Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Sajnos már nem találom pont azt a gyűjteményt a net-en, amiből szemezgettem (írtam, hogy nekem régebbről vannak belőle képeim).
A kerület történetéről több oldal is található az interneten. Van több ígéretes Fb oldal is, de én nem vagyok Facebook tag, ezért nem tudom megnézni ott mi van. De barátod a Google is!
Több képem a (néhány esetben sajnos már csak volt) szomszédoktól-ismerősöktől, az említett kerületi gyűjteményből, volt Ikarus-os dolgozóktól és a gyári archívumból származik.
Polski Fiat 125 kasznik is pihentek a hullaiban, egy időben gyakran kinéztünk. Emlékszem volt azokból is készre szerelt,de volt üres is. A sógoromnak volt egy olyan Polskija,amin kasznit cseréltek. Egy leszakadt farzseb volt az egész, 2140-es Moszkvics első ülések voltak benne és alapvetően elég random módon volt összerakva ,azt szerintem egészen biztos,hogy nem márkaszervíz csinálta,de úgy tudom,hogy nem is kellett márkaszervíznek csinálnia elég volt az autószerelő végzettség igazolása. Nem egy ismerős cserélt otthon kasznit,pl volt,aki 2103-as Ladára már csak 21061-es kasznit tudott szerezni,de az is nagy szó volt, Lada kasznihoz volt a legnehezebb hozzájutni. Emlékeim szerint nagyon drágák voltak a karosszériák,ha "fizette a biztosító" akkor persze nem volt gond,de csak úgy zsebből kifizetni nem sokan engedhették meg maguknak.
Barátoméknak zöld 1978 as PL rendszámú trabija lett totálkáros, és uj homokszínű szögletes lökháritós kasznit kapott kb 1985 ben.
Érdekes hogy ugyanúgy átépítettek mindent, 6 voltos is maradt, s a balesetben leesett műszerfal keret sem pótlódott.
A balesetben a hátsó szélvédö megmaradt, s az került bele. Tizenéves gyerekek voltunk, a barátom ott esett ki a trabiból hátul az egyben maradt szélvédővel.
Köszönöm az infókat! Szerintem a Trabant 601 esetében is sok lehetett a kasznicsere: sok olyan 601-est láttam - akár annak idején, akár itt a fórumon -, amik pl. I-s rendszámúak voltak, de szögletes volt a lökhárítójuk.
Tőlem nem kell elnézést kérni, felesleges pöcsméregetésnek tartom a mótván rugózást. Nyilván szerencsés ha nem 10 hozzászólásonként ismétlődik egy kép, de így 66 ezer hozzászóláson (ami eleve egy visszaolvashatatlan mennyiség) túl előfordulhat hogy valaki nem emlékszik arra hogy 2016. április 8.-án már szerepelt az az adott fotó (a fórummotor keresője meg finoman szólva sem partner ebben). Arról nem is beszélve hogy egy-egy ismétléssel mindig elindulhat egy új diskurzus a képről ami esetleg új információkat hoz a topikba.
Wartburg karosszériából kétféle volt, üres, fényezett, és teljesen komplett, berendezett. Trabantból is. Visszatérve a rendszámügyre: ha karosszériát és motort cserélt a márkaszerviz, akkor évjáratmódosítást lehetett kérni - új autó - és akkor új rendszámot is kapott. De ez nem volt kötelező tudtommal.
Ha elveszett mindkét rendszám, akkor csere. Ha kivonták az autót a forgalomból, akár a hatóság, akár a tulajdonos kérésére, egy év után selejtezték a 2 betű 4 szám rendszámot, és a visszahelyezésnél újat kapott.
Ha állami autót adtak el magánembernek, akkor is újat kapott.
És előtte se sokat adtak el mert 1500 köbcenti felett adót kellett fizetni a benzines autókra. Az a plusz három lóerő meg némi nyomatéktöbblet nem nagyon érte meg ha figyelembe vesszük a magasabb vételárat és üzemeltetési költségeket.
A vészvillogós 45-ös busz,- ha ugyanarra a képre gondolunk-, pont nem látszik, h villog e, mert a féklámpája világít inkább.🤭
Én '93-ban ültem rá, egy nem a legújabb Ifára. Na azon nem is volt ilyen úri huncutság. Később lett. A kitett irányjelzéskor kellett megnyomni egy másik gombot is. Vajon mikortól lett kötelező vészvillogó berendezés?
Anno a Hullay Jenő úton levő Autóker raktárban lehetett vásárolni teljesen komplett, teljes belsővel is rendelkező, fényezett Skoda S100 karosszériát (arrébb láttam Trabant kasznikat is, de ezt néztem meg közelről). Csak a motor, a váltó, a kormánymű és a futóművek kellettek bele és kész volt az autó. Ha az új kaszni mellé még egy (kettő?) fődarabot is kicseréltek, akkor műszaki vizsga után hivatalosan is meg volt fiatalítva az autó, ha a papírok rendben voltak.
Elnézést, ha volt már a kép a 45-ről. A fórum működésének hosszú évei alatt nem emlékeztem rá és a kereső sem hozta. Az általam publikált képeket felrakás előtt mindig leellenőrzöm a keresővel is.
A kép a kerületi helytörténeti gyűjteményből származik (ami régen megvan). Ahogy az alábbi is, ami szintén nem volt még a kereső szerint és nem is emlékszem, hogy lett volna itt.
BY-76-36 /Ikarus-280. Bp. XVI. Futórózsa utcában./