1984. február 14-én 09:10-kor a HA-LBI repülőgép a MA660-as Budapest-Amsterdam járatra indult. A felszállás megkezdése, 50-70 méter nekifutás után a II. hajtómű turbinájának második fokozatának a deflektortárcsája törött el, és darabokra hullott. Ezek a szétrepülő részek okozták a kárt.
Személyi sérülés nem történt, a repülőgépen tönkre ment a hajtómű, megrongálódott a gondola, a hermetikus törzs, a függőleges vezérsík, és a benne lévő hidraulika tartály.
A Malvinkával kapcsolatban most annyi, induljon be az élet, működjön a park úgy, mint két évvel ezelőtt, hogy a tulajdonos, (MMKM) által kívánt vagyon és személyi biztosítási, valamint műszaki feltételeket tudja teljesíteni.
A Malvinka program kétértelmű dolog... Amikor érdeklődtem a parkban, azt mondták, VAN szándék a folytatásra, de arra a csapatra "mutogattak", akik anno már többször beindították. Amikor meg itt kérdeztem, akkor a parkra mutogattak, hogy nem engednék. Valami biztos, hogy sántít valahol... :-)
(Már arra sem emlékszem, hol hagyták abba. Rémlik, hogy az egyik motor jó és (nyilvánvalóan alapos átnézés + felkészítés után) indítható volna, a másik meg nem. De ehelyett lett szerezve valahonnan egy másik, ami beépítésre vár. Valami ilyesmi ponton akadt meg a project. Ami igazából senkinek nem lehet "érdeke", hogy NE folytatódjon. Ezért sem értem igazán... Egyértelmű, hogy sok embert vonzana és a jelenlegi "ínséges idők után" ezt mindenki szeretné a parkban is.)
Így igaz. A Malvinkánál is legalább egy év telt el, mire átnéztük az alapvetően fontos részeket, így is volt meglepetés, mint például, amikor nyomás alá került az olajrendszer, elkezdett "szivárogni" a szétfagyott olajhűtő.
Még egy hideg átforgatás előtt is legalább egy 2napos meló lenne átnézni mindent. Elektromos rendszer, hajtómű bejsejében lakik-e valaki, kefék-kommutátor állapota az indító generátorban és egyéb más forgógépekben, PSG-14 indító automatában helyesen fut-e le az indító/átforgató ciklus.
(... azon tűnődöm, hogy az Emlékparkban lévő "Csirkecomb" motorját is meg lehetne pörgetni "így" néha... Már ha működőképessé tehető. Lenne sikere a látogatók körében. :-) )
Sok-sok évvel ezelőtt, olyan embereket kerestem, akik katonaként dolgoztak Li-2-es repülőgépeken. Amikor mutattam nekik ezt a képet, akkor mondták, hogy igen, volt ilyen, de sem a számára, sem a csík színére már nem emlékeztek. Egyiküknek a világoskék derengett, ezért ezt festettem meg, és az 505-ös számot adtam meg neki.
Sajnos nagyot tévedtem.
Pár hónapja került hozzám ez a kép, ami aztán mindent megváltoztatott.
- Nem kék csík volt, hanem piros.
-505-ös nem lehetett, mert a csillag elhelyezése már az 1956 utáni időket mutatja, az antenna meg a 60-as évek végét. Mint tudjuk az 505 lett a HA-LIO, ami megőrizve a Malév csíkját, a MHS-hez került.
Akkor melyik?
18433109 – nem lehetett, mert zölden került Zánkára.
18433201 – nem valószínű, mert kék csíkot viselt, bár lehet, hogy ez a festés már a selejtezés után került rá. 1956 után zöld is volt.
18433209 – nem lehetett, mert zölden került Szolnokra.
18435902 – akár lehet ez. 1964-ben Ferihegyen volt nagyjavításon, de a seregbe már nem került vissza. 1966. június 15-én még tűzoltók gyakorlatoztak rajta, majd elbontották. És itt van az antenna kérdés, mert nincs rajta. De az is lehet, hogy leszerelték.
18439503 – nem lehetett, mert ezüstszínt viselt csík nélkül.
23441206 – nem lehetett, mert ezüstszínt viselt csík nélkül.
Szerencsére létezik a Légiközlekedési Kulturális Központ támogatásával egy alapítvány könyvtár, amely főleg azért jött létre, hogy ilyen hagyatékok megmaradjanak az utókor számára. Elérhetőségük rtkalapit@gmail.com A könyvtárnak én munkatársa vagyok, részletekben fordulhatsz hozzám is.
Ezúton kérdezem tőletek : 1946-1950 közötti angol , német nyelvű cikkek ,dugattyús és sugárhajtásos repülőgépek fényképek ,metszetrajzok hagyatékból átadók !A3-as méretben_ részletes metszetrajz :AVRO Schakleton G IIIés B17Fortress GIII-
Tu-134-es nem repült mint teherszállító. 1991 augusztusában a Magyar Műszaki Közlekedési Múzeum tulajdonába kerülés előtt egy "tisztasági" festést kapott. A képen azért nem látszanak ablakok, mert még a festés miatt le voltak takarva. Ez azt az állapotot mutatja, amikor sötét szürkére festették a törzset és a szárnyat. Ekkor a Boeing 737-300-as tanfolyamon ültem, és csak későn vettem észre ezt a színt. Nem tudtam elfogadni, ezért pár nappal később a mostani világosszürkére átfestették. Nem örültek nekem. Akit a részletek is érdekelnek, keressenek meg e-mail-ben.
Sokan várták, végre megszületett a Fokker típusfüzet, ami a korábbi ismertetők folytatásának tekinthető.
A típusfüzet, a Fokker cég által tervezett, Amszterdam melletti gyárban készített, utasszállító repülőgépekről szól, melyek az 1920-as, 1930-as években, illetve a 90-es évek közepétől 2010-ig jelentős szerepet töltöttek be a magyarországi polgári légiközlekedésben. A kiadvány a repülőgépeket általánosan ismerteti, a Fokker F70 esetében kiegészítve részletes műszaki leírással és rajzdokumentációjával.
Végigkövethetők a Magyarországra került repülőgépek élete, a velük kapcsolatos események, fényképekkel illusztrálva. A típus történetét kutatók által összegyűjtött adatok emlékek is szerepelnek benne.
A színes rajzok a hazai, illetve hazai vonatkozású, festésváltozatokat mutatják be. Remélve, hogy az eltérő érdeklődési területű olvasók igényeit is ki lehet elégíteni, és meg tudják találni a számukra legmegfelelőbb témákat.
Megvásárolható az Aeropark boltjában, a Magyar Repüléstörténeti Társaságtól, http://legjarok.hu, illetve tőlem.
szomorú hírek külföldről: https://airportal.hu/szetbontjak-a-hamburgban-es-berlinben-levo-boeing-707-eseket/ Kíváncsi lennék, itthon mi lenne, ha valaki bejelentené, hogy LCAladár és Géza elbontásra kerül. Felrobbannának a fórumok, azt hiszem. Főleg hogy a negyedik Il-18-as, ami már tényleg nem fért be sehová, mekkora kampány keretében menekült Kassára. Jó, hogy nálunk ilyen repülési kultúra van. :)
Igen, kétféle dőlés-kijelzés van az Il-76-oson, de ez nem gond, mert a navigátor egy külön helyiségben ül. Ő a pilóták műszereit nem látja, a pilóták meg az övét nem látják. Emellett a pilóták KPP-75-ös repülőgép-vezetési műszerei úgy néznek ki, mint az egyszer már tárgyalt KPP/KPP-1M, az AGB-3-nak meg ettől eltérő kinézete van. Viszont egységesen a sziluett dől mindkettőn. (Egy másik kérdés, hogy miért van műhorizont a navigátornál.)
A keleti oldalon létezett mindkét megoldás, a Tu-134-esen a sziluett dőlt, a Tu-154-esen a horizont. Itt egy 34-es kép egy fordulóból, a kapitány addig letette a lantot.
Köszönöm szépen az infót! Kicsit furcsa, hogy az Il-76-on akkor két különböző fajta megjelenítésű műszerek voltak? Az AGB-3 még a 'keleti' séma szerint mutat, az UKT viszont már a 'nyugati' séma szerint. Akkor elkezdem összeméregetni a csatlakozó tüskéket egy AGB-3 lábkiosztással egyezést keresve. Az AGB-3-ban is dupla tüskén volt bekötve a +27V, föld, mindhárom fázis a 36V 400Hz-ből.
Az Il-76-oson az UKT-2-es ismétlő műszert egy AGB-3-as önálló műhorizont működteti, mint adó. Az AGB-3 a parancsnok műszerfalán van, mint tartalék (vész-) műhorizont, az UKT-2 pedig egy emelettel lejjebb, a navigátornál. Ha az AGB-3-as meg tudja hajtani, akkor minden bizonnyal a 458-as is, hiszen a 1122-est is mindkettő tudta működtetni. Nem lennék meglepve, ha az UKT csatlakozója egy az egyben lenne átkötve az AGB-től.
Sokáig egy garázs mélyén állt és kidobás elől sikerült megmenteni ezt az УКТ-2 típusú műhorizontot.
Amit a nagy internetről ki tudtam bogarászni, hogy Mi-24 és Il-76-ban szolgált és csak megjelenítő egység, valamint még szelszines jelátvitelű rendszerrel működik (nem szinusz-koszinusz trafós) így lenne esély megvezérelni egy MKSz458-as giróblokkról. A 19 pólusú csati lábkiosztásáról esetleg tud valaki valamit? 27VDC és 3f 36V 400Hz van minden mennyiségben itthon és két működő 458-as giróblokk is készen áll a beüzemeléshez :)
Sok modern gázturbinánál nincs is "lágyindítás" csak egy kontaktorral csatt a teljes akkufesz az álló indító generátorra :) Na ott a rendszer össz ellenállása rendezi le egymás közt az induló áramot.
Szerintem azon a képen a HA-OMD Aero 45-öst szállítják éppen. 1999 márciusában került Németországba, ahol végül Lufthansa festéssel állították ki. Egykor volt a farkashegyi katlanban, majd Csepelen, és az alábbi adatbázis szerint a GoldTimer-en keresztül jutott ki külföldre:
Acc. to ST: c/n 04-013
HA-OMD Ae 45S OMSZ d/d 16nov58 Hungarian Air Ambulance; CofA issued 02nov58; wfu 1971; seen Budakeszi aug89/jun90; seen wfu at Csepel 16jun96 in poor condition; sold to Goldtimer Foundation of Budapest in 1998/99; sold to Herr Hackenschmitt of Merseburg (Germany) 29mar99; was reportedly preserved in Luftfahrt und Technik Museumspark at Merseburg for some time
no reg Ae 45S privately owned photo owned by C. Aulich; preserved in Museum für Luftfahrt und Technik at Wernigerode from apr99; was initially in all-silver c/s without markings or titles, l/n as such 17oct02; later repainted in basic Deutsche Lufthansa c/s without registration, seen as such nov04
DM-SGF (2) Ae 45S Deutsche Lufhansa ph. 12feb07 preserved in these fake colours in Museum für Luftfahrt und Technik at Wernigerode, seen jul05/nov19