Van egy Best of Edda CD (nem ez a címe, de ez a lényege, az utóbbi 15 évből), ahol bónusztrackként szerepel a borítón A kör stúdióverziója, csak épp nincs rajta a cédén...
Nem tudom Kőrös meg Szénich zenél-e egyáltalán? Az utolsó infóm Szénich Janóról az volt hogy amikor az újjáalakuló Eddában zenélt rövid ideig - sőt az Kör közepén állok c. szám első verziójában még ő gitározott. Sajnos az a verzió nem jelent meg lemezen, csak rádióban volt hallható. A lemezre már egy zúzósabb verzió került fel és az lett ismert. De azt már más gitározta fel.
A multkor pl elhívtak Pest-re az Old Man's-be ahol D.Bill koncert volt. Igaz, hogy összvissz 400 km-t vonatoztam mert másnap reggel melóztam de megérte!
Hát kövezzetek meg, de nekem a szívemhez mégis a Hobo, Bill, Kőrös, Szénich, Póka, Pálmai felállás áll legközelebb. Lehet hogy azért mert ezen "szocializálódtam" ? Nem tudom. DE ha ez a felállás még 1x fellépne - hát megvadulnék az örömtől!
Kérdés, hogy ha az egyforma nívó miatt nincs más mérce, akkor ki és mi alapján futhat be?
Úgy gondolom, hogy ha ezeket a zenekarokat a saját - jelenleg relatív szűk - közönségüknél jelentősen többen megismerhetnék, akkor azért kialakulna a dolog. Könnyen elképzelető, hogy pl. 2 egyforma zenei tudású banda közül az lépne előrébb akinek van pl. egy olyan szövegvilága ami több embert megérint.
OK - látom én is az ellentmondást, hogy egyfelől van úgyebár a széles közönségízlés kiszolgálása (ami jelenleg hmmm... nem igazán szinvonalas) és a mondjuk úgy művészet. Itt jön a képbe a média szerepe: ha az emberek (a széles közönség) hallanának/látnának mást is mint most, akkor lenne esély a változásra.
Az az igazság, hogy baromi sok egyforma képességű, úgymond amatőr zenekar játszik a pesti éjszakában. Kérdés, hogy ha az egyforma nívó miatt nincs más mérce, akkor ki és mi alapján futhat be?
Nem arról van szó, hogy bárki is abbahagyja a zenélést! Nem lemezről beszélek, mert szerzői kiadásban gyakorlatilag bárki csinálhat magának lemezt - ez csak pénz kérdés....
Egyszerűen csak több lehetőséget kellene engedni a fiataloknak. A lehetőség alatt nem pusztán fellépési lehetőséget értek, hanem megfelelő média megjelenést (nem a bulvársajtóra gondolok) És tudod, ha több lehetőséget kapnak akkor az igazán jóknak! meglesz a jól megérdemelt ismertség is ami anyagi és erkölcsi elismerést is hoz nekik.
"Ennek semmi köze az öregekhez. Ők örülnek ha élnek."
Pontosítsunk: örülnek, hogy (talán jól) megélnek a zenélésből és ezt nem akarják feladni mindenféle jöttment fiatal zenekar kedvéért. Ahogy írtam is a torta mérete adott... és nagyon nem mindegy hány felé kell osztani.
"Egyszerűen arról van szó, hogy nekik nincs meg az a kapcsolatrendszerük, mint ami megvan az öregeknek."
Azt hittem egyértelmű volt, hogy ezt a mostani időkre értettem és nem a 70-es évek végére....
Viszont a Földes a lemezgyárba vmi komolyzenei klubnak volt az elnöke, tehát azért eléggé körön belül volt. Lóri nyilatkozta egyszer, h tulképp ezért kérték meg szövegírásra, mert hátha így átmegy az árgus szemmel figyelő elvtársak orra előtt pár számuk. Na, a Honfolgalás így se ment át...
És nagyrészben éppen azok zárták be a kapukat, akiket most "nagy öregeknek" hívnak.
Ennek semmi köze az öregekhez. Ők örülnek ha élnek.
Jogosan felmerülhet bárkiben a kérdés, hogy ha egyszer annyira jó egy banda akkor miért nem tud (1-2 kivételtől eltekintve) igazán befutni ill. a tudásának/tehetségének megfelelő publicitást kapni? Egyszerűen arról van szó, hogy nekik nincs meg az a kapcsolatrendszerük, mint ami megvan az öregeknek.
Aha, értem. Ezek szerint a HBB azért futott be annak idején, mert jó kapcsolatrendszerük volt? Hát nem tudom, valahogy nem nagyon tudom elképzelni, ahogy Póka Egon együtt teniszezett Erdős Péterrel...
Viszont azt gondolom, hogy anno a mai "öregek"-nek sem volt könnyű. Évekig zenéltek lepukkant helyeken és álmodoztak saját lemezről.
Ez igaz, de azt sem szabad elfelejteni, hogy (nem viccelek!) a 70-es, 80-as években jóval több lehetősége volt egy zenekarnak fellépni. Tudod akkoriban voltak művelődési házak, kisz táborok, miegymás. Most főleg vidéken vannak az ilyen-olyan szinvonalú kocsmák ahol esetleg lehet játszani. Játszol 1-2 órát és örülsz ha a benzin pénzt kifizetik.... OK, nem a pénzkereset a fő cél ezeknél a bandáknál, DE: 15-20 évvel ezelőtt gyakorlatilag bármilyen szedett-vedett cuccal mehettél zenélni ha kezdő banda voltál. Nem volt ebből gond. Igaz márkás hangszereket/erősítőket nem is nagyon lehetett venni. Most az amatőr bandáknál is majdnem elvárás, hogy Marshall, Fender, stb cucca legyen. Egy kisebb cucc amivel már lehet önálló fellépést csinálni x millió forint. És talán nem nagy anyagi elvárás egy zenekarnak, hogy a fellépéseiből legalább annyi pénzt kaszáljon, hogy gitárhúrra, dob bőrre, 1-1 effekt re elég legyen néha.... a stúdió költségekről is tudnék mesélni - ugyanis gyakorlatilag muszály egy stúdióban felvett demó cd-t mutatni, ha valaki ismeretlen helyen szeretne játszani....
És nagyrészben éppen azok zárták be a kapukat, akiket most "nagy öregeknek" hívnak. Amit már írtam: a torta nagysága véges és ezért akik most ott vannak a tortánál nem szívesen engedik, hogy más is vegyen a ebből a tortából - max. pár morzsát kapnak.
Jogosan felmerülhet bárkiben a kérdés, hogy ha egyszer annyira jó egy banda akkor miért nem tud (1-2 kivételtől eltekintve) igazán befutni ill. a tudásának/tehetségének megfelelő publicitást kapni? Egyszerűen arról van szó, hogy nekik nincs meg az a kapcsolatrendszerük, mint ami megvan az öregeknek. És kapcsolatok nélkül gyakorlatilag lehetetlen befutni. Ha meg van kapcsolat ide-oda akkor bárkiből lehet "sztárt" csinálni ebben az országban.
Ilyet szerintem nem szabad mondani. Attól, hogy sokan nem tudnak róla, igenis van sok fiatal rockzenekar (hallgassatok kisebb rádiókat) akik próbálnak befutni de naná, hogy nehéz.
Nem nehéz, hanem lehetetlen. Egész egyszerűen bezárultak a kapuk.
Viszont azt gondolom, hogy anno a mai "öregek"-nek sem volt könnyű. Évekig zenéltek lepukkant helyeken és álmodoztak saját lemezről. Vagy akiket még tiltottak is pl Beatrice.
Láthatod, ennek ellenére azért nekik mégis lett lemezük.
Ilyet szerintem nem szabad mondani. Attól, hogy sokan nem tudnak róla, igenis van sok fiatal rockzenekar (hallgassatok kisebb rádiókat) akik próbálnak befutni de naná, hogy nehéz. Viszont azt gondolom, hogy anno a mai "öregek"-nek sem volt könnyű. Évekig zenéltek lepukkant helyeken és álmodoztak saját lemezről. Vagy akiket még tiltottak is pl Beatrice.
Én legalább 100 gitárost ismertem akik, lazán lealáznák... mondjuk, Tibuszt ( persze nagyon szeretem az említett urat, de a tények kérlelhetetlenek, és hiba ha az ember csupán az érzelmei szerint értékeli a valóságot. )
Na most ebből 3 dolgozik elismert, sikeres zenészkén, ( persze néha feladva az eredeti célokat) viszont a többiek hentesként, árúfeltöltőként, vagy akár munkanélküliként, " valósítják meg önmagukat". Siralmas. Persze van ezeknek a sztoriknak, sőt az egész könnyűzenei bukdácsolásnak egy másik olvasata is, amit ritkán mernek kimondani az emberek, pedig feltétlen szüksége lenne rá a jövőt illetően...
Benedek Marcell szerint a dilettáns ismérvei: (1) azt állítja magáról, hogy nagyon gyorsan dolgozott; (2) szigorú bírálatot kér; (3) ha megkapta, azt feleli: "pedig másoknak nagyon tetszett".
Kosztolányi kicsit árnyalja a képet, szerinte a profi célratörő, munkájának várható hasznát igyekszik optimalizálni, a sikertelenség miatt elégedetlen, emiatt támadhat is. A dilettáns ugyanakkor szelíd és ártalmatlan, a maga, esetleg környezete örömére tevékenykedik, és legalább egy csodálója mindenképp akad – saját maga.
A közkeletű szóhasználat szerint viszont a dilettáns egész egyszerűen tehetségtelen - szeretne művész lenni, de bizonyos adottságok hiányoznak belőle..
Egyébként a profi-amatőr státus is meglehetősen képlékeny. Pl. a magyar írók döntő többsége évszázadok óta nem tud megélni az irodalomból, illetve nem abból él meg. Akkor ők mindnyájan amatőrök?
Biztos ismered a profi- amatör ( pontosabban DILETTÁNS ) szembeállítás ókori megfelelőit. A profi abból él amit csinál, míg az amatör (dilettáns) viszont csak a kedvére, a művészet szeretete miatt ténykedik. Valahogy ez nagyon el lett felejtve, pedig pont az utóbbi lenne a művészet lényege. Persze a "mumiák" próbálják őrizni a poziciójukat, mert azért ez jól tejel ,még mindig..
Igy igaz, bár szerintem a rock Magyarországon főleg a jelenlegi média hozzáállás miatt lett rétegműfaj.
Részben a média hozzáállása miatt, részben pedig a lemezkiadók hozzáállása miatt.
Tőlünk nyugatabbra (vagy talán már keletebbre is?) a rock ugyanúgy a kultúra része mint bármelyik más zenei műfaj.
Nálunk nem csak a rock döglődik, hanem minden könnyűzenei műfaj. Alig jönnek új előadók. Ha összeszámoljuk, hogy hány mai előadó van a könnyűzenében (akik az ezredforduló után futottak be), elég rövid lesz a lista. Nekem most egyedül Zsedényi Adrienn jut eszembe. (A megasztárosok nem számítanak, mert ők nem új számokkal futottak be.) Tehát ott van az egy szem Zséda. Rock előadó pedig egy sem ugrik be. Valószínűleg azért, mert nincs egy se. Max a motorosfesztiválon. Tudomásul kell venni: a zenének Magyarországon leáldozott. Van helyette Győzike és hasonlók.
Igy igaz, bár szerintem a rock Magyarországon főleg a jelenlegi média hozzáállás miatt lett rétegműfaj. Tőlünk nyugatabbra (vagy talán már keletebbre is?) a rock ugyanúgy a kultúra része mint bármelyik más zenei műfaj. MO-n még valahol a megtűrt kategória.... A média meg lenyomja az emberek torkán a szemetet és egy idő tán már senkinek sem tűnik fel hogy szemetet kap, mert azt hiszi (mert csak azt látja/hallja mindenütt) hogy az a jó. Hát dögöljek meg, de a mi videóklipünk nagyságrendekkel jobb (zeneileg, vágásilag), mint K.T. "média nőstény" klipje, amit az egyik kereskedelmi tévé sztárol, de nagyon!
E szép hosszú hozzászólásoddal gyakorlatilag részletesen és tételesen megindokoltad, hogy miért igaz amit írtam, azazhogy miért rétegműfaj ma a rock, és hogy miért nem hallunk új előadókról hogyha nem járunk motorosfesztiválra.
Lehet, hogy nem pontosan emlékszem, de Hobo talán úgy értette ezt anno, hogy az újak meg se közelítik a régieket, a tömegeket ma is a régiek vonzák, viszont a tömegek is inkább a Jumpin' Jack Flash, a Get Back, meg a Kopaszkutya miatt mennek a régiek koncertjeire, nem pedig az új számok okán.