A sample of 820AM WBAP AM Stereo from a MC13020P chip in synchronous detection (QuAM) mode demonstrating the robustness in a high noise environment. This was received from a 50kW station at 230 miles (370km).
Nálunk ilyen hegylakó-politika van: mindenből "csak egy maradhat"...
Nem akarok megint a Suzukikkal példálózni, de itthon már mono am adó sincsen. Anno még meg lehetett volna magyarázni, hogy elvtársak, hiánygazdaság így, KGST úgy, azért van csak ez, de ma?..
Hitachi, Marantz, Sharp, Kenwood, Yamaha, Sony. Csak a nagyobbak, akik művelték a C-QUAM sztereót. Az USÁ-ban, Kanadában és Ausztráliában a mai napig vannak AM sztereó adók. Jó, hát nálunk ez sem jött át, ahogy a digitális rádió sem. Mi a művelt kelet vagyunk, mindenkinél nagyobb kultúrával, értsd, műszaki kultúrát is.
Mi az értelme az AM-sztereónak? Zajos minden, minimum szinkron demodulációt igényel, hogy a zajon valamit segítsen, mi értelme van egy kis műszaki onánián kívül?
A mágnestalpasok nem tökéletesek, tudom. Egyébként ugyanazon az erkélykorláton mértem, amin a bazooka is van. Ugyanis az ő árnyékolása is rá van csatolva a korlátra.
Addig van miröl amíg a legjobb rádiót és a legjobb antennát kikísérletezik, majd kiválasztják a legjobb csatornát a legjobb CTCSS-t és valaki a legjobb rádiósok közül kirak a legjobb helyre egy legjobb átjátszót amin a legjobban lehet beszélgetni. Innen kezdve síri csend.
Vagy a folyamatos nyomkodás míg fel nem borul a rendszer energiamérlege és le nem merül az akku... vagy az üzemeltető nem vet be egy kis cselt, lásd OFFtopik egykori igali 70 centis átjátszó :-).
Ez a leírás az amatőr átjátszókra is igaz. Megépíteni, lepapírozni, beüzemelni amatőr munka, a használat kevésbé...
Sokáig semmilyen rádiónk nem volt. Aztán a rendőrség kiselejtezte a Marosokat, azokat kaptuk meg. De minden szar leárnyékolta. A gombakkus akkuegységek meg rend szerint felrobbantak a töltőben. A kommunikáció egy a vasúti hangosbemondóhoz hasonló rendszeren ment, de az meg szar torz volt a TBA810-es túlhangosított erősítőjével. A szociban az összes hangos rendszer be volt drótozva a diszpécserbe, ahol Tesla B-100-assal mindent felvettek. Jó sok magnószalag volt bedobálva egy szar faszekrénybe.
A Lenin Kohászati Műveket személyesen is ismerem, bár nem dolgoztam ott, de az apósom acélöntő volt ott évtizedekig - ez az egy munkahelye volt. Egyszer aludtam is ott a hengerműben, mert a szomszédom műszakvezető volt és bevitt éjszakai műszakba megnézni milyen az egész vircsaft - akkoriban az üzemlátogatás annyiba tellett, hogy a kapun besétáltunk, műszak végén meg kisétáltunk. Mégis más a gyakorlatban látni egy éjszakai műszakban a hengerészetet mint nappal az iskolapadban olvasni vagy hallani róla vagy akár szervezett és kozmetikázott üzemlátogatáson megnézni . Ami a legjobban megragadott, az elektro-kemence vezetékeinek dinamikus viselkedése, ahogy a fatörzs vastagságú de hajlékony vezetékeket úgy dobálta az Erő, mint kutya a láncát. Ez valamikor a hetvenes évek közepén volt, rádiót nem láttam ott, de ha lett volna akkor tényleg Maros-B lett volna. Aztán amikor módszerváltás után szabadrablás volt, már nem is emlékszem pontosan hogy ingyen vagy fillérekért hozzám került onnan néhány 79MHz-es Maros-B ami talán még meg is van, de nem a termelésben használták, hanem természetesen a rendészeti szerveké volt. Ha ez részemről bűn volt, akkor jöhetnek érte, visszaadom.
Persze az egyszerű dolgok a legzseniálisabbak. Csak kell egy zseni, aki kitalálja. Amikor az amik a II.VH.-ban valamilyen indián törzs nyelvét használták kommunikációra. Mondanom se kell, hogy a nyelv olyan ritka volt, hogy a világon senki sem ismerte. Sávfordító, digitális kódolás, ugyan már! :-))
Ezek az itteni darusok úgy döntöttek, hogy a mai napon a PMR 7-es csatornán román nyelven beszélgetnek, függetlenül attól hogy te vagy én mit gondolunk erről. Persze már befejezték a munkát és bizonyára eszik a puliszkát és isszák a sörüket amit én még nem mondhatok el magamról mert gépjárművet kell vezetnem egy kicsikét. Az már átmutat egy másik fórumrész területére, hogy miért nem a magyar darusok kommunikálnak biztonságosan kódolt Kenwood rádióval, hanem románok PMR-en Miskolcon fényes nappal.
mottó: "- Amikor katona voltam, egy állatorvos vizsgált meg, és az is nagyszerűen sikerült."
Te, mint borsodi, sok ipari üzemet ismerhetsz. Így biztos legalább hallottál a ma már sajnos nem működő acélműről. Roppant nagy odafigyelést és pontosságot igényel a beöntő darus munkája, sok esetben semmit sem lát és az irányító személlyel való rádiókapcsolatra van utalva. 200 tonnás terhet - abból 130 tonna folyékony nyersvas - cm pontossággal kell beönteni egy éppen csak a folyékony sugárnál valamivel nagyobb lyukon. Ezért - is - van az, hogy itt Dunaújvárosban is ezeket a Kenwood rádiókat használjuk, amik nem csak lehallgathatatlanok, de illetéktelenek részére belepofázás is kizárva. Egy digitálisan zárt, programozott rendszer. Ezen belül is több sáv elkülönült, pl. külön sáv van a már említett technológiai berendezések, a vasút, a különböző üzemek és az üzemeken belül is a különböző karbantartó egységek számára fenntartva. Egyszerű példával érzékeltetve, ha mondjuk egy lakatos azt mondja a rádióban a darusnak, hogy híddal jobbra, macskával előre, kis emelővel 10 centit lefelé. Ha ezt mondjuk az öntődarus hallaná és csak egy kicsit nem figyel oda, hogy ezek az utasítások nem neki szólnak és meg is mozdítja az üstöt, minimum milliós károkat okozna, nem beszélve a közvetlen életveszélyről. De az építőiparban vagy a szállítmányozásban sem engedhető meg hasonló tévedés.