Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2013.07.01 0 0 138

8. futam Brit-Nagydij Silverstone

 

 2. SZabadedzés

  1. Nico Rosberg               Mercedesz                      (P)      1:32.248            33kör

  2. Mark Webber               Red Bull-Renault             (P)      1:32.547            26

  3. Sebastian Vettel          Red Bull-Renault             (P)      1:32.680            31

  4. Paul Di Resta               Force India-Mercedesz   (P)      1:32.832            34

  5. Lewis Hamilton            Mercedes                        (P)      1:32.911            28

  6. Daniel Ricciardo           Toro Rosso-Ferrari          (P)      1:33.171            34

  7. Jean-Éric Vergne         Toro Rosso-Ferrari           (P)     1:33.290            38

  8. Adrian Sutil                  Force India-Mercedesz   (P)      1:33.313            34

  9. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)     1:33.322             38

10. Fernando Alonso         Ferrari                             (P)      1:33.494            32

11. Jenson Button             Mclaren-Mercedesz         (P)      1:33.740            29

12. Nico Hülkenberg          Sauber-Ferrari                (P)      1:33.896            36

13. Kimi Räikkönen            Lotus-Renault                 (P)      1:34.120            30

14. Sergio Pérez                McLaren-Mercedes         (P)      1:34.130            29

15. Esteban Gutiérrez       Sauber-Ferrari                (P)      1:34.998            32

16. Valtteri Bottas             Williams-Renault             (P)      1:35.070            29

17. Pastor Maldonado       Williams-Renault             (P)      1:35.127            35

18. Jules Bianci                 Marussia-Cosworth         (P)      1:35.802            27

19. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault           (P)      1:35.984            32

20. Charles Pic                  Caterham-Renault          (P)      1:36.079            35

21. Max Chilton                 Marussia-Cosworth         (P)      1:37.329           33

22. Felipe Massa               Ferrari                             (P)      1:43.466             7

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (137)
Törölt nick Creative Commons License 2013.07.01 0 0 137

8. futam Brit-Nagydij Silverstone

 

 

 

1. SZabadedzés

 

  1. Daniel Ricciardo           Toro Rosso-Ferrari          (P)      1:54.249          10kör

  2. Nico Hülkenberg          Sauber-Ferrari                (P)      1:55.033            7

  3. Pastor Maldonado      Williams-Renault              (P)      1:55.354            7

  4. Lewis Hamilton            Mercedes                        (P)      1:55.458            5

  5. Esteban Gutiérrez       Sauber-Ferrari                (P)      1:55.825            9

  6. Valtteri Bottas             Williams-Renault             (P)      1:56.361            7

  7. Jean-Éric Vergne         Toro Rosso-Ferrari           (P)     1:57.891            4

  8. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault           (P)      1:58.859           6

  9. Max Chilton                 Marussia-Cosworth         (P)      1:59.719           7

10. Jules Bianci                 Marussia-Cosworth         (P)      1:59.876            8

11. Felipe Massa               Ferrari                             (P)      2.06.534            6

12. Nico Rosberg               Mercedesz                      (P)      idő nélkül           3

13. Paul Di Resta               Force India-Mercedesz   (P)      idő nélkül           4

14. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)      idő nélkül           1

15. Jenson Button             Mclaren-Mercedesz         (P)      idő nélkül           1

16. Adrian Sutil                  Force India-Mercedesz   (P)      idő nélkül           4

17. Fernando Alonso         Ferrari                             (P)      idő nélkül          4

18. Mark Webber               Red Bull-Renault             (P)      idő nélkül          1

19. Sergio Pérez                McLaren-Mercedes         (P)      idő nélkül           1

20. Charles Pic                   Caterham-Renault         (P)      idő nélkül           3

21. Sebastian Vettel          Red Bull-Renault             (P)      idő nélkül           4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (111)
bendeguz90 Creative Commons License 2013.06.30 0 0 135

:D

 

Azért remélem, hogy a futamot be tudják fejezni. 

Előzmény: Dallas Dhu (134)
Dallas Dhu Creative Commons License 2013.06.30 0 0 134

holnap szerződést bontanak a Pirellivel

Smackdown Creative Commons License 2013.06.29 0 0 133

F1: jönnek a büntetőpontok, szabad a teszt - új szabályok

 

 

A Nemzetközi Automobil-szövetség motorsport-világtanácsa kihirdette a 2014-es Formula–1-es szabályokat, amelyek szerint az idény alatt öt motor használható, a váltóknak öt helyett hat versenyt kell bírniuk egymás után, bevezetik a büntetőpontrendszert a pilótáknak, és visszatér az idény közbeni tesztelés, amelyek közül az egyikre várhatóan a Hungaroringen kerül sor.

 

 

A sportszabályzat egyik legfontosabb tétele, hogy a pilóták számára a következő idény elején életbe lép a büntetőpontrendszer, amelynek lényege, hogy ha valaki 12 hibapontot összegyűjt, automatikusan egy versenyre szóló eltiltást kap. A pontok (amelyekből egyszerre az eset súlyosságától függően egyet, kettőt vagy hármat lehet kapni) érvényessége 12 hónap, azaz át lehet vinni azokat a következő szezonra is.

 

 

 

A teszteket a Kanadai Nagydíjon kiszivárgott híreknek megfelelően négy helyszínen, egy-egy európai futam után tartják meg, a versenyt követő kedden és szerdán. Bár az FIA erről csak annyit írt, hogy európai futamok után lesznek, a nemzetközi szaksajtó szerint Barcelona, Silverstone, Hockenheim, a Hungaroring, Spa és Monza is a lehetséges helyszínek közé tartozik, de sok függ attól, melyiket követi azonnal másik viadal.

 

 

A versenynaptár tervezetét nem adta ki az FIA, állítólag azért, mert még nem sikerült kitalálni, hogyan rendezzék meg júniusban egymás utáni hétvégéken a Kanadai és a New Jersey-i Nagydíjat úgy, hogy egyik se ütközzön a június 14–15-ei Le Mans-i 24 órással. Utóbbi ugyanis védettséget élvez, nem eshet egybe F1-es hétvégével.

 

 

További újdonság, hogy minden motorgyártó egyfajta erőforrást készíthet a 2014-től 2020-ig terjedő időszakra, a hajtómű fejlesztése tilos. Egy szezonban az eddigi nyolc helyett csak öt erőforrást lehet használni, a váltóknak öt helyett hat egymás utáni futamot kell kibírniuk. A verseny során legfeljebb 100 kilogramm üzemanyag használható, ezt az FIA ellenőrizni fogja.

 

 

A boxutcában megváltozik a maximális megengedett sebesség mértéke: eddig az edzésen 60, a versenyen 100 kilométer per óra volt a határ, ezentúl egységesen 80 kilométer per óra lesz, kivéve Melbourne-t, Monacót és Szingapúrt, a hol biztonsági okokból 60 kilométer per óra lesz a limit.

 

 

Az első szabadedzés első 30 percére mindenki kapni fog egy extra készlet gumit, hogy akkor is legyen esemény a pályán. 

 

 

Az autók minimális súlya öt kilogrammal magasabb lesz, mint az idén, az új turbómotorok ugyanis többet nyomnak a vártnál.

 

 

Ezen kívül betiltják a lépcsős orrszerkezetet, amelyet tavaly szinte mindenki használt, de az idén is megmaradt például a Lotusnál.

 

 

Az FIA arra is ígéretet tett, hogy rövidesen aláírják a Concorde-szerződést, amely az év eleje óta késik.

 

Előzmény: Törölt nick (84)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.29 0 0 132

Ricciardo bejelentkezett Webber állására

 

 

A Toro Roso párosa, Daniel Ricciardo és Jean-Éric Vergne számára ezen a hétvégén új F1-es szezon kezdődött. Mark Webber bejelentése ugyanis, miszerint az idény végén elhagyja a Formula–1-et, megnyitotta az utat előttük a Red Bull felé, és az ausztrál a Brit Nagydíj első szabadedzésén tett is róla, hogy számításba vegyék: az esős tréning hajrájában megfutotta a leggyorsabb kört. Az állásra szintén esélyesnek tartott Kimi Räikkönen viszont egy tapodtat sem mozdult a másfél óra során, egyedül ő volt az, aki még csak próbakört sem ment az esőben.

 

 

A Toro Rosso ausztrálja igyekszik felhívni magára a Mark Webber utódját kereső Red Bull vezetőinek figyelmét, de nem valószínű, hogy sokat nyom a latban ez az eredmény.

Ismeretes, hogy a Brit Nagydíj előtti nap nagy sztorija Mark Webber bejelentése volt, amely szerint az idény végén felhagy a Formula–1-es versenyzéssel, és visszatér Le Mans-ba, a világ leghíresebb 24 órásán legutóbb 1998-ban diadalmaskodó Porsche pilótájaként. A Red Bull csapatfőnöke percekkel a bejelentés előtt szerzett tudomást Webber döntéséről, pedig az ausztrál azt mondta, már nagyon régen meghozta az elhatározását.

 

 

Webber tehát utoljára versenyez F1-es autóval Silverstone-ban, ahol a legutóbbi négy viadalból kettőt megnyert, s a másik kettőn is dobogóra állt.

 

 

James Rossiternek viszont ez lett volna az első alkalma F1-es autóba ülni nagydíjhétvégén, de lemarad a lehetőségről, a délelőtti esőzés miatt ugyanis úgy döntött a Force India, hogy a vizes pályán nem kockáztatja a fiatal brit bevetését, ami senkinek sem tenne jót.

 

 

„A gyakorlás feltétele a száraz aszfalt volt" –  közölte a Force India a Twitteren.

 

 

 

Előzmény: Smackdown (131)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.29 0 0 131

F1: Webber elhagyja a sportágat, a Porschéhoz szerződik

 

 

Mark Webber bejelentette, hogy a 2014-es Le Mans-i 24 órás viadalra készülő Porschéhoz szerződik, és az idény végén elhagyja a Formula–1-et. Ezzel megnyílik az út Kimi Räikkönen előtt, aki a Red Bull-istállóhoz szerződhet Sebastian Vettel mellé.

 

 

„A Porsche hosszú sikertörténetet írt az autósportban, máig a legmagasabb színvonalat képviseli az autós technológia terén – mondta Webber. – Nagyon várom az új kihívást az F1 után, jó lesz a világ egyik leggyorsabb sportautóját vezetni."

 

 

Webbernek ez a 12. idénye a Formula–1-ben, eddig kilenc futamot nyert meg, 36-szor állt fel a dobogóra, 11 pole pozíciót szerzett, és 15-ször érte el a verseny leggyorsabb körét. 2010-ben és 2011-ben 3. lett a vb-pontversenyben, jelenleg az 5. helyen áll.

 

 

A Porschéról szóló pletykák már a tavasszal felröppentek, de a német gyár és a Red Bull-lal évről évre szerződést hosszabbító ausztrál pilóta is cáfolta azokat. A stuttgarti gyár legutóbb 1998-ban nyerte meg a Le Mans-i 24 órást, amikor még Webber is elindult a versenyen. Az augusztusban a 37. születésnapját ünneplő Webber 1999-ben is Mercedesszel indult Le Mans-ban, de két edzésen is súlyos balesetet szenvedett. Akkor azt mondta, soha többé nem indul Le Mans-ban.

 

 

A Red Bull a pletykák szerint Kimi Räikkönent szerződtetné Webber helyére, a finn különösen jó barátságban van Sebastian Vettellel, aki szívesen látná őt csapattársaként. A Toro Rossónál versenyző Daniel Ricciardo, Jean-Éric Vergne páros tagjai is esélyesek az állásra.

 

 

Webbernek tetszik a nyüzsgés, amit Silverstone-ban okozott

 

 

Bár úgy tűnt, a Brit Nagydíj előtt a fő beszédtéma még mindig a Mercedes májusi barcelonai tesztje és az ennek kapcsán meghozott rendkívül enyhe FIA-büntetés lesz, Mark Webber elterelte a figyelmet a titkos gyakorlásról és annak utóéletéről: a legutóbbi négy Brit GP-n dobogóra álló Red Bull-pilóta bejelentette, hogy az idény végén kiszáll az F1-ből, és a Porsche Le Mans-ba készülő programjához csatlakozik.

 

 

Mark Webber csütörtökön bejelentette, hogy 13 idény után távozik a Formula–1-ből. A Red Bull ausztrál pilótája egy nappal a Brit Nagydíj hétvégéje előtt közölte, hogy jövőre már a Le Mans-i 24 órásra visszatérő Porsche sportautóit kormányozza.

 

 

Webber szívéről éppen Silverstone-ban esett le a nagy kő, ott, ahol az elmúlt négy F1-es futamon dobogóra állt, kétszer ráadásul győztesként.

 

 

„A 2010-es győzelmem nagyon különleges volt, ez volt az első diadalom F1-es futamon Silverstone-ban. A csapat nagy része számára a Brit Nagydíj a hazai verseny, nekem pedig ez a második otthonom. A szurkolókat csak az olasz fanatikusokhoz lehet hasonlítani – mondta Webber. – A Brit Nagydíj hétvégéje csodálatos élmény, nagyon nagy presztízse van, ezért fontos mindannyiunk számára, hogy jó eredményt érjünk el."

 

 

Webber elmondta, az F1-ből való távozásáról meghozott döntéséhez semmi köze a Malajziai Nagydíjon történt esetnek, amely során Sebastian Vettel a csapat utasítása ellenére megelőzte őt, és elvette a győzelmét.

 

 

„Lettek volna lehetőségeim arra, hogy a Formula–1-ben maradjak, de eldöntöttem, hogy másik kategóriában folytatom, így nem gondolkoztam rajtuk – mondta Webber. – Már rég eldöntöttem, mit teszek, a Malajziában történteknek semmi közük ehhez. Nem újdonság számomra a hír, de tetszik a nyüzsgés, amit okozott.. Az elmúlt hat-nyolc hónapban rendszeresen beszéltem Dietrich Mateschitzcel, akivel megállapodtunk, hogy folytatjuk az együttműködésünket, a Red Bull-család tagja maradok."

 

 

A visszatérésre Webber szerint nincs esély, a Porsche projektje hosszú távú, az F1-ben pedig nagyon sok minden megváltozik a 2014-es idényre a V6-os turbómotorokkal.

 

 

„Az F1-be biztosan nem térek vissza, a sorozat jövőre alapvetően megváltozik az új motorok miatt. Nem lesz olyan egyszerű kiszállni, majd visszatérni, mint az elmúlt években, hatalmas lesz a változás" – fogalmazott Webber.

 

 

Christian Horner csapatfőnök, aki közös GP3-as csapatot üzemeltet Webberrel, nem győzött hálálkodni az ausztrál pilótának.

 

 

„Mark rengeteget tett a csapatért az elmúlt hét évben, mindent köszönünk neki. Biztosan nehéz döntést hozott, amin sokáig töprengett – mondta Horner. – Az eddigi tapasztalataim szerint az idény végéig maximálisan odateszi magát, az ezt követő időszakra pedig minden jót kívánunk neki. Hogy ki érkezik a helyére, arról később döntünk."

 

 

Horner Silverstone-ba érve azt is elmondta, nem elégedett a Mercedes büntetésével, amit a májusi barcelonai teszt miatt róttak ki a brackleyi istállóra. A háromnapos, Pirellivel közösen megszervezett titkos tréning miatt az FIA bírósága mindkét vállalatot megrovásban részesítette, valamint eltiltotta a Mercedest a fiatal pilótája júliusi háromnapos silverstone-i tesztjéről.

 

 

A Ferrari nem hivatalos formában, a Suttogó Ló blogban már felháborodott az enyhe ítélet ellen, míg Lewis Hamilton, a Mercedes angol pilótája azt mondta, igen súlyos a büntetés, főleg Sam Bird tartalék pilótára nézve, aki így lemarad egy háromnapos gyakorlásról.

 

 

Márpedig a Mercedes biztosan nem ad olyan lehetőséget Birdnek, mint a Force India a saját tartalék pilótájának, James Rossiternek, aki pár éve még olcsó sátorban aludt a pálya melletti kempingben a szüleivel, és a lelátóról nézte az eseményeket. A pénteki első szabadedzésen viszont már F1-es autót fog vezetni.

 

 

A Mercedes kapcsán pedig marad a kérdés, ami Monacóban és Kanadában is megválaszolatlan maradt: mennyit használt a csapatnak a barcelonai teszt? Ha a 28. születésnapját ma ünneplő Nico Rosberg és Hamilton az időmérő után a versenyen is megint a dobogóért küzd, a riválisokban bizonyára felerősödik a gyanú, hogy igenis rengeteget nyert a Mercedes a teszttel – bár a Red Bull kilátásba helyezte, hogy ilyen enyhe büntetés esetén hasonló tesztet szervez, az FIA már lépett, és közölte csütörtökön: bármiféle teszt előtt két héttel hivatalos engedélyt kell kérni az FIA-tól.

 

 

Az időjárás ezúttal is kedvez az elsősorban hűvös aszfalton remeklő Mercedesnek, hiszen szombaton és vasárnap sem megy 25 fok fölé a hőmérséklet. De legalább azt a két napot száraznak ígérik az időjósok. Pénteken még lehet csapadék, az első és a második másfél órában is arra lehet számítani, hogy többé-kevésbé vizes lesz az aszfalt.

 

BÜNTETÉS. Giedo van der Garde, a Caterham holland pilótája öt rajthelyes büntetést kapott, mert a Kanadai Nagydíjon figyelmen kívül hagyta a kék zászlókat, és Mark Webberrel, majd Nico Hülkenberggel is összeütközött. Utóbbi esetben mindketten kiestek.

 

Smackdown Creative Commons License 2013.06.26 0 0 130

F1: enyhe büntetést kapott a Mercedes, a Pirellit megrótták

 

 

A Mercedest eltiltották a fiatal pilóták Formula–1-es tesztjétől, valamint figyelmeztetésben részesítették a májusi barcelonai Pirelli-tesztje miatt. Az olasz gumiszállító cég figyelmeztetéssel megúszta a Nemzetközi Automobil-szövetség bíróságának tárgyalását.

 

 

A német istállót és az F1-es csapatoknak abroncsot szállító vállalatot csütörtökön hallgatták ki azért, mert a Spanyol Nagydíjat követő napokban 2013-as Mercedesszel tesztelték a Pirelli jövő évi abroncsait, valamint több kört megtettek azokkal a gumikkal is, amelyeket a biztonság kedvéért módosított az olasz gyár, de amelyeket a Magyar Nagydíjig biztosan nem vetnek be élesben.

 

 

Az FIA nemzetközi bírósága elfogadta a Mercedes csütörtöki érvelését, és bár vétkesnek találta az istállót, elfogadta, hogy Ross Brawn csapata jó hiszemben járt el.

 

 

A tesztről való eltiltással az ügy legfőbb kárvallottja Sam Bird, a Mercedes tartalék pilótája lett, a brit sofőr ugyanis nem vehet részt júliusban Silverstone-ban azon a kollektív teszten, amelyen a csapatok a fiatal, eddig F1-es futamon nem induló pilótákat vethetnek be. A teszttilalommal viszont a riválisok visszakapják a háromnapnyi tesztet – bár nem a versenyzőiket használják, ezernél több kilométert tehetnek meg, és nem a Pirelli utasításai szerint kell irányítaniuk az autóikat.

 

 

Az FIA 2010-ben létrehozott nemzetközi bírósága részéről ebben az ügyben a brit Edwin Glasgow vezetőbíró, valamint a monacói Laurent Anselmi, az amerikai Chris Harris, a svájci Patzrick Raedersdorf és a brit Tony Scott-Andrews járt el.

Előzmény: Smackdown (128)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.26 0 0 129

F1: a Mercedes enyhe büntetése miatt a Red Bull is tesztelne

 

 

A Formula–1-ben címvédő Red Bull-istálló megfontolja egy egyéni teszt lehetőségét, miután a Mercedes és a Pirelli csak figyelmeztetést kapott múlt pénteken a májusban lebonyolított, és a szabályok szerint tiltott gyakorlás miatt.

 

 

A Times című brit napilap értesülései szerint elképzelhető, hogy az osztrák csapat bojkottálja azt a tesztet, amelyre júliusban Silverstone-ban kerül sor, és amelyen a fiatal pilótáknak biztosítanak gyakorlási lehetőséget az istállók. A Red Bull ehelyett egyénileg tesztelne, és jelezte a Formula–1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone-nak, elfogadja, ha ezzel azt kockáztatja, hogy figyelmeztetést kap a Nemzetközi Automobil-szövetségtől (FIA).

 

 

Utóbbi szervezet nemzetközi bírósága pénteken figyelmeztette a Mercedest és a vb-sorozat kizárólagos gumiszállítóját, a Pirellit, mert a május 12-i Spanyol Nagydíj után tesztet rendeztek a Barcelona mellett található pályán. A gyakorláson a stuttgarti istálló az idei autóival és pilótapárosával vett részt, s bár az eseményt a Pirelli szervezte, a többi csapatnak nem biztosította ezt a lehetőséget. A szabályok szerint idény közben tilos tesztelniük a csapatoknak, ugyanakkor a Pirelli és a FIA között létrejött megállapodásban az áll, hogy a gumiszállító az abroncsok fejlesztése céljából 1000 kilométert tesztelhet bármelyik istálló részvételével, s biztosítania kell ezt a lehetőséget az összes gárdának.

 


A Ferrari és a Red Bull túlságosan csekélynek nevezte a FIA által kiszabott büntetést, mert szerintük a Mercedes nagy hasznot húzott ebből a tesztből. A német alakulat ugyanakkor tagadja, hogy a gyakorlás nyomán előnyre tett volna szert a riválisokkal szemben.

 


A spanyol verseny után Monacóban Nico Rosberg, a Mercedes német pilótája a pole pozícióból rajtolva megnyerte a futamot, csapattársa, Lewis Hamilton pedig negyedik lett. Két héttel később, Kanadában Hamilton harmadik, Rosberg ötödik volt.

Smackdown Creative Commons License 2013.06.26 0 0 128

A Mercedes hárítja a felelősséget, a Ferrarit is bemártja

 

 

A Formula–1-es Mercedes-istálló úgy véli, nem vonható felelősségre a májusi barcelonai Pirelli-teszt miatt, amelynek ügyében csütörtökön tart vizsgálatot és kihallgatást a Nemzetközi Automobil-szövetség bírósága. A német istálló szerint a tesztet a Pirelli szervezte, ezáltal védve van. Az FIA ügyvédje, aki a vádat képviseli, elmondta, a Mercedes nem kapott hivatalos engedélyt arra, hogy az idei autójával teszteljen (a Mercedes által bemutatott nem hivatalos engedély szerinte érvénytelen), de a német csapat a Ferrarit is támadta, mert a tavalyelőtti és az idei autó között alig van különbség.

 

 

A Mercedes védőbeszédét Paul Harris, a német istállót képviselő jogász mondta el a párizsi meghallgatáson, amelyet a csapat és a Pirelli Spanyol Nagydíj utáni barcelonai privát tesztjének ügyében tartanak meg csütörtökön. Az FIA nemzetközi bíróságát a brit Edwin Glasgow vezeti, a bírói kart pedig a monacói Laurent Anselmi, az amerikai Chris Harris, a svájci Patzrick Raedersdorf és a brit Tony Scott-Andrews alkotják.

 

 

A tárgyaláson először az FIA képviselője beszélt, majd a Mercedes és végül a Pirelli kapott szót. A nemzetközi szövetséget Charlie Whiting versenyigazgató, a Pirellit Paul Hembrey motorsport-igazgató, a Mercedest pedig Ross Brawn csapatvezető, Andrew Shovlin vezető versenymérnök és Ron Meadows csapatmenedzser képviselik – a jogászok mellett.

 

 

 

„A szabályzatban az szerepelt, hogy egyik csapat sem bonyolíthat le tesztet versenyhétvégén kívül. A kulcsszó számunkra a »bonyolíthat le« – esetünkben nem a Mercedes hajtotta végre a tesztet, hanem a Pirelli – érvelt Paul Harris, a Mercedest képviselő jogász. – Nem is vonható kétségbe, hogy a tesztet a Pirelli bonyolította le. A Pirelli irányította, ellenőrizte és fizette a gyakorlást, mindent a Pirelli utasításai szerint hajtott végre a csapat. Aki ott volt, nem vonhatja kétségbe, hogy minden a Pirelli akarata

szerint történt."

 

 

Harris visszautalt Charlie Whiting FIA-versenyigazgató és Sebastian Bernard FIA-jogász e-mail-váltására május 3-áról:

 

 

„Egy ilyen teszt, ha azt vesszük, hogy tulajdonképpen nem valamelyik istálló hajtja végre, elfogadható, hogy a Pirelli tesztje?" – idézte Whitingot a Mercedes ügyvédje, majd Bernard válaszát közölte: „Valóban, elfogadható. Ezt a tesztet nem az istálló bonyolítja le."

 

 

Az FIA korábbi álláspontja szerint ebben az esetben lényegtelen, mit gondolt Whiting és Bernard.

 

„Nem számít, hogy Whiting mire adott engedélyt, a szabályokban benne van, hogy nem lehet tesztelni. Ez alól csak az jelenthet kivételt, akinek az FIA Motorsport-világtanácsa külön engedélyt ad, a Mercedes esetében azonban ilyen nem történt – mondta Mark Howard, az FIA jogásza. – Whitingnek általános kérdést tettek fel a 2013-as autó használatáról. Ő azt mondta, ha a Pirelli kéri a tesztet, személyes véleménye szerint lehet róla szó, de utána kell néznie a konkrétumoknak. Ez nem az FIA hivatalos véleménye volt, csak Brawn és Bernard szabályértelmezése."

 

 

Howard hozzátette, Whitinggal az FIA jogászai közölték, csak akkor lehet szó a tesztről, ha minden csapat lehetőséget kap rá. Ám a Mercedes sem az időpontól, sem a helyszínről nem tájékoztatta Whitingot.

 

 

A Mercedes azt is hangsúlyozta, hogy az FIA következetlenül jár el a Formula–1-es csapatok tesztjeivel kapcsolatban. Jogásza szerint a Spanyol Nagydíj előtt, illetve tavaly szintén soron kívül tesztelő Ferrari legalább annyira bűnös, mint a Mercedes. Bár a Scuderia 2011-es autót használt, az a szabályok állandósága miatt alig tér el az idei géptől.

 

 

„A szabályzat azt mondja, a világbajnokságban szereplő istállók nem tesztelhetnek olyan autóval, amely alapvetően hasonlít az idei, a tavalyi vagy a jövő évi előírásoknak megfelelő autókhoz. Ha a Mercedes vétett a szabályok ellen, akkor a Ferrari is ezt tette, hiszen a Spanyol Nagydíj előtt tesztelt Barcelonában, méghozzá olyan autóval, amely alapvetően hasonlít az idei és a tavalyi szabályokban előírt négykerekűekhez – mondta Harris. – A Ferrari a 2011-es autóját használta, s mivel alig változtak a szabályok, az az autó alapvetően hasonlít az ideihez. Az időeredmények csak fél másodperccel tértek el a 2011-es és a 2013-as autók között, azaz a két autó teljesítménye szinte megegyező."

 

 

A Mercedes arra is rámutatott, hogy az idén Pedro de la Rosát az autójába ültető Ferrari tavaly Felipe Massával is tesztelt. „Sajnálatos, hogy következetlenül jár el az FIA a két Ferrari-teszt és a mi tesztünk kapcsán" – mondta Harris.

 

 

A jogász ugyanakkor bocsánatot kért azért, mert a Mercedes pilótái festés nélküli sisakban teszteltek, míg a telemetriai mérések szükségességét biztonsági okokkal magyarázta.

 

 

A tárgyaláson Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője is megjelent megfigyelőként. A Red Bull mellett a Ferrari, a Williams és a McLaren is küldött megfigyelőt.

 

 

Emlékezetes, a Pirelli felkérésére a Mercedes a Spanyol Nagydíj után három napon át ezer kilométert tesztelt az idei autójával, ami egyértelműen a sportszabályzat 22.1-es pontjába ütközik.

 

 

Az eljárási folyamat kísértetiesen hasonlít a hétköznapi bírósági ügymenetre. Feljelentés alapján (ez volt a csapatok óvása Monacóban) az illetékes hatóság (ez esetben maga Jean Todt FIA-elnök) a panasz kivizsgálása után a bíróság elé terjesztette az ügyet (FIA nemzetközi bíróság). A szövetség által 2010-ben életre hívott szervezetnek 12 tagja van (foglalkozásuk szerint ügyvédek, ügyészek, bírók, jogi szakemberek), ebből legkevesebb háromnak kell alkotnia a bírói kart – a Mercedes és a Pirelli érintettsége miatt azonban közülük egyik sem lehet német, illetve olasz.

 

 

BRAWN: NEM NYERTÜNK A TESZTTEL

 

Ross Brawn szerint a Mercedes az FIA állításával szemben nem húzott hasznot a tesztből.

„Egy ilyen teszten semmit sem lehet megtudni az autóról. Nem tudtuk, milyen gumi van a kocsin, és hogy mi a Pirelli célja a teszttel. Mindig is azt vallottuk, hogy jobb a nulla információ, mint a rossz információ. Erről a tesztről semmilyen adatot nem tudunk felhasználni" – mondta Brawn, hangsúlyozva, hogy a telemetria biztonsági okokból lett bekapcsolva, hogy tudják, mi történik az autóval.

 

 

Brawn elmondta, amikor engedélyt kért a tesztre, eszébe sem jutott megkérdőjelezni Charlie Whiting számára kedvező véleményét.

 

 

„Mindig is Charlie a legfontosabb forrásunk a sportszabályzati kérdésekben, főleg a versenyhétvégéken, ahol az FIA versenyigazgatójaként neki kell eljárnia. Tudtuk, hogy nehéz kérdést tettünk fel, amely ellenőrzést igényel" – mondta Brawn, hozzátéve, sohasem kér írásos engedélyt Whitingtől, mert a gyorsan zajló versenyhétvégéken ez nem praktikus.

Smackdown Creative Commons License 2013.06.13 0 0 127
F1: Ecclestone kifizette a New Jersey-i tartozást, lesz futam

 

 

Bernie Ecclestone és az épülő New Jersey-i versenypálya tulajdonosai megegyeztek arról, hogy 2014 júniusától évente Formula–1-es versenyt rendeznek. Egyes hírek szerint a megállapodás 15 évre szól.

 

 

A Hudson-folyó partján, New Jerseyben megépítendő pálya tulajdonosai akkora adósságot halmoztak fel a munkálatok késedelmei miatt (az idei szezonra tervezett versenyt törölni is kellett), hogy a futam jövője kétségessé vált. Ám Ecclestone kifizette a szervezők tartozásait, majd aláírták a hosszú távú megállapodást.

 

 

Így jövőre a Kanadai Nagydíj után Manhattannel a háttérben rendeznek Amerikai Nagydíjat – ettől függetlenül a texasi verseny is a naptárban marad.

Smackdown Creative Commons License 2013.06.12 0 0 126
F1: a pilóták és a csapatok gyászolják a pályabírót

 

 

A Formula–1-es csapatok és pilóták a közösségi oldalakon rótták le kegyeletüket a Kanadai Nagydíjt követően meghalt pályabíró előtt. A 38 éves munkás Esteban Gutiérrez autójának boxba szállításakor szenvedett súlyos sérüléseket, amelyeket nem élt túl.

 

 

„Nagyon szomorú hallani, hogy egy pályabíró az életét vesztette a Kanadai Nagydíj után – írta a futamot megnyerő Sebastian Vettel a honlapján. – A pályabírók munkája sokszor láthatatlan a közönség számára, de tudni kell, hogy az elszántságuk, lelkesedésük és a versenyekre szánt idejük nélkül nem létezhet az autósport. Ők az F1 láthatatlan hősei. Nagyon szomorú vagyok, és együttérzésemet szeretném kifejezni az elhunyt családja és barátai előtt.”

 

 

A Twitteren Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Heikki Kovalainen, Jenson Button, Esteban Gutiérrez és további pilóták emlékeztek meg a pályabíróról, és igyekeztek erőt adni az elhunyt hozzátartozóinak. „Hihetetlen munkát végeznek értünk" – írta Hamilton. „Azért dolgoznak, hogy biztonságban versenyezhessünk. Most az egyikük meghalt a versenyünkön. Nyugodj békében, barátom" – így Button. „Nincs mit ünnepelni ezen a napon, hiszen borzasztó hírek érkeztek a pályabíró haláláról" – írta Alonso.

 

 

Több csapat is üzent együttérzéséról, míg az FIA közleményt adott ki, amelyben szintén együttérzéséről biztosította a családot.

 

Előzmény: Smackdown (120)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.12 0 0 125
F1: június 20-án tárgyalják a Mercedes-teszt ügyét

 

 

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) bírósága június 20-án tartja a meghallgatást a Mercedes és a Pirelli privát májusi tesztje ügyében, ítélet pedig azt követően a lehető leghamarabb születik – azaz várhatóan a június 30-ai Brit Nagydíj előtt kiderül, megbüntetik-e a Barcelonában tesztelőket.

 

 

A riválisok közül a Red Bull és a Ferrari a Monacói GP előtt emelt kifogást a háromnapos teszt ellen, mert a Mercedes az idei autóját bocsátotta a Pirelli rendelkezésére, miközben csak kétéves vagy annál régebbi géppel lehet tesztelni idény közben, ráadásul az autót Nico Rosberg és Lewis Hamilton felváltva vezette.

 

 

A Red Bull közölte, nem a Pirelli ellen kért eljárást, hanem a Mercedesszel szemben, az olasz gumigyártó ugyanis érthetően alaposan fel akar készülni a 2014-es szezonra. A Lotus is jelezte, hogy a Mercedes számára vár súlyos büntetést.

 

 

 

F1: a Lotus is a Mercedes megbüntetését követeli

 

 

A Red Bull után a Lotus is azt várja, hogy súlyos büntetést kap a Mercedes-istálló a májusi barcelonai tesztje miatt. A teszt előtt a Lotus 39 ponttal megelőzte a Mercedest a konstruktőr-világbajnokságban, ám az azóta eltelt két futam után már a Mercedes van a harmadik helyen, 20 ponttal a Lotus előtt.

 

 

„Nyilvánvaló, hogy a Mercedes előnyt szerzett a teszteléssel – mondta Gerard Lopez, a Lotus fő tulajdonosa. – Szabálytalan volt a teszt, akármit is próbálgattak. Ha a 2014-es gumikkal mentek, még súlyosabb az eset. Látható a teszt hatása, és azt mondom, minél nagyobb haszna volt a csapatnak a tesztből, annál súlyosabb büntetést kell kiszabni érte. Ha bűnösnek találják a Mercedest, a pénzbírság mellett pontlevonással is kell sújtani. A döntést az FIA bírósága hozza meg, bízom benne, hogy helyes ítélet születik."

 

Előzmény: Smackdown (108)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.12 0 0 124
F1: Vettel 2015-ig hosszabbított a Red Bull-lal - sajtóhír

 

 

Egy évvel meghosszabbította a szerződését a Formula–1-es Red Bull-istállónál Sebastian Vettel, így a világbajnoki címvédő 2015-ig az osztrák alakulat pilótája marad – legalábbis a Sport Bild című napilap szerint.

 

 

Az újság értesülését ugyanakkor sem a csapat, sem a 25 esztendős, sorozatban három vb-címet nyerő német versenyző szóvivője nem kívánta kommentálni.

 

 

Vettelt az utóbbi időben többször hírbe hozták a Ferrarival, ő azonban rendszeresen azt nyilatkozta, hogy a szerződésekről semmit nem akar mondani.

 

 

A heppenheimi születésű pilóta a mostani szezonban is vezeti a vb-pontversenyt, a múlt vasárnapi Kanadai Nagydíjon aratott sikere után már 36 pont az előnye a második helyen álló, 96 pontos Fernando Alonsóval (Ferrari) szemben.

Előzmény: Smackdown (123)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.12 0 0 123
F1: egy évvel hosszabbított Vettellel a Red Bull - hivatalos

 

 

A Red Bull istálló közleményben megerősítette a nap közben a sajtóban már megjelent hírt, mely szerint a 2015-ös szezon végéig meghosszabbították Sebastian Vettel szerződését.

 

 

Az energiaitalos csapat világbajnok pilótájának kontraktusa eredetileg 2014-ben járt volna le, azt toldották most meg újabb egy évvel. Vettelt az utóbbi időben többször hírbe hozták a Ferrarival, ő azonban rendszeresen azt nyilatkozta, hogy a szerződésekről semmit nem akar mondani.

 

 

Vettel 2009-ben vezetett először Red Bullt, azóta 28 versenyt nyert a csapattal, 50-szer szerepelt a dobogón és 38 pole pozíciót gyűjtött be. A 25 éves versenyző minden idők legfiatalabbjaként lett háromszoros világbajnok tavaly, az idei pontversenyt 36 ponttal vezeti Fernando Alonso (Ferrari) előtt.

Smackdown Creative Commons License 2013.06.12 0 0 122
Van-e valaki, aki meg tudja állítani Vettelt? - sajtóvisszhang

 

 

A nemzetközi sajtó elsősorban a címvédő német Sebastian Vettel, a Red Bull háromszoros világbajnoka hibátlan teljesítményét és győzelmét taglalta a vasárnapi Formula–1-es Kanadai Nagydíj másnapján, de az olaszok és a spanyolok Fernando Alonso kiváló előzései kapcsán is legalább annyira lelkesek. Az általános kérdés: eldőlt-e a vb?

 

 

NÉMETORSZÁG
Bild:
Vettel és a kanadai átok: négyszer állt már rajthoz Montrealban, s még egyszer sem nyert. Vasárnap végre minden összejött: fölényesen, az egész versenyt uralva győzött.
Frankfurter Allgemeine Zeitung: Sebastian Vettel megnyerte a Kanadai Nagydíjat. A címvédő nagyon fölényesen győzött Montrealban, riválisai pedig nem lehetnek biztosak abban, hogy mindent kihozott az autójából és saját magából.

 

 

OLASZORSZÁG
La Gazzetta dello Sport:
Sebastian Vettel fölényesen nyert és meghódította Montrealt, miközben Fernando Alonso is óriásit versenyzett. A spanyol megnyerte a Lewis Hamilton elleni csatát a második helyért, s ezzel elérte, hogy a lehető legkevesebb pontot veszítsen Vettellel szemben. A Ferrarinak jobb teljesítményt kell nyújtania az időmérőkön, ha nyomás alá akarja helyezni Vettelt.
Corriere dello Sport: Grande Alonso! Micsoda előzés Hamiltonnal szemben. Vettel uralta a futamot és pályafutása során először nyert Kanadában.
Tuttosport: Vettel harmadszor indulhatott a pole pozícióból Montrealban, de most először sikerült győzelemre váltania az első rajthelyet. Alonso nagyszerűen küzdött, s a Hamiltonnal megvívott kemény csata után másodikként ért célba Vettel mögött.

 

 

SPANYOLORSZÁG
El País:
Vettel újabb várat hódított meg: a német karrierje során először nyert Kanadában, az összetettben pedig jelentős mértékben növelte előnyét.
Marca: Vettel megállíthatatlanul halad az újabb világbajnoki cím felé.
As: Vettel élete formájában versenyez. A német szinte egyáltalán nem hibázik, autója pedig a versenyek végéig kiválóan működik. Vettel a vb-cím nagy esélyese. Alonso remek versenyzéssel felküzdötte magát a dobogó második fokára.
Mundo Deportivo: A Red Bull ott nyert, ahol korábban még sosem. Alonso szépen zárkózott fel, s négy helyet javítva második lett.

 

 

NAGY-BRITANNIA
Daily Mail:
Sebastian Vettel túl van egy újabb mérföldkövön. A sorozatban negyedik vb-cím valószínűsége egyre nagyobb.

Guardian: A világbajnok Sebastian Vettel Kanadában aratott könnyed győzelme nem azt jelenti, hogy a verseny nem volt szórakoztató, igaz, a futamot elhomályosította az egyik pályabíró halálos balesete.
The Telegraph: Sebastian Vettel jól tudja, még korai arra gondolnia, hogy sorozatban negyedszer is világbajnok lesz.

 

 

FRANCIAORSZÁG
Libération:
Vettel nyugodt sikere.
Le Parisien: Vettel a felhők felett.

 

 

AUSZTRIA
Kurier:
Vettel kitörölte a fehér foltot saját világtérképéről.
Der Standard: A 25 éves Vettelnek gyerekjáték volt az első kanadai siker.

 


SVÁJC
Blick:
Vettel a negyedik vb-címe előtt – pofon a riválisoknak. Van-e valaki, aki meg tudja állítani Vettelt?
Neue Zürcher Zeitung: Saját magával versenyzett. Sebastian Vettel, a Red Bull háromszoros és címvédő bajnoka magabiztosan nyert Kanadában.

Smackdown Creative Commons License 2013.06.12 0 0 121
Ez van akkor, ha Vettel megszabadul láncaitól

 

 

A Red Bull-istálló szerint Sebastian Vettel Kanadában megmutatta, milyen az, ha megszabadul a láncaitól, azaz az idei Pirelli-gumik nem fogják vissza a teljesítményét. A montreali pálya és időjárás adottságai miatt a Red Bull és a Mercedes is átlagon felüli teljesítményt nyújtott, ugyanakkor a Lotust megbénult, míg a Ferrari ismét megmutatta, hogy ilyen körülmények között is versenyképes – már csak az időmérőn kellene javítani. Felipe Massa viszont ígéretet kapott: ha úgy folytatja, ahogy Kanadában versenyzett, lesz 2014-es szerződése is.

 

 

Kanadában elmaradt az előzetesen várt gumikáosz, sőt, az idén először lehetőségük volt a pilótáknak arra, hogy ne tartalékoljanak, hanem keményen nyomják a gázt a rajttól a célig, a gumik ugyanis a tavaszias időben és az abroncsokra kis terhet rakó aszfaltcsíkon szinte tökéletesen bírták a terhelést. A Red Bull ezt kihasználva megszabadult eddigi korlátaitól, és Sebastian Vettel az élről indulva simán nyert.

 

 

„Csodálatos verseny volt Sebastiantól. A verseny elején keményen a falnak koccant az autó jobb hátsó részével, mert annyira hajtotta a kocsit, hogy egy egész boxkiállásnyi előnyt szerezzen. Csodálatosan versenyzett, s bár még egyszer hibázott, az jó kis ébresztő volt, hiszen amikor ennyivel vezet az ember, hajlamos arra, hogy elveszítse a koncentrációját – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – De nagyon jó verseny volt, végre a rajttól a célig padlógázzal mehettünk.”

 

 

Vettel annyira élvezte, hogy az idén először a versenyen is nyomhatja a gázt, hogy az utolsó körben az első két szektorban lila részidőt autózott, azaz megdöntötte az addigi csúcsokat. A korábbi két incidens miatt izgulni kezdtek a boxban, ezért Horner arra utasította Guillaume Rocquelint, Vettel versenymérnökét, szóljon rá a pilótára.

 

 

„Nem lepett meg, amit Seb csinált, elég gyakran próbál leggyorsabb kört futni a hajrában, ezért jobbnak láttam, ha szólok Rockynak, vegye kezelésbe Sebet” – mondta Horner. Rocquelin visszautalt Ayrton Senna 1988-as monacói kiesésére, amikor óriási előnnyel vezetett, de a tengerparton, az alagút előtt a korlátnak ütközött.

 

 

„Monaco, nyolcvannyolc, Senna” – mondta Rocquelin a rádión Vettelnek, aki tisztában van a sportág történelmével.

 

 

„Csak vicceltem” – jött a válasz Vetteltől, aki nagyon élvezte, hogy nem kell visszafognia magát, de a kényelmes előnye miatt az nem derült ki, mennyi tartalék volt még benne.

 

 

Mindenesetre beszédes volt Vettel előnye, a Pirelli korábban nem titkolta, hogy a Red Bull teljesítménybeli fölényét a gumikkal lehet korlátozni, és Kanadában, ahol váratlanul jól működtek az abroncsok, s nyújtott kanyarok sem nehezítették az abroncsok kezelését, a világbajnok istálló ki is hozta a versenyből, amit lehetett. A következő versenyen, Silverstone-ban azonban ismét lesznek olyan kanyarok, amelyek kíméletlenek lesznek a gumikkal, és ha június 30-án nyárias idő lesz Angliában, Vettelék megint bajban lehetnek.

 

 

A Ferrarinak és a Lotusnak éppen a nyújtott kanyarok hiánya és a szombati hűvös idő kombinációja okozott problémát, a két autón képtelenek voltak megfelelően üzemi hőfokra hevíteni az abroncsokat, és a versenyen ez visszaütött.

 

 

„Nem mutathattuk meg, mit tudunk, de a versenyen legalább sikerült a minimálisra csökkenteni a veszteségeinket – mondta Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke. – A Red Bull és a Mercedes előrelépett, ez szemmel látható, ugyanezt a lépést nekünk is meg kell tennünk, főleg az időmérő edzésen.”

 

 

Domenicali egy brazil lapnak elmondta, ha Massa úgy versenyez, mint Montrealban tette, 2014-re is szerződést kap a Ferraritól.

 

 

A Lotus vezető versenymérnöke, Alan Permane azt mondta, a csapatnak ki kell vizsgálnia, miért volt ennyire gyenge a teljesítménye. Romain Grosjean talán nem jár messze az igazságtól azzal, hogy tíz fok hiányzott a csapat versenyképességéhez.

 

 

A Lotus Kanadában visszaesett a Mercedes mögé a konstruktőr-vb-ben, a barcelonai tesztje miatt össztűz alá kerülő német csapat a legutóbbi két versenyen mindkét pilótáját az első ötbe juttatta, és már harmadik az összetettben.

 

 

„Aggódtunk a meleg idő miatt, főleg az etapok elején mentünk óvatosan. Lewis nagyon jól versenyzett, csak azért nem tudott jobb helyen végezni, mert a lekörözöttek figyelmen kívül hagyták a kék zászlókat és mert teljesítményben még mindig elmaradunk a Red Bulltól és a Ferraritól” – mondta Ross Brawn csapatfőnök.

 

 

MARKO: BÜNTETÉST A MERCEDESNEK!

Helmut Marko, a Red Bull-istálló megmondóembere szerint a Mercedest súlyos büntetéssel kell sújtani a barcelonai privát tesztje miatt, különben elszabadul a pokol az F1-ben.

 

 

„Megszegték a szabályokat, amit tisztázni kell, majd meg kell büntetni a bűnösöket – mondta Marko az F1 hivatalos oldalának. – A csapatok megegyeztek arról, miképpen lehet tesztelni, és ezt az egyezményt figyelmen kívül hagyták. Ha mindezt megússzák következmények nélkül, miről beszéltünk költségcsökkentés címszóval az elmúlt években? Ha újra kinyitjuk Pandora szelencéjét, sokkal nehezebb lesz visszazárni, hiszen nekünk is lenne mit tesztelnünk néha.”

 

 

A McLaren-istálló számára véget ért a 2010-es idénynyitó Bahreini Nagydíj óta tartó pontszerző sorozat, amely 64 versenyt számlált. Ez kilenccel több a Ferrari 1999 és 2003 között felállított rekordjánál (amelyet a Scuderia Kanadában beállított), és azt még úgy érte el a Scuderia, hogy 1999-től 2002-ig csak az első hat kapott pontot.

 

 

„Kicsit csalódottak vagyunk amiatt, hogy véget ért ez a szép sorozat – mondta Martin Whitmarsh csapatfőnök, akinek a csapat eredménytelensége miatt már sokan vizionálják a távozását. – Nehéz délutánunk volt, elszúrtuk, hogy nem a keményebb gumikon rajtoltunk. A szuperlágyakon túl sokáig maradtunk kint, Jensonnak sokkal lassabban kellett mennie, mint amire képes lett volna. Bejöhetett volna a pontszerzők közé, de csúnyán elszámoltuk magunkat.”

 

 

A McLaren tehát ugyanazt a taktikát követte, amit a korábbi versenyeken láthattunk, azaz autóiból korántsem hozta ki a maximumot, pedig az idén először éppen Kanadában lehetett volna ezt megtenni. Persze a wokingiak idei maximuma még mindig messze van az élcsoportétól.

 

 

A Williamsé is, Claire Williams megbízott csapatfőnök, Sir Frank Williams lánya elismerte, Valtteri Bottas harmadik rajtkockája után többre számított a csapat.

 

 

„Egy pillanatig sem ringattuk magunkat olyan álomba, hogy Valtteri ott ér célba, ahonnan elrajtolt, de a 14. helyezésnél többre számítottunk, azt hittük, elcsíphetjük a nyolcadik vagy a kilencedik helyet. Sajnos a hét verseny utáni nulla pont a valós helyzetünket tükrözi – mondta Claire Williams. – Silverstone így is speciális lesz számunkra, mert bár Németországban indulunk a 600. versenyünkön, ezt az alkalmat már Silverstone-ban megünnepeljük. A pálya azonban nagyon nehéz ott is.”

Smackdown Creative Commons License 2013.06.12 0 0 120

Kanada uán:

Alonso: 85 pontos hátránynál már kritikus lenne a helyzet

 

 

A Kanadai Nagydíj megnyerésével vb-pontversenybeli előnyét 36 pontra növelő Sebastian Vettel szerint a Red Bull Montrealban csattanós választ adott azoknak, akik szerint a teljesítménye miatt kritizálja a Pirelli-gumikat. Az olasz abroncsok ezúttal mindent kibírtak Vettel autóján, így a hatodik rajthelyről felzárkózó Fernando Alonsónak a második hellyel is meg kellett elégednie. Elégedett is, szerinte a 36 pontos hátrány nem ledolgozhatatlan. A  spanyol kiemelte: nagyon intelligens versenyzőkkel hozta össze a futam. Kimi Räikkönen, Jenson Button és Valtteri Bottas ugyanakkor érthetően roppant csalódott. A futam után tragédia történt: egy pályabíró belehalt az Esteban Gutiérreaz autójának boxba szállítása közben történt baleset során elszenvedett sérüléseibe.

 

 

Fernando Alonso szinte mindenkit megdicsért, akit megelőzött a Kanadai Nagydíjon, miután a hatodik rajtkockából indulva feljött a második helyre.

„Sajnos nem sikerült jól az időmérőnk, a vizes pályán nem tudtam elég gyors köröket futni, de tudtuk, hogy száraz, melegebb időben jobbak vagyunk – mondta Alonso, aki a montreali csatáit említve visszautalt Sergio Pérez monacói manővereire is. – Nagyon bizakodtunk, és nagy csatákat is nyertem Nicóval, Markkal és Lewiszal szemben. Nem volt könnyű, hiszen mindannyian szuper tehetségesek. Emellett intelligensek is, bennük meg lehet bízni 320 kilométer per órás sebességnél is. Ebből a szempontból teljesen más verseny volt, mint a monacói futam."

 

 

Alonso szerint nem kétségbeejtő a 36 pontos hátránya Vettellel szemben.

 

 

„A második hely győzelemmel ér fel, nagyon nehéz hétvége után szereztünk ilyen sok pontot – mondta Alonso. – Ha 85 pont lenne a hátrányom, azt mondanám, kritikus a helyzet, de az elmúlt hat évben nem egyszer láttuk, hogy 30-40 pontos hátrányból nyertek vb-t."

 

 

KImi Räikkönen a monacói 10. helyezése után Kanadában kilencedik lett, és bár beállította Micghael Schumacher zsinórban 24 versenyes pontszerző rekordját, érthetően elégedetlen, hiszen kezd kicsúszni a kezéből a vb-cím megszerzésének lehetősége.

 

 

„Rosszul rajtoltam, a verseny során a fékek egyre puhábbak lettek, ugyanezt éreztem a pénteki szabadedzésen is. Nem volt ideális, de azért lelassultam a kanyarok előtt. Ezzel sok időt veszítettem, támadni nem volt esélyem, a boxkiálláskor elveszített idő pedig megint csak nem segített – mondta Räikkönen, aki öt másodpercet veszített a kerékcseréjekor, mert elromlott az autó hátsó emelője, és késlekedve tették fel a bal hátsó kereket. – Nem volt élvezetes versenyem, az eredmény pedig megint rossz. Persze szereztünk pontot, ami kétszer több lehetett volna, de a gumijaim elkoptak, Massa a végén könnyen megelőzött. A rekord? Nem érdekel, csak az, hogy hány pontot szerzek."

 

 

Jenson Button a McLaren-istállóhoz szerződése óta először a Kanadai Nagydíjon élte át, milyen az, ha nem szerez pontot a csapata egy versenyen. A McLaren éppen a 2010-es Bahreini Nagydíjon, Button első mclarenes versenyén indította el pontszerző sorozatát, amely 64 versenyen át tartott, és kilenc versennyel hosszabb volt, mint a Ferrari 1999 és 2003 közötti sorozata (amelyet éppen ezen a versenyen beállított a Scuderia). Az angol csalódott is amiatt, hogy nem szerzett pontot a McLaren.

 

 

„Még sohasem voltam ennyire boldog amiatt, hogy kiszállhatok az autóból. Ez a pálya általában jó hozzánk, de ezúttal nem így volt – mondta Button, aki 12. lett a 11. helyezett Sergio Pérez mögött a legutóbbi három Kanadai GP-t megnyerő McLarennel. – Nagyon várom a Brit Nagydíjat, amely csak jobb lehet ennél. A fejlesztéseink itt nem működtek, ott viszont fognak. Dobogóra nem fogunk állni, de pontokat szerzünk. Persze a McLarennél nem egy-két pont a fő cél."

 

 

A McLaren rekordsorozata éppen az első F1-es futamgyőzelme 45. évfordulóján ért véget...

 

 

Romain Grosjean (13.): – Az utolsó helyről indulva merész stratégiára volt szükségünk. Egy kiállást terveztünk, a közepesen kemények jól bírták, de a szuperlágyak a végén tíz kör alatt vesztetek a teljesítményükből. Ez nem a mi hétvégénk volt, tíz fok hiányzott ahhoz, hogy jó eredményt érjünk el.

 

 

Giedo van der Garde (feladta): – Ez nem az én napom volt, bocsánatot kérek Webbertől, megérdemeltem az öt rajthelyes büntetést, igyekszem tanulni belőle. Néha hibázik az ember, de csak akkor tanul belőle, ha elfogadja, hogy hibázott. Utána Hülkenberggel is ütköztem, a fékezési zónában hirtelen vágott elém, amikor lekörözött, nem tudtam elkerülni a koccanást, ami mindkettőnk versenyének véget vetett.

 

 

VAN DER GARDE BÜNTETÉSE

 A Kanadai Nagydíj sportfelügyelői öt rajthelyes büntetéssel sújtották Giedo van der Gardét, a Caterham holland versenyzőjét, mert a montreali futamon figyelmen kívül hagyta a kék zászlókat, és előbb Mark Webberrel, majd Nico Hülkenberggel ütközött. Utóbbi eset miatt a német és ő is kiesett. Van der Garde büntetése a Brit Nagydíjon lép életbe.

 

 

A Caterhamet még 2000 euróra megbüntették, mert egyik szerelője akkor rohant át a boxutcán, amikor Daniel Ricciardo kerékcserére érkezett.

 

 

 MEGHALT EGY PÁLYABÍRÓ

Nem tudták megmenteni az életét annak a pályabírónak, akit a Formula–1-es Kanadai Nagydíj után Esteban Gutiérrez autójának boxba szállítása közben elütött a darus kocsi.

 


A pályabíró a daru által felemelt autó egyensúlyát segített megtartani, de elejtette az adóvevőjét, és a darus kocsi vezetője nem vettre észre, hogy lehajolt érte, s áthajtott rajta. 

 

 

Súlyos sérüléssekkel szállították kórházba, ahol már nem tudták megmenteni az életét.

 

 

Ez volt az első haláleset a 2001-es Ausztrál Nagydíj óta, amikor Jacques Villeneuve Ralf Schumacherrel ütköző autójáról leszakadt egy kerék, és a kerítésen lévő lyukon átrepülve eltalált egy pályabírót.

Törölt nick Creative Commons License 2013.06.12 0 0 119

7. futam Kanadai-Nagydij Montréal

 

Futam GYors kör:    

  1. Mark Webber              Red Bull-Renault             (P)            1:16.182

  2. Fernando Alonso        Ferrari                             (P)           1:16.203         

  3. Lewis Hamilton           Mercedes                        (P)           1:16.354

  4. Nico Rosberg              Mercedesz                      (P)            1:16.534

  5. Sebastian Vettel         Red Bull-Renaul               (P)           1:16.561

  6. Felipe Massa              Ferrari                             (P)            1:16.939

  7. Sergio Pérez               McLaren-Mercedes         (P)            1:17.369

  8. Jenson Button            Mclaren-Mercedesz         (P)            1:17.458

  9. Romain Grosjean        Lotus-Renault                 (P)            1:17.607

10. Adrian Sutil                 Force India-Mercedesz   (P)            1:17.694

11. Kimi Raikkonen           Lotus-Renault                 (P)            1:17.766

12. Paul Di Resta              Force India-Mercedesz   (P)            1:17.841

13.  Jean-Éric Vergne        Toro Rosso-Ferrari           (P)            1:17.909

14. Valtteri Bottas            Williams-Renault             (P)            1:18.004

15. Pastor Maldonado      Williams-Renault             (P)            1:18.105

16. Daniel Ricciardo          Toro Rosso-Ferrari          (P)            1:18.257

17. Jules Bianchi               Marussia-Cosworth        (P)            1:18.873

18. Nico Hülkenberg         Sauber-Ferrari                (P)            1:19.056  

19. Chares Pic                  Caterham-Renault          (P)            1:19.380

20.  Esteban Gutiérrez      Sauber-Ferrari                (P)            1:19.478

21. Max Chilton                Marussia-Cosworth         (P)           1:19.566 

 

22. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault          (P)           1:21.811 

Előzmény: Törölt nick (103)
Törölt nick Creative Commons License 2013.06.11 0 0 118

7. futam Kanadai-Nagydij Montréal


 Végeredmény 70kör:   

  1. Sebastian Vettel         Red Bull-Renault             (P)      1ó32:09.143

  2. Fernando Alonso        Ferrari                             (P)      1ó32:23.551           

  3. Lewis Hamilton           Mercedes                        (P)      1ó32:25.085

  4.  Mark Webber              Red Bull-Renault             (P)      1ó32:34.874

  5. Nico Rosberg              Mercedesz                      (P)      1ó33:18.868

-----------------------------------------------------------------------------------------

  6. Jean-Éric Vergne        Toro Rosso-Ferrari           (P)      69kör

  7. Paul Di Resta              Force India-Mercedesz   (P)      69

  8. Felipe Massa              Ferrari                             (P)      69

  9. Kimi Raikkonen           Lotus-Renault                 (P)      69

10.   Adrian Sutil                 Force India-Mercedesz   (P)      69

11. Sergio Pérez               McLaren-Mercedes         (P)      69

12. Jenson Button            Mclaren-Mercedesz         (P)      69

13. Romain Grosjean        Lotus-Renault                 (P)      69

14. Valtteri Bottas            Williams-Renault             (P)      69

-----------------------------------------------------------------------------------------

15. Daniel Ricciardo          Toro Rosso-Ferrari          (P)      68kör

16. Pastor Maldonado      Williams-Renault             (P)      68

17. Jules Bianchi               Marussia-Cosworth        (P)      68

------------------------------------------------------------------------------------------

18. Chares Pic                  Caterham-Renault          (P)      67

19. Max Chilton                Marussia-Cosworth         (P)      67


Feladták:

20. Esteban Gutiérrez      Sauber-Ferrari                (P)      63megtett kör   

21. Nico Hülkenberg         Sauber-Ferrari                (P)      45  

22. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault          (P)      43 

Előzmény: Törölt nick (78)
Törölt nick Creative Commons License 2013.06.10 0 0 117

7. futam Kanadai-Nagydij Montréal


  Időmérőedzés:

  1. Sebastian Vettel          Red Bull-Renault             (P)      1:25.425               

  2. Lewis Hamilton            Mercedes                        (P)      1:25.512

  3. Valtteri Bottas             Williams-Renault             (P)      1:25.897

  4. Nico Rosberg               Mercedesz                      (P)      1:26.008

   5. Mark Webber               Red Bull-Renault             (P)      1:26.208

  6. Fernando Alonso         Ferrari                             (P)      1:26.504 

    7. Jean-Éric Vergne         Toro Rosso-Ferrari           (P)      1:26.543 

  8. Adrian Sutil                 Force India-Mercedesz    (P)       1:27.348

  9. Kimi Raikkonen            Lotus-Renault                 (P)      1:27.432  *

10. Daniel Ricciardo           Toro Rosso-Ferrari          (P)      1:27.946  *

-------------------------------------------------------------------------------------    

11. Nico Hülkenberg          Sauber-Ferrari                (P)      1:29.435  

12. Sergio Pérez               McLaren-Mercedes          (P)      1:29.761 

13. Pastor Maldonado       Williams-Renault             (P)      1:29.917

14. Jenson Button             Mclaren-Mercedesz         (P)      1:30.068

15. Esteban Gutiérrez       Sauber-Ferrari                (P)      1:30.315

16. Felipe Massa               Ferrari                             (P)      1:30.354

-------------------------------------------------------------------------------------    

17. Paul Di Resta               Force India-Mercedesz   (P)      1:24.908

18. Charles Pic                  Caterham-Renault          (P)      1:25.626

19. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)      1:25.716  *

20. Jules Bianci                  Marussia-Cosworth        (P)      1:26.508

21. Max Chilton                 Marussia-Cosworth         (P)     1:27.062  

22. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault           (P)      1:27.110  

 

*tíz rajthelyes büntetés, mert balesetet okozott a Monacói Nagydíjon         

22. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)      1:25.716

 

*két rajthelyes büntetés a boxutca szabálytalan elhagyásáért

10. Kimi Raikkonen            Lotus-Renault                 (P)      1:27.432     

11. Daniel Ricciardo          Toro Rosso-Ferrari           (P)      1:27.946 

Előzmény: Törölt nick (116)
Törölt nick Creative Commons License 2013.06.10 0 0 116

7. futam Kanadai-Nagydij Montréal


  Időmérőedzés:

  1. Sebastian Vettel          Red Bull-Renault             (P)      1:25.425               

  2. Lewis Hamilton            Mercedes                        (P)      1:25.512

  3. Valtteri Bottas             Williams-Renault             (P)      1:25.897

  4. Nico Rosberg               Mercedesz                      (P)      1:26.008

   5. Mark Webber               Red Bull-Renault             (P)      1:26.208

  6. Fernando Alonso         Ferrari                             (P)      1:26.504 

    7. Jean-Éric Vergne         Toro Rosso-Ferrari           (P)      1:26.543 

  8. Adrian Sutil                 Force India-Mercedesz    (P)       1:27.348

  9. Kimi Raikkonen            Lotus-Renault                 (P)      1:27.432  *

10. Daniel Ricciardo           Toro Rosso-Ferrari          (P)      1:27.946  *

-------------------------------------------------------------------------------------    

11. Nico Hülkenberg          Sauber-Ferrari                (P)      1:29.435  

12. Sergio Pérez               McLaren-Mercedes          (P)      1:29.761 

13. Pastor Maldonado       Williams-Renault             (P)      1:29.917

14. Jenson Button             Mclaren-Mercedesz         (P)      1:30.068

15. Esteban Gutiérrez       Sauber-Ferrari                (P)      1:30.315

16. Felipe Massa               Ferrari                             (P)      1:30.354

-------------------------------------------------------------------------------------    

17. Paul Di Resta               Force India-Mercedesz   (P)      1:24.908

18. Charles Pic                  Caterham-Renault          (P)      1:25.626

19. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)      1:25.716  *

20. Jules Bianci                  Marussia-Cosworth        (P)      1:26.508

21. Max Chilton                 Marussia-Cosworth         (P)     1:27.062  

22. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault           (P)      1:27.110  

 

*tíz rajthelyes büntetés, mert balesetet okozott a Monacói Nagydíjon         

22. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)      1:25.716

 

*két rajthelyes büntetés a boxutca szabálytalan elhagyásáért

11. Kimi Raikkonen            Lotus-Renault                 (P)      1:27.432     

12. Daniel Ricciardo          Toro Rosso-Ferrari           (P)      1:27.946 

Előzmény: Törölt nick (98)
Törölt nick Creative Commons License 2013.06.08 0 0 115

7. futam Kanadai-Nagydij Montréal

 

3. SZabadedzés

  1. Mark Webber               Red Bull-Renault             (P)      1:17.895            7kör

  2. Adrian Sutil                  Force India-Mercedesz   (P)      1:18.248             8

  3. Lewis Hamilton            Mercedes                        (P)      1:18.732            7

  4. Fernando Alonso         Ferrari                             (P)      1:18.977          10

  5. Sebastian Vettel          Red Bull-Renault             (P)      1:19.131            6

  6. Nico Rosberg               Mercedesz                      (P)      1:19.457            7

  7. Paul Di Resta               Force India-Mercedesz   (P)      1:19.496            6

  8. Felipe Massa               Ferrari                             (P)      1:19.750            9

  9. Jenson Button             Mclaren-Mercedesz         (P)      1:19.790            9

10. Kimi Raikkonen            Lotus-Renault                 (P)      1:20.316            8

11. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)      1:20.596            9

12. Pastor Maldonado       Williams-Renault             (P)      1:21.035          12

13. Daniel Ricciardo           Toro Rosso-Ferrari          (P)      1:21.364            7

14. Max Chilton                 Marussia-Cosworth         (P)     1:21.652             9

15. Nico Hülkenberg          Sauber-Ferrari                (P)      1:22.021          14

16. Esteban Gutiérrez       Sauber-Ferrari                (P)      1:22.720          15

17. Jean-Éric Vergne         Toro Rosso-Ferrari           (P)      1:23.058           7

18. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault           (P)      1:23.132         14

19. Sergio Pérez               McLaren-Mercedes          (P)      1:23.309           8

20. Charles Pic                  Caterham-Renault          (P)      1:23.620         12

21. Valtteri Bottas             Williams-Renault             (P)      1:24.314         12

22. Jules Bianci                  Marussia-Cosworth        (P)      1:26.195           9

 

Előzmény: Törölt nick (112)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.08 0 0 114
Igazi celebparádé lesz Ecclestone-ék luxuslagziján

 

 

Az utolsó simításokat végzik Tamara Ecclestone jövő heti esküvője előtt. A Formula–1 nagyura, Bernie Ecclestone legidősebb lánya egy tőzsdei alkusszal, Jay Rutlanddel lép házasságra a francia Riviérán.

 

 

A háromnapos esküvőt az Azúrpart extravagáns szállodájában, az antibes-i Hotel du Capban rendezik. Lesz ott minden, étel-ital, luxusautók, magánrepülőgépek, menő divattervezők ruhái és hasonlók.

 

 

A vendéglista sem kurta. Ott lesz Elton John is, nyilván zenélni és énekelni fog, hiszen őt „szerződtették" az eseményre. Rajta kívül Lionel Richie és Calvin Harris is gondoskodik a vendégek szórakoztatásáról.

 

 

A vendégeknek 73 szobát vettek ki, ezek költsége alig 600 ezer font. Ennek ellenére az esküvő meglehetősen zártkörű lesz, hiszen mindössze a 150 legközelebbi barátjukat hívták meg, köztük Beatrix és Eugénia hercegnőket, édesanyjukat, Sarah Fergusont és az amerikai celebkirálylányt, Paris Hiltont is.

 

 

Tamara Ecclestone gyémántokban fürdik a nyuszis magazin címlapján - képek

 

 

A Formula–1 főnökének nagyobbik kislánya most mindent ledobott magáról, csak az van rajta, ami egy lány legjobb barátja.

 

 

Ezúttal ez természetesen a gyémántot jelenti, merthogy Bernie Ecclestone szexis nagy lánya hűséges Marilyn Monroe örök érvényű szentenciájához. Tamara soha nem tagadta, hogy az egyik leggazdagabb brit család sarja, sőt a lehető legjobban kihasználja kivételes helyzetét.

 

 

Erre játszott rá a Playboy is: a magazin májusi számának címlapján ruhátlan domborulatait csak gyémántok fedik el a kíváncsi tekintetek elől, és az ikonikus embléma is a drágakövekből van kirakva.

 

 

A pénteken megjelenő lapban nyolc oldalt szenteltek Tamara alaposabb megismerésének, aki a fotózásról szólva nem győzte hangsúlyozni, mennyire megtisztelve érzi magát a lehetőségtől.

 

 

„Rendkívül büszke vagyok erre gyönyörű fotósorozatra. Úgy gondolom, minden nőnek szeretnie kell a testét, és szépnek kell, hogy érezze magát kívül-belül egyaránt. A Playboy egy ikonikus magazin, amiben az elmúlt 60 évben sorra álltak modellt a világ legszebb női. Hihetetlenül megtisztelve érzem magam, hogy a májusi kiadás címlaplányaként részese lehetek ennek a gazdag hagyománynak" - idézi a művésznőt a Sun című bulvárlap online kiadása.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=2vnmmm3tHS8

http://www.youtube.com/watch?v=XUpfu0GUwZo

http://www.youtube.com/watch?v=mqIBrHlAW4g

http://www.youtube.com/watch?v=pT5GesQxeS0

Előzmény: Törölt nick (12)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.08 0 0 113
A Lotus szenved a gumikkal, a Mercedes nem

 

 

Két fronton zajlottak a csaták pénteken a Kanadai Nagydíjon: miközben a versenyzők a pályán készültek a szombati időmérőre és a vasárnapi versenyre, a csapatfőnökök az FIA sajtótájékoztatóján vitatták meg a Mercedes és a Pirelli privát májusi tesztjét. No nem mindenki, Paul Hembery a Pirelli ügyvédeinek tanácsára távol maradt az eseménytől, amelyen Ross Brawn higgadtan érvelt, de ezzel sem győzte meg a Red Bull és a Ferrari csapatfőnökét.

 

 

A Kanadai Nagydíj pénteki edzésnapját az élen záró Fernando Alonso óvatosan nyilatkozott csapata esélyeiről, szerinte a változékony időjárás még beleszólhat az időmérő sorrendjébe, és a versenyre is hatással lehet.

 

 

„Az eső miatt nem tudtuk teljesíteni a programunkat, de legalább kipróbáltuk az új gumikat. Sok teendő maradt szombatra, de az időmérőn az időjárás is meghatározó lesz és az is, hogy sikerül-e tiszta kört futni. Pénteken ez nagyon nehéz volt, a pálya állapota gyorsan változott, s ha ez marad a tendencia, nagyon bonyolult hétvége elé nézünk" – mondta a spanyol.

 

 

Lewis Hamilton úgy érzi, Kanadában, F1-es karrierje első futamgyőzelme helyszínén lábra tud állni Nico Rosberggel szembeni csapaton belüli párharcában, amelyből a legutóbbi két futamon „vesztesként" jött ki, ráadásul Rosberg monacói győzelme után a brit sajtó nagy terhet rakott a vállára.

 

 

„Száraz pályán igenis versenyképesek vagyunk, az autó nagyon jó, és úgy érzem, elkaptam a fonalat – mondta a második szabadedzést mindössze 12 ezredes hátránnyal a második helyen záró Hamilton, aki szerint a hűvös pénteki edzésen nagyon jók voltak a gumik. – Nem tudom, hogy néznek ki az abroncsok, de az autó nagyon jól kezelhető volt, még a hosszú menet végén is. Az utolsó két körömet még meg is tudtam nyomni, mert annyira jó volt a tapadás. Gondolom, nem csak én tapasztaltam ezt, de nem érzem úgy, hogy bajban lennénk a gumik kopásával."

 

 

Hamilton elmondta, még mindig kényelmetlenül érzi magát a Mercedesben ülve, s a helyzet javítása érdekében annyira meghúzta a biztonsági övetek, mint még soha. A helyzet nem tökéletes, de érez némi javulást ezen a téren is.

 

 

Sebastian Vettel szerint a Red Bull-istálló továbbra is elmarad riválisaitól a könnyű autós, egykörös menetek terén. A címvédő – aki még sohasem nyert Kanadában – a 7. helyen zárta a második szabadedzést.

 

 

„Az első edzésen vizes volt a pálya, nehéz volt így vezetni rajta, de szerencsére a második edzésen végig szárazon mehettünk. Így is nagyon csúszott az aszfalt, alig volt tapadása a kocsinak. A hosszú menetünkkel elégedett vagyok, de nem tudhatjuk, mit csinálnak a riválisaink. Fogjuk rá, hogy elégedett vagyok, de az egykörös tempónkon még mindig van mit javítani" – mondta a legutóbbi két Kanadai GP-t az első rajthelyről kezdő Vettel.

 

 

„A Mercedes megint esélyes a pole-ra, a Ferrari könnyű és nehéz autóval is meggyőző. Ez a két csapat a legfőbb riválisunk, és persze sohasem szabad elfelejteni a Lotust, amely tovább tartja használható állapotban a gumijait a versenyen, mint bárki más" – tette hozzá Vettel.

 

 

Kimi Räikkönen azonban azt mondta, a Lotus ezúttal koránt sincs olyan jó helyzetben, ahogy azt az eddigi versenyeken megszokhattuk.

 

 

„Tudom, hogy nem a legjobb az időeredményem, de itt kis javítással is rengeteg helyet lehet nyerni, annyira szoros a mezőny – mondta az első napot 11.-ként záró finn. – Nem rossz az autó, de valahogy nem tudjuk felmelegíteni a gumikat. Ha ez a gond megoldódna, sokkal nagyobbat lépnénk előre, mint a beállítások módosításával. Ugyanez volt Monacóban is, nem voltunk lassúak, de a gumikat nem tudtuk felmelegíteni."

 

 

A jelek szerint a Mercedesszel szemben (bár Hamilton száraz időt kíván, annak biztosan nem örülne, ha kétszeresére nőne az aszfalt hőfoka) a Lotusnak jól jönne egy melegebb szombat és vasárnap, de az időjósok csak az utóbbi kapcsán mondtak biztató híreket – bár már a versenynap sem tűnik annyira egyértelműen csapadékmentesnek, mint a hét közepén.

 

 

BRAWN: ÉN DÖNTÖTTEM EL, HOGY AZ IDEI AUTÓKKAL TESZTELJÜNK

 


A pénteki edzésnap pályán kívüli fő eseménye a csapatvezetők sajtótájékoztatója volt, amelyen a Mercedes titkos tesztje volt a fő téma. A kijelölt csapatfőnökök között szerepelt a Mercedes részéről Ross Brawn, a Monacói Nagydíjat megóvó Red Bull és Ferrari csapatfőnöke, a Sauber és a McLaren képviselője, valamint Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója.

 

 

Az első érdekes fejlemény az volt, hogy a Pirelli jelezte, Hembery az FIA-vizsgálat miatt a cég ügyvédei tanácsára távol marad, nehogy olyat mondjon, ami felhasználható lesz az olaszok ellen a teszt tárgyalásán. Utólag beszélt az újságírókkal, de csak annyit mondott, hogy a Pirelli szívesen elmondja a saját verzióját, méghozzá az FIA tárgyalásán.

 

 

Brawn a kérdésekre elmondta, egyedül az ő döntése volt, hogy a Pirelli tesztjére (mindig kiemelte, hogy a teszt a Pirelli égisze alatt zajlott) az idei autót adja oda a Mercedes, de cáfolta, hogy titkos volt a tréning, inkább a privát kifejezést használta („Ostobaság lett volna azt hinni, hogy nem derül ki."). Niki Lauda és Toto Wolff szerepéről nem beszélt, azt mondta, az FIA tárgyalásán minden kiderül. Nem gondol rá, hogy bűnbak lenne, ami

alkalmat ad az elbocsátására, azt mondta „ezt túl sokszor hallottam már az elmúlt hónapokban, mégsem történt semmi."

 

 

Végig higgadtan és magabiztosan beszélt, a helyszínen tartózkodók szerint a viselkedése azt árulta el, hogy a Mercedes nem jöhet ki rosszul az ügyből.

 

 

Másképp vélekedett Christian Horner és Stefano Domenicali, a Red Bull és a Ferrari csapatfőnöke. Előbbi sokadszorra is elmondta, nem örült neki, hogy másodkézből szerzett tudomást a tesztről, amelyre a Red Bullt is meghívta ugyan a Pirelli, ő mégis elutasította az invitálást, mert úgy vélte, „szabálytalan a teszt, hiszen akármit is próbálgat egy csapat, minden egyes kilométerrel jobban ismeri az autót."

 

 

Domenicali azt mondta, a Pirelli olyan autót akart, amely értékes adatokkal tud szolgálni, ezért a Ferrari áprilisban a 2011-es négykerekűjét bocsátotta a rendelkezésére. Számára elfogadhatatlan, hogy a Mercedes esetében ez az idei autó volt.

 

 

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke rámutatott, a Mercedes a 2014-es idényben is élvezni fogja a májusi teszt hasznát, míg Martin Whitmarsh – talán a Mercedes és a McLaren kapcsolata miatt – minden, az ügyhöz kapcsolódó kérdésre annyit mondott: no comment.

 

 

DOBHATJÁK AZ ÚJ GUMIKAT

 

Előfordulhat, hogy a 2013-as idényben egyáltalán nem fogják használni a Kanadai GP pénteki edzésein kipróbált új gumikat, amelyek a versenyzés biztonságosabbá tétele céljából készültek el. Az idén bevezetett fém alapú abroncs helyett a tavalyi kevlár szalagot tették az aszfalttal érintkező gumi alá, mert arról nem válik le hirtelen a futófelület.  Ám több csapat, köztük a Lotus rámutatott, hogy az abroncs felhevítését is alapvetően megváltoztatja a módosítás, így egyes istállók jogosulatlan előnyt szereznek.

 

 

A Pirelli hétfőre találkozót szervez a csapatok képviselőivel, hogy a kanadai tapasztalatok alapján eldöntsék, a Brit GP-től bevetik-e az új típusú abroncsokat. Az első edzésnapon nem volt defekt, és ha szombaton és vasárnap is megússza a mezőny baleset nélkül, megnő az esélye annak, hogy az idény végéig maradnak az év eleje óta használt szerkezetnél, és a futófelületet a kerékvázhoz ragasztó anyag módosításával próbálják meg csökkenteni a defektek esélyét.

Törölt nick Creative Commons License 2013.06.08 0 0 112

7. futam Kanadai-Nagydij Montréal

 

2. SZabadedzés

  1. Fernando Alonso         Ferrari                             (P)      1:14.818          48kör

  2. Lewis Hamilton            Mercedes                        (P)      1:14.830          45

  3. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)      1:15.083          40

  4. Mark Webber               Red Bull-Renault             (P)      1:15.212          46

  5. Nico Rosberg               Mercedesz                      (P)      1:15.249          46

  6. Felipe Massa               Ferrari                             (P)      1:15.254          43

  7. Sebastian Vettel          Red Bull-Renault             (P)      1:15.280          41

  8. Adrian Sutil                  Force India-Mercedesz   (P)      1:15.396          43

  9. Jenson Button             Mclaren-Mercedesz         (P)      1:15.422          29

10. Daniel Ricciardo          Toro Rosso-Ferrari           (P)      1:15.566          38

11. Kimi Raikkonen            Lotus-Renault                 (P)      1:15.599          35

12. Sergio Pérez                McLaren-Mercedes         (P)      1:15.661          39

13. Paul Di Resta               Force India-Mercedesz   (P)      1:15.855          22

14. Pastor Maldonado       Williams-Renault             (P)      1:16.319          46

15. Jean-Éric Vergne         Toro Rosso-Ferrari          (P)      1:16.351           38

16. Valtteri Bottas             Williams-Renault             (P)      1:16.374          40

17. Esteban Gutiérrez       Sauber-Ferrari                (P)      1:16.475          45

18. Nico Hülkenberg          Sauber-Ferrari                (P)      1:16.929          35

19. Jules Bianci                 Marussia-Cosworth         (P)      1:17.070          41

20. Charles Pic                 Caterham-Renault           (P)      1:17.236          35

21. Max Chilton                Marussia-Cosworth         (P)       1:17.888         45

22. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault           (P)      1:18.392         39

Előzmény: Törölt nick (111)
Törölt nick Creative Commons License 2013.06.08 0 0 111

7. futam Kanadai-Nagydij Montréal

 

1. SZabadedzés

  1. Paul Di Resta               Force India-Mercedesz   (P)      1:21.020          10kör

  2. Jenson Button             Mclaren-Mercedesz         (P)      1:21.108          20

  3. Romain Grosjean         Lotus-Renault                 (P)      1:21.258          21

  4. Fernando Alonso         Ferrari                             (P)      1:21.308          16

  5. Kimi Raikkonen            Lotus-Renault                 (P)      1:21.608          22

  6. Daniel Ricciardo           Toro Rosso-Ferrari          (P)      1:22.068          18

  7. Nico Rosberg               Mercedesz                      (P)      1:22.402          22

  8. Sergio Pérez                McLaren-Mercedes         (P)      1:22.587          17

  9. Sebastian Vettel          Red Bull-Renault             (P)      1:23.047          26

10. Mark Webber               Red Bull-Renault             (P)      1:23.131          16

11. Felipe Massa               Ferrari                             (P)      1:23.341          13

12. Valtteri Bottas             Williams-Renault             (P)      1:23.352          17

13. Jean-Éric Vergne         Toro Rosso-Ferrari           (P)     1:23.386           19

14. Adrian Sutil                  Force India-Mercedesz   (P)      1:23.417          19

15. Esteban Gutiérrez       Sauber-Ferrari                (P)      1:23.957          33

16. Lewis Hamilton            Mercedes                        (P)      1:25.054          21

17. Nico Hülkenberg          Sauber-Ferrari                (P)      1:25.354           22

18. Giedo Van Der Garde  Caterham-Renault           (P)      1:25.753           21

19. Max Chilton                 Marussia-Cosworth         (P)      1:25.821           19

20. Alexander Rossi          Caterham-Renault           (P)      1:27.143           20

21. Pastor Maldonado      Williams-Renault              (P)      1:27.522           11

22. Jules Bianci                 Marussia-Cosworth         (P)      1:29.306             8

 
Előzmény: Törölt nick (94)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.07 0 0 110

A GUMIK NEMCSAK KAOTIKUSSÁ, VESZÉLYESSÉ IS TEHETIK A VERSENYT

 

 


Az aggódók megnyugtatására a Kanadai Nagydíjra ígérték az új, biztonságosabb gumikat, ám közbeszólt a Mercedes májusi barcelonai tesztje, amelyen a csapat egyedüliként kipróbálhatta az új abroncsokat – Nico Rosberg a régikkel nyert Monacóban, de ezt a sikert a riválisok sem tudták be a tesztnek.

 

 

A Mercedes két versenyzője – Rosberg és Lewis Hamilton – a Pirelli elmondása szerint 100 kilométert tett meg az új szerkezetű abroncsokkal, méghozzá az idei Mercedesszel, és itt van a gond. Az FIA szabályai szerint csak 2011-es vagy régebbi autóval lehet tesztelni (ahogy a Ferrari tette áprilisban), méghozzá 2014-re szánt gumikat, s hiába mondja a Mercedes és a Pirelli, hogy a gumigyár üzemeltette az autókat, s a pilóták azt sem tudták, éppen milyen abroncs van a kocsin, a riválisokat és a Monacói GP sportfelügyelő testületét ez nem győzte meg, a Red Bull és a Ferrari óvását átpasszolta a Nemzetközi Automobil-szövetséghez.

 

 

Az FIA először veti be nagyszabású ügyben új, független bíróságát (korábban a motorsport világtanács döntött), amely alaposan kivizsgálja az ügyet, meghallgatja az érintetteket, s várhatóan a Magyar Nagydíj környékén hoz döntést. Márpedig ha bűnös a Mercedes és a Pirelli, súlyos szankció következik, milliókat kockáztat a két gyártó – a Mercedest akár el is tilthatják, de a Pirellivel óvatosan kell bánni, mert a Hankook és a Bridgestone is kizárta a lehetőségét annak, hogy 2014-ben gumikat szállítson az F1-be.

Előzmény: Smackdown (108)
Smackdown Creative Commons License 2013.06.06 0 0 109
F1: Räikkönen beállíthatja M. Schumacher rekordját

 

 

Beállíthatja a hétszeres világbajnok Michael Schumacher egyik rekordját a hétvégi Formula–1-es Kanadai Nagydíjon Kimi Räikkönen, a Lotus finn pilótája.

 

 

A 2007-ben vb-t nyert 33 esztendős versenyző az elmúlt 23 futamon mindig az első 10, pontszerző hely valamelyikén végzett, így ha Montrealban is sikerül pontot szereznie, beállítja Schumacher vonatkozó csúcsát.

 


A legendás német pilóta a 2001-es Magyar Nagydíj megnyerése után kezdett bele a rekordot jelentő sorozatba, amely a 2003-as malajziai GP-n elért hatodik helyével zárult le. A vb-pontversenyben a címvédő Sebastian Vettel (Red Bull) mögött jelenleg második Räikkönen a tavaly áprilisi Bahreini Nagydíj óta szerzett minden futamon pontot. A két széria közötti legjelentősebb különbség az, hogy 2003-ig csak az első hat helyezett szerzett pontot a Formula–1-ben, majd az első nyolc, 2010 óta pedig az első 10.

 


„Biztos vagyok abban, hogy valamikor megszakad ez a sorozat – nyilatkozta a kanadai verseny előtt a finn pilóta. – Nyilvánvalóan mindig azért állunk rajthoz, hogy minél több pontot szerezzünk, de bármilyen apróság közbejöhet."

 


Räikkönen a hétvégi futammal kapcsolatban azt mondta, Kanadában számos tényező befolyásolja azt, hogy milyen eredményt tudnak elérni, az időjárás ugyanis gyakran változékony, esetenként a gumik is nehezen alkalmazkodnak a montreali aszfaltcsíkhoz, és általában több biztonsági autós szakasz is van a versenyen.

 


„Néha az is előfordul, hogy az egyik ellenfeled egyszerűen felöklel, miközben a boxutca kijáratánál várakozol a zöld jelzésre" – utalt Räikkönen arra a 2008-as esetre, amikor a McLarenes Lewis Hamilton nem vette észre, hogy piros a lámpa a boxutca kijáratánál, s hátulról belerohant a zöldre váró finn Ferrarijába.

 


A Kanadai Nagydíj magyar idő szerint vasárnap 20.00 órakor rajtol el.

Smackdown Creative Commons License 2013.06.06 0 0 108
Formula-1: az FIA bírósága előtt a Mercedes és a Pirelli tesztje

 

 

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) bírósága dönt majd arról, hogy a Formula–1-es Mercedes csapat és a Pirelli gumiszállító szabályt szegett-e a május 15–17-i spanyolországi közös teszteléssel. Ha a feleket bűnösnek találják, kemény szankciók várhatók.

 

 

Az istállót erősítő német Nico Rosberg május 26-i, monacói győzelme után a versenybíróság közölte, jelentést küld az FIA-nak, a Red Bull és a Ferrari ugyanis óvást nyújtott be, amelyben a Mercedes és a Pirelli háromnapos gyakorlásának jogszerűségét kérdőjelezte meg.

 

 

A Formula–1 szabályai szerint az idény közben tilos tesztelniük a csapatoknak, ugyanakkor a Pirelli és az FIA között létrejött megállapodásban az áll, hogy a gumiszállító az abroncsok fejlesztése céljából 1000 kilométert tesztelhet bármelyik istálló részvételével, s biztosítania kell ezt a lehetőséget az összes gárdának.

 

 

Az FIA a Monacói Nagydíj után kiadott közleményében azt írta, május elején engedélyt adott a Pirellinek a teszt lebonyolítására azzal a kitétellel, hogy a gyakorlást a gumiszállító és nem a Mercedes szervezi, valamint az összes többi istálló is megkapja ezt a lehetőséget.

 

 

A tesztre a Mercedes az idei autóját használta Lewis Hamiltonnal és Rosberggel.

 

 

Az FIA ugyanakkor közleményben jelezte: a Ferrari szintén tesztelt még áprilisban, de akkor tesztpilóta gyakorolt a 2011-es modellel, így az olasz csapatnak nem kell tartania eljárástól.

 

 

A bejelentette bírósági tárgyalásnak nincs még időpontja.

Előzmény: Smackdown (104)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!