Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Eddig még az jött Kínából, ami a leírásban volt, a reklamációt is korrekten rendezték, kiderül majd, átverés-e. Az oroszoknál az is benne van a pakliban, hogy postázás közben kicserélték.
Az alpakka sajnos az utóbbi időben egyre inkább kimegy a divatból. Az evőeszközöket manapság inkább rozsdamentes acélból készítik és a nikkel ára az elmúlt években rohamosan nőtt. A saját tapasztalataim szerint úgy 20 év alatt az alpakka lemez ára legalább a háromszorosára emelkedett - euróban!
Lemezt két helyen szereztem be. Az egyik a közismert Bronzker. Az ellátás kissé rapszódikus és az utóbbi időben egyre kevésbé volt táblában, inkább csak tekercsben. Sajnos a feltekert lemezt házi módszerekkel nemigen lehet teljesen simára varázsolni. A másik hely Bécsben a Petzolt. Itt táblában lehetett kapni, le is szabtak belőle, de csak 0,5mm vastagságtól fölfelé van.
Az alpakka rúdanyag még nehezebben beszerezhető. Én az RC-Machines-től vettem még régebben. Sajnos elég gyenge minőség, csak 7% a nikkel tartalma (valójában "nikkellel szennyezett sárgaréz"). A másik lehetséges forrást az Interneten találtam, eddig még nem rendeltem tőlük, ez a német Gemmel Metalle. A leírás szerint ez is 7%-os nikkel tartalmú. Meg kell jegyezni, hogy mindkét cégnél a feldolgozás és csomagküldés díjai messze meghaladják az alpakka rúd árát!
Mindig nézem, van-e újdonság a honlapodon. A szokásos :-) igényes munka, közérthető és nagyon hasznos leírás
Hol lehet ilyen alpakka rudat venni? Sehol sem találtam, 3mm-es alpakka lemezt is csak az Aliexpressen, abból elvileg lehet kereket reszelni. Nem lehetne az egészet alpakkából önteni, elmaradhatna egy préselés?
Az elmúlt napokban magyar kocsikhoz való, küllős kerekeket készítettem . Ezek nem gyári kerekek módosításai, hanem "scratch-built", azaz alapanyagokból készült kerekek. A munka menetét egy fényképekkel illusztrált web-oldalra raktam fel. Itt találjátok:
Ahogy látható, ez újra lett tekercselve tán még az 1960-as években és Technokol Rapiddal körbe szigetelve. A kommutátora nincs meg, ha jól emlékszem, sík-kommutátor volt (mint a régi Gützold mozdonyokban).
A trafóról úgy emlékeztem, hogy beépítettem egy most is használt trafóba. Ebbe:
Viszont a kinyitás után ez látszik:
Szerintem ez nem a régi Vörös Szikra trafója. Az 1950-es években Magyarországon még nem használtak műanyag tekercstestet és nem lakkozták kívülről a vasmagot.
Nekem csak mint "játék" vannak ezek, nem tervezek velük komoly terepasztalt kialakítani, csak néha építeni egy pályát belőlük amin megy a vonat és kész. Azért gondolom, hogy vmi lerakódás vagy mi lehet, mert a sínszálak tövénél már világos az anyag. Mellékelek pár fotót.
Biztos vagy abban, hogy a szürke, az szennyeződés. Mert a bevonat lekopik, aztán szürke lesz.
Tudom, hogy a fórumokon ez szentségtörés és erős érzelmeket vált ki, de én mindenkinek azt tanácsolom, hogy vágja ki a kukába a kalapsíneket és rakjon be helyettük rendes, alpakka profilsínt. Egyszeri beruházás, de megszűnnek a gondok.
Egyszer régen hallottam ezt a mondást: "Mi a rosszabb? A borzalmas vég vagy a vég nélküli borzalom?"
Régi U-profilú sínek felületét, hogyan lehetne hatásosan megtisztítani? Elvesztették régi fényes külsöjüket és ilyen sötét szürke lett az egész. Olvastam, hogy csiszolni nem szabad, hanem alkohollal/denaturált szesszel kell áttörölni őket. Én áttöröltem orvosi alkohollal, de nem vitte le a szennyeződést. Esetleg áztassam be denaturált szeszbe hosszabb időre? Nem károsítja a műanyag talpfát, vagy magát a sínt?
Én próbálom úgy megoldani a festékeltávolítás problémáját, hogy igyekszem nem elbaltázni a festést, ha meg kicsit elbaltázom, akkor marad elbaltázva. :-) (Persze belátom, ez se a legjobb módszer).
A gond az, hogy igazán jó módszer minden festékre (enamel, különböző bázisú akrilok) nem nagyon van, ahogy írta crash és RhB is. Egyik gőzösömön volt egy sérülés, azt Gunze akril matt feketével fújtam meg anno, ami a túl nagy nyomás, és/vagy a retarder (kötéslassító) hiánya miatt szemcsés lett. Ezt a Gunze Mr. Paint Remover nyom nélkül tökéletesen visszaszedte ecsetelve, a második próbálkozás jó lett. A Szi-Ti-vel rondán festett figurákról szedtem le a festéket, annál működött, de azt nem tudom, hogy mivel festették. (Az ecsettel festés miatt valószínű valamilyen enamel lehetett, Humbrol, Revell, Tamiya).
Van olyan festek, amit sem a fekolaj (meg Bojsza Gabi probalta), sem a PaintRemover nem hozott le, gyakorlatilag meg se moccant. Majd megprobalom Szi-Tivel, csak a lakasban nem akartam, es akkor meg kint hideg volt. Nekem kek muanyag flakonos remlik, de lehet, hogy csak rosszul emlekszek, most nem tudom megnezni.
Az "új" kék-fehér Szi-Ti működik. Csak nem minden festéket hoz le. Régebbi modellekről szó nélkül lekapja a festéket, az újabbak viszont kinevetik.
Nekem három festékleszedő módszerem van: Szi-ti, Mr. Paint Remover és a Denszesz. Ez utóbbival úgy dolgozom, hogy ultrahangos tisztítót megtöltök vele, és belerakom a modellt. 15 perc alatt tiszta lesz. Egy baj van vele, hogy a "sárkányos" denszeszben - Obiban kapható - van valami adalék, ami egy kicsit kikészíti a műanyagot, ezért gyorsan kell vele dolgozni. De még mindig kíméletesebb, mint a fékolaj.