Kerékpárút az Andrássyn, a Bajcsyn, a Körutakon: Miért?
A városnak van egy utakból szőtt szövete, amelynek minden közlekedési módot ki kellene szolgálnia az áruszállítástól a közösségi és egyéni közlekedésen át a gyalogutakig. Ebben a szövetben szét lehetne választani az autós és a kerékpáros-gyalogos utakat. Gyalogo sés kerékpáros tengelyeket lehetne építeni kisebb utakból, ahonnan a gépkocsikat kitiltanák. Vajon miért nem ez történik? Budapest sugárút- és körútrendszerében miért a fő autós útvonalakra kell ráterelni a kerékpáros forgalmat, miért nem kap saját, összefüggő, az autórorgalomtól elkülönített útvonalrendszert a gyalogos és a kerékpáros forgalom?
Szerintem azért, mert oda elég egy csíkot felfesteni.
Amúgy utálok arra gyalogolni, nem is az a gond, hogy a bringás 40-el megy, hanem az, hogy oda sem figyel. Ez olyan mintha én 170-el mennék autóval. És mellesleg a piroson simán átmennek.
Sokan harcolnak azért, hogy Budapesten javuljanak a kerékpározás lehetőségei. Ezzel nem vitatkozom, én is ezt szeretném. Az uralkodó módszert viszont megkérdőjelezem. Vannak szervezetek (egyesületek, tanácsadók, intézmények, blogközösségek, stb.), amelyek azért harcolnak, hogy szűküljenek az autóközlekedési útvonalak, legismertebb törekvés a Nagykörút és a Rákóczi út forgalmi sávjainak megfelezésére irányuló.
Folyik közben a küzdelem a kerékpárutak kialakításáért is, illetve ezzel párhuzamosan fut a "minden út kerékpárút" kampány is.
A ténylegesen megvalósuló "fejlesztések" nagyfokú dilettantizmusról tesznek tanúbizonyságot, sorra jelennek meg a cikkek, beszámolók, amelyek bizonyítják sok budapesti kerékpárút alkalmatlanságát, veszélyességét. Mindazonáltal a kerékpársáv-kijelölési (nem mondanám, hogy ~építési) törekvések a fővárosi forgalom zömét elvivő autós tengelyekre és körutakra irányulnak, vagyis a város fő-ütőereinek elszorításában látják a kerékpározás segítésének módját.
Ezekkel állítottam szembe azt a koncepciót, mely szerint azt a közúti forgalmat, amely az áruszállítást, a távolsági közlekedést és a kerületek, valamint az agglomerációs települések főváros vonatkozású forgalmát is lebonyolítják, nem kellene összekeverni a kerékpáros és a gyalogos forgalommal. Igen, több teret kérek a kerékpározásnak és a gyaloglásnak, de nem az autós utakon.
Többen felszólítottak, hogy mutassam az útvonalakat. Nme szívesen venném magamra ezt a terhet. Inkább megfogalmaznék egy irányelvet, miszerint a főváros útjai, utcái közül minden n-ediket kötelezően autómentessé, gyalogos- és kerékpárosbaráttá kell tenni. Nem gombnyomásra, n értékét évről évre csökkenteném, és a kerület hatáskörébe utalnám azzal a kötelezettséggel, hogy a csatlakozásokat egyeztetni kell a szomszédos kerületekkel. Az előírás betartásától függővé tenném a kerület költségvetésének egy részét, vagyis ahol nem jelölik ki a gyalogos-kerékpáros útvonalakat az előírt mennyiségben, ott a lakók konkrétan pénztől esnének el.
Pontosan. Ra kellene dobbenni, hogy a kizarolagossag a leheto legrosszabb "megoldas". A wc-re is autoval meno agyagedeny es a magat masok fole helyezo "minden autós kozellenseg" felfogasu kerekparos ugyanolyan szelsoseges, es ugyanannyira karos.
Én még a hajóközlekedést is pártolnám. :-) Persze van is ilyen, csak éppen külföldi turistákra szabott árakkal és lassú járművekkel. Egyébként félig vicceltem, de nem lenne ez hülyeség Dél-Pest-Észak-Pest viszonylatban.
Én pl. pártolok mindenféle közlekedést, ideértve a gyaloglást is, és alkalmazom is közel mindet (mondjuk a BKV és a taxi nálam ultima ratio). Amikor autózom, nem tekintem élből akadálynak a bringást, amikor bringázom, nem tekintem élből ellenségnek az autót, amikor gyaloglok, nem tekintem élből ellenségnek a többi közlekedőt.
Viszont az autósra, Kreszre nem figyelő, erőszakos gyalogost és bringást van okom kritizálni, bringásként a bringásra nem figyelő autóst és gyalogost van okom kritizálni, gyalogosként a gyalogosok között cikázó bringást, zebránál meg nem álló autóst van okom kritizálni.
Szerintem minden közlekedési módnak megvan a létjogosultsága, ha nem esünk túlzásokba (túl rövid távra indokolatlan esetben gépi közlekedés stb.). Csak éppen egymásra kell figyelni, egymást nem ellenségnek tekinteni, és be kell tartani a Kreszt. Ennyire egyszerű. Ebből a szempontból végtelenül álszentnek tartom az autósok elleni uszítást (ez SZDSZ-közeli körökből, SZDSZ-közeli neomarxista "civil szervezetektől" fújó szél).
Egyebkent annyira latszik, hogy az auto-partiak eleve utaljak, akadalynak tartjak a kerekparost. Probalnak erveket hozni, hogy autoval gyorsabb, olcsobb, stb, es amikor sorban cafoljak meg az erveiket, akkor meg a tenyeket is tagadjak.
Egyébként érdekes módon van, amikor pont a főutakon lehet jól haladni. Pl. említett előző munkahelyemre bizony a legegyszerűbb Nagykörűt-Váci út útvonal volt reggel a leggyorsabb (mellékutcákban tökölés, Mancika irodaház előtt szerencsétlenkedve kiszáll a palija út közepén megálló autójából, következő irodaháznál a következő Mancika száll ki tökölődve, kukás stb-stb., Rottenbiller-Dózsa dugós). De ez csak reggelre érvényes, visszafelé a Nagykörút dugósabb volt, a Szinyei Merse-Lövölde tér-Rotti irányban dugómentesen lehetett haladni.
Azert szamolj utana, hogy 4db berlet (2 felnott, 2 diak) kb. 30000Ft. Ez megfelel (kerekítsunk) 100 liter benzinnek. Varosban szamoljunk 9 literes fogyasztast, tehat a berletek arabol 1110Km-t lehet autozni egy honapban, tehat minden munkanapon 46kmt.
Egy negytagu csalad osszes kozlekedese kijon ennyi km-bol szerinted? Reggel mindenkit elvinni dolgozni es suliba, delutan ugyanezt vissza. Ne vicceljunk.
annyi topikban lement ez már, de mindig alfától és omegától kell kezdeni, hogy az autó nélküli életmód bizonyos helyzetekben ultra szopás, egy 4tagú családnak pl hatalmas könnyebbség egy bármilyen xar autó
onnan viszont azonnal jön az, hogy mi értelme egy 7végi autónak, luxus mellette 4db bkv bérlet, az meg csak rozsdásodik napokig, miközben fizetsz rá mindent
szintén családdal számolva már rohadtul nem azonos, hogy bevásárolunk a hipermarketben a hétre, vagy minden nap szatyorban cipeljük a sarki boltokból, és itt már az árkülönbség is olyan, hogy bőven meg lehet a benzint spórolni, sőt
én pl bevállalom, hogy autósb*zi vagyok, és amig nem lehetetlenítik el, addig autózni FOGOK. ha ellehetetlenítik, akkor eldöntöm, hogy elköltözöm, ha megtehetem, vagy kényszerből alkalmazkodom
17évesen fogadalmat tettem, amikor napi 3órát bumliztam, budapesten BELÜL is, rohadtam a csövesek és parasztok közt a bkv-n minden rohadt nap, stb
NEM, én egész felnőtt koromban AUTÓVAL akarok közlekedni, és igen, 18éves koromra jogosítványom, 20éves koromra majd százezer körüli tapasztalatom volt... :D
Csak körül kell nézni a hipermarketben. Általában kimondottan nem a rendszeres bevásárlásra valók (hús, tej, sajt, gyümölcs, felvágott stb.), ezeknek a termékeknek az ára nem túl optimális ezeken a helyeken. Viszont tartós dolgokban nagyon jók tudnak lenni, legyen szó akár hónapokig elálló élelmiszerekről, akár a háztartásban használatos dolgokról. Ha már az akciós újságból látom, hogy bőven meg tudom spórolni a benzinköltséget (ehhez elég lehet akár egy nagy flakon mosószer is; szokták annyival olcsóbban adni a megszokott árnál), akkor megyek, és biztos lehetek benne, hogy ésszel vásárolva a spórolást fel tudom vinni többezer Ft-ig. És ismétlem, nem úgy, hogy valami termék helyett az olcsóbb teszkós megfelelőjét veszem, hanem ugyanazt, ugyanabban a kiszerelésben. Más kérdés, hogy pár teszkós cuccot is megveszek, van ugyanis azok közt is jó. Eleve ami nem élelmiszer és nem gép, annál tökmindegy (pl. nyomtatópapír), de az ételeik közt is vannak kimondottan jók, még ha nem is sok (pl. a Snickers- meg Twix-utánzataik). De hangsúlyozom, ezek nélkül is nagyon megéri néha kimenni ezekbe az üzletekbe. Persze ha amúgy is megyek valamelyiknek a közelébe autóval, akkor még jobban járok, és ha időm van, össze is szoktam így kötni. És néha benézek biciklivel is, a hátizsákba beférő cuccokon is eleget lehet spórolni, ha kis térfogatú, és ahhoz képest sokba kerülő árukból van akció, mint pl. sampon, after shave stb.
Az összehasonlítást meg úgy kell érteni, hogy a mindenhol elérhető közepes méretű boltok közül a CBA-hoz viszonyítok, mert abba járok legtöbbször. Match-hoz, Kaisershez képest még sokkal jobb a hipermarket, mivel azok rohadt drágák.
azok az országok nem csak simán "kultúráltak", egyszerűen máshogy működnek a dolgok, de pl ott sem működne sokminden, amiről itt elvárnák a megmondók, hogy mi azonnal alkalmazkodjunk, különben mekkora parasztok vagyunk
azok a pc témák, rokkantak, környezetvédelmi alapelvek, adók, stb nyugaton 20-30 év alatt lassanként lettek fokozatosan bejáratva, amig a társadalom szerkezete alkalmazkodott, amit itt egyik évről a másikra KELL bevezetni, stb
és akkor csodálkoznak a nagy megmondók, és nemgyőznek hőzöngeni, hogy a társadalom súlyos anomáliákat mutat
Az igaz, hogy soha nem voltam olyan helyzetben, hogy külvárosban lakni, belvárosban dolgozni. Nekem a bentről kifelé jutott (most annyira, hogy Bp-n kívül) - így viszont szemben utazom a dugókkal mindig. :-)
hogyne, az autósok meg miért nem a külsőben állnak képtelen dugót okozva, hogy a belsőben száguldhasson aki siet??
még pár ilyen baromság?
ha egy rendszer alultervezett, alulfinanszírozott, szük keresztmetszet van csak mindenben, mindenütt, az emberek alkalmazkodni igyekeznek hozzá mintegy spontán
a tömeg mozgásának tervezése mára komoly tudományág, nem ugy van, hogy miért nem "okosan" mozog a tömeg, mi jusztis ilyenre építjük
s japánokat nem szidod, hogy egymást lökdösőemberekkel tömik a metróba mint az öntudatlan barmokat?
mi hozzájuk képest akkor szinte lordok, valódi angol uriemberek vagyunk, nem?
te is ott vagy eltévedve, mint amiért másokat a leginkább bírálsz, nem látsz más vagy magasabb szempontokat, gondolkodásmódokat, életvitelt, mint a sajátod, és mindenkire óbégatsz, hogy miért nem a te mintád szerint él vagy gondolkodik
"És azt megkérdezgetem, hogy hol parkoltál? Én a belvárosi munkahelyem közelében kb két napig parkolhatnék ennyiből (feltéve, hogy van hely) és akkor még nem tankoltam."
Én pont fordított helyzetben voltam sok-sok évig, mint az irodisták többsége: a lakóhelyem belvárosi (Nagykörút környéki) és az előző munkahelyeim voltak külvárosiak. Otthon korábban utcán parkoltam, most egy (1929-ben épült!) teremgarázsban, az angyalföldi előző (és a pestlőrinci azt megelőző) munkahelyemnél pedig céges parkolóban. Amíg nem volt jogosultságom a céges parkolóhoz Angyalföldön, addig ott is az utcán, ahol voltak ingyenes övezetek a közelben. Igaz, az Angyalföldi utcában egyszer a két jobboldali kerekemet kiszúrtak, pár kollégám autóját feltörték, de a céges parkolóban már nem volt gond.
"Nekem pl. Keleti-Kelenföldi pályaudvar 30 perc kényelmesen bringával. Autóval ez jóval fölötte van forgalomban. Egy Blaha-Etele tér 20 perc. Autóval mennyi?"
Közepes forgalomban megvan ennyiből, gyérebb forgalomban gyorsabban. Dugóban nyilván nem jön össze. Amúgy közepes forgalomban 15 perc alatt kint vagy az M1-esen a Blaha környékéről.
Egyébként - rallys múltam ellenére - nyilván tisztában vagyok vele, hogy nemcsak autóval lehet közlekedni.
"És odaér, de addigra ideges, üvölt a gyerekkel beosztottal, kollégával, családdal, mert "ma is két órát ültem a dugóban, persze hogy ideges vagyok" "
Ez viszont komoly pszichés probléma, ha valaki dugóban elkezd idegeskedni (hacsak nem maradt le konkrétan emiatt valami nagyon komoly dologról - általában ilyenről szó sincs). Ilyenkor nem tudsz jobbat csinálni, mint zenét hallgatni stb-stb., és megvárni, míg odaérsz egy kereszteződéshez, ahol esetleg elhagyhatod a dugót. Sok barom azt hiszi, hogy az idegesség, a hisztériázás maga a temperamentum és a dinamizmus. :-D
Szerintem nem volt ez ott mindig így (bár olyan sokáig le volt zárva, hogy elfelejtettem, ha így volt :-)). Tuti, hogy használható volt a külső sáv a Kálvin tér körül már, mert én mindig az Üllői út-Baross utca felé mentem onnan. A Lónyay, Ráday és az Üllői útra lehetett onnan jobbra kanyarodni a külső sávból.
Amúgy a sávban parkolókra nagyon dühös vagyok, ezekre nem értem, miért nem száll rá a rendőrség. Dudálással, esetleg "keresztbe csapatva" kikerüléssel (pl. esőben) persze rá lehet ijeszteni az ilyen seggázra, ha éppen benne ül az autóba (van, aki üresen otthagyja így az autót vészvillogózva), de ettől nem valószínű, hogy rájön a faszságára. Ilyen esetekben általában ott van pár lépésre a parkolóhely, de Mancikának kizárólag a bolt, szoli stb. előtt jó, ha kirakja a palija.