olcsóbb gépek szenzorai hajlamosak hosszabb záridőknél nem csak elzajosodni, de színhibásodni is. Annak idején a Fuji S5000-essel nagyon sárga volt már a 2 másodperc. Az meg egyértelműen problémás, ha az ISO-t változtatja az ember a képek között. Egy-két ilyen képet csináltam, mert nem volt más ötletem a helyzet megoldására, kísérleti képnek nem is volt annyira rossz, de nem volt sikeres
1-et értek veled mindenben, de megjegyezném, hogy állandó blende nyílással fotózok HDR-t, hogy a változó mélységélesség ne zavarjon be. Különben valóban fontos, hogy ha sok tónust akarok, akkor nem elég a 3 kép, még gyakran az öt sem. Egyébként, hogy a problémámat is elmondjam: nagy harcban vagyok a zajosodással, igaz eddig csak FZ28-assal és FX-35-össel (Pana) csináltam HDR-t, a 450D Canonnal még nem volt időm, annyira új, a 350D-t meg már eladtam.
A korábbi Raw-os beírásodat csak most olvastam, kár, mert sokat szenvedtem míg ugyanide jutottam, amit megírtál.
a legszebb HDR receptje szerintem a következő: van állványod, erről nem automatikus, hanem kézi exposorozat minimális ISO, kedvenc rekesz (5.6-8) a részletgazdagságért. Manuális mód, és a záridőtől a valami-már-látszik (garantáltan nem égett be sehol) fázistól a valami-még-látszik (garantáltan nem teljesen fekete sehol) fázisig záridőt folyamatosan egyenközben (mindig mondjuk két görgetés a vezérlőtárcsán)
Ez értelemszerűen sok idő, tehát mozgó téma elmosódik.
Szerintem érdemes mindent RAW-ba, utólag kedvenc fehéregyensúlyt így rá tudod tenni, van tartalék sok bit. RAWok 16 bites TIFF-ben mind kimentve, HDR programba import, összeHDR, aztán tonemap. Így technikailag mindent megtettél, innentől ízlés kérdése, mi jön ki. ez így készült, öt képből. Ma már ügyelnék a nap kitakarására is, tehát napellenzőt érdemes becsomagolni.
Milyen engedmény mit ront: - jpg: fehéregyensúlyra helyben kell figyelni, tömörítési hiba, és több kép kell, mert csak 8 bited van, tehát inkább ég be/feketedik be - automatikus exposorozat (egyébként BKT a neve, benyomod a BKT gombot, és tekered a vezérlőtárcsákat a beállításokért. konkrétan D90-en nem tudom, D70s és D80 gépeken használtam, és ezeken sem egyforma. lényegében bekapcsolni lehet, és megmondani, hogy 2 vagy 3 kép készüljön, mekkora FE eltérésekkel.) Ennek a fő hátránya, hogy csak három kép készül, tehát vagy kis lépésköz, kevés kontraszt, de lehetőség ízléses végeredményre, vagy nagy lépésköz (2 FE vagy több) amivel lefeded a tartományt, de a HDR becslés nagy bizonytalanságban lesz a kevés adat miatt, lényegében pixelenként így csak két képed van.. - állvány hiánya: ez a legsúlyosabb. Kézből szinte lehetetlen jó alapanyagot csinálni HDR-hez, akkor inkább sima RAW, aztán felülszűrés. Valamit mindenképpen keress, amire le tudod tenni.
összehasonlításképp, ha panorámához fotózol kézből, az még elmegy, mert legfeljebb jól körbelövöd, és utólag nagyobbat vágsz, de HDR képed egyáltalán nem lesz, ha elcsúszkálnak a képek. Néhány program ígéri, hogy ő összeilleszti, de szellemkép nélküli kézbőlsorozatot én még soha nem tudtam csinálni.
Utazás előtt mindenképpen gyakorolni kell, megnézni az eredményt és játszani vele, különben nem fogod tudni minek érdemes nekiállni. Ha valamit lekapsz, és egyből jól mutat a gépen, azt csak ritkán érdemes HDR-rel feldolgozni. Akkor használd a technikát, ha valami mindenképpen beég vagy befeketedik. Égbolt, kapualj, barlang, szembevilágító lámpa, neon éjjel, ilyesmik.
Szeretnék HDR képeket készíteni,de nem nagyon vagyok még jártas a dolgokban.
Olvastam erről az automatikus expozíció sorozat készítésről, ha jól tudom ez az amikor egy kattintás alatt 3 jpg képet készít a gép egy normálisat egy alul egy túl exponált képet???
Nekem D90-em van ezt hogyan lehet kivitelezni?
Most visszaolvasva látom hogy azt tanácsoltátok hogy nem kötelező az automatikus expo sorozat jpg-ben mert ha raw-ba készítem akkor elég lesz az egy is?
Egy-két ötlet ezzel kapcsolatban jó jönne nekem, mert megyek hamarosan külföldre és szeretnék nagyon sok szép képet készíteni, főleg majd HDR-be áttenni őket.
azért mert ha megnyitok egy 3000pxes képet aminek a fele kék égbolt akkor szeretném látni az egészet miközben vacakolok a csúszkákkal és nem csak az üres kék égbolt egyik sarkát.. (ez egy nagyon alap dolog, h rá tudjak zoomolni a képre és vissza) - olyan nagy igény ez?
minek? a bal oldalon mutatja kicsiben, de lényegtelen, mert utána úgyis jön a ToneMaping a kis ablakban.. ott meg van olyan hogy megtudom nézni nagyban, akkor kirak a Template könyvtárba, és ellenőrizni tudom.. Nekem nem hiányzik..
pl az a problémám ezzel a progival, hogy ha betöltök egy képet, akkor miért zoomol úgy rá, h sehogy sem tudjam megnézni fit on screen módban? Miért nem tudtak belerakni egy vacak nagyító gombot, h meg lehessen nézni rendesen? Van vkinek ötlete?
nekem az a felhasználóbarát, ha egy ismeretlen programot megnézek, és max 2-3perc után az alap kezelést már el is sajátítottam, meg is értettem (magyarul ha logikus) -ez számomra nem volt az (bár az is lehet csak én vagyok analfabéta)
kinek mi a felhasználó barát.. az hogy neked kell beállítani, hogy melyik kép hány EV-vel van eltolva? utána megcsinál mindent autómatikusan.. aztán a tone mapingban csak a csúszkákkal kell játszanod..
Tetszene is, a trialt kipróbáltam. De nem tudtam máshoz hozzájutni. Az meg részben csökkentett képességű, és odarakja a logóját is a képre. Ha valaki segítene ... megköszönném. :)
a tonemap lényegében egy felüláteresztő szűrő, magas frekvenciát, gyakori változásokat enged át. Ha az ég egy nagy kék folt, abban nincs ilyen komponens, csak nagyléptékű, folyamatos, azaz alacsonyfrekvenciás komponens. Ezért az ég elszürkül, ez egy.
A másik, hogy a felülszűrés lokális, tehát az egyes pixelek környezete fontos, ami miatt az olyan egybenagyfoltok, mint az ég határa közelében elkezd világosodni a szín, mert jön a változás, és a kontrasztnak ott nagynak kell lennie. Ezért van, hogy az ég alja vagy a faágak köze más színű, világosabb lesz, mint az ég többi része.
A kettő együtt elég rossz. Ezt meg lehet előzni azzal, hogy a) nincs ég, b) átmenetes szűrő HDR helyett, c) nincs tonemap, csak átlagolás, d) sok a felhő, egymást éri.