A vasut nem csak vasúti járművekből és pályából áll, hanem csodaszép (sokszor muzeális értékű) felvételi épületekből, raktárépületekből, kiszolgáló létesítményekből stb. Ez a topik ezekről az építményekről szól.
Mivel a Délvidék nem nemzetközi egyezmény, hanem hadművelet következtében tért vissza, elképzelhető, hogy az említett épületek megrongálódtak és ezért épült helyettük új.
Nemrég felvetődött bennem egy (kissé ostobának tűnő) kérdés, hogy a közelemben (110/113-as vonal) található vonalak megállóhelyeinek rengeteg szocreál jellegű sima felvételi épülete helyén régebben mi állt? Gondolok itt a sima, egyszintes, középen nagy üvegablakú forgalmi irodás állomásokra, mint amilyen pl. Nyírbogát, Nyírcsászári, meg gondolom másik 1000 megállóhely. Ezek a megállóhelyek természetesen szerepelnek a régi menetrendekben is (nem újak), mint mrh vagy megállóhely, szóval régebben bizonyára még inkább volt itt élet és szolgálat (ma általában nincs) de vajon milyen épületekben? Van olyan megállóhely, amelyet a századforduló környékén építettek, és nagyjából hasonlóan néz ki? Vagy milyen típusépületeik voltak?
Hoppá, most látom, hogy a bezdáni épület emeleti része ötablakos. Az általam felrakott képek meg négyablakosak. Az ötablakos épülethez ötboltíves árkád tartozik, míg a négyablakos épülethez háromboltíves árkád. Összefoglalás: - Bezdán: ötablakos - Béreg: ? (nem tudom milyen épülete van) - Gádor: négyablakos - Őrszállás: négyablakos - Regőce: ötablakos.
Továbbra is kérdés, hogy teljesen lebontották-e a régi (Bezdán esetében mindössze 30 éves) felvételi épületeket ezeken az állomásokon, vagy legalább a fő falakat meghagyták.
Utána is néztem a többi fotómnak:
1. kép: Regőce felvételi épület a sínek felől. 2. kép: Gádor felvételi épület a falu felől.
Úgy látom,hogy a bezdáni kicsit más. De biztos, hogy ugyanaz a tervező.
Amit tudok:
Észak-Erdély visszacsatolása után megépítették a Szeretfalva és Déda közötti vasútvonalat. Ennek a magasépítményeit Fodor Jenő tervezte. Egy népies elemeket tartalmazó típuscsaládot tervezett. Egy őrházról, egy kisebb és egy nagyobb felvételi épületről tudok. Eltekintve most a raktár-, lakó- és fűtőházi épületektől, amelyek így-úgy átalakítva megtalálhatók Dédán. A nyáron volt módom végigjárni az említett vonalat. A felvételi épületekből egy sem maradt meg eredeti állapotában. Az őrházak közül viszont több is áll.
Ezután óriási meglepetéssel láttam meg a képeidet, amelyek ugyanennek a sorozatnak a kisebbik épülettípusát láttatják. Meglepetés számomra, hogy ezen az igen jelentéktelen mellékvonalon a háború idején nekiálltak új felvételi épületeket létesíteni.
Fodor Jenővel kapcsolatban megemlítem még, hogy ö tervezte a Gyermekvasút magasépítményeit. Az ötvenes évek elején írt egy könyvet a vasúti épületekről. Azután, viszonylag fiatalon meghalt.
Itt láthatsz képeket a bezdáni állomásról, mely teljesen egyező kivitelű a regőcei, őrszállási és a gádori felvételi épülettel.
Nekem nagyon tetszenek ezek az épületek, de azt hittem, a jugók építették, jugó tervek alapján. Vajon a Baja-Hercegszántó-Bezdán-Zombor és a Baja-Gara-Regőce-Zombor vonalaknak csak a trianoni határon kívüli állomásain épültek ilyen kivitelű felvételi épületek? Vajon mennyit tarthattak meg az eredeti (HÉV II vagy III osztályú) felv épületből, vagy új az egész?
Szerintem igen érdekesek ezek az épületek. Jól sejtem, hogy a rajzokon ezekkel az épületekkel igen-igen hasonlóak láthatóak? Vagyis Fodor Jenő tervei nem csak Erdélyben épültek meg?
Rákos új épületének látványterve szerintem jó, a többi tényleg kicsit béna, de ezek csak látványtervek. Bár az első kettő még így is halmozottan esetlen.
És hely sincs nekik. Vácon sejtem, hova építenék azt az üzemi épületet, de oda a város a buszállomást szeretné (szerette volna?) áthelyezni, és a területen (volt váci malom + a közte és a vasút között lévő placc) működő szórakozóhely beleköpött a levesükbe - a MÁV-éba miért ne köpne?
Rákos: hova férne ez a hatalmas állomásépület? Max. a Keresztúri úti oldalon lenne hely neki.
Városligeti elág.: minek oda ekkora böhöm üzemi épület?
Egyedül a perontetők látványterve az, ami tetszik.
III. osztályú földszintes felvételi épületről keresnék rajzot, amin jól látszanak a pontos méretek is, valamint e korból származó őrházi rajzot is keresek.