Milyen képzés vagy tanfolyam szükséges repüléstájékoztató szolgálat ellátásához ? Egyáltalán milyen feltételekkel és hol lehet ilyen képzésre jelentkezni ?
Szia! Igyekszem szakszerű választ adni, először viszont a kérdésedet "rendbe tenni". Amennyiben az "éppen felszálló másik gép" fogalma alatt azt érted, ami az ugyanarra a futópályára megközelítést végző forgalom előtt éppen felszáll, erre a felszálló gépre a Szabvály Műszeres Indulási eljárásban (SID) meghatározottak vonatkoznak, az ebben foglaltak függetlenek attól, hogy a felszálló gép utáni érkező forgalom leszáll-e az adott pályára, vagy sem. Átstartoló forgalomra vonatkozóan van kidolgozott eljárás mindegyik futópályára. Ezen eljárások útvonalai az AIP-ben az adott futópályára kidolgozott megközelítési térképek szerves részei. Ezeket az eljárásokat megnézve látszik, hogy a minimum radarelkülönítés fenntartása érdekében célszerű az átstartoló forgalmat minél hamarabb "kifordítani" pl. 31R irány esetén kelet felé TPS VOR/DME irányába, így az induló és az átstartoló forgalom széttartó irányon repül. Az elkülönítés fenntartása a légiforgalmi irányító felelőssége, a kidolgozott átstartolási eljárás útvonala nincs kőbe vésve, ettől természetesen el lehet térni, ha az adott időjárási, forgalmi szituáció ezt megköveteli. Röviden összefoglalva a lényeg, hogy a itt is a biztonság az első, éppen ezért nem szerencsés, ha a már felszállási engedélyt kapott induló forgalom késve kezdi meg a gurulást a pályán, miközben az érkező forgalom "ott van" már mögötte.
Az eljárások térképeit a link alján lévő térképek részben találhatod meg:
Sziasztok, érdeklődnék, hogy tegnap éjfél tájt mi lehetett az a "brutális" (inkább feltűnő hangú) vas áthaladt Bp felett. Próbáltam utánanézni a Fligthradar 24-en de csak egy Austrian B767-es bóklászott délkelet felé akkortájt
Mintha 2 gép is lett volna egymás után mindegyik nagyjából délkelet felé haladhatott (a hangból ítélve)
A XI ker-ből hallottam
Lehet olyan vas, ami nem volt látható a Fligthradar 24-en de itt járt a légtérben?
A Forradalom óta élvezem a dolog jó és rossz oldalát. Emlékszem a hangrobbanások brutális zajára,és a ruszki helikopterek dübörgésére,az Ancsa farkára felakadt ejtőernyősökre. Szeretem figyelni a gépeket,néha fotózom is őket,de este amikor egy filmet lehetetlen nyugodtan végignézni,vagy a kertben ülve a haverok hangját elnyomják,tele van a hócipőm(is) velük.
Valóban minden útvonal érint embereket,de ha megnézitek a példában szereplőt az jóval ritkábban lakott övezet felett halad. Abban azért egyetértünk,hogy a közel mindenkinek elfogadható megoldás keresése támogatható?
Így van ez DEB esetén is. Akik a 80-as években ott éltek már, azok hálásak hogy nem a kötelékben fel és leszálló MIG-eket kell hallgatniuk. Na akkor nem reklamált senki sem.
Kinek lenne ideális? Valaki ezen útvonal alatt is él...
Nagy megterhelést okozna vajon a le és felszállás összehangolása hogy kizárható legyen a vészhelyzet kialakulása?
Jelentősen csökkentené a repülőtér amúgy sem túl fényes kapacitását.
Szerintem el kéne végre fogadni, hogy a reptér lassan 80 éve ott van ahol.
Általában egyébként nem azok panaszkodnak a zaj miatt, akik 30-40 éve is már a környéken élnek. Ők tudják, hogy a régi gépek mennyivel hangosabbak voltak. Jellemzően a panaszkodók azok, akik újonnan költöztek a repülőgépek útvonala alá, és most csodálkoznak... De persze az fel sem merül, hogy a tulaj hibázott a megvételkor, a gonosz repülőgépek és a pénzéhes légitársaságok az okai mindennek.
Viszont ha 5Kts a szélerősség de 8Kts lökések vannak vagy több, akkor nem kell csodálkozni. Még a szimpla 5Kts esetén sem. Ebbe pedig ha jól rémlik a pilótáknak és a légitársaságoknak is van beleszólásuk. DEB esetén is, ha lehetőség van elkerülik a lakott terület irányába fel és leszállást,de a fizika törvényein még egyelőre nem képesek változtatni, így aztán elsődleges a biztonság.
A kérdés költői volt. A szél a megállapodásban szereplő határeset 5Kts-volt,egy kis jóindulattal 13-as is lehetett volna az irány. Nyilván ez a toronyban sokadrangú tényező. Sok érintett várakozását küldték a porba ezzel a döntéssel.
20-as mi? Km/h? vagy csomó?Nem vagyok irányító,de biztosan tudnak róla. Nem mellékesen km/h esetén is igen, ez befolyásolja a fel és leszálló irányt. Amennyiben jól láttam pont 300-330 fokról volt a szélirány, ilyen esetben 5Kts szélsebességnél, kb 11km/h már nagy eséllyel 31-es felszállóirány várható.
Amennyiben tévednék majd kijavítanak. Tudom hogy ettől bonyolultabb számítani, ha nem pont pályairányú a szélirány, csak nem jut eszembe a megfelelő szakkifejezés.
Az egyik kérdésedre a válasz: nagyjából itt a határ, nem sokkal feljebb. A másikra pedig valószínűleg pont azok nem tudják a választ, akiknek foglalkoznia kellene vele (menedzsment).
Laikus szemmel nézve is nyilvánvaló, hogy nem mindennapi képességek kellenek hozzá. A magas fizetés abszolút megérdemelt, nem hiszem, hogy bárki irigyelné tőlük. Aki igen, az csinálja utánuk :-)
Bennem egy kérdés merült fel: a légiforgalom egyre nagyobb, a cikk szerint tavaly 11%-kal nőtt. Vajon hol van az a határ, ahol már nem kezelhető a légtérben uralkodó nyüzsgés, illetve a gazdasági érdekek és a biztonság egyensúlyát hogyan lehet a jövőben fenntartani?