Keresés

Részletes keresés

Zsivany3 Creative Commons License 2024.03.18 -1 1 67424
Előzmény: rezgaras (67422)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.03.17 0 1 67423

Íves vágányba, ha állandó sugarat akarunk, akkor átmenőköríves kitérőt kell tenni és az átmenőköríves kitérő csak érintőköríves csúcssínű lehet.

Egyszerű egyenes kitérőnek lehet metszőköríves, vagy átmenőköríves csúcssíne is, de tulajdonképpen már maga az egyszerű egyenes kitérő geometriája is megakadályozza azt, hogy állandó sugarú ívbe kerüljön, függetlenül a csúcssín kialakításától. Az egyszerű egyenes kitérő íves részében mindig van egyenes szakasz, ez a tény megakadályozza azt, hogy állandó sugarú ívbe lehessen tenni.

Előzmény: rezgaras (67422)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.17 -1 0 67422

Kösz. Ha jól értem, a metszőköríves megoldásnál az íves pálya ívsugara nem lehet állandó.

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (67418)
juxx Creative Commons License 2024.03.17 0 0 67421

A németek valahogy trükköznek a geometriával az 50km/h-val kitérőben járható váltóikkal, feltételezésem szerint változó ívsugárral, nem teljesen az oldalgyorsulásra, mint inkább a gyorsulásváltozás korlátozásával trükközve.

Ha belegondolunk, a metszőíves csúcssín, érintőíves csúcssín és egyenes csúcssín története is erről szólna.

Előzmény: V43.1371 (67416)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.03.17 0 0 67420

Még a tankönyv következő oldala tárgyalja, hogy a biztonság miatt gmin értéket növelni kell rugalmas váltónál 7mm-rel (gmin=65mm), a forgócsaposnál 9mm-rel (gmin=67mm).

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (67418)
benbe Creative Commons License 2024.03.17 0 1 67419

>Fejlettebb vasutaknál ez 0,8, de elérheti az 1-et is.

 

Igen, a Wiener Walzeren mindig megébredünk St. Pölten kijáratán, Prinzersdorfnál. Jobb napokon csak a sörünket ejtjük el. 

Előzmény: V43.1371 (67416)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.03.17 0 5 67418

Érintő köríves a szabvány vágánylíra első és harmadik kitérője, azaz a XI-es és XIII-as kitérő, valamint a nagy hajlásszögű XVI-os kitérő.

Metsző köríves a líra második ellenkező görbületű kitérője, azaz a XII-es kitérő, valamint az átszelési kitérő (angolváltó), a XIV-es.

 

Ezt írja a tankönyv a metszőköríves és az érintőköríves csúcssínről:

 

Előzmény: rezgaras (67415)
V43.1371 Creative Commons License 2024.03.17 0 0 67417

Igen, ezeknél már négy állítómű állítja a mozgó keresztet.  Valamikor a 70-es években Tura állomáson a páros végén volt a jobb vágányban egy mozgo keresztes (állítómúves) sajnos kitérőbe csak 40 km/ó-val járható kisérleti kitérő.

Előzmény: rezgaras (67399)
V43.1371 Creative Commons License 2024.03.17 0 0 67416

Velem rengeteget jött 40 év alatt pályaszakaszmérnők, pályamester. Amiről írsz, ők nem ejtettek egyszót sem. De a kitérő irányba álló váltókon a centrifugális erőkről annál többet. Az oldalgyorsulás nálunk 0,65.  Fejlettebb vasutaknál ez 0,8, de elérheti az 1-et is. (Ami a meghatározó, mert egy bizonyos cenrifugális erő elérésekor, már siklik, mert elhagyja a nyomvezetést.)  Rákos páratlan végén a péceli beheledók 1200m sugarú váltói 120-ra lennének jók kitérő irányba, ha nem lenne a pálya olyan, amilyen.

Előzmény: r1232 (67414)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.17 -1 1 67415

"lehet metsző vagy érintő köríves."

 

Meg tudnád mutatni nekúnk, laikusoknak egy ábrán, hogy ez mit jelent?

Előzmény: r1232 (67414)
r1232 Creative Commons License 2024.03.17 0 0 67414

Ez nem ilyen egyszerű. Egy kitérő lehet metsző vagy érintő köríves. A két típus esetében elméletben eltérnek az azonos ívsugárnál alkalmazható sebességek. Itthon pl. az 1100 méter sugarú metsző köríves kitérők 80-ra vannak engedélyezve. Míg a másik típusnál ha jól emlékszem a 800-as jó 80-ra.

Előzmény: V43.1371 (67396)
Bárdos Imre Creative Commons License 2024.03.16 0 0 67413

Tudom, láttam őket. De bármennyire is összetörik valami a balesetben, akkor sem szokásos, hogy helyben vágják szét. 

Előzmény: Zsivany3 (67410)
juxx Creative Commons License 2024.03.16 0 0 67412

Én is köszönöm ezt a magyarázatot!

Előzmény: Zsivany3 (67400)
juxx Creative Commons License 2024.03.16 0 0 67411

Erre már csak fun fact, hogy az egyik váltón nagyon minimális fekszinthiba vagy mi miatt a saját szabályozásuk alapján el kellett volna rendelni a 20km/h-s lassújelet (nem tették).

Ha ezt megteszik, valószínűleg nem siklik semmi. Nem azért, mert az ellen véd, hanem mert akkor aligha gyorsultak volna a vonatok ezen a szakaszon. Márpedig a random többi vonattal való összehasonlítás során eléggé arra jutottak, hogy a sikló vonatok bizony kb a megengedett mértékig de gyorsultak, míg a többi vonat  az ív-ellenív párban nem, vagy alig gyorsult. Igen, volt olyan vezér is, aki 23-mal végigcammogott a kritikus szakaszon, csak hogy tuti átjusson. Gondolom, az már az első siklás után lehetett. :)

Előzmény: juxx (67407)
Zsivany3 Creative Commons License 2024.03.16 -1 1 67410

Az a két Szergej rommá tör, kár lett volna bárhova is vinni őket. Az Alcufer elintézte.

Előzmény: Bárdos Imre (67403)
Zsivany3 Creative Commons License 2024.03.16 -1 0 67409

Jó, persze össze lehet hozni, de a "szalasztás" már nem üzemszerű (főleg nem a keletiben) + ennek ellenére a D70-nél is figyelembe vesszük a ráfutást, ahol csak lehet.

Előzmény: Divrotcé (67408)
Divrotcé Creative Commons License 2024.03.16 -1 0 67408

A Keletiben, ahol a tolatás előre beállított, és lezárt tolatóvágányutakon történik, ott ennek nincs jelentősége, üzemszerűen nem lehet tolatás közben sem aláváltani a vonatnak.

 

Lehet, elég ha a "vonat" szalasztott kocsicsoportoknak kezdi képzelni magát. Az elől haladó szépen föloldja amin áthalad, a hátul haladó pedig a levegőben találja magát.

Előzmény: Zsivany3 (67400)
juxx Creative Commons License 2024.03.16 0 1 67407

A három siklás 29, 33 ill. 40 km/h-nál történt.

A kitérőn a sebességet a komfortos oldalgyorsulás miatt határozzák meg, ennél többet elbír a rendszer 10-20% bele kell férnie. Gondolj csak a kocsiszekrény-döntős vonatokra, ahol az emelt sebesség csak az utas számára nagyobb komfort, a szerelvényt érő gyorsulások nagyobbak. (Tudom, állomásban nem dülöngélnek, de akkor is...)

Előzmény: V43.1371 (67394)
juxx Creative Commons License 2024.03.16 0 1 67406

A sebességnek szerintem ahhoz kevesebb köze van (de nem zárom ki), a szerelvény gyorsításának mértékének tolt szerelvénynél inkább. Azaz mekkora erő hat az ütközőre.

Előzmény: rezgaras (67393)
Zsivany3 Creative Commons License 2024.03.16 -1 4 67405

Hogy ne csak OFF legyen. A régi képeim közt találtam:

Balassagyarmat 1998.08.02.

Bárdos Imre Creative Commons License 2024.03.16 0 0 67404

Köszi, ez érdekes volt! 

Előzmény: Zsivany3 (67400)
Bárdos Imre Creative Commons License 2024.03.16 0 1 67403

Köszi az infót. Általában ennyire gyorsan nem selejtezték a járműveket egy-egy baleset után, és az is ritka volt, hogy (szinte) a baleset helyszínén (vagy ténylegesen ott) vágták össze őket. Talán két ilyen esetről tudok. Ha jól emlékszem, 1963-ban Óbudán 324-est vagy 326-ost aprítottak fel a balesete után, majd 2000-ben Écsnél a 2 Szergejt tüntették el ilyen gyorsan, helyben. 

Előzmény: hol_itt_hol_ott (67397)
Zsivany3 Creative Commons License 2024.03.16 -1 0 67402

"180=30,  190=35, (MÁV, stb) 200=40, a 80-asét nem tudpm, 1200=120."

 

MÁVnál:

- 190, 200, 300 m mind 40-es.

- Újabban visszahozzák az 500m-est, az 60 km/h-s.

- 800 m - 80 km/h

- 1800/2200 m - 100/120 km/h kialakítástól függően (itt már nem csak álladó ívsugarú van, hanem van változó ívsugarú)

 

Előzmény: V43.1371 (67396)
juxx Creative Commons License 2024.03.16 0 2 67401

A vizsgálat szerint az ütközők, amik a 60-as években lettek tervezve, még nem ingavonati üzemre, a túl excentrikus támadási felületen (ami a pálya és a kocsi geometriájából, valamint a hosszirányú gyorsulás tényéből adódik adódik) nem bírták el egymást.

A kocsmakocsikat amúgy a baleset után felszerelték modern ütközőkkel, viszont nem kapta meg a végén az ingavonati közlekedésre az engedélyt, mert a hatóság elvárta volna, hogy az ellenoldalt is, azaz határos kocsi ütközőjét is lecseréljék. Na erre már nem volt kedve a vasútnak, mivel a mozdonyos IC-k fokozatos kivonásán dolgozott.

 

Az ütközők szempontjából a forgócsaptól az ütközőkig lévő távolság releváns. A WRmz-nél a 27,7m-ből 19,5m a forgóvázcsaptáv, azaz fél-fél méterrel nagyobb a túllógása, mint egy sima Eurofimának.

Az ÖBB és a DB emeletesei is 20m forgóvázcsaptávúak, az ütköző közötti hossz pedig (köztes/ezérlő) 26,4m/26,6m DB, 26,8m/27,1m ÖBB.

Ezek az emeletes vonatok amúgy 30 évvel fiatalabb, tolt üzemre is tervezett ütközőkkel készültek.

 

Előzmény: Zsivany3 (67392)
Zsivany3 Creative Commons License 2024.03.16 -1 2 67400

Nem azt kétlem, hogy ne ismernéd az utasítást.

 

Arra gondoltam, hogy sokan nem tudják, miért 25 km/h és miért nem 40 km/h az engedélyezett tolatás.

 

A normál váltóhajtómű állítási ideje 2,5 másodperc. Ennyi idő alatt teszi meg a 25 km/h sebsséggel közlekedő vonat azt a 18 m távolságot, amely egy normál váltó csúcsa előtt még be van vonva a foglaltságellenőrzésbe. 

A váltók egyedi állításakor így biztosítható, hogy egy a váltó felé közeledő, de azt még el nem érő vonat előtt úgy átállítsák a váltót, hogy mire a vonat odaér, addigra megtörténjen az állítás.

Ha ennél nagyobb sebességgel történik a tolatás, akkor a még szabad váltón egyedi állítást végezve az állítás megkezdése után a váltóra lépő vonat előtt nem áll át a csúcssín, aláváltás következik be.

Mindez csak a D55 (nem tolatóvágányutas) berendezésekre igaz.

(De a berendezés típusa is meghatározza, csak az utasításban egyszerűsítettek, mert nem mindenki biztberes.)

 

A Keletiben, ahol a tolatás előre beállított, és lezárt tolatóvágányutakon történik, ott ennek nincs jelentősége, üzemszerűen nem lehet tolatás közben sem aláváltani a vonatnak.

Bár az utasítás rosszul fogalmaz, mert minden villamos állítású váltóval rendelkező állomásnál előírja a 25 km/h-t, a Keletiben (és a többi tolatóvágányutas berendezésnél) ebből nem lehet baj.

 

De minden D55 berendezés esetében igaz, úgyhogy ott illene szigurúan tartani a 25 km/h-t a váltók előtt legalább.

 

Bocs az OFF témáért.

Előzmény: V43.1371 (67395)
rezgaras Creative Commons License 2024.03.16 -1 0 67399

"220 km/ó kitérőirányban járható váltókat is mutogatott"

 

A németeknél is van ilyen. Úgy tudom, azoknál a szívdarabnál nincs rés (az is mozog).

Előzmény: V43.1371 (67396)
szivats Creative Commons License 2024.03.16 -1 0 67398

Én is köszönöm a "S" betű felfestésének a napját!

Előzmény: Bárdos Imre (67386)
hol_itt_hol_ott Creative Commons License 2024.03.16 0 0 67397

A selejtezés pontos napja nekem sem volt meg, azt köszönöm (Neked és Lovász Gyurinak is)! :)

 

Érdekesség, hogy nem csak a selejtezéssel nem vártak sokat, hanem az összevágásával sem. 2008.10.20-án Albertirsán, a "IX csonka" vágányon felaprították a kocsit. Ezek szerint a hivatalos selejtezésével azonos napon.

Előzmény: Bárdos Imre (67386)
V43.1371 Creative Commons License 2024.03.16 0 0 67396

Kizárólag a váltó kitérő irányú sugara a mérvadó.  180=30,  190=35, (MÁV, stb) 200=40, a 80-asét nem tudpm, 1200=120.  Európában léteznek ettől nagyobb sugarú kiérők, nincs időm utána nézni, de emlékezetem szerint a Francia kolléga a TGV vonalon még 220 km/ó kitérőirányban járható váltókat is mutogatott a vonófej ablakából.

Előzmény: rezgaras (67393)
V43.1371 Creative Commons License 2024.03.16 -1 0 67395

Tudom. Csak 40 évig voltam villamosmozdonyvezető. És nem a biztosítóberendezés tipusa határozza meg, hanem, hogy váltó és vágányfoglaltságot ellenőriz, vagy sem. F2 Tolatás fejezet.

Előzmény: Zsivany3 (67391)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!