Keresés

Részletes keresés

trilla414 Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29061

Furcsa jobbkéz-szabályt elképzelni egy esetleges csattanás esetén, ahol balról jön belém az, akit azért kellett volna elengednem, mert nekem jobbról érkezett... WTF?! :) 

Előzmény: ÁsítóSárkány (29056)
Byk001 Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29060

De balra kanyarodás közben csak a bal oldali sáv irányába válthatsz, mert nem tudsz egyszerre két irányba irányjelezni, márpedig azt kellene, ha jobbra akarnál sávot váltani :)

Előzmény: ÁsítóSárkány (29058)
Byk001 Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29059

Ez így nem állja meg a helyét. Az, amit te útnak nézel, az a lentről érkező út úttestje, ugyanis a "i) Járdasziget: az útnak az úttesten levő, attól kiemelt szegéllyel elválasztott és körülhatárolt - a járműforgalom elől elzárt, a gyalogosok védelmére vagy a járműforgalom irányítására szolgáló - része."

Vagyis, a járdasziget alatti rész is az úttest része, meg minden, ami körülötte van (hiszen csak akkor lehet az "úttesten lévő"). Az más kérdés, hogy nyilván nem aszfaltozzák le a járdasziget alatti részt, de ha nem járdasziget lenne ott, hanem "járműforgalom elől elzárt terület", senkiben nem merülne fel, hogy az ott egy másik út-e vagy sem.

Előzmény: barcomp (29033)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29058

Szabad kanyarodás közben sávot váltani.

Előzmény: _Nyuszi (29057)
_Nyuszi Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29057

Érkezhetnek ők ugyanabba a forgalmi sávba? Vagy ez irreleváns?

Előzmény: ÁsítóSárkány (29054)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29056

Itt cifrább lenne, ha fordïtott a szerep: ha a "délnyugatról" érkező kanyarodik éles szögben balra és az "északnyugatról" érkező éles szögben jobbra vagy enyén jobbra keresztezi a védett utat.

 

Ugyanis, ha egy útnak nézzük, ahonnan érkeznek, akkor a "délnyugatról" érkező  mint balra kanyarodó ad elsőbbséget, ha nem, akkor a jobbkézszabály alapján a "délnyugatról" érkező kap elsőbbséget.

Előzmény: trilla414 (29049)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29055

Hozzátenném, ilyen helyen csatt esetén érdemes megkaparászni a közútkezelő felelősségét is (ami akár lehet 100%-os is!)
A közútkezelőnél pedig nem árt a paranoia, akárcsak súlyos testi sértést okozó baleset esetén felmerülhet a büntetőjogi felelősségük is! (gondatlanságból elkövetett közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény kapcsán)

 

20/1984. (XII. 21.) KM rendelet
az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről

7. § Az útkereszteződések forgalmi rendjét úgy kell kialakítani, hogy az útkereszteződéshez közeledő jármű vezetője elsőbbségadási kötelezettségét és a továbbhaladás lehetőségeit egyértelműen felismerhesse. [...]

Melléklet (FMSZ)
3.4 Főútvonal útkereszteződésen csak abban az esetben vezethető át, ha az útkereszteződés geometriai kialakítása és kiépítettsége, valamint az alkalmazott közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, úttartozékok és környezeti elemek folytán nem merülhet fel kétség az iránt, hogy az útkereszteződéshez melyik irányból érkező járműnek van elsőbbsége. [...]
4.1 Főútvonalnak ki nem jelölt, de a környező utaknál nagyobb forgalmú, vagy úthálózati szempontból fontosabb szilárd burkolatú utak forgalmának elsőbbségét az útvonalon levő útkereszteződések külön- külön szabályozásával lehet biztosítani, az „Útkereszteződés alárendelt úttal” és „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblák alkalmazásával. [...]

4.4 A 4.1 pontban említett szabályozás nem alkalmazható, ha az útkereszteződés geometriai kialakítása és kiépítettsége, valamint az alkalmazott közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, úttartozékok és környezeti elemek nem elégségesek annak kétséget kizáró közlésére, hogy az útkereszteződésben melyik irányból érkező járműnek van elsőbbsége.

 

41/2003. (VI. 20.) GKM rendelet
a forgalomirányító jelzőlámpák követelményeiről, tervezési, telepítési és üzemeltetési előírásairól
Melléklet (JISZ)
5.4.
A forgalomirányító jelzőlámpával irányított útkereszteződéseket úgy kell kialakítani, és forgalmukat úgy kell szabályozni, hogy a forgalmi rend a fényjelző készülék működése nélkül is egyértelmű legyen.

ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29054

Ebben a témában a klasszikusan nagyon elcseszett kereszteződés a Nagyvárad tér:

ami azzal van tetézve, hogy egyrészt a járdasziget mérete meg a két potenciális kereszteződés távolsága a hatméteres határon táncol, másrészt a kéknek lámpa van, a zöldnek nincs. Ide nem ártana a zöldnek egyirányú utca tábla, meg szemből behajtani tilos a kanyarodó ívre:)

 

Érdekes helyzetek alakulhatnak ki még Újpesten a Pozsonyi u. - Tél u. - Berda József u. kereszteződésben is.

ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29053

Ez lenne egy jó példa. De a dolgot megoldották azzal, hogy a egyrészt a zöldnek saját sávja lesz, a kéknek kötelező haladási irány előre táblája van :)

 

Előzmény: trilla414 (29051)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29052

Nem a legjobb példa... keresek jobbat.

Előzmény: trilla414 (29049)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29051

Nyilván. És ezen nem változtat egy esetleges sziget, forgalomtól elzárt terület, vagy ott egyenesen továbbhaladni szándékozó autó sem:

 

Ugyanígy szemből érkezik a 29033-as esetben is, nem pedig a keresztező útról. 

Előzmény: Mr Reacher (29050)
Mr Reacher Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29050

Szemből jön.

Előzmény: trilla414 (29049)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29049

A kék határozottan nem "szemből" érkezik a zöldnek. Szerinted a kéknek van elsőbbsége?

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29046)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29047

Nem az a kérdés, hogy hol jön, hanem hogy melyik útról érkezik! Vö 12. § (1)-(2) és 28. § (2) b) !
Ld trilla érvelését is.

 

A sziget akkor "terel" el, ha a kanyarodó ív külön út!

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29046)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29046

Nem keverek én a világon semmit. Odaérsz egy macisajthoz és döntened kell: van kinek elsőbbséget adnom, vagy nincs? 

1) A védett úton jön... Egyértelmű.

2) csak nagy ívben - balra - rákanyarodik a védett útra

a) 31(5)ca) alapján, ha szemből jövök neki, akkor ő ad elsőbbséget

b) ha ez nem teljesül, akkor érvénybe lép a macisajt.

 

A sziget mindenképpen elterel attól, hogy szemből érkezőnek minősülhess. Mindegy hogy a közterületet minek hívják. Te kevered, mert nem az van a KRESZ-nen, hogy az ugyanazon utcáról érkező stb. stb., hanem szemből!

 

Így aztán az is teljesen mindegy, hogy ezt külön torkolatnak tekintjük-e. Ha mondjuk csak fel lenne festve egy - persze látható méretű - forgalom elől elzárt háromszög terület, ami kiterel a "szemből érkezés" helyzetéből, az is elég lenne ahhoz hogy a tábla érvénybe lépjen.

Előzmény: ÁsítóSárkány (29043)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.15 -1 1 29045

Nyugatról érkezve, a szigetet elhagyva jobbra szeretnék bekanyarodni abba a zöld szerinted kis utcácskába. Szerinted lehet? Miért nem? Miért nincs behajtani tilos és egyirányú út tábla azon az utcácskán? 

 

(Szerintem azért nincs, mert az nem külön út, csak az É-D-i útnak egy sávja, és mivel nincs több út, nyilván nincs több útkereszteződés sem. Ha pedig egy útkereszteződés van, akkor az É-ról K-re kanyarodó jármű nem a keresztező útról érkezik a kereszteződésbe, tehát a D-ről érkező macisajtosnak nincs számára elsőbbségadási kötelezettsége.)

Előzmény: barcomp (29033)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29044

Ja és az útkereszteződés meg az utak kereszteződése.

Előzmény: ÁsítóSárkány (29043)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29043

Szemből? szerintem összekeversz valamit... a macisajt (kiegészítő tábla hiányában) a keresztező útról érkező járműnek biztosít elsőbbséget.

Az út meg a közlekedés céljára szolgáló köz- vagy magánterület, mint pl. Petőfi utca...

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29042)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29042

A normaszöveg, - vagy nevezzük bármilyen fennkölten, - szemből érkező járműről nyilatkozik. 

Ad2. Az elsőbbségi szituáció csak a tábla után alakul ki. (Az más kérdés hogy nyilván van tennivaló már a tábla előtt is, de maga a "parancs" az elsőbbség megadására, csak utána következik.) Ebben a pillanatban, akkor hagyható figyelmen kívül a tábla, ha ekkor szemből kanyarodik valaki nagy ívben. Ez viszont kizárt a szigetes megoldásnál, mert szögben mindenképpen, de gyakran térben is eltolja a kanyarodó járművet ebből a helyzetből. Óriási a különbség a szögletes kis ívű kanyarodáshoz képest. 

 

Abban egyetértünk hogy ezt a gyakori helyzetet pontosabban is leírhatnák.

Előzmény: ÁsítóSárkány (29041)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29041

A jogszabály számít, a vizsgakérdések szövegezése nem jogszabály normaszöveg.

A kanyarodóív pl. a legritlább esetben kap külön utcanevet...

 

A járművezetőket én is arra biztatnám, inkább adjanak elsőbbséget. Már csak azért, mert a rendőrségnek volt már pár igen furcsa döntése, kit hoz ki hibásnak. De egy baleset igen nagy bosszúság is.

 

Viszont ez a témakör egy igen gyenge pontja a KRESZ-nek.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29040)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.15 -1 0 29040

Szerintem meg nem. A táblához érve kell a helyzetet mérlegelned; És mivel ott nincs szemből érkező jármű (sem kanyarodó, sem semmilyen) ott bizony elsőbbséget kell adni. Te nem szoktál?

 

A KRESZ vizsga kérdések is nagyjából úgy szokták íródni, hogy "a táblához érve ön a kis ívben jobbra kanyarodó járművet vezeti..."stb. Nem pedig úgy, hogy "ön már javában kanyarodik, amikor szembesül a macisajt táblával".

 

Tehát együttes feltételek vannak, nem pedig egymás után következők.

Előzmény: ÁsítóSárkány (29038)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29039

Ez így nem igaz, lásd a kanyarodó főútvonalnál a két bekötőút közti, vagy az egy kereszteződésben több utat keresztező főútvonal esetében az alárendelt utak közötti jobbkézszabály esetét is.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29036)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29038

Az, hogy a tábla előtt is vagy csak utána kanyarodsz, az annak a függvénye, hogy mit tekintünk kereszteződésnek.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29035)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29037

Ez csak az egyik lehetséges értelmezés, amit a közterület szó a KRESZ függelékében gyengít, mert közterület szempontjából ezek a hosszú egyenes út részei is lehetnek. Ebben az esetben amit te 1 kereszteződésnek + elágazásnak + betorkolásnak nézel, az cakkumpakk 1 kereszteződés.

 

A KRESZ erre a dilemmára nézve (ha nincs kinn több tábla) nem add több támpontot, mint amit idéztem.

A kialakult bírói gyakorlat meg -- ha jól értettem a KRESZprofesszort -- ilyenkor a járdasziget kritikus oldalának (térkép-nézetben "északi" oldalának) hosszát nézi, hogy megvan-e 6 méter...

 

Szerintem sem a legjobb szabályozás, de ez van, jogállamban a jogszabály normaszövegéből kell kiindulni.

Előzmény: barcomp (29033)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29036

Lehet úgy is mondani, hogy - amikor a tábla az irányadó, akkor - a macisajt figyelembe vételének egyetlen kivétele van: az említett, szemből kanyarodás. Ez a geometria nyelvén, egy középpontosan szimmetrikus helyzet, - már ami a kanyarodás előtti szituációt illeti.

Számomra nyilvánvaló a jogalkotói szándék: a sziget által kivenni ezen kivételek közül, és érvényt adni az elsőbbség adás kötelező táblának.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29035)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29035

A kanyarodási elsőbbség, kisív- nagyív "vonatkozása" csak akkor érvényes, ha az érintett járművek szemből érkeznek. Pontosítva: ha mindkettő folytathatná - akár - a saját haladását a másik mellett egyenesen elhaladva.  Legyen bármilyen kicsi a kialakított sziget (általában nem az), pont ennek a lehetőségét változtatja meg. Nem lehet arra (sem) hivatkozni, hogy "én a kis ívű kanyarodásomat már a sziget előtt megkezdtem". Lóf...t: ha fizikai értelemben nem is, de jogi értelemben csak a tábla után kanyarodsz. Addig a másik jármű szemszögéből, akár csiga vonalban is haladhatsz, számára nem érdekes, csak a tábládtól. Onnan meg nem vagy vele párhuzamos úton.

barcomp Creative Commons License 2019.08.15 0 0 29034

ív alakú út... értelem szerűen

Előzmény: ÁsítóSárkány (29032)
barcomp Creative Commons License 2019.08.15 0 1 29033

A kis zöld szakaszok külön útak... ha csak igen rövidek is.

 

Van

- egy útkereszteződés

- egy útlágazás
- egy út betorkollás

Köztük pedig a rövidke zöld utak.

Előzmény: ÁsítóSárkány (29031)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.14 0 0 29032

mint ahogy te is  a jobbra kanyarodó ív szót használtad, és nem a kanyarodóutat!

Előzmény: barcomp (29030)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.14 0 0 29031

A gond ennyi: ugyanarról a közterületről érkezel jobbra kanyarodva, mint amiről a másik jármű érkezik szemből balra kanyarodva. Az a kis kanyarodósáv nem külön közterület, és nincs olyan tábla sem, ami külön úttá nyilvánítaná (ezt tenné pl. az egyirányú út tábla).

Előzmény: barcomp (29030)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!