Váltók, vágányzat otthoni készítése, gyári váltók átalakítása, javítása.
Ez a topic azoknak szól, akik nincsenek megelégedve a gyári váltók geometriájával, árával vagy minőségével, és maguk akarják megépíteni az elképzelt vágányelemeket, vagy üzembiztosabbá tenni a meglévő készleteket.
Megpróbálkoztam váltó készítésével. A váltóállítást padló alatti szervomotorral képzeltem el. Amiben megakadtam, az az, hogy a csúcssínek ahhoz nehezen mozognak, hogy a szervomotor kerregésmentesen és pontosan tudja őket mozgatni. Így néz ki:
És ami eddig még nem volt, de már régóta szeretnék építeni egyet... :-)
Hózentróger négy angolváltóval.
Viszont most annyira bejött az élet, hogy ezután még három másikat kell csinálnom, azokat "csak" három angollal, 10 fokos ROCO geometriához, majd ismét egy négy angolos, de az 15 fokos lesz PECO profilból.
Nem azt mondtam, hogy nem fogok kész váltókat csinálni, csak a félkész cuccokat is fogok készíteni, így aki akar, kis munkával tud egy kis pénzt spórolni. Természetesen, ha valaminek fullos cucc kell, azt is megépítem.
Ami a fogaskerekű váltókat illeti, már régóta izgatják a fantáziámat, de jelenleg nincs időm csak a magam kedvéért építeni egyet (jelenleg máséért sem). :-)
Szomorúan olvasom, hogy ezentúl a megrendelőnek is részt kell(ene) vállalnia a "váltógyártásban" (ami - ismert - "ügyességem" révén számomra lehetetlen), így bámulatra méltó váltóidhoz ezentúl nem fogok már tudni hozzájutni... :((((
Mind1 - ez van - eszerint egy korszak lezárult...
Mindig lenyűgözött a vasúti váltók működ(tet)ése - mind "igaziban", mind modellezésben.
Ennél jobban csak a fogaskerekű váltóit csodáltam meg, melyek bonyolultságukban szinte letaglóztak:
Nem tudom, modellben létezik-e fogaskerekű vasúti jármű, de Te biztosan ezt is meg tudnád
csinálni... :))))
Jó pihenést, további eredményes "váltógyártást !" :)))))))
Busch váltó generál. Látszik, hogy javítani próbálták (a gyárban, mivel vadi új), de nem sikerült túl jól. Megolvasztották a talpfát, és az újraforrasztás sem sikerült túl jól, mert amikor sínt akart modellezőtársunk rátolni, egyszerűen kettétört a szívdarab. Most már jó! :-)
Úgy döntöttem, hogy mostantól 2018 első negyedévéig (pontos dátumot nem tudok mondani) bezárom a váltógyárat. Nehéz döntés volt, de rá kellett jönnöm, hogy ezzel a "céh" jellegű munkavégzéssel nem tudom rendesen kielégíteni az igényeket, egyre jobban megcsúszok a határidőkkel. A mennyiség viszont nem mehet a minőség rovására, mivel egy nehezen megszerzett pozitív hírnevet igen hamar el lehet veszteni, ha a megszokott minőséget nem hozza az iparos! Számtalan ötletem van a jövőre vonatkozólag, de pont a megrendelések lassú teljesítése miatt nem jut időm a fejlesztésre sem.
Amikor ezt a váltógyártósdit elkezdtem, az is a célok között szerepelt, hogy a felhasználókat is belevonjam a váltóépítés folyamatába, kinek-kinek lehetőségei, kézügyessége függvényében, de mind a mai napig (lassan öt év óta) ez sem valósult meg.
Eddig... :-)
Én ezt a dolgot nagyon pozitívan élem meg, hiszen, hogy idáig eljutottam, azt nektek is köszönhetem, a rengeteg visszajelzésnek, a megbecsülésnek és persze a megrendeléseknek! :-) De most szükségem van egy kis időre, hogy egy szinttel feljebb tudjak lépni.
Több saját geometriát terveztem már H0, H0e, H0f, TT, TTe, N és Z méretarányokban, és a tervek között szerepel az ehhez szükséges szerszámok, segédeszközök legyártása. A geometriákhoz kapcsolódóan leginkább a "csináld magad" verziókat fogom preferálni, a teljesen kész verziók elkészítését a továbbiakban hanyagolnám, amennyire csak lehet. Ennek az az oka, hogy a sínmunkán kívül (ami valamivel komolyabb hozzáértést, precizitást és speciális eszközöket igényel) az összes többi munkafolyamatot szinte mindenki meg tudja csinálni saját magának. Egy ilyen rendszerrel a felhasználó pénzt, én időt tudok spórolni, és ezt az időt újabb alkatrészek gyártására vagy további fejlesztésre tudom fordítani.
Természetesen az eddig leadott megrendeléseket megcsinálom, valamint az én váltóimmal elkezdett asztalok, modulok befejezéséhez szükséges darabokat is elkészítem, és az esetleges garanciális javításokat is megcsinálom, bár remélem, hogy ilyen nem lesz! Végül, de első sorban itt is megköszönöm Tóth Gyuri barátomnak azt a rengeteg segítséget, amit eddig kaptam, és amit még ez után fogok kapni! :-)