Keresés

Részletes keresés

hol_itt_hol_ott Creative Commons License 2022.09.17 0 3 7949

Gyenge, doku jellegű fotóimmal illusztrálva:

 

:)

Előzmény: hol_itt_hol_ott (7948)
hol_itt_hol_ott Creative Commons License 2022.09.16 0 1 7948

Utoljára szóló üzemben Tátra villamosok 1980-ban közlekedtek –igaz akkor utasforgalomban is – az 59-es viszonylaton.

 

Nehogy kötekedésnek vedd, csak pontosítás! :)

2010.03.27.

Igaz, az csak "emlékjárat" volt, de szóló volt, utasforgomban! ;))

Előzmény: szintetikusdizelolaj (7946)
TWdoktor Creative Commons License 2022.09.16 0 0 7947

"Érdekesség, hogy 2002.11.23-án szombaton a első két jármű (4314 és 4333) szóló üzemben, külön – külön kezdte meg próbafutását a Fehér út és a Gubacsi út között."

 

Ekkor már nem volt meg a 13-as hurokvégállomása. Akkor hogyan fordították meg a kocsikat helyes irányba a Fehér úton?

Előzmény: szintetikusdizelolaj (7946)
szintetikusdizelolaj Creative Commons License 2022.09.16 -1 3 7946

csak pontosítás

 

A 2001. év során sikerült a hiányzó forrásokat BKV oldalon is előteremteni, így az első jármű 2002.03.25-én megérkezett a VJSZ Kft. telephelyére, ahol a korszerűsítés megkezdődött.

A nyári időszak intenzív előkészületei után – tervezés, előkészítés, egyeztető tárgyalások - szeptember végére készült el az első két kocsi, ekkor kezdődhettek meg a különböző szükséges mérések, próbaüzemek. A végleges konstrukció az első 20 darab jármű elkészülte után alakult ki, egyébkent egyszerre 20 jármű volt folyamatosan korszerűsítés alatt.

Érdekesség, hogy 2002.11.23-án szombaton a első két jármű (4314 és 4333) szóló üzemben, külön – külön kezdte meg próbafutását a Fehér út és a Gubacsi út között. Utoljára szóló üzemben Tátra villamosok 1980-ban közlekedtek –igaz akkor utasforgalomban is – az 59-es viszonylaton.

2003. 03.19-én a 4314-4333 pályaszámú prototípus szerelvény hatósági járművizsgáztatáson vett részt, ami alapján a Központi Közlekedési Felügyelet Vasúti Felügyelete részéről megkapta az előzetes engedélyt az üzemeltetésre

Előzmény: ICS MÁNIÁS (7940)
YiiWoo Creative Commons License 2022.09.15 0 0 7945

Azt hittem hagyományos nincs is már a 4000 és szerelvénye kivételével (amik elvileg igy maradnak) 

Előzmény: ICS MÁNIÁS (7940)
f_zoli Creative Commons License 2022.09.15 0 1 7944

Egy 40 éves képrészlet, élő forgalomban (4045)

jonas65 Creative Commons License 2022.09.12 0 1 7943

Szép munka volt Körbi:):)

Előzmény: ICS MÁNIÁS (7940)
BU1048 Creative Commons License 2022.09.11 0 3 7942

Tisztelt ICS MÁNIÁS!

 

Nekem is jó volt olvasni egy ilyen összeszedett történeti beszámolót.

Engem különösebben e téma nem fog meg, de gratulálok érte. Engem a hagyományos T5C5 jobban érdekel, de ez valószínűleg a koromból adódik. Mert én emlékszem, amikor még az 1-es villamos a Domus előtt fordult vissza és milyen nagy szó volt a vonal bővítése, először csak a Kacsóhig, majd tovább. Még létezett az óbudai villamos remíz és a kocsikban fekete műbőr ülések voltak, a maihoz képest kicsit más elrendezésben és még sorolhatnám. Viszont kronológiailag nem tudnám ilyen szépen összeszedni. Köszönet az írásért még egyszer.

Előzmény: ICS MÁNIÁS (7940)
Tatai Gergely Creative Commons License 2022.09.11 0 3 7941

Kedves ICS mániás!

 

Jó volt olvasni a hozzászólásodat🙂  Én több mint 15 éve ingázok naponta 61-essel, általánosba/gimibe/egyetemre, így a narancs tatrák a mindennapjaim részeivé váltak, és az írásodból jópár momentum régi, elfelejtettnek hitt emlékeket hozott elő, többet egészen régről. Kedden volt szerencsém elkapni hazafelé menet a 4333-ast, és pont azon gondolkodtam útközben hogy mennyire a szívemhez nőttek, meg vajon mennyi van még neki hátra mielőtt főműhelybe vonul. Más lesz nélkülük a környék, az biztos! Remélem egyszer még lesz narancsra visszafestett, megőrzött tatra páros is, utálnám azt mondani, hogy utoljára 2022 szeptember 6-án utaztam velük😃

Előzmény: ICS MÁNIÁS (7940)
ICS MÁNIÁS Creative Commons License 2022.09.10 0 12 7940

Hát elment az utolsó narancs is... pár hónap híján kereken 20 évet éltek meg. Most engedjétek meg hogy pár pontban összeszedjem az élettörténetüket:

 

  • 2002ben szerződés kötés történik 80 Tátra villamos felújítására, ami magában foglalja a hajtásrendszer korszerűsítését szaggatós kivitelűre.
  • 2002 Májusában bevonulnak az első kocsik (4003,4006,4019,4064,4069,4076,4314,4316,4324,4333).
  • 2002.11.23: Lezajlik az első próbafutás szólóban: 4314 és 4333.
  • 2003.03.14: Megfelel az első szerelvény a hatósági vizsgán, (4314-4333) a korábbi tervek szerint a T5C5K-k az 1-es viszonylatra kerültek volna, de végül Szépilona kocsiszínbe kerültek a Budai vonalakra.  
  • 2003.04.28: Forgalomba áll 3 kocsi az 59-es vonalán: 4064-4076,4314-4333,4316-4324.
  • 2003.08.07: Megjelennek a K Tátrák a 61-es vonalon is, az aznapi 3 kocsi: 4003-4006,4226-4330,4314-4333.
  • 2003.09.29: A 61-es vonal feltöltése után megjelenik 2 szerelvény az 56-oson is.
  • 2004 Jan-Febr: Az utolsó pár szerelvény Április végéig nem tud levizsgázni a Fehér úti próbapálya tönkremenetele miatt.
  • 2004.04.30: Levizsgázik az utolsó 5 szerelvény is: 4013-4073,4050-4338,4104-4342,4136-4331,4334-4348.
  • 2004.05.01: A Szépilonai néhány 18-118-as is T5C5K-val van kiadva. Mind a 40 szerelvény BKV+-os. 
  • 2005.02.01: A 18-as meghosszabbodik az Albertfalva kitérőtől az új Savoya parkig, így oda is eljutnak az új K-k már.
  • 2007 Augusztusában lehullanak a matricák, a BKV+ rendszer kimondatlanul megszűnik.
  • 2007.08.21: Lezárják a Szabadság hidat, beindul az addig elképzelhetetlen hosszú 18, 56-os Hűvösvölgy és Budafok között. Az 59-es végállomása a Szent János kórházhoz kerül. 
  • 2008.12.20: A Szabadság híd megnyílik, az 56-os megszűnik, a 18-as ismét rövid, és már csak a Moszkva tér a vége, megindul a hosszú 61-es Hűvösvölgy - Móricz Zs. körtér (Villányi út) között csúcsban 25 Ilonás kocsival, valamint megindul kis forgalmú időszakokban az 59A is. 
  • 2009 novemberében egyszercsak bevonul Főműhelybe a 4019-es kocsi, ezt lassan követi a többi is, elindul az első felújítási hullám. 
  • 2010.06.17: Levizsgázik az első T5C5K2 szerelvény: 4019-4025. Változás a korábbiakhoz képest az infrás visszazáródásra képes ajtó, az egy karú ablaktörlő, és az új elrendezésű pult. 
  • 2010.09.01: Forgalomba állnak az első T5C5K2 villamosok, első időszakban csak az 59-esen az új ajtó miatt, az aznapi kocsik: 4019-4025,4062-4066,4069-4324,4129-4316.
  • 2012: A felújítás megtorpan egyéb okok miatt, a maradék 12 szerelvény hosszú idő után kerül sorra, csak 2012 végétől kezdenek újra kijönni felújított kocsik. Ez a 12 szerelvény már BKK-s arculattal, matricás pályaszámokkal érkezik, ami nagy szörnyülködést váltott ki annak idején, illetve itt térnek át a 2 szélső ablaktörlő lapátokra is. Visszamenőlegesen a korábbi kocsikon is átalakítják az ablaktörlőket. 
  • 2013 Május környéke: Az utolsó K1-es kocsik is bevonulnak a Fűműhelybe: 4026,4027,4073,4075,4338,4342.
  • 2013.09.07: Levizsgázik az utolsó 2 szerelvény: 4073-4342 és 4075-4338. Ez utóbbi a 40. a sorban.
  • 2013 szeptemberében megjelennek a homlokfalon az Ormótlan zöld matricával ellátott Biciklis Tátrák az 59-es viszonylaton, a kb.7 szerelvény ezért 2017 augusztusáig az 59-esre bebetonozva közlekedett.
  • 2015-ben a Széll Kálmán tér átépítése miatt majd egy évig a kocsik többsége Budafokra van kölcsön adva, 1-2 hónapig a Clark Ádám térig visszavágott átszerelős 19-41-en is megjelentek.
  • 2016.01.16: Megindul a Budai Fonódó villamoshálózat, és a ma ismer viszonylat kiosztások: 56-56A-61 és 59-59A-59B.
  • 2017 nyarán vágányzár miatt megjelentek a K Tátrák Szépilonáról a 17-esen is. 
  • 2017.08.28: Biciklis lett az 56-56A-61-is, mind a 80 kocsi át lett alakítva, a Zöld matrica szerencsére átkerült a B véghez az üvegre. 
  • 2020.04.30: Elkezdődik az újabb felújítási hullám, a kocsik nagy része a végtelenségig túl volt futva, első bevonuló a 4032-4033 volt. 
  • 2020.11.01: Budafokról távoztak a Tátrák, A Kelenföldiek Szépilonaiak lettek vetésforgó rendszerben, így innentől kezdve rendszeresen megjelentek a 17-es, 19-es, 41-es viszonylatokon is. 
  • 2021 Augusztusában egy vágányzár miatt Tátra lett a 47-es Budafokról, a kocsikat Baross vizsgálta, így több alkalommal is megtörtént az elképzelhetetlen. 1-2 héten keresztül rendszeresen megfordult narancs Ilonai K a 28-28A-n, sőt hétvégén a 37A-n is. Leginkább a 4026-4027,4076-4226-os szerelvények. 
  • 2022.09.08: Bevonul felújításra a legutolsó régi, narancs utasterű T5C5K2 is, a 4064-4333. Ezzel lezárult egy épp 20 éves történet. 

 

Persze, lehetett volna még részletesebben is boncolgatni, de így is el lehet merengeni eme 20 év emlékén. A K2M-ek története is hasonlóan színes szerencsére, sőt ott talán még több érdekesség volt/van/lesz. A következő kérdés most nyilván a hogyan tovább, vajon folytatják a Hagyományosokat? Beszélnek mindent, hallani ezt is-azt is. Hát.. hamarosan kiderül. 

T5C5K2 Creative Commons License 2022.09.08 0 5 7939

4114-4115 -> Szépilona

korpi41 Creative Commons License 2022.09.08 0 7 7938

Szüpp...

 

Hogy utáltam az ajtókezelést, amikor UV meg ócska Tátra mellett kellett menni Szépilonára vezetni. Az elmúlt években meg az volt a felüdülés, ha ilyet kaptam...

 

Meg még egy kis nosztalgia: mikor meglett a hegyipálya, azon ment esténként a játék az 59-esen, hogy negatív fogyasztással lejöjjek a hegyről. Ugye volt a kis display felül, lehetett nézni, hogy teljesít az ember. Ekkor még csak a Moszkva térig kellett ugye eljutni lefelé. Kis odafigyeléssel a lejtőn össze lehetett szedni annyit, hogy a sík és enyhe emelkedős részekre elég legyen. Nagyjából akkor szoktam rá arra, hogy ha nem fontos, akkor nem kell menet 7-tel indulni :-)

Előzmény: T5C5K2 (7937)
T5C5K2 Creative Commons License 2022.09.08 0 5 7937

Egy 2 évtizedes korszak zárul le a mai nappal, eltűnik az utolsó narancs belterű, FOK-GYEM-es K-s szervelvény:

4064-4333 -> VJSZ

T5C5K2 Creative Commons License 2022.08.31 0 7 7936

A holnapi naptól, a tanítási időszakban érvényes menetrend lesz érvényben, így több kocsit kell kiadni. Végre forgalomba áll(hat) a még  nyár közepén Széplionára visszaérkezett 4 db páros, ami eddig hatósági vizsgára várt:

4073-4342, 4076-4226, 4111-4235, 4139-4337

 

A 4064-4333 sorsa még kérdőjeles, hogy meddig lesz még forgalomban, és mikor vonul be M-esedni.

4014 Creative Commons License 2022.08.24 0 0 7935

Az 50-esen egyelőre 3 db CAF lesz cserébe a 3-ason lesz plusz két TW-s szám Zuglóból (az utolsó 21 darab CAF pozitív hatásaként az utóbbi 2 évben a 3-ason is több lett a CAF, most még elég abból a többletből átvenni.) A Tátra kiadást így érdemben nem fogja ez a helyzet megváltoztatni.

Előzmény: FKU-911 (7934)
FKU-911 Creative Commons License 2022.08.24 0 0 7934

Ha Szépilona minden kocsija elkészül, akkor a tartósan Budán lévő kölcsönkocsik közül megy vissza valamennyi Pestre? Esetleg mennek a 19-esre ha onnan pár CAF meg Pestre az 50-eshez?

lebohC Creative Commons License 2022.08.24 0 0 7933

Tehát a Toborzó műszakilag egy felemás páros

 


Összerakták már? Mert ugye jól összetörte a délinél a páncélautó .

Előzmény: T5C5K2 (7930)
T5C5K2 Creative Commons License 2022.07.30 0 3 7932
Előzmény: T5C5K2 (7930)
ICS MÁNIÁS Creative Commons License 2022.07.29 0 2 7931

Anyám borogass.. fő megint az egységesség...  Köszi szépen a részletes választ. :)

Előzmény: T5C5K2 (7930)
T5C5K2 Creative Commons License 2022.07.27 0 4 7930

Mintha az ajtók sebessége is egy hangyányit gyorsabb lenne.

 

A 4314 még Bosch-os, a 4327 már a mostani Metálos ajtómotort kapott. Tehát a Toborzó műszakilag egy felemás páros. Az átlátszó plexin lehet is látni, hogy az egyik kocsiban telejsen másképp helyezkedik el a fogaskerék és a motor. A 4327-nél történt a sorozatcsere.

 

Ajtóvezérlők terén pedig a 4274-4343 az utolsó olyan páros, ami az eddigi M-es kocsikban lévőkkel megegyezett.

 

Előzmény: T5C5K2 (7929)
T5C5K2 Creative Commons License 2022.07.27 0 2 7929

Igen. Egy kis eltérés van a régebben elkészültekhez képest. Az ajtó hajtómű ugyanaz maradt (igaz a 4314 még régebbi, a 4327 és az attól újabbak annak idején más milyet kaptak. De itt már az ajtóvezérlő egység is másmilyen a legutóbb elkészült 4 db párosba (igen fura és szokatlan ciripelő, sípoló hangot ad az ajtó mikor nyílik és záródik).

Előzmény: ICS MÁNIÁS (7928)
ICS MÁNIÁS Creative Commons License 2022.07.26 0 0 7928

Mármint ezek más fajta ajtó vezérlőt kapnak mint a többi M-es?

Előzmény: T5C5K2 (7927)
T5C5K2 Creative Commons License 2022.07.26 0 1 7927

Mostmár 4 db, a legutoljára visszaérkezett páros vár hatósági vizsgára az új ajtóvezérlő (ciripelő hangú) végett. Helyhiány miatt a 4111-4235-öst már Kelenföldre kellett vinni.

Előzmény: ICS MÁNIÁS (7926)
ICS MÁNIÁS Creative Commons License 2022.07.26 0 1 7926

4073-4342 -> Szépilonka

T5C5K2 Creative Commons License 2022.07.20 0 2 7925

4076-4226 -> Szépilona

Bobeno23 Creative Commons License 2022.07.19 0 3 7924

Ha jól tévedek, akkor a 4333 első és egyben utolsó narancs az mindenkori narancsok között.

Előzmény: T5C5K2 (7923)
T5C5K2 Creative Commons License 2022.07.19 0 4 7923

4012-4120 -> VJSZ

 

Az utolsó, egyetlen forgalomképes narancs K szerelvény: 4064-4333

T5C5K2 Creative Commons License 2022.07.10 0 3 7922

4314-4327 -> VJSZ, sérülésjavítás céljából.

ICS MÁNIÁS Creative Commons License 2022.06.22 0 1 7921

4111-4235 -> Szépilona

T5C5K2 Creative Commons License 2022.06.13 0 2 7920

4225-4331 -> VJSZ

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!