Keresés

Részletes keresés

Zsalu53 Creative Commons License 2021.04.10 0 1 8192

1984. február 14-én 09:10-kor a HA-LBI repülőgép a MA660-as Budapest-Amsterdam járatra indult. A felszállás megkezdése, 50-70 méter nekifutás után a II. hajtómű turbinájának második fokozatának a deflektortárcsája törött el, és darabokra hullott. Ezek a szétrepülő részek okozták a kárt.

Személyi sérülés nem történt, a repülőgépen tönkre ment a hajtómű, megrongálódott a gondola, a hermetikus törzs, a függőleges vezérsík, és a benne lévő hidraulika tartály.

 

A Malvinkával kapcsolatban most annyi, induljon be az élet, működjön a park úgy, mint két évvel ezelőtt, hogy a tulajdonos, (MMKM) által kívánt vagyon és személyi biztosítási, valamint műszaki feltételeket tudja teljesíteni.

Előzmény: Ep128 (8190)
Ep128 Creative Commons License 2021.04.10 -1 0 8191

Persze, egyértelmű, hogy nagyon alapos munkát igényelne!

Szakértelem van hozzá, ez is biztos. Még alkatrész is...

Csak a szándék...

Előzmény: whoa (8188)
Ep128 Creative Commons License 2021.04.10 -1 0 8190

Itt mi is történt pontosabban...? (Képek.)

A Malvinka program kétértelmű dolog... Amikor érdeklődtem a parkban, azt mondták, VAN szándék a folytatásra, de arra a csapatra "mutogattak", akik anno már többször beindították. Amikor meg itt kérdeztem, akkor a parkra mutogattak, hogy nem engednék. Valami biztos, hogy sántít valahol... :-)

(Már arra sem emlékszem, hol hagyták abba. Rémlik, hogy az egyik motor jó és (nyilvánvalóan alapos átnézés + felkészítés után) indítható volna, a másik meg nem. De ehelyett lett szerezve valahonnan egy másik, ami beépítésre vár. Valami ilyesmi ponton akadt meg a project. Ami igazából senkinek nem lehet "érdeke", hogy NE folytatódjon. Ezért sem értem igazán... Egyértelmű, hogy sok embert vonzana és a jelenlegi "ínséges idők után" ezt mindenki szeretné a parkban is.)

Előzmény: Zsalu53 (8187)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.04.09 0 0 8189

Így igaz. A Malvinkánál is legalább egy év telt el, mire átnéztük az alapvetően fontos részeket, így is volt meglepetés, mint például, amikor nyomás alá került az olajrendszer, elkezdett "szivárogni" a szétfagyott olajhűtő.

Előzmény: whoa (8188)
whoa Creative Commons License 2021.04.09 0 0 8188

Lehetne, de ez nagyon egyszerű szó :)

Még egy hideg átforgatás előtt is legalább egy 2napos meló lenne átnézni mindent. Elektromos rendszer, hajtómű bejsejében lakik-e valaki, kefék-kommutátor állapota az indító generátorban és egyéb más forgógépekben, PSG-14 indító automatában helyesen fut-e le az indító/átforgató ciklus.

Előzmény: Ep128 (8186)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.04.09 0 0 8187

Nem olyan egyszerű. Egy dugattyúsnál legfeljebb lelöki a hengerfejet, ha a turbina elszáll, akkor az már veszélyesebb.Lásd HA-LBI esete.

 

A tulajdonos, az MMKM sem engedné. Sajnos a Malvinka programot is megfogta.

Előzmény: Ep128 (8186)
Ep128 Creative Commons License 2021.04.08 -1 0 8186

(... azon tűnődöm, hogy az Emlékparkban lévő "Csirkecomb" motorját is meg lehetne pörgetni "így" néha... Már ha működőképessé tehető. Lenne sikere a látogatók körében. :-) )

Előzmény: Zsalu53 (8183)
Ep128 Creative Commons License 2021.04.08 -1 0 8185

Köszönöm! :-)

Előzmény: Zsalu53 (8183)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.04.07 0 0 8184
Előzmény: Ep128 (8182)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.04.07 0 0 8183
Előzmény: Ep128 (8182)
Ep128 Creative Commons License 2021.04.07 -1 0 8182

ész -> az

(Elnézést!)

Előzmény: Ep128 (8181)
Ep128 Creative Commons License 2021.04.07 -1 0 8181

http://www.pertik.hu/Kamov%20helikopter%20ind%C3%ADt%C3%A1s.mp4

Ez vajon mikor és hol történt? (Látszólag magyar felségjelű...)

A körülötte lévő fűből és ész indítás mikéntjéből úgy tűnik, elég sokáig állhatott előtte.

 

Zsalu53 Creative Commons License 2021.04.06 0 2 8180

Vajon melyik Li-2?

Sok-sok évvel ezelőtt, olyan embereket kerestem, akik katonaként dolgoztak Li-2-es repülőgépeken. Amikor mutattam nekik ezt a képet, akkor mondták, hogy igen, volt ilyen, de sem a számára, sem a csík színére már nem emlékeztek. Egyiküknek a világoskék derengett, ezért ezt festettem meg, és az 505-ös számot adtam meg neki.

 

Sajnos nagyot tévedtem.

Pár hónapja került hozzám ez a kép, ami aztán mindent megváltoztatott.

- Nem kék csík volt, hanem piros.

-505-ös nem lehetett, mert a csillag elhelyezése már az 1956 utáni időket mutatja, az antenna meg a 60-as évek végét. Mint tudjuk az 505 lett a HA-LIO, ami megőrizve a Malév csíkját, a MHS-hez került.

Akkor melyik?

18433109 – nem lehetett, mert zölden került Zánkára.

18433201 – nem valószínű, mert kék csíkot viselt, bár lehet, hogy ez a festés már a selejtezés után került rá. 1956 után zöld is volt.

 

18433209 – nem lehetett, mert zölden került Szolnokra.

18435902 – akár lehet ez. 1964-ben Ferihegyen volt nagyjavításon, de a seregbe már nem került vissza. 1966. június 15-én még tűzoltók gyakorlatoztak rajta, majd elbontották. És itt van az antenna kérdés, mert nincs rajta. De az is lehet, hogy leszerelték.

18439503 – nem lehetett, mert ezüstszínt viselt csík nélkül.

23441206 – nem lehetett, mert ezüstszínt viselt csík nélkül.

szilfov Creative Commons License 2021.03.03 0 1 8179

Köszönöm!

Lépni fogok !

Előzmény: Zsalu53 (8178)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.03.03 0 1 8178

Üdv szilfov!

Szerencsére létezik a Légiközlekedési Kulturális Központ támogatásával egy alapítvány könyvtár, amely főleg azért jött létre, hogy ilyen hagyatékok megmaradjanak az utókor számára. Elérhetőségük rtkalapit@gmail.com A könyvtárnak én munkatársa vagyok, részletekben fordulhatsz hozzám is.

Előzmény: szilfov (8177)
szilfov Creative Commons License 2021.03.01 0 0 8177

Üdv a résztvevőknek !

Ezúton kérdezem tőletek : 1946-1950 közötti angol , német nyelvű cikkek ,dugattyús és sugárhajtásos repülőgépek fényképek ,metszetrajzok hagyatékból átadók !A3-as méretben_ részletes metszetrajz :AVRO Schakleton G IIIés B17Fortress GIII-

Érdekel valakit ?

 

Zsalu53 Creative Commons License 2021.02.10 0 4 8176

Köszönöm a képet és a kommentet.

Tu-134-es nem repült mint teherszállító. 1991 augusztusában a Magyar Műszaki Közlekedési Múzeum tulajdonába kerülés előtt egy "tisztasági" festést kapott. A képen azért nem látszanak ablakok, mert még a festés miatt le voltak takarva. Ez azt az állapotot mutatja, amikor sötét szürkére festették a törzset és a szárnyat. Ekkor a Boeing 737-300-as tanfolyamon ültem, és csak későn vettem észre ezt a színt. Nem tudtam elfogadni, ezért pár nappal később a mostani világosszürkére átfestették. Nem örültek nekem. Akit a részletek is érdekelnek, keressenek meg e-mail-ben.

Előzmény: BJani (8175)
BJani Creative Commons License 2021.02.10 0 0 8175

Kérdés érkezett a Malév topicba 4 napja.

Biztos vagyok benne, hogy ebben a topicban vannak fórumtársak, akik tudnának neki válaszolni.

még1MbR Creative Commons License 2021.02.09 0 0 8174

Én sem értem a németeket... 10 millió euróért belefér hazahozni Braziliából egy szétrohadt Boeing 737-est (https://airportal.hu/hazatert-landshut-lufthansa-egykori-hires-boeing-737-200-asa/ ) meg Constellationt elkezdeni restaurálni ( https://www.youtube.com/watch?v=TMcH0BFNSek)... amire meg nem is igazán kell költeni, csak néha kiszellőztetni, az nem kell senkinek.

Majd 10 év múlva meg a világ végéről kell hozni egyet...

Előzmény: Bieux (8172)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.02.09 0 2 8173

Sokan várták, végre megszületett a Fokker típusfüzet, ami a korábbi ismertetők folytatásának tekinthető.

A típusfüzet, a Fokker cég által tervezett, Amszterdam melletti gyárban készített, utasszállító repülőgépekről szól, melyek az 1920-as, 1930-as években, illetve a 90-es évek közepétől 2010-ig jelentős szerepet töltöttek be a magyarországi polgári légiközlekedésben. A kiadvány a repülőgépeket általánosan ismerteti, a Fokker F70 esetében kiegészítve részletes mű­szaki leírással és rajzdokumentációjával.

Végigkövethetők a Magyarországra került repülőgépek élete, a velük kapcsolatos események, fényképekkel illusztrálva. A típus történetét kuta­tók által összegyűjtött adatok emlékek is szerepelnek benne.

A színes rajzok a hazai, illetve hazai vonatkozású, festésváltozatokat mutatják be. Remélve, hogy az eltérő érdeklődési területű olvasók igényeit is ki lehet elégíteni, és meg tudják találni a számukra legmegfelelőbb témákat.

Megvásárolható az Aeropark boltjában, a Magyar Repüléstörténeti Társaságtól,    http://legjarok.hu, illetve tőlem.

Bieux Creative Commons License 2021.02.08 0 0 8172

szomorú hírek külföldről:
https://airportal.hu/szetbontjak-a-hamburgban-es-berlinben-levo-boeing-707-eseket/
Kíváncsi lennék, itthon mi lenne, ha valaki bejelentené, hogy LCAladár és Géza elbontásra kerül.
Felrobbannának a fórumok, azt hiszem. Főleg hogy a negyedik Il-18-as, ami már tényleg nem fért be sehová, mekkora kampány keretében menekült Kassára. Jó, hogy nálunk ilyen repülési kultúra van. :)

whoa Creative Commons License 2021.01.28 0 0 8171

A kétféle dőlés kijelzésről láttam egy szép példát egy Orosz L-29-ben :)

Garmin G5 és AGD-1 egy műszerfalon:

 

Előzmény: Mandras61 (8168)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.01.27 0 0 8170

És itt is lehet az adott repülőgépet megtalálni.

https://www.scramble.nl/database/soviet

Zsalu53 Creative Commons License 2021.01.27 0 0 8169

Megérkezett a frissítés. Az adatok letölthetők.

 

https://www.airhistory.net/info/soviet.php

Mandras61 Creative Commons License 2021.01.24 0 0 8168

Igen, kétféle dőlés-kijelzés van az Il-76-oson, de ez nem gond, mert a navigátor egy külön helyiségben ül. Ő a pilóták műszereit nem látja, a pilóták meg az övét nem látják. Emellett a pilóták KPP-75-ös repülőgép-vezetési műszerei úgy néznek ki, mint az egyszer már tárgyalt KPP/KPP-1M, az AGB-3-nak meg ettől eltérő kinézete van. Viszont egységesen a sziluett dől mindkettőn. (Egy másik kérdés, hogy miért van műhorizont a navigátornál.)

 

A keleti oldalon létezett mindkét megoldás, a Tu-134-esen a sziluett dőlt, a Tu-154-esen a horizont. Itt egy 34-es kép egy fordulóból, a kapitány addig letette a lantot.

 

 

Előzmény: whoa (8167)
whoa Creative Commons License 2021.01.24 0 0 8167

Köszönöm szépen az infót! Kicsit furcsa, hogy az Il-76-on akkor két különböző fajta megjelenítésű műszerek voltak? Az AGB-3 még a 'keleti' séma szerint mutat, az UKT viszont már a 'nyugati' séma szerint. Akkor elkezdem összeméregetni a csatlakozó tüskéket egy AGB-3 lábkiosztással egyezést keresve. Az AGB-3-ban is dupla tüskén volt bekötve a +27V, föld, mindhárom fázis a 36V 400Hz-ből.

Előzmény: Mandras61 (8166)
Mandras61 Creative Commons License 2021.01.24 0 0 8166

Az Il-76-oson az UKT-2-es ismétlő műszert egy AGB-3-as önálló műhorizont működteti, mint adó. Az AGB-3 a parancsnok műszerfalán van, mint tartalék (vész-) műhorizont, az UKT-2 pedig egy emelettel lejjebb, a navigátornál. Ha az AGB-3-as meg tudja hajtani, akkor minden bizonnyal a 458-as is, hiszen a 1122-est is mindkettő tudta működtetni. Nem lennék meglepve, ha az UKT csatlakozója egy az egyben lenne átkötve az AGB-től.

Előzmény: whoa (8165)
whoa Creative Commons License 2021.01.23 0 0 8165

Kedves Mindenki!

Sokáig egy garázs mélyén állt és kidobás elől sikerült megmenteni ezt az УКТ-2 típusú műhorizontot.

Amit a nagy internetről ki tudtam bogarászni, hogy Mi-24 és Il-76-ban szolgált és csak megjelenítő egység, valamint még szelszines jelátvitelű rendszerrel működik (nem szinusz-koszinusz trafós) így lenne esély megvezérelni egy MKSz458-as giróblokkról. A 19 pólusú csati lábkiosztásáról esetleg tud valaki valamit? 27VDC és 3f 36V 400Hz van minden mennyiségben itthon és két működő 458-as giróblokk is készen áll a beüzemeléshez :)

 

whoa Creative Commons License 2021.01.16 0 0 8164

Sok modern gázturbinánál nincs is "lágyindítás" csak egy kontaktorral csatt a teljes akkufesz az álló indító generátorra :) Na ott a rendszer össz ellenállása rendezi le egymás közt az induló áramot.

Előzmény: XANTIi (8159)
Mandras61 Creative Commons License 2021.01.15 0 0 8163

Szerintem azon a képen a HA-OMD Aero 45-öst szállítják éppen. 1999 márciusában került Németországba, ahol végül Lufthansa festéssel állították ki. Egykor volt a farkashegyi katlanban, majd Csepelen, és az alábbi adatbázis szerint a GoldTimer-en keresztül jutott ki külföldre:

 

 

 

Acc. to ST:  c/n 04-013

 

HA-OMD    Ae 45S OMSZ d/d 16nov58 Hungarian Air Ambulance; CofA issued 02nov58; wfu 1971; seen Budakeszi aug89/jun90; seen wfu at Csepel 16jun96 in poor condition; sold to Goldtimer Foundation of Budapest in 1998/99; sold to Herr Hackenschmitt of Merseburg (Germany) 29mar99; was reportedly preserved in Luftfahrt und Technik Museumspark at Merseburg for some time

 

no reg      Ae 45S privately owned photo owned by C. Aulich; preserved in Museum für Luftfahrt und Technik at Wernigerode from apr99; was initially in all-silver c/s without markings or titles, l/n as such 17oct02; later repainted in basic Deutsche Lufthansa c/s without registration, seen as such nov04

 

DM-SGF (2)   Ae 45S Deutsche Lufhansa ph. 12feb07 preserved in these fake colours in Museum für Luftfahrt und Technik at Wernigerode, seen jul05/nov19

Előzmény: RBAR (8144)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!