Nem voltam a völgyben, de amint tudok vissza szeretnék menni, Farkaslyukat megnézni, stb.
A Hétes-völgy minden tekintetben megérne egy tanulmányt, néprajzilag éppen úgy mint bányászat szempontjából.
Királdon csak busszal voltam, vissza Uppony felé, túra után.
Igen, sokan vannak, (csak ők vannak) ugyanakkor tapasztalatom szerint nagyon-nagyon irányítható a beszélgetés pár jó szóval, még akkor is ha közben bexarsz a félelemtől. Sokszorosan adják vissza a te reakcióidat, iszonyú szenzitívek a hangnemre, ha szépen szólsz akkor nagyon készségesek, barátságosak is tudnak lenni.
Ha rosszat szólnál, szerintem véged, de kinek jutna eszébe ott rosszat szólni? :-)
1. a Hétes-főről látszik a legjobban a meddőhányók kiterjedése
2. másik szögből a Hétes-főről
3. tiszta időben Ózd fölött a Tátra is szépen látszik, ez a fotó két órával korábban készült, Sáta felett, az irány ugyanaz
A mányi bányaüzemhez tartozott Csordakúti bánya és egy másik bányatelep, ami Csabdi és Vasztély között helyezkedik el. Ezekről tud valaki valamit? Csabdi felettinél elvileg lejtősakna volt/van.
Én meg közbe nézelődtem, egyik neves személy videóanyagát megtaláltam a témával kapcsolatban. Nála még találni rengeteg de rengeteg kincset. Köszönet neki!
a Hétes-völgy fentről és lentről... elvileg itt is volt bányavasút, de annyira nem mélyedtem bele, mert azért nem egy életbiztosítás itt lófrálni egyedül, így is megszólítottak, igaz hogy csak tűzért, de az a bizonyos zabszem nem fért volna fel...:-))
(túrázós szempontból szövegeztem a fotót, a Kohászok útját járom éppen ötödször)
A perecesi bánya muzeum kivitelezèse már nem fog megvalosulni!Ugyan is az èpulet összeomlik 2éven belul. 50 millio tartozas van az epuleten .Magan tulajdonban van .Az Epulet teoszerkezet osszeomlik ,mivel femtolvajok leloptak a esovizgyujto bádoglemezeket.Ez a sátorgerenda rèszei a tetönek ,ami a sátoralakzatot képezi egy rèszei beszakadtak a pinceben áll a viz. Katasztrofalis allapotok vannak bent . Árveres alatt van az èpület èvek ota. Eredetileg a lyukoszen kft birtokaban volt .Muemlek vedelmileg vedve van de ,semit nem koltenek ra !Szerintem a helyi lakosoknak kene kiallni az epuletert es felhivni a figyelmet ra
Nekem ez tetszik nagyon, biztosan megpróbálnék belőle valamiféle bányamúzeumot csinálni a helybéliek helyében. (persze ez a szándék mellett vastagon pénzkérdés.)
Az igazi fosztogatás pedig az említett dátumtól volt. Természetesen az értékmentés jelentőségét ez nem befolyásolja. A park egyébként a lyukói bányabezárás után lett kialakítva, a bányászati emlékek onnan származnak. Sajnos az akkor ígért perecesi bányászati múzeum a mai napig csak ígéret maradt.
Miskolc, Újmassa Őskohóval szemben vagy egy kis kiállítás az ukrán kohók szájából kimentett ipartörténeti emlékek számára, érdemes megnézni ha véletlenül erre jár valaki.
Mikor az ukránok megvették a Diósgyőri Acélművet állítólag mindent ami mozdítható volt vagonokra raktak és elvitték Ukrajnába beolvasztani, ezeket a darabokat szinte a vagonokról rángatták le állítólag.
Szerencsére voltak ilyen emberek is, nekik köszönhetjük ezt a kis kiállítást.
Egyébként vannak információtöredékek arról is hogy hol gyártották a fogaskerekű mozdonyait:
Részlet Frics Gyula könyvéből:
Mondák, rövid történetek, és anekdoták a Karancs-Medves vidékéről
Mindettől függetlenül ez így már azért nem lenne az igazi.
Akkor már sokkal több értelme lenne a sokkal szebb vonalon és turisztikai szempontból sokkal inkább hasznosítható Somoskőújfalu-Eresztvény vonalat visszaépíteni, további opcióként szem előtt tartva esetleg Somoskőt, Magyarbányát, vagy éppen a Tavas-bányát.
A Somos-Eresztvény vonal szerintem működhetne. Eresztvény ma kirándulóközpont, kiváló kiindulópont Somoskő és Salgóvár felé.
"Egyébként évek óta elég hangsúlyosan jelen van a fogaskerekű újjáépítésének gondolata."
Igen, erről hallottam, de van-e valami előrehaladás?
Sajnos én teljesen kívülállóként nem látom ennek reális esélyét. (Bár ne legyen igazam!) A pálya visszaépítése egy dolog, bár az sem problémamentes - lásd a bp-i fogaskerekűt: milyen fogasléc legyen? Másrészt: milyen vontatójármű legyen? Gőz: valószínűtlen. Dízel? Hol és ki gyárt dízel fogaskerekűt? Villany? Felsővezeték építése, üzemeltetése drága, ráadásul a környéken lakó sok színesfémgyűjtő hamar begyűjtené.
Az alábbiak lennének az említett fotók a Zenthe Ferenc és Salgótarján című életrajzi jellegű kiadványból.
A legszebb felvétel számomra a Salgóbányai felső végpont pályaudvaráról készült fotó, háttérben a Boszorkánykővel, amely mellett nagy ívben kanyarodott el a fogaskerekű pályája.
Ennek a fotónak próbáltam keresgélni még meglévő tárgyi emlékeit, szerintem a távolabbi, kék tetővel rendelkező alacsony épület a bányásztemplom épülete lehet.
Ez a táró szerintem a mai Medves Hotel területén van. És így néz ki most. Elfogadható.
1930, 1950 és 1960 körüli térképekkel tudok segíteni, ha mailban megírod, melyik rész érdekel. az ötvenes években az uvaterv felmérte a környéki bányavasutak helyzetét, alagutak állapotát, stb... ebből is tudok küldeni anyagot.