"Érdekesség, hogy 2002.11.23-án szombaton a első két jármű (4314 és 4333) szóló üzemben, külön külön kezdte meg próbafutását a Fehér út és a Gubacsi út között."
Ekkor már nem volt meg a 13-as hurokvégállomása. Akkor hogyan fordították meg a kocsikat helyes irányba a Fehér úton?
A 2001. év során sikerült a hiányzó forrásokat BKV oldalon is előteremteni, így az első jármű 2002.03.25-én megérkezett a VJSZ Kft. telephelyére, ahol a korszerűsítés megkezdődött.
A nyári időszak intenzív előkészületei után tervezés, előkészítés, egyeztető tárgyalások - szeptember végére készült el az első két kocsi, ekkor kezdődhettek meg a különböző szükséges mérések, próbaüzemek. A végleges konstrukció az első 20 darab jármű elkészülte után alakult ki, egyébkent egyszerre 20 jármű volt folyamatosan korszerűsítés alatt.
Érdekesség, hogy 2002.11.23-án szombaton a első két jármű (4314 és 4333) szóló üzemben, külön külön kezdte meg próbafutását a Fehér út és a Gubacsi út között. Utoljára szóló üzemben Tátra villamosok 1980-ban közlekedtek igaz akkor utasforgalomban is az 59-es viszonylaton.
2003. 03.19-én a 4314-4333 pályaszámú prototípus szerelvény hatósági járművizsgáztatáson vett részt, ami alapján a Központi Közlekedési Felügyelet Vasúti Felügyelete részéről megkapta az előzetes engedélyt az üzemeltetésre
Nekem is jó volt olvasni egy ilyen összeszedett történeti beszámolót.
Engem különösebben e téma nem fog meg, de gratulálok érte. Engem a hagyományos T5C5 jobban érdekel, de ez valószínűleg a koromból adódik. Mert én emlékszem, amikor még az 1-es villamos a Domus előtt fordult vissza és milyen nagy szó volt a vonal bővítése, először csak a Kacsóhig, majd tovább. Még létezett az óbudai villamos remíz és a kocsikban fekete műbőr ülések voltak, a maihoz képest kicsit más elrendezésben és még sorolhatnám. Viszont kronológiailag nem tudnám ilyen szépen összeszedni. Köszönet az írásért még egyszer.
Jó volt olvasni a hozzászólásodat🙂 Én több mint 15 éve ingázok naponta 61-essel, általánosba/gimibe/egyetemre, így a narancs tatrák a mindennapjaim részeivé váltak, és az írásodból jópár momentum régi, elfelejtettnek hitt emlékeket hozott elő, többet egészen régről. Kedden volt szerencsém elkapni hazafelé menet a 4333-ast, és pont azon gondolkodtam útközben hogy mennyire a szívemhez nőttek, meg vajon mennyi van még neki hátra mielőtt főműhelybe vonul. Más lesz nélkülük a környék, az biztos! Remélem egyszer még lesz narancsra visszafestett, megőrzött tatra páros is, utálnám azt mondani, hogy utoljára 2022 szeptember 6-án utaztam velük😃
Hát elment az utolsó narancs is... pár hónap híján kereken 20 évet éltek meg. Most engedjétek meg hogy pár pontban összeszedjem az élettörténetüket:
2002ben szerződés kötés történik 80 Tátra villamos felújítására, ami magában foglalja a hajtásrendszer korszerűsítését szaggatós kivitelűre.
2002 Májusában bevonulnak az első kocsik (4003,4006,4019,4064,4069,4076,4314,4316,4324,4333).
2002.11.23: Lezajlik az első próbafutás szólóban: 4314 és 4333.
2003.03.14: Megfelel az első szerelvény a hatósági vizsgán, (4314-4333) a korábbi tervek szerint a T5C5K-k az 1-es viszonylatra kerültek volna, de végül Szépilona kocsiszínbe kerültek a Budai vonalakra.
2003.04.28: Forgalomba áll 3 kocsi az 59-es vonalán: 4064-4076,4314-4333,4316-4324.
2003.08.07: Megjelennek a K Tátrák a 61-es vonalon is, az aznapi 3 kocsi: 4003-4006,4226-4330,4314-4333.
2003.09.29: A 61-es vonal feltöltése után megjelenik 2 szerelvény az 56-oson is.
2004 Jan-Febr: Az utolsó pár szerelvény Április végéig nem tud levizsgázni a Fehér úti próbapálya tönkremenetele miatt.
2004.04.30: Levizsgázik az utolsó 5 szerelvény is: 4013-4073,4050-4338,4104-4342,4136-4331,4334-4348.
2004.05.01: A Szépilonai néhány 18-118-as is T5C5K-val van kiadva. Mind a 40 szerelvény BKV+-os.
2005.02.01: A 18-as meghosszabbodik az Albertfalva kitérőtől az új Savoya parkig, így oda is eljutnak az új K-k már.
2007 Augusztusában lehullanak a matricák, a BKV+ rendszer kimondatlanul megszűnik.
2007.08.21: Lezárják a Szabadság hidat, beindul az addig elképzelhetetlen hosszú 18, 56-os Hűvösvölgy és Budafok között. Az 59-es végállomása a Szent János kórházhoz kerül.
2008.12.20: A Szabadság híd megnyílik, az 56-os megszűnik, a 18-as ismét rövid, és már csak a Moszkva tér a vége, megindul a hosszú 61-es Hűvösvölgy - Móricz Zs. körtér (Villányi út) között csúcsban 25 Ilonás kocsival, valamint megindul kis forgalmú időszakokban az 59A is.
2009 novemberében egyszercsak bevonul Főműhelybe a 4019-es kocsi, ezt lassan követi a többi is, elindul az első felújítási hullám.
2010.06.17: Levizsgázik az első T5C5K2 szerelvény: 4019-4025. Változás a korábbiakhoz képest az infrás visszazáródásra képes ajtó, az egy karú ablaktörlő, és az új elrendezésű pult.
2010.09.01: Forgalomba állnak az első T5C5K2 villamosok, első időszakban csak az 59-esen az új ajtó miatt, az aznapi kocsik: 4019-4025,4062-4066,4069-4324,4129-4316.
2012: A felújítás megtorpan egyéb okok miatt, a maradék 12 szerelvény hosszú idő után kerül sorra, csak 2012 végétől kezdenek újra kijönni felújított kocsik. Ez a 12 szerelvény már BKK-s arculattal, matricás pályaszámokkal érkezik, ami nagy szörnyülködést váltott ki annak idején, illetve itt térnek át a 2 szélső ablaktörlő lapátokra is. Visszamenőlegesen a korábbi kocsikon is átalakítják az ablaktörlőket.
2013 Május környéke: Az utolsó K1-es kocsik is bevonulnak a Fűműhelybe: 4026,4027,4073,4075,4338,4342.
2013.09.07: Levizsgázik az utolsó 2 szerelvény: 4073-4342 és 4075-4338. Ez utóbbi a 40. a sorban.
2013 szeptemberében megjelennek a homlokfalon az Ormótlan zöld matricával ellátott Biciklis Tátrák az 59-es viszonylaton, a kb.7 szerelvény ezért 2017 augusztusáig az 59-esre bebetonozva közlekedett.
2015-ben a Széll Kálmán tér átépítése miatt majd egy évig a kocsik többsége Budafokra van kölcsön adva, 1-2 hónapig a Clark Ádám térig visszavágott átszerelős 19-41-en is megjelentek.
2016.01.16: Megindul a Budai Fonódó villamoshálózat, és a ma ismer viszonylat kiosztások: 56-56A-61 és 59-59A-59B.
2017 nyarán vágányzár miatt megjelentek a K Tátrák Szépilonáról a 17-esen is.
2017.08.28: Biciklis lett az 56-56A-61-is, mind a 80 kocsi át lett alakítva, a Zöld matrica szerencsére átkerült a B véghez az üvegre.
2020.04.30: Elkezdődik az újabb felújítási hullám, a kocsik nagy része a végtelenségig túl volt futva, első bevonuló a 4032-4033 volt.
2020.11.01: Budafokról távoztak a Tátrák, A Kelenföldiek Szépilonaiak lettek vetésforgó rendszerben, így innentől kezdve rendszeresen megjelentek a 17-es, 19-es, 41-es viszonylatokon is.
2021 Augusztusában egy vágányzár miatt Tátra lett a 47-es Budafokról, a kocsikat Baross vizsgálta, így több alkalommal is megtörtént az elképzelhetetlen. 1-2 héten keresztül rendszeresen megfordult narancs Ilonai K a 28-28A-n, sőt hétvégén a 37A-n is. Leginkább a 4026-4027,4076-4226-os szerelvények.
2022.09.08: Bevonul felújításra a legutolsó régi, narancs utasterű T5C5K2 is, a 4064-4333. Ezzel lezárult egy épp 20 éves történet.
Persze, lehetett volna még részletesebben is boncolgatni, de így is el lehet merengeni eme 20 év emlékén. A K2M-ek története is hasonlóan színes szerencsére, sőt ott talán még több érdekesség volt/van/lesz. A következő kérdés most nyilván a hogyan tovább, vajon folytatják a Hagyományosokat? Beszélnek mindent, hallani ezt is-azt is. Hát.. hamarosan kiderül.
Hogy utáltam az ajtókezelést, amikor UV meg ócska Tátra mellett kellett menni Szépilonára vezetni. Az elmúlt években meg az volt a felüdülés, ha ilyet kaptam...
Meg még egy kis nosztalgia: mikor meglett a hegyipálya, azon ment esténként a játék az 59-esen, hogy negatív fogyasztással lejöjjek a hegyről. Ugye volt a kis display felül, lehetett nézni, hogy teljesít az ember. Ekkor még csak a Moszkva térig kellett ugye eljutni lefelé. Kis odafigyeléssel a lejtőn össze lehetett szedni annyit, hogy a sík és enyhe emelkedős részekre elég legyen. Nagyjából akkor szoktam rá arra, hogy ha nem fontos, akkor nem kell menet 7-tel indulni :-)
A holnapi naptól, a tanítási időszakban érvényes menetrend lesz érvényben, így több kocsit kell kiadni. Végre forgalomba áll(hat) a még nyár közepén Széplionára visszaérkezett 4 db páros, ami eddig hatósági vizsgára várt:
4073-4342, 4076-4226, 4111-4235, 4139-4337
A 4064-4333 sorsa még kérdőjeles, hogy meddig lesz még forgalomban, és mikor vonul be M-esedni.
Az 50-esen egyelőre 3 db CAF lesz cserébe a 3-ason lesz plusz két TW-s szám Zuglóból (az utolsó 21 darab CAF pozitív hatásaként az utóbbi 2 évben a 3-ason is több lett a CAF, most még elég abból a többletből átvenni.) A Tátra kiadást így érdemben nem fogja ez a helyzet megváltoztatni.
Ha Szépilona minden kocsija elkészül, akkor a tartósan Budán lévő kölcsönkocsik közül megy vissza valamennyi Pestre? Esetleg mennek a 19-esre ha onnan pár CAF meg Pestre az 50-eshez?
Mintha az ajtók sebessége is egy hangyányit gyorsabb lenne.
A 4314 még Bosch-os, a 4327 már a mostani Metálos ajtómotort kapott. Tehát a Toborzó műszakilag egy felemás páros. Az átlátszó plexin lehet is látni, hogy az egyik kocsiban telejsen másképp helyezkedik el a fogaskerék és a motor. A 4327-nél történt a sorozatcsere.
Ajtóvezérlők terén pedig a 4274-4343 az utolsó olyan páros, ami az eddigi M-es kocsikban lévőkkel megegyezett.
Igen. Egy kis eltérés van a régebben elkészültekhez képest. Az ajtó hajtómű ugyanaz maradt (igaz a 4314 még régebbi, a 4327 és az attól újabbak annak idején más milyet kaptak. De itt már az ajtóvezérlő egység is másmilyen a legutóbb elkészült 4 db párosba (igen fura és szokatlan ciripelő, sípoló hangot ad az ajtó mikor nyílik és záródik).
Mostmár 4 db, a legutoljára visszaérkezett páros vár hatósági vizsgára az új ajtóvezérlő (ciripelő hangú) végett. Helyhiány miatt a 4111-4235-öst már Kelenföldre kellett vinni.