Ez a téma egy kicsit összetettebb mint ahogy te beállítod. Nem lehet a végtelenségig "életben tartani" egy mozdonyt sem. Egy 15-20 éves gépet megéri modernizálni de a 40-50 éves gépekkel nincs mit kezdeni. Nem elég beleoperálni egy modernebb motort, mert el van fáradva pl a főkeret, stb... A mai mérnökök komolyabb gépeket terveznek mint az 50 évvel ezelőttiek, így felesleges őket degradálni. Az jó ha te tehetsz a pénzre, (igen kevesen vannak ezzel így manapság) a vasúttársaság viszont "haszonkulcs" nélkül tönkremegy.
A videó láttán, meg a későbbi hozzászólások olvasása után szomorú gondolatok jutottak az eszembe.
Minden ami régebbi az alapvetően hulladéknak számít? Miért van az hogy egyes vasúttársaságok vagy mozdony gyártók képesek a mai kornak megfelelően felújítani, modernizálni a gépeiket, és ebből megélnek?
Miért csak a pusztításra meg a hülyeségre van manapság ész?
Nem tudom manapság hány olyan mérnök létezik aki egy ilyen gépet meg tud tervezni? Szerintem nem sok!
Persze tudom, drága az acél, olcsó a kompozit, ez a trend, csak a haszonkulcs a lényeg. Személy szerint teszek a pénzre!
Engem építeni tanítottak nem pusztítani, én így látom a dolgot...
Tavaly két AcBc kocsi ment oda köztük volt a 010-es. A kibelezettnek nem tudod a pályaszámát? Sok AcBc már nincs, mert a kormányzati 00-ás és a 05-ös van a Nosztalgiánál, kettő darab ment tavaly a bontóba előtte való évben szintén kettő darab ment oda, egy darabot tavaly adományozott a vasút oda egy Jászberényi mentőkutya kiképző bázisra eddig 7 és a maradék 3 ami még Szolnokon található és kifujt a sorozat.
Biztos lehetsz benne hogy annak a mozdonynak az anyagait amennyire csak lehetséges, újrahasznosítják, nem szemét lesz belőle. Ausztria ebben élen jár. Az új, környezetbarátabb mozdonyok gyártása munkahelyeket, megélhetést teremt, és csökkenti a károsanyag kibocsátást. Az ilyen dolgoktól "pörög" itt a gazdaság, és az ilyen dolgok hiányától áll a magyar gazdaság. Nem fejlesztenek, nem is gyártanak semmit, csak életbe pofozgatják az elavult technikát. Mitől nem környezetbarát az újrafeldolgozás? Egy mozdony esetében (normál esetben) 20-25 év szolgálat után kellene a gépet bontani és újrahasznosítani. Egy magyar 40+éves gép esetében a plussz évek alatt kibocsátott károsanyag biztos hogy több, mint ami az újrafeldolgozás, és a gyártás során keletkezik.
Egyetértek, hogy ausztria nem magyaroszág pléna nem bérszinvonalban. Ha hulladékról beszélünk és nagy volumenről akkor valóban gazdaságos lehet a megoldás (de környezetbarát akkor sem).
Néha a pénztelenség kevésbé modern de környezetet kímélő utakat vág magának. Mondok egy példát a személykocsi üvegekből üvegház készül, a gumi szufléből tisztítás és darálás után játszótér burkoló kocka. Az alkatrész pedig marad alkatrész, a "füstölő" mozdonyok mellett arra is gondoljunk, hogy a felsoroltak újra előállítása környezeti erőforrásokat (erergia, alapanyag közben károsanyag kibocsájtás) igényelnek
Sajnos nincs, duma volt, életképes kezdeményezés nem. Több mint két évig tologattuk egyik vágányról a másikra, mi sem értettük, de végül el kellett bontani...
Remélem egyszer eljutunk arra a szintre, amikor büszkén tolhatunk fel mi is egy pr videót, hogy mennyire környezetbarátak vagyunk, csak kicsit gyorsitott felvétellel, hogy nézhető legyen :)
Szerintem nem jól látod. Ha mondjuk nincsennek már ilyen mozdonyok minek szerelgessék ki belőle a cucokat nagy műgonddal?
Hosszútávon jóval olcsóbb milliós gépekkel bontani mint munkabért fizetni. Itt 3-szor annyit kell fizetni egy dolgozónak (ráadásul évi 14-szer) mint a sátoraljajújhelyi bontótelepen, itt már nem éri meg a használt cuccokat kézzel kibányásztatni.
Ha a teljes folyamatot nézed nem nagyon jelentheted ki hogy "zöldebbek" vagyunk mint a sógorok. Negyven éves füstokádó mozdonyok életben tartása minden, csak nem zöld.
Rég nem szólaltam meg, de ez a hulladék szemléletű barbárság amit a vidón láttam megmozdított. Nem hittem, hogy egyszer kijelenthetem, hogy "zöldebbek" vagyunk mint a sórgorok. Mi nem arra koncentrálunk, hogy milliós géppel hulladékot csináljunk, amit milliós gépekkel szétválogatunk (perzse részben savanyú is a szőlő), hanem megelőzzük, hogy hulladék keletkezzen, eredeti használható állapotban szerelünk ki szinte minden elemet, így jóval kevesebb hulladék keletkezik. Meglepődnétek, mennyi minden újrahasznosul. Persze néhány magán vásárló pórul járhat, de azért azt el kell fogadni, hogy nem kisker vasúti túrkáló vagyunk (bár üzletileg nem lenne rossz gondolat).
Remélem egyszer eljutunk arra a szintre, amikor büszkén tolhatunk fel mi is egy pr videót, hogy mennyire környezetbarátak vagyunk, csak kicsit gyorsitott felvétellel, hogy nézhető legyen :)
" jancsifék " nyomásszabályzót, R 118-ast szerettem volna bótólni tőlük. a válasz az volt, hogy ők a Tr.-nak bérbe bontanak, s ami használhazó, azt vissza kell adni.
Nézőpont kérdése, azt nem vitatom, hogy igazad van.
Akkor mondjuk azt, hogy foglalkoztatáspolitikai okokból vágogatnak lánggal, meg, hogy ne kelljen megvenni a sok milliós "csipegető" és válogató gépet???