Igen, valószínűleg sokkal korábban elkészültek a 410-es modellek, mint 30-40 éve, hiszen az 1986-ban megjelent Károly Imre: Vasútmodellezés c. könyvben már szerepel kép az egyikről, és emlékeim szerint a 80-as években is közöltek képet a narancssárga Modellezés újság Vasútmodellezés rovatában is képeket Dr. Károly Imre modellekről.
Ez még abban az időben volt, amikor Veller pákához a német nagybácsin keresztül lehetett hozzájutni, rajzokhoz, dokumentumokhoz, fényképekhez hosszas levelezéssel a MAVOE-től, alkatrészekhez bontott mozdonyokból, kocsikból. Egy nyugati gyártmányú gőzmozdony az ára, és a beszerezhetetlensége miatt szóba sem jöhetett alapnak.
Az a 30-40 év jó lesz 55-nek is mivel akkor jelent meg a Piko gépe (az akkortájt megjelent FLM is hasonló adottságokkal bír). Bár ugye az igazi szagemberek szerint aki akkor már nem 3D nyomtatott meg CNC esztergált/mart az igénytelen...
Akkor csak kíváncsiságképpen: mint aktív modellező, Te hogyan oldottad volna meg 30-40 éve kompromisszum nélkül a lenti modellt bejelölt részét, H0-ban?
Aktív modellezőként írom, hogy ez nem igaz. A kompromisszumokra történő állandó hivatkozás a lusta modellező mentsvára, hogy mit miért nem akar normálisan megcsinálni...
”A 410.614 kizárható. Annak a védház tetején nincs szellőzője.”
Mivel eredetileg valószínűleg volt szellőző a védház tetején (a fellelhető G8-as képek, és rajzok alapján), és feltehetően így is érkezett az országba (a neten található PKP Tp3-as képek alapján), én nem zárnám ki. A linkelt hsz. két képe a 410,614-es élete utolsó szakaszában készült a diósgyőri LKM-ben, ahol valamilyen helyi ok miatt az A25-ösök tetejéről is lekerült a söntellenállás. Azért, mert a hatvanas évek iparvasúti használatában már nincs meg, 1948 előtt (a máriabesnyői fortepanos kép készítésének idején) még bőven meglehetett az eredetileg a gyárban felszerelt szellőző.
”A PIKO BR 55 szélső tengelytávolsága emlékeim szerint 57 mm...”
Megmértem: 55 mm. Semmi kivetnivalót nem találok abban, ha valaki G8.1 alvázra épít G8-ast. Lehet, hogy valakinek ez gányolás, nekem elfogadható kompromisszum. Biztos van olyan ember, aki egy PIKO BR 55-ösből átépített 410.600-asra azt mondja, hogy ez nem jó, mert kb. 3,2 mm-rel hosszabb a tengelytávolsága, én nem tartozom közéjük. De azért kíváncsi lennék, hogy a kritikus szemmel rendelkező milyen ügyességgel oldaná meg a feladatot?
Talán nem véletlen, hogy pl. H0 méretben (de lehet, hogy más méretben is így van) még nem láttam gyári G8-ast…
Ezek itt a cikkben szereplő Urak 30 évvel ezelőtti "gányolásai"!
-De ugye, nem baj, ha ez néhányunknak még tetszik?
-Nem mellesleg az elmúlt 30 év modellépítését figyelgetve, még mindig nem látok jobb megoldást, mint az akkoriban ezen díjnyertes mozdonyok, de természetesen nagyon várom!
Így van, a porosz pályaszám csak a vasútigazgatóság nevével együtt teljes, mivel minden igazgatóság egymástól függetlenül számozta a mozdonyait, így ugyanazt a pl. négyjegyű számot két különböző vasútigazgatóságon két különböző mozdony viselte és ezek akár ugyanazon típus példányai is lehettek.
Feri, ezzel óvatosan! Pár éve én is találtam a neten egy képet egy porosz G8.1-ről, aminek a pályaszáma 1-gyel volt odébb, mint a mi 410,501-esünk. Novotny K. figyelmeztetett, hogy a ugyanolyan pályaszámmal más városban is voltak olyan mozdonyok, tehát az ominózus képen szereplő mozdony nem a szomszédja volt a magyarnak. Könnyen lehet, hogy a Te esetedben is erről van szó.
"Az 1994-es újságban közölt "átépítést" én gányolásnak nevezem.
A G 8 csak 4500 mm tengelytávolságú, a G 8.1 pedig 4700 mm. És nem ismerem a Piko mozdony idevágó adatát."
Ebben a méretben szinte minden gőzmozdony "gányolás". Ennek pedig az az oka, hogy a méretarányosan kicsinyített modell működésképtelen lenne a méretarányosan kicsinyített nyomkarimával. A modellek így eleve vagy kisebb kerékkel, vagy nagyobb tengelytávval, vagy néhány kerékpár nyomkarima nélküli kivitelezésével kerülnek elkészítésre.
A PIKO BR 55 szélső tengelytávolsága emlékeim szerint 57 mm...