Nekem nem tunik a nega kemenynek, inkabb csak egyszeruen bemozdult. mosoly Lehet kapni ehhez a nagyitohoz szinkevero fejet, nem lehet sokkal dragabb a szurolapoknal. Sajat fenyforrasa van, kenyelmesebb a fix szuroknel, es nincs semmi baj a megvilagitassal.
Ha találsz még valamilyen kisebb elektromos boltban, akkor a Tungsrasoft égők is nagyon jól. Szép egyenletes a fehér burája, nincs rajta felirat, anyaghiba, ilyesmi. Én azokat használtam, amikor már nem lehetett nagyítóizzót kapni. Amúgy ez utóbbi csak ebben különbözött az átlagostól.
A Magnifax 3a-nak van egy kis szurotarto fiokja, oda be tudsz tenni valami fenycsokkento anyagot. Lehet pausz, mattuveg, filmdarab, stb. Nem kell olyan erosen rekeszelni, az is ront a kepen. Probalkozz esetleg vario papirral, amit szurolapokkal tudsz beallitani. Igen, itt az a kerdes milyen allapotu a nega. Ha le tudod fotozni, vagy be tudod szkennelni, tedd fel. Ugy az igazi, ha latszik a teljes kocka, es a szele is.
A nagyítóizzó nem sok változást fog hozni. A nagyítóizzó akkor lényeges, ha már jól megy a dolog, de egyenletes, szép megvilágítást akarsz kapni. Normális opálbúrás (nem irányított sugárzású!) matt izzóval is működnie kell. A ledesnél pedig ezek az általános szövegek mint a ,,tökéletes színvisszaadás" ,,250 fokos sugárzási szög" nem sokat mondanak, inkább félrevezetnek. A Ledek irányítottan sugároznak ha egy matt réteg van előttük, még akkor is.
Ha több matt réteget teszel be, akkor javul a helyzet. Ha tényleg csak 6 wattos az izzó, pauszpapírral is próbálkozhatsz, de ne gyújtsd fel a lakást! Az a gondod, hogy most kezdesz, nincs mihez viszonyítani. Egy rutinos laboráns például ránézésre megmondaná, hogy netán nem túl kemény-e a negatívod. Nem volt e kemény a film, a világítás vagy a filmhívás. Én jelenleg már nem vagyok aktív laboráló, hogy így távolból diagnosztizálni tudjam a problémádat. Első lépésként minden gyári előírást pontosan be kell tartani. Keress rá a ,,laborzóna" kifejezésre. Ott olvasgass, és ha már pár dolgot kipróbáltál, lehet hogy telefonos segítséget is kaphatsz.
Azért az a méret elég kicsi. A LED fénye is erősebb a számítottnál, mert irányított sugárzása van. Az irányított sugárzás is keményítheti a képet, ilyenkor egyéb fényt szóró matt üveglapot iktathatsz a sugármenetbe. Próbálj bele egy hagyományos izzót is.
Keménynek tűnik a hívás. De lehet hogy már a filmet is keményre hívtad. A fény spektruma is keményítheti a képet. Először használj hagyományos cuccot, és ha már minden jól megy, csak akkor egyesével újítsd be a dolgokat.
Nagyon hasonlo ez is a szeszkesziteshez. Pont annyira kell megszallottnak lenni, de jo esetben nyitottnak, es kompromisszum kesznek. Itt, ha van eleg rafordithato idod, es penzed gyorsabban jonnek az eredmenyek, nem kell megvarni a kovetkezo evet, nem szol bele az idojaras. A legfontosabb, hogy legyenek sajat tapasztalataid, ne ragadj le senkinel, alakits ki sajat munkamodszert, sajat ertekrendet. Nem kell mindent elhinni, rengeteg hulyeseg kering a neten. A legfonotasabb, hogy a foto minel hamarabb kep legyen, ne tesztabra, ne erodemonstracio.
Nem erdemes mindenbol, vagy barmibol a legjobbat keresni, mert egyreszt nincs legjobb semmibol, masreszt rengeteg energiadat elveszi, es tevutra visz. Ha meg tudod fogalmazni magadnak mit szeretnel elerni, mit szeretnel viszontlatni a fotoidon, akkor folyamatosan tudod kontrollalni magad, latod hol tartasz, kesobb azt is hol a hiba. A fenykepezes komplex dolog, ha latod elore a kesz kepet, akkor "ala tudsz dolgozni" a felszereles kivalasztasan tul a felvetelezessel, a laborral, az installalassal.
Szeretnék én is magamnak kialakítani, de ahhoz még sajnos rengeteget kell tanulnom, kialakítani a szükséges helységet, felszereléseket beszerezni, gyakorolni.
De nagyon érdekel, töretlen a lelkesedésem.
Borászkodás, pálinkafőzés volt az elmúlt pár évben hobbim, azokban is nulláról kezdtem, de ott már elértem azt a szintet, hogy otthoni körülmények között nincs nagyon feljebb, most jön a fotózás:)
Hali! Volt ilyen régebben is, napfénytanknak hívták, a folyamatos mozgatás találom problémának ennek használatával.:
„A másik a vegyszermozgatás mikéntje, és gyakorisága, amit még szeretnék javasolni fekete fehér filmhívás esetén. Célszerű, nem folyamatosan mozgatni, hanem 1percenkét 3x max 4x. És mixer módon (A vegyszer mennyiségét természetesen úgy megválasztani, hogy a fentebb leírt bizonytalanságot elkerüljük.)
Akkor nézzük meg mi is történik például a percenkénti forgatással, amit használok és másnak is javaslok. Képzelj el egy a negán két részletet, az egyik sok, a másik kevés fényt kapott. Elkezdődik a hívás, a vegyszer „bejutott” az emulzióba, közvetlenül mozgatás után mindkét filmrészlet „előtt” friss vegyszer van, a jobban beexponálódott 2* filmrészlet gyorsabban „kajálja” a vegyszert mint a kevésbé beexponált. Tegyük fel 20s alatt elhasználja, a mozgatásig van 40s addig alig hívódik. Az a részlet ami kevesebb expót kapott annak pedig van elég mert kevesebb vegyszer kell a kihívódáshoz. És mi következik ebből, kiegyenlítettebb lesz a hívás. Magyarán a negán ami fekete kevésbé lesz fekete.
Mi történik ha 30s mozgatunk ugyanolyan hívásidő mellett. A negán sötét részlet feketébb lesz, nő a kontraszt a hívás során. Magyarul keményebb negát kapunk. De ha adott meredekségre hívnánk, rövidíteni kell a hívásidőt, csakhogy a kevésbé exponált 3* részletek kevésbé hívódnak elő, az ISO meg ettől függ, magyarul bukod az érzékenységet. ”