Mondjuk a budapesti utas azért eléggé el van kényeztetve, ha egy kicsit is lépni kell, egyesek már anyáznak - nálam például a Bikás Parknál kezdett el őrjöngeni egy öregasszony, mert szerinte én a direkt megemeltem a buszt a megállóban, hogy neki rossz legyen (holott csak alacsony a padka).
Nyugat-Európában, az USA-ban maximum az elejét teszik oda a szegélyhez, a vége már sokszor egy méterre van a padkától, főleg ha csuklós. Romániáról és a többi hasonló országról meg ne is beszéljünk, ahol az a default, hogy kb két méterre állnak meg a padkától, mondjuk sokszor eleve olyan a kialakításuk, hogy be se lehetne állni normálisan.
Full kezdőt azért szerintem nemigen tesznek a 8E-re (meg úgy en bloc csuklósra); minden garázsnál vannak "keltető" vonalak (jellemzően egyszerűbb, szólósok), ahol bele lehet jönni a szakmába. De ezt, hogy "bárkit felvesznek", azért cáfolnám, kismillió oktatáson, vizsgán át kell menni, mire felveszik az embert, és bizony van is, akit eltanácsolnak.
Az Omsinak a fizikája is tök reális, ha pedállal, kormánnyal vezetsz, egész jól rá lehet érezni a kanyarodásra, a jobb oldalának az érzékelésére, a tükörhasználatra. Ha maga a futása, a játékmotor is normális lenne alatta... (de hát igazából 2006-8 körül lett programozva, kb 12-ig még reszelgették, azóta nem foglalkoznak vele)
Az Omsi-n nevelkedett korosztály. :D Ami egyébként nem egy rossz dolog, ahogy itt is elhangzott, adott esetben lehet sokkal jobbak, mint egy idősebb, "tapasztalt" kolléga (akikről az indító hsz-ben írtam, mind idősebbek voltak). /Maga a program szvsz. tényleg jól visszaadja a méreteket, kanyarodási sajátosságokat, feelinget. A GKI szim kevésbé.../
A kor nem minden, 1-2 év tapasztalattal is lehet nagyon jól vezetni, meg 25 év tapasztalattal is lehet nagyon szarul.
Sokkal több múlik szerintem a hozzáálláson és az intelligencián, azaz megérti-e, hogy hogyan mozog a jármű (akár szgk, akár tgk, akár busz), mik a jármű adta korlátok és ezt a tudást képes-e tudatosan alkalmazni. Ez pedig véleményem szerint nagyobbrészt nem korfüggő (persze 60-70 évesen már jelentősen kopik ez a képesség).
Én rengeteg nagyon fiatal sofőrt látok a 20E-n, a 30-on, akárhová nézek. Nem tudom, hogy jók-e vagy rosszak-e, csak feltűnt, hogy sok a nagyon fiatal sofőr.
Ezzel lehet nem leszek népszerű, de. Az elmúlt napokban többször is kifogtam olyan sofőröket, akik marhára nem érezték a buszt; pl.: több kanyarodásnál/öbölből kiállásnál megmászta a szegélyt, csuklós hátsó részét nem bírta kiegyenesíteni megállóba állásnál, egyszerű öbölben is ferdén/messze állt meg, stb. Lehet csak szerencsétlen véletlen, de lehet összefüggésben van a céggel, hiszen pár nap alatt több ilyennel is találkoztam. A nagy hiány közepette bárki jöhet vezetni (persze biztos vannak módszerátadón, de ott úgy látszik, elég, ha nem törik össze, meg végigtalálnak a vonalon)? Van már vmi extra képzés a frissen végzetteknek? (annyira nem mennék bele, hogy jó pár évvel ezelőtt hogy vették el a kedvem az egésztől, de sikerült nekik és részben pont ezek miatt az extra training-ek hiánya miatt; sztem mindenki tisztában van vele, hogy ha megvan a D, attól még messze vagyunk, hogy csuklóssal veressünk a 8E-n az első héten...)
Az indexnek és a leszállásjelzésnek van hangja, de ez kb minden modernebb buszon így van.. Ezekben amúgy jóval halkabb, mint pl a Conectókban az alapbeállítás.
Az a durva ebben, hogy a kor alig látszik. Mondjuk egy BKV-s conectóhoz képest óriási a különbség. Kár értük, a szerintem a fővárosi buszüzem valaha volt legimpozánsabb járművei voltak.
Úgy adódott, hogy ma sikerült kipróbálnom az új MAN buszokat.
2 busszal is mentem de mind2 busznál mindig sípolt/csipogott/pittyegett valami a sofőrnél. Mint valami éberségi. Ez most komoly, hogy fél percenként csinálja? 5perc után én már megbolondultam a fülke mögötti ülésen...
Kár értük. :( (És közben meg a LOV-ok továbbra is boldogítják az utazóközönséget...) Anno a 874 240E-n debütált, milyen régnek tűnik már. Én is a 296-on búcsúztam tőlük, egy ugyancsak ex 240E-vel, a 879-el. Közben meg az őket váltó (jó, tudom pár hónapig csak Volvo-k voltak, mielőtt Volános lett) MRP/MRZ-ktől is nagyrészt elbúcsúztunk. Nem gondoltam volna, hogy az Ikarusok után ez a két típus is ennyire hiányozni fog. Na, az NCA-k kivonásakor viszont pezsgőt bontok, remélem két év múlva azok is repülnek. :D
MHU-767-->MHU-773 sorozat a 30- on (amit szinte 99%- ban újra élhettem az elmúlt 2 hétben, köszönöm! :)), valamint a 220-as brigád (MHU-801, 802, 804, 863, 874), közülük is a 874 vitt ma egy kört utoljára, csak most már a 296- on... Nem tudom az elmúlt 10 év mindennapjait szavakba önteni és nem is akarom..... Emelem kalapom! 2013.04.30:
Kényszerzárással elkerülhetők az indokolatlan visszanyitások, de nem mindenki tudja vagy akarja használni.
Viszont a Volánosok átszoktak az engedélyezőre, azzal úgy tűnik, megbízhatóbban működik. A kinyíló ajtók visszacsapódása is jelentősen csökkent az engedélyező használatával.
Nem az eggyel kevesebb ajtó az ajtóprobléma,hanem maga az ajtó, hanem sokszor van küzdés a záródással. A Volánbuszosok ugyanezzel szivnak a gázos tesókon.