Kezdetnek ez a topic próbálja felölelni a klasszikus 0-ás játékvasútak (Märklin, Blechspielzeugeisenbahn, tinplate, coarse scale) teljes témakörét. Azért "nem PV", mert a PV-nek és más magyar játékvasútaknak már külön fóruma van, amelyet ez a fórum szeretne kiegészíteni.
Figyelembe véve a gyűjtői közösség létszámát és átfedéseit, az S-es, 1-es és Std. klasszikus játékvasutas témák is beleférnek a topikba, amíg nem igényelnek majd külön topikot.
Marklin Esso tartálykocsi rendbetétele. Ráfordított idő 2 óra.
Hiányoztak: korlátok, dómfedél, 3 felirat. A dómfedél esztergálva lett (be lehet csavarni, mert menetes), a roncsolt kocsivég egy jégkrémes pálcikából kifaragott lapkával el lett elfedve, takonyragasztóval rögzítve. Néhány elötte-utána kép:
U.I.: a leeresztőcsappal rendelkező Marklin tartálykocsik belsejében eddig mindig találtam rozsdát. Oké, régiek, -tudom. De!
Simán el tudom képzelni, hogy vizet töltöttek bele, mert a leeresztő csappal lehet szabályozni, kvázi csapolni a tartályban lévő folyadékot.
Igen, arra a cseh eredetű kocsira gondoltam. A tartálykocsi gyüjteményt nyálcsorgatva néztem! Köszi a képet! Most én is egy leharcolt Marklin fékbódés Essolub kocsin dolgozom. Ha kész leszek a rehabilitással akkor teszek fel képet. Üdv, Ádám
Még egy archív fotó, American Flyer #3212 tejes tartálykocsik. Azt hinné az ember, hogy valami játékkitaláció, pedig nem, tényleg voltak ilyen kocsik Amerikában:
Szépek voltak a fékezőkocsik és az állatszállítók. Mindig érdekes látni a 0-ás kocsik 1-es méretű megfelelőjét.
Én nagyon kedvelem a tartálykocsikat. Egyszer talán tettél fel 1képet egy képet egy egyedi patináns tartályosról. Arról, vagy egyéb tartálykocsiról küldhetnél képeket. Köszi. Á.
Sziasztok, gondoltam ma egy "kívánságfotót" töltenék fel az elsö válaszoló téma felvetése alapján (gép, kocsi, teher, személy, épület, gyártó, stb...). Üdv! S.
az angol fékezökocsikhoz hasonlóan "kivételek" ezek a Bing állatszállító vagonok is. Kivételek, mert az általam csak "kis Nürnbergieknek" nevezett részlegbe tipikusan csak kisebb "nem modellszériás", 2-tengelyes kocsikat kerestem. Viszont az áttört falú állatszállító kocsikat korszaktól, gyártótól függetlenül nagyon kedvelem, s így ez a 4-tengelyes vagonpár lett az a kivétel ami erösíti a szabályt.
Bár nem gyüjtök angol vonatokat, de ezek a Bing fékezökocsik mindig is tetszettek, s idén sikerült végre mindkét méretet (1/0) begyüjteni. A dologhoz az is hozzátartozik, hogy a Bing kiadott ezekkel egy sorozatba, stílusba tartozó, eredetileg az angol piacra készült viszonylag gyakori kocsikat angol feliratok nélkül is, amelyek közül több is megvan, s azok kiséröi lesznek ezek a fékezökocsik.
Az 1-es változatot csak (?) 1915-ben adták ki, a 0-ást pedig 1915-25 között gyártották.
Ahogy az ETS-el foglalkozó hozzászólásomban írtam, kimondottan vitrin állománynak vettem meg a gyűjteményt. Ahogy a feltett képeken látszik I. generációs lemezsínekből készítettem egy körpályát a két mozdony futtatására. Egy, már régóta átalakított Előre trafóval futtattam. Ez a trafó egy szupertápegység. 0-20 V -ig szabályozható egyen és váltófeszültség, irányváltó, fix 20 V egyen és váltófeszültség, 6 V. váltófeszültség kimenetek vannak rajta. A dízelmozdony érdekes dolgokat produkált: ahogy csökkentettem a feszültséget és lelassult, dudálni kezdett. Megállást követő újra indításkor az ellenkező irányban indult el. Tehát a feszültség szabályozással simán oda- vissza menetre képes.
az ETS PWM menetszabályzókat csak felületesen ismerem, gyakorlatban zero, de ismerve kicsit a kortárs cseh gyártókat, sajnos el tudom képzelni a tapasztalataid.
Viszont az eredetileg régebbi Märklin 00/H0 vasutakhoz készült Titan 107M trafókat nyugodtan merem tinplate vonatozáshoz ajánlani. Jó használt minöségben, jó áron kapni rendszeresen a német Ebay-n:
OK, önmagában ez csak egy 16Veff AC menetszabályó, DC üzemre kell hozzá egy Graetz híd is egy dobozkában irányváltó kapcsolóval, de nagyon masszív szerkezet, sokszor igen jó áron és 32VA-es! Nekem minden 16..20V-os gépem szépen megy vele.
Üdv! S.
P.s. van a Titannak persze kimondottan tinplate trafója is, de az is csak AC, igen ritka és meglehetösen drága.
igen az új Merkur sinek rendes összedugásához védökesztyü is szükséges, mert a Lionel sineknél is masszívabb anyagból készültek. Cseh barátaink "kicsit túllöttek a célon", de emellett sok elönyük is van, ha az ívsugár és váltókínálatra gondolok. Lehet eleve kétsínes elemeket is kapni a PéVék részére és leteznek hármas szigetelésü darabok is, kettös üzemhez, vagy tartozékok, jelzök kapcsolásához. Abban teljesen igazad van, hogy "dugjunk össze gyorsan egy kört" jellegü játékokhoz nem igaan alkalmasak.
Ami pedig a klasszikus Lionel tinplate (-- tubular --) 0-ás és 027-es sinrendszereket illeti, azok részben kvázi folyamatosan és jó használt minöségben is elérhetök az amcsi Ebay-n, másrészt pedig létezik jó minöségü utángyártás is. A Lionel tinplate tényleg az egyik legjobban, leggyorsabban össze- és szétszerelhetö sinrendszer. A képen a 072-es, a 054-es és a 042-es ívek láthatók. A képmezö szélessége kb. 2m.
Még egy szó, ha már megjelentek itt az új gyártású ETS vonatok Zoli1949 topiktársnál is, amihez szintén gratulálok! :-)
Én az ETS-tól egy kezdőkészletet vettem. Ez összeválogatható. Ami fix, az az ovál és a táp. Olyan kis villanymozdonyom van hozzá, mint Zoli1949 tpoiktársnak.
Amiről szeretnék szót ejteni, ha valaki esetleg tápot, trafót, menetszabályozót keres, hogy az ETS-féle az egy érthetetlen termék. A menetszabályozó olyan PWM kimenettel rendelkezik, aminek a kitöltési tényezője nem megy le nullára, így a vonatokat nem lehet megállítani! Ráadásul a szabályozó potméternek sincs nulla állása, nem kattan be sehova, ezért nem is lehet tudni, hogy hol is kellene lennie nulla helyzetnek. Ha lassítok, akkor egy idő után a szerelvény simán irányt vált és elindul hátrafelé. Mindezt tetézve a mozdonyhoz nem passzol a tápegység kimeneti feszültsége. A lehető legkisebb állásban is száguld a mozdony és a gyári 600mm-es íven kidől. Írtam is erről egy szösszenetet az ETS-nek anno, amikor megjött a készlet, de arra sajnos nem válaszoltak.
Tudom, hogy a többségetek antik trafókkal, vagy labortápokkal játszik. Én egyikkel sem rendelkezem és nálam a modern PIKO (nem FZ1) trafó nem ad túl nagy delejt a vonatoknak, ezért örültem volna egy kifejezetten Tinplate 0-ás vonatokhoz kínált menetszabályozónak. Ha más is ebben a cipőben jár, akkor az ETS jelenlegi kék dobozos termékét nem ajánlom.
Az utóbbi időben kicsit megint eltűntem a játékvasutak mellől. Most jön az ősz. A korai behúzódás és a játékvasutak ideje, úgyhogy újra felveszem a fonalat. Nagyon klassz képeket tettetek fel, amióta nem voltam. Gratulálok mindenkinek a szerzeményekhez! Ádámnak a kiállításához! Nohabrok topictárs kutyusa hűen őrzi a gyűjteményt, amiben én sajnos nem ismerem fel az új beszerzést, mert a memóriám az sajnos nem jó, de azt látom, hogy már megtelt a vitrin. Vajon hová fognak kerülni az új szerzemények?
Én továbbra is a "pályaválasztással" vagyok elfoglalva. A Merkur mostani gyártású sínanyaga nekem alkalmatlan a játékra. Nem lehet rendesen összadugni a vágányelemeket, kiszélesítve a hüvelyeket viszont túl lazák lesznek, mert rugalmatlan az anyag. :-/ Az ETS vágányanyaga túl modellszerű és a nem modell kerekű gördülőanyag hozzáér a talpfákhoz. Van még PV anyagom, de azt már nem tervezem bővíteni és tartós használatra sem túl jók a csatlakozó felületek.
Szóval!
Van valakinek tapasztalata a Lionel Fastrack vágányokkal? Tudom, hogy nem régi, nem tinplate, de legaláb könnyen beszerezhető és talán könyen összerakható, játszható. Arra lennék kíváncsi, hogy a régi magasperemű kerekek elfutnak-e rajta, tehát pl. kompatibilis-e a régi Lionel cuccokkal?
A modern OFF Marklin síneken pl. gond nélkül elfutnak az 50 éves modellek is. Ezt már tapasztaltam. Ezért gondolom, hogy a Lionel is olyat gyárt, ha már kivezette a régi tubular síncsaládot.
egy hajtóműves csomagszállító és egy fantázia vagon. A felépítmények fa parkettából készültek. A futómű fémből készült és még nincs ráragasztva, ezért lehetőség van a motor beszerelésére. Ez utóbbi is tartozéka a csomagnak. Az alváz 0 -ás méretű gyári Pola - Maxi- Ema .
Minden járműnek az eredeti kereke van. A mozdonyokat kíváncsiságból egy körpályán futtattam néhány kört. A többi vagon a mozdonyokkal együtt vitrinben csücsül. Játszani továbbra is a PV járművekkel fogok az első generációs síneken. Időközben rájöttem, hogy a hatvan éves műanyag talpfás sínek alkalmatlanok a pálya rendszeres össze és szét szereléshez. Ezt az igénybevételt csak a lemezsínek viselik el, ezért csak ezeket használom. Az ETS járműveket eleve nem játék céllal, hanem a tinplate gyűjteményem bővítésére vettem meg. A dízelmozdonnyal már régóta szemezgettem és tavaly kihagyhatatlan ajánlatot kaptam erre a készletre, amiben benne volt ez is.
Szia Zoli, az ETS szerelvények még eredeti ETS modellkerekekkel rendelkeznek, vagy át lettek már szerelve tinplate kerekesre? Elöbbi esetben vannak ETS sinek is hozzájuk, vagy ha nem, akkor mi a terv az üzemelésre? Üdv ! S.