Keresés

Részletes keresés

nazareth Creative Commons License 2017.05.29 0 3 1170

Mármint hívójelző?

 

Nagy-Britanniában általában véve összevisszaság uralkodott a jelzők kialakítása terén, bár a legtöbb társaság a mindenféle vörösjelző-meghaladásra buzdító jelzéseit a főjelzők karjaihoz hasonló, de kisebb karokkal jelezte (ilyenek voltak a hívó-, tolatás, csökkentett megcsúszási vágányúttal beengedő, illetve társaságtól és korszaktól függően a kihúzás-jelző).

 

Számított a kisebb kar színe is, ezen a képen pl. az egyszemélyes jelzőhíd árbocára kívülről szerelt pici kar a kis méretével jelezte, hogy a balra nyíló mellékvágányra csak "lassan" szabad behaladni, míg a híd tetején feszítő nagyméretű kar egyenesben adott szabadot – a kiegészítő tábla szerint HST-knek akár 100mph-val.

 

A karok mérete néha elég szubjektívre sikerült. Ez pl. egy "nagy" kar, csak az árboc sikerült túl hosszúra :)

 

Ez ugyancsak egy vicces konstelláció. A jobb oldali jelzőn egy nagy és egy kis kar (ez utóbbiról nem lehet megállapítani, hogy főjelző-e). A bal oldali jelzőn viszont egyértelműen két egyforma vörös kar van, tehát pusztán a láthatóság kedvéért duplázták meg őket (co-acting).

 

Két kis kar a nagy főkarok alatt: mindenki arra számítana, hogy ezek valamiféle hívó-, vagy tolatásjelzők. De nem, a festésük alapján főjelző-karok. Valószínűleg ugyanazt a vágányutat jelzik, mint a nagy karok, csak a megcsúszási vágányút hiánya miatt picik (ún. warner-jelzők).

 

Aztán a jelzések nagymértékben egyszerűsödtek, de egyedi megoldások nagyon sokáig túléltek, ezen a képen pl. több furcsaság is látható, mint pl.

 - a jobb szélen a helytelen oldalra szerelt starter,

 - a starter árbocára szerelt tolijelző (bár az pont lehet, hogy kihúzás-jelző);

 - a távolban látható outer-starter szerepe sem tiszta számomra;

 - a bal oldali peron mellé nem fért be a jelző karja, emiatt azt eltolták, így a forgáspontja kb. középre került (mint a sommersault-jelzőknél),

 - és a peron mögött-fölött is feltűnik valami furcsaság, mintha egy jelzőre ellenzőlapokat szereltek volna a láthatóság növelésére.

 

Itt pedig kedvenceim, a worchesteri "banjo-jelzők", amelyek nagyra nőtt tolatásjelzők, tehát főjelzők :)

 

Másik jópofa angol jellegzetesség, a "sárga-tolatásjelző", amely többnyire meghaladható, és csak azt jelzi, ha a fővonalra van állítva a tolatási vágányút.

 

Aki pedig erre a jelzőcsokorra azt mondja, hogy csúnya, annak nincs helye itt a topikban :) (Mellesleg a jobboldali jelző ismét egy érdekesség: a jelzőfák túlságos elburjánzásának úgy igyekeztek elejét venni, hogy egyetlen karra redukálták a fát, eléje pedig mechanikus irányjelzőt szereltek).

Előzmény: manhattani (1169)
manhattani Creative Commons License 2017.05.29 0 1 1169

Ez az alak-hívójelző? :-)
Nagy-Britanniában van, az egyik társaságnál felső-kvadrant fehér, a másiknál alsó-kvadrant vörös félhosszú kar, igaz, hogy ezek nem lengenek.

 

Előzmény: zárfényexpressz (1167)
nazareth Creative Commons License 2017.05.26 0 0 1168

Ebből egy egész jó 3D-s fotót lehetett volna csinálni, ha az a buta alakjelző nem kever be. Ezért kell ilyeneket fényjelzőkkel csinálni >: )

Előzmény: zárfényexpressz (1167)
zárfényexpressz Creative Commons License 2017.05.21 0 3 1167

Nagy a csönd a topikban

Törölt nick Creative Commons License 2017.01.17 0 0 1166

Ach so! :-)

Előzmény: Divrotcé (1165)
Divrotcé Creative Commons License 2017.01.16 0 0 1165

Az előzményt tessék nézni.

Előzmény: Törölt nick (1164)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.16 -1 0 1164

Hm. Ez egy alakjező volna?

Előzmény: Divrotcé (1163)
Divrotcé Creative Commons License 2017.01.15 0 1 1163
Előzmény: Divrotcé (1155)
Mk48 2024 Creative Commons License 2016.12.25 0 0 1162

Köszönöm!

 

Boldog karácsonyt mindenkinek!

Előzmény: nazareth (1161)
nazareth Creative Commons License 2016.12.23 0 1 1161
Szia! Székelykeresztúr Segesvár felőli végén készültek a fotók.
Előzmény: Mk48 2024 (1160)
Mk48 2024 Creative Commons License 2016.12.22 0 0 1160

Szia!

Ez a jelző pontosan merre is van?

Előzmény: nazareth (1150)
Tamasch Creative Commons License 2016.11.14 0 1 1159

Úgy van!

Az előzményben (804. hsz) látható az akkori állapota. Elsőre azt hittem, hogy TV antennának használják. ;)

Előzmény: 520,065 (1158)
520,065 Creative Commons License 2016.11.14 -1 2 1158

Talán az épület tetején látható hídmérleg jelző okán?

Előzmény: _Nyuszi (1157)
_Nyuszi Creative Commons License 2016.11.14 -1 0 1157

Ez miért érdekes itt? :S

Előzmény: Tamasch (1156)
Tamasch Creative Commons License 2016.11.13 0 0 1156
Előzmény: Tamasch (804)
Divrotcé Creative Commons License 2016.11.08 -1 1 1155

Csak hogy meglegyen. A helyszín kissé gondolkodtató. Valami biztosított jószág minden esetre.

 

https://www.facebook.com/782790965182724/photos/a.782805888514565.1073741826.782790965182724/1022333934561758/?type=3&theater

Előzmény: Divrotcé (1063)
Divrotcé Creative Commons License 2016.10.02 -1 1 1154

Az örk kérés örök példája. Perkupa ásványbánya kiágazás fedezőjelzője és Jósvafő-Aggtelek előjelzője.

 

http://iho.hu/img/mvonalelemz08.jpg

Milos Grimasz2 Creative Commons License 2016.10.01 -1 0 1153

Sziasztok!

 

Kéréssel fordulnék hozzátok. Ha van valakinek gúlás jelzőről rajza, illetve fényképei, az kérem ossza meg velem. 

 

Előre is köszönöm a segítséget!

nazareth Creative Commons License 2016.09.22 0 1 1152

Sajnos nem fotóztam körbe eléggé a jelzőt (majd októberben igyekszem pótolni), de a képet alaposabban megnézve revideálnom kell az álláspontomat.

 

A képeket jobban megnézve látható, hogy a karokat a tárcsa, egy-egy himba, illetve a himbához kapcsolt szárnymozgató rúd mozgatja. Az is látható, hogy mindkét szárnymozgató rúd egy darabból áll, közvetlenül megy fel a himbáktól a szárnyak felé (a tárcsa belső oldalán lévő rúd takarásban van, de a vége pont látható, ahogy a himbához van kapcsolva).

 

Mindkét szárnymozgató rúdon megfigyelhető az a fül, amelyekhez egykor a kapcsolókról lógó rudak voltak illesztve. Mindkét kapcsolórúd szabadon lóg.

 

A fentiekből én azt a következtetést vonom le, hogy vonóvezeték-szakadás esetén ez a jelző nem esett vissza (a tárcsa önzáró szerkezet), és amit én első körben szárnykapcsolónak véltem, az valószínűleg szimplán végállás-visszajelzés. Tehát a biztosítóberendezés tervezésekor nem számoltak olyan helyzettel, hogy valamilyen okból sürgősen vissza kell venni a jelzőt ÉS elszakad a vonóvezeték. Továbbá a jelző visszavétele után a jelzőt kezelő személynek szemrevételezéssel kellett meggyőződnie a jelző M!-állásáról (erre éjszaka voltak fények hátrafelé is).

 

Jó kérdés, hogy mi lehet a forgalmi irodában: hogyan hozták össze az elektromos visszajelzést a mechanikával, hogyan engedélyezték/tiltották a kültéri állvány használatát?

Előzmény: Divrotcé (1151)
Divrotcé Creative Commons License 2016.09.21 0 0 1151

Nem is tudtam, hogy errefelé is használatos.

 

Már a II. vh előtt is elterjedtek voltak a CFR felségvizein. És azok is maradtak. (70 év ide-oda).

 

ez pedig az, amit én szárnykapcsolónak vélek. Látható, hogy mellette az egyik karról közvetlenül megy fel egy rúd a szárnyakhoz, tehát valószínűleg a 2. szárny közvetlenül volt állítva, csak az 1. szárnynak volt szárnykapcsolója.

 

A 2. az alsó? Minden esetre érdekes ez a felemás megoldás.

 

Sajnos az előjelzőt csak másnap vettem észre, már nem tudtam lefotózni (legközelebb pótolom): egy Bánovits-jelző korongját lefestették sárgára, és kiszögelték egy fára. Vagy lehet, hogy a románoknál volt valami kerek tárcsás jelző, rajta likkal a fénynek?

 

Ilyen kamuflázs  előjelző volt (és kijárati előjelző formájában van) néhány mifelénk is, bár azok nem gúlás jelzők tárcsáiból készültek.

Előzmény: nazareth (1150)
nazareth Creative Commons License 2016.09.21 -1 0 1150

Na kérem, megejtettem a keresztúri körbevizslatást. A helyzet valóban lehangoló. Egy-két kép:

- az ilyesmit az angolok lever frame-ként ismerik. Nem is tudtam, hogy errefelé is használatos. A mellékelt állványról az állomás X- (kezdőpont felőli) végén kezelték a jelzőket. Háttérben az üzemen kívül helyezett kijárati jelző (mögötte a távolban pedig az ismétlőjelzője).

 

- az Y-bejárat. A sínektől balra valamiféle kapcsolószekrény, valószínűleg ebben voltak azok a kültéri elemek, amik a jelzőt visszaejtették. Másra nem tudok gondolni, mert a jelző vonóvezetékes, a fényeket petróleumlámpával oldották meg a '90-es évek végéig (kb. ekkor helyezhették üzemen kívül), INDUSI-tekercset sem láttam (bár ahhoz nem kell túl sok kültér).

 

- ez pedig az, amit én szárnykapcsolónak vélek. Látható, hogy mellette az egyik karról közvetlenül megy fel egy rúd a szárnyakhoz, tehát valószínűleg a 2. szárny közvetlenül volt állítva, csak az 1. szárnynak volt szárnykapcsolója.

 

Sajnos az előjelzőt csak másnap vettem észre, már nem tudtam lefotózni (legközelebb pótolom): egy Bánovits-jelző korongját lefestették sárgára, és kiszögelték egy fára. Vagy lehet, hogy a románoknál volt valami kerek tárcsás jelző, rajta likkal a fénynek?

 

Előzmény: Divrotcé (1141)
_Nyuszi Creative Commons License 2016.08.27 -1 2 1149

"ruhe"

 

"Most már megnyugodhatsz Vezér Barátom, innen egy jó darabig biztos nem mész sehová, mert már a jelzőnk is használhatatlan."

Előzmény: nazareth (1147)
Törölt nick Creative Commons License 2016.08.26 0 3 1148

"Egyszer szemügyre kell vennem a nádtelepi jelzőt élőben is."

 

Addig is... 

 

Előzmény: nazareth (1147)
nazareth Creative Commons License 2016.08.26 0 0 1147

Hű, nagyon király ez a fotó. Egyszer szemügyre kell vennem a nádtelepi jelzőt élőben is.

 

A PDF is jópofa, úgy nézem, hogy a "programtárcsás" megoldást előszeretettel alkalmazták poroszéknál. Amit azért nem értek, mert ez ugye önzáró szerkezet, a tárcsás megoldásnál vonóvezetékszakadás esetén a kar megmarad felső pozícióban.

 

Egyébként épp a napokban futottam bele egy oldalba, ami a régi porosz tartományi jelzésrendszereket taglalja, ott láttam először magasan az árbocra szerelt korongot (látom a PDF-ben is van ilyen); ezért is tippeltem az általam mellékelt fotón arra, hogy azon is felső korong van. Aztán gondolom hamar rájöttek, hogy a legmacerásabb elemet nem kell elérhetetlen helyre rakni, ha nem muszáj.

 

Volt (talán) a bajoroknak 3-fogalmú karos jelzőjük is, a vízszintes és 45°-os álláson kívül a kart le lehetett engedni teljesen függőlegesre (mint a legelső karos jelzőkön). Minimális dokumentációt találtam róla, ez volt a "ruhe"-állás, és fogalmam sincs, hogy mit jelenthetett...

Előzmény: Divrotcé (1145)
Tamasch Creative Commons License 2016.08.26 -1 0 1146
Előzmény: Divrotcé (1145)
Divrotcé Creative Commons License 2016.08.24 -1 0 1145

Passzolom. Mondjuk szétcsappanótlan árboconkorongos jelzőnk nékünk is van, és ma is üzemel (Nádtelep-elágazás kétkarú piskótakaros jelzője), aki még az 1896-os kiállításon volt szereplő:

82945

http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_82945.jpg

 

Mondjuk valóban van valami tok az árbocon. De minek szerelték volna olyan elérhetetlen helyre?

Előzmény: nazareth (1144)
nazareth Creative Commons License 2016.08.24 -1 0 1144

Hát igen, nekem alakjelzőkkel csak Keresztúron volt dolgom. Sajnos manapság az állomás már le van fokozva megállóhelyé, azt sem tudom, hogy az egyetlen nagyszebeni Desiron kívül mászkál-e arra valami, van-e teherforgalom. Szóval a jelzőket is csak működésképtelen állapotban fogom tudni körbefotózni.

 

Ezen a képen a háttérben valami korai német szabású jelző látható, amin a korong még magasan az árbocon volt elhelyezve?

Előzmény: Divrotcé (1141)
nazareth Creative Commons License 2016.08.24 0 0 1143

Ezek szerint a német rendszerben minden jelző be is van kábelezve a vonóvezetékek mellett? Illetve ezek szerint kell lennie valami kapcsolat a mechanikus és elektromos rész között. Vagy az üzemszerű jelzővisszavétel után üzemszerűen oldják a szárnykapcsolót is, aztán ha valamiért nem esett vissza a szárny, az visszaejti?

 

Azt véletlenül nem tudod, hogy az ismétlőjelzők hogyan működnek? Hogyan érzékelik, ha valamiért visszaesett a főjelző? gondolom a visszaejtés ott is szárnykapcsolóval történik...

Előzmény: Divrotcé (1141)
Divrotcé Creative Commons License 2016.08.24 -1 0 1142

Amúgy ha ennyire zsúfolt a felállás, a nagyvasúton valószínűleg a kiágazást hozták volna be az állomásra, vagy a bejárati jelzőt tolták volna ki, nem? (Csak kérdem, fogalmam sincs.)

 

Így is, úgy is. Volt ahol az állomás kapott harmadik-negyedik alőrhelyet, és volt, ahol külön vonali őrhelyek létesültek.

Előzmény: nazareth (1134)
Divrotcé Creative Commons License 2016.08.24 -1 0 1141

 Jelen esetben a második függés annyit jelent, hogy ha az első függés (üzemszerűen vonóvezetékkel visszaforgatni a korongot) valamiért nem működik, akkor elektromos működtetésű szárnykapcsoló szimplán leoldja a szárnyat a korong rudazatáról?

 

Ponotosan.

 

https://www.google.hu/maps/place/Székelykeresztúr+535400,+Románia/@46.2929126,25.0349778,3a,15.7y,283.85h,88.62t/data=!3m4!1e1!3m2!1sGo-zeV9Ux2Yfuc8FyFy0Zg!2e0!4m2!3m1!1s0x474b0dc51c7c4cab:0xe1f784c882aa4288?hl=hu

Itt szerintem nem fogsz túl sokat kiokosodni vizslatással. Már nincs miről.

 

https://www.google.hu/maps/@47.5255942,22.7822171,3a,15.7y,59.49h,88.15t/data=!3m4!1e1!3m2!1slkf3tcVyS296VNkE-qU2Tg!2e0?hl=hu

Nem tudom, mennyi látszik legkedvesebb román bejárati jelzőmből.

Előzmény: nazareth (1140)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!