádiókat) akik próbálnak befutni de naná, hogy nehéz. Viszont azt gondolom, hogy anno a mai "öregek"-nek sem volt könnyű. Évekig zenéltek lepukkant helyeken és álmodoztak saját lemezről. Vagy akiket még tiltottak is pl Beatrice.
Én legalább 100 gitárost ismertem akik, lazán lealáznák... mondjuk, Tibuszt ( persze nagyon szeretem az említett urat, de a tények kérlelhetetlenek, és hiba ha az ember csupán az érzelmei szerint értékeli a valóságot. )
Na most ebből 3 dolgozik elismert, sikeres zenészkén, ( persze néha feladva az eredeti célokat) viszont a többiek hentesként, árúfeltöltőként, vagy akár munkanélküliként, " valósítják meg önmagukat". Siralmas. Persze van ezeknek a sztoriknak, sőt az egész könnyűzenei bukdácsolásnak egy másik olvasata is, amit ritkán mernek kimondani az emberek, pedig feltétlen szüksége lenne rá a jövőt illetően...
Benedek Marcell szerint a dilettáns ismérvei: (1) azt állítja magáról, hogy nagyon gyorsan dolgozott; (2) szigorú bírálatot kér; (3) ha megkapta, azt feleli: "pedig másoknak nagyon tetszett".
Kosztolányi kicsit árnyalja a képet, szerinte a profi célratörő, munkájának várható hasznát igyekszik optimalizálni, a sikertelenség miatt elégedetlen, emiatt támadhat is. A dilettáns ugyanakkor szelíd és ártalmatlan, a maga, esetleg környezete örömére tevékenykedik, és legalább egy csodálója mindenképp akad – saját maga.
A közkeletű szóhasználat szerint viszont a dilettáns egész egyszerűen tehetségtelen - szeretne művész lenni, de bizonyos adottságok hiányoznak belőle..
Egyébként a profi-amatőr státus is meglehetősen képlékeny. Pl. a magyar írók döntő többsége évszázadok óta nem tud megélni az irodalomból, illetve nem abból él meg. Akkor ők mindnyájan amatőrök?
Biztos ismered a profi- amatör ( pontosabban DILETTÁNS ) szembeállítás ókori megfelelőit. A profi abból él amit csinál, míg az amatör (dilettáns) viszont csak a kedvére, a művészet szeretete miatt ténykedik. Valahogy ez nagyon el lett felejtve, pedig pont az utóbbi lenne a művészet lényege. Persze a "mumiák" próbálják őrizni a poziciójukat, mert azért ez jól tejel ,még mindig..
Igy igaz, bár szerintem a rock Magyarországon főleg a jelenlegi média hozzáállás miatt lett rétegműfaj.
Részben a média hozzáállása miatt, részben pedig a lemezkiadók hozzáállása miatt.
Tőlünk nyugatabbra (vagy talán már keletebbre is?) a rock ugyanúgy a kultúra része mint bármelyik más zenei műfaj.
Nálunk nem csak a rock döglődik, hanem minden könnyűzenei műfaj. Alig jönnek új előadók. Ha összeszámoljuk, hogy hány mai előadó van a könnyűzenében (akik az ezredforduló után futottak be), elég rövid lesz a lista. Nekem most egyedül Zsedényi Adrienn jut eszembe. (A megasztárosok nem számítanak, mert ők nem új számokkal futottak be.) Tehát ott van az egy szem Zséda. Rock előadó pedig egy sem ugrik be. Valószínűleg azért, mert nincs egy se. Max a motorosfesztiválon. Tudomásul kell venni: a zenének Magyarországon leáldozott. Van helyette Győzike és hasonlók.
Igy igaz, bár szerintem a rock Magyarországon főleg a jelenlegi média hozzáállás miatt lett rétegműfaj. Tőlünk nyugatabbra (vagy talán már keletebbre is?) a rock ugyanúgy a kultúra része mint bármelyik más zenei műfaj. MO-n még valahol a megtűrt kategória.... A média meg lenyomja az emberek torkán a szemetet és egy idő tán már senkinek sem tűnik fel hogy szemetet kap, mert azt hiszi (mert csak azt látja/hallja mindenütt) hogy az a jó. Hát dögöljek meg, de a mi videóklipünk nagyságrendekkel jobb (zeneileg, vágásilag), mint K.T. "média nőstény" klipje, amit az egyik kereskedelmi tévé sztárol, de nagyon!
E szép hosszú hozzászólásoddal gyakorlatilag részletesen és tételesen megindokoltad, hogy miért igaz amit írtam, azazhogy miért rétegműfaj ma a rock, és hogy miért nem hallunk új előadókról hogyha nem járunk motorosfesztiválra.
Lehet, hogy nem pontosan emlékszem, de Hobo talán úgy értette ezt anno, hogy az újak meg se közelítik a régieket, a tömegeket ma is a régiek vonzák, viszont a tömegek is inkább a Jumpin' Jack Flash, a Get Back, meg a Kopaszkutya miatt mennek a régiek koncertjeire, nem pedig az új számok okán.
Nincs utánpótlás és ha az öregek visszavonulnak akkor vége?
Ez nagyon-nagyon nem így van!!!!
Mivel egy kis vidéki rockfesztivál (mondjuk úgy) zenei vezetője is vagyok, évről évre 80-100 zenekar zenei anyagát hallgatom meg. A jelentkezők kb 1/3-a (az a minimum 30 banda!!!) olyan szintű zenét játszik, hogy bármikor lemosná a szinpadról a "nagy öregeket". És ez nem túlzó kijelentés! Pedig ezek amatőr zenekarok. Az amatőr státuszt én itt arra értem, hogy nem a zenéből élnek. A hangszeres tudásuk profi!
Viszont nem áll mögöttük menedzsment, lemezkiadó stb., akik el tudnák intézni, hogy bekerüljenek a nagyobb nyilvánosságot jelentő médiákba, ezért csak relatív szűk körben ismertek.
Baromi nehéz bekerülni abba a körbe ahol a tortából nem csak pici morzsa jut.
Nem véletlenül van az hogy a nagyobb fesztiválokon, ahol komolyabb gázsit lehet kapni, gyakorlatilag évről-évre ugyanazok a bandák lépnek fel. Ez a helyzet a motorostalálkozókkal is.
Persze lehet mondani, hogy azokra a bandákra van igény akik most is benne vannak a mézesbödönben, de könyörgöm: a kedves közönség honnan a pékf...szából tudna a többi nagyon jó zenekarról, ha egyszer azok nem kapnak lehetőséget a bizonyításra???? Nem szabad elfelejteni, hogy itt súlyos pénzekről van ám szó! 1-1 motorostalálkozós fellépésért a gázsi régi nagy neveknek 150-300e körül mozog - a nem ismert bandáknak meg 10-30e körül. Persze legtöbbször számla nélkül.
Azt is tudom a saját zenekarommal, hogy mennyire nehéz akár elő-előzenekarnak is bekerülni ilyen helyekre...
Right. S mindehhez hozzájön Hobo kijelentése, miszerint a rock tulajdonképpen már halott műfaj, és ha az ő nemzedéke leteszi a lantot, végképp eltűnik a süllyesztőben.
Azért mert nem lehet őket látni a VIVA tv-ben vagy mert a Fábry nem hívja meg őket a show-ja végére?
Igen, például.
Ha érdekel, a nyáron gyere el egy-két motoros találkozóra ahol nem pár száz hanem több ezer ember tombol a " divatbólkiment" bandák előtt!
Ezzel gyakorlatilag ugyanazt mondtad amit én. Te is a régi bandákról beszélsz. Én is pontosan erről írtam: nincsen utánpótlás. Persze biztosan jó lehet csápolni a huszadik jubileumukat ünneplő zenekaroknak, nekem ezzel tényleg nincs is semmi bajom. De azért ez nem ugyanaz, ami akkoriban volt. Én azért már tudatomnál voltam a '80-as években is, és emlékszem, hogy akkoriban még hogy pezsgett a zenei élet. Ahhoz képest ami ma van, az túró, motorostalálkozó ide vagy oda. Tudomásul kell venni, hogy ez ma már rétegműfaj Magyarországon. Nem csak a rockzenére gondolok, hanem úgy ahogy van a könnyűzenei életre.
Bírom ezt a szöveget: "a régiek kimennek a divatból"
Azért mert nem lehet őket látni a VIVA tv-ben vagy mert a Fábry nem hívja meg őket a show-ja végére? Mert Magyarországon ez számít (sajnos) divatnak. :)
Egyébként nem csak a 14-20 év közti korosztály hallgat rockzenét!
"közönség már elfordult az előadóktól"? Ha érdekel, a nyáron gyere el egy-két motoros találkozóra ahol nem pár száz hanem több ezer ember tombol a " divatbólkiment" bandák előtt! És akkor még nem említettem a határon túli magyar barátaimat.
És most őszintén, ki a túrót érdekel?????? Én és a hozzám hasonlók leszarják mit csinál szabadidejében, vagy egyébként. Mi egész egyszerűen a zenéjükért szeretjük őket!
Hobo is összeáltt Billel egy kis lovéért a Fidesz kampányban 94-ben.
Ez biztos hogy '94-ben volt? Nem '90-ben? Úgy tudom, később már az SZDSZ-hez húzott... '92-ben vagy '93-ban például a Demokratikus Charta tüntetésén (ami ugye nem éppen Fideszes rendezvény volt) elénekelte a Ki vagyok én-t...
Sebők a magyar zene örök fikázója szerintem. Egyébként a cikkének az egész okfejtése csak arról szól, hogy minden régi zenész valahova csapodott és igazából szembe köphetné magát a tükörben. Ami mondjuk valamennyire igaz, csak azt nem értem ebből Hobo és Freinreisz miért lóg szerinte ki? Az azt beszéli már az egész város az nem nagyobb ciki mint amit a Ricse csinált 87-től? Hobo is összeáltt Billel egy kis lovéért a Fidesz kampányban 94-ben. Az nem volt baj?
Őszintén szólva ez az ember egy fasz. Olyan dolgokról ír amiről halvány gőze nincs. Hogy miért mennek el az emberek erre vagy az ilyen koncertekre? Baromi egyszerű: Azért mert szeretik ezt a zenét. Ennyi. Meghogy kimentek a divatból????? :) Attól, hogy ő nem tud róla (mert ugye a média nem ezekről szól) még vannak rajongók (nem kevés) akik folyamatosan rock-koncertekre járnak, köztük én is már kb 15 éve.
Ez az cikk is a tipikus nemértekhozzádecsinálom mentalitást példázza.