Ugyan nem ismerem az anyagi körülményeket, de én hallottam már személyzettől, hogy ilyen kisvasutat üzemeltetni nem nagyon éri meg. Meg szerintem hosszabb szakaszokon jobb a nagyvasút.
A különvonatnál is volt harc a vonat személyzet részéről, hogy elérjük a Dunapartot. Egyik átjárót szó szerint két kézzel lapátoltak ki, vastagon ráhordták a sarat a sínekre, a személyzet ásta ki, hogy végig tudjunk menni a különvonattal.
Köszi a sok hozzászólást. Szerintem valahol az is jó, hogy egyáltalán közlekedik sok nagyvasúti vonallal ellentétben. Nekem a kis szakaszon is tetszett. Az egyik vonatvezető barátságos volt velem, és szép erdei környezetben sikerült megörökítenem. Persze jobb lett volna a teljes szakaszon látni.
És az egész Gemencet az akkori kalocsai érseknek köszönhetjük, aki a vadászterületeit féltve beleszólt a Duna szabályozásába, hogy „ugyan már, jó lesz az a töltés beljebb is”.
Keskeny nyomtávon is meg lehetne oldani, akár fehérvárig is, Keskeny nyomtávnak megvan az az előnye is, hogy kevesebb hely neki, bvonal korrekció is egyszerűbb lehet közelebb lehet vinni lakott területekhez, belterületen is jobban elfér.
Gemencit is ha Szekszárdig elvinnék belterületen be egészen a vasútállomásig helyi közleekdésben is működne. Mint egy keskeny nyomtávú villamos drót nélkül.
Ott is jót tenne a nagyvasúti kapcsolat Bicske felé nem is lenne nagy dolog kiépíteni, a nyomvonal megvan és nagyvasúti kapcsolattal még inkább menne még közös peronos átszállás is megoldható lenne Bicske állomás feújítási tervében benne is volt.
Ha nem ragaszkodnának ahhoz ,hogy csak fapados kocsikkal lehet zötykölődni keskeny nyomtávon hivatásforgalomra is lehetne Használni Bicskétől, egy modern motorvonattal 60-80 km/h körüli sebességgel versenyképes lenne egyéni közlekedéssel szemben is. A felépítmény alkalmas rá, még az Mk48 is tud 50 körüli tempót.
A gemenci kisvasutat a régi időkben az éltette, hogy ott volt a Barátság vadásztársaság, elnöke Kádár Jánosné, oda járt Brezsnyev is vadászni, amikor itt járt. Olyan rádiós távközlést építettek ott ki, hogy a mobiltelefon előtti időkben minden nagy embert rádiótelefonon folyton el lehessen érni.
A felcsútira az unió adott, Mészáros pályázott, mert a környéken vannak idegenforgalmi létesítményei, és nyert.
Az a hülye Jávor(szarvas), jelenleg Karácsony nemzetközi kapcsolata Brüsszelben, meg ráhozta az uniós képviselőket a kisvasútra (meg a négyes metróra). Aztán kiderült, hogy a felcsúti több álláshelyet teremtett, mint vállalt, és utasa is több volt, mint ahogy a pályázatban ígérte.
Persze, rossz helyen. Arra jött létre, hogy kiszolgálja a gemenci fakitermelést, beleértve a pörbölyi üzemet és a dunai rakodót is. Mindkét végén van tömegközlekedési kapcsolata, középen hajókikötő is működött. Ebből mára nyilván csak Pörböly a releváns, még ha azok nincs is a kisvasút menetrendjével szinkronban, de ez egy turistavasútnál annyira nem is sarkalatos, ha el lehet ütni a helyszínen egy-másfél órát, és el lehet, mert a kirándulóközpontban van mit megnézni. Az, hogy mostanra elveszett a felső rész, annak a hogyanja és mikéntje kiválóan dokumentált a topikban... https://forum.index.hu/Search/showArticleResult?topic_id=9011033&aq_ext=1&aq_text=b%E1r%E1nyfok
Ez kétség kívül igaz. Már a 2008-as kisvasutak fejlesztési lehetőségeit tárgyaló tanulmány is elsősorban a Szekszárdig való meghosszabbítást említi Gemencnél. Sőt, még azt is feldobja ötletnek, hogy a városon belül szolgálhatna villamosított tömegközlekedési eszközként is. Németországban több Székszárd méretű és még kisebb településen is van hasonló megoldás.
--Van még itthon 10-12 ilyen turista attrakció . Ami a megyék közti rivalizálás , széthúzás , (dögöljön meg a szomszéd tehene ... ) esetét hozza.pl; Bánkut sipálya .... Miskolchoz közel--de a másik megyében! S Egerből megközelithetetlen .Akkor nem is kell senkinek!---
De a Kassa-Sátoraljaújhely bicikli utat is irhatnám.... (amugy a gondolata is röhelyes )
Sajna Tolna megye szélén van , a Dunapart ottani része nem annyira csalogató.
Szekszárd nem akkora város, hogy meg tudná tölteni turistával. Meg az utólsó 100 évben sem ,ez volt a fő csapás irány.
Ha Pécshez, Szeged-Bajához közelebb lenne ?--de nem....
A mostani mantra igy hangzik ; "nincs piiz !" adjon Brüsszel--még a ház előtti padra is?
Akkor lessz turizmus is! (vagy nem ? )
Tehát szépek az elgondolásaid , csak a helyi kiskirályok másfelé kacsingatnak.
Kselyűsi vendégház néha üzemel, még távlati terv ,de úgy gondoltam, hogy majd ősszel valamikor vagy nyár végén ott szállok meg. Vonattal Szexárdig, aztán az Alföldi kéktúra kezdőpontjától indulva gyalog irány Keselyűs, bárányfok-Keselyűs között a sínek menti földúton megy a kéktúra útvonal az. Másnap pedig kisétálok és vissza a Dunapartig a sínek mentén aztán a Kéktúra útvonalán át Pörbölyig, ahol már vonattal tudok hazamenni. Később az AK-t is tudom majd innen folytatni Baja felé.
Én tavaly megcsináltam Bárányfoktól Malomtetőig, igaz, Keselyűs után bementem az ártérre. Kb. végig van gyalogút a kisvasút mentén (egy részen jelzett is), ránézésre egyébként jó állapotúnak tűnt a pálya. Senki sehol, de volt olyan rész, ahol a szarvasok 10 méterre legelésztek, és nem zavartatták magukat, hogy jár arra ember is. Bárányfok és Keselyűs kihalt, Szekszárdról a buszon elve senki nem volt (augusztusban voltam vasárnap), igaz hétvégén kb. 5 alkalommal megy ki Keselyűs felé. Ráaádsul helyi busznak számít, Szekszárdon az autóbusz állomáson ki se volt írva sehova, melyik megállóból és mikor megy, egy helyi bácsi segített végül. Az utat Szekszárd-Keselyűs között felújították elég rendesen, külön bicikliút is lett, autós és kerékpáros forgalommal szemmel láthatólag hosszú távon számolnak. Bringások egyébként sokan voltak a gáton Keselyűstől lefelé.
Bárányfokon bent van az erdőben a kisvasút (a gáttól beljebb), át kell vágni egy susnyáson, aki nem tudja, hogy ott síneket találni, az nem fog odatálni.
Malomtetőn sikerült elkapni tavaly a délutáni vonatot, de jegyet nem tudtam venni. Nézett a néni rendesen, hogy hogy kerültem oda (mondtam Bárányfokról), mondta, hogy ha leszállok Pörbölyön, akkor utólag vehetek jegyet a pénztárban (mivel mindenki oda-vissza utazott). Kutya nem nézte egyébként, hogy van-e jegyem, de becsületes ember lévén leszálltam, és utólag vettem egy egy útra szólót, de amúgy akár ingyen is vonatozhattam volna. Mondtam a pénztárban, hogy amúgy most jöttem a vonattal, annyit nem mondak, hogy azért köszi. A 2 kocsis vonat egyébként tele volt, egy-két üres ülőhely volt még.
Kb. 1,5 órát kellett várni a Gemenc IR-re Szekszárd felé, amire egyedüli átszálló (és egyben felszálló) voltam. Szemmel láthatólag itt is a gyere ide kocsival, vonatozzál egy kört, majd menj haza kocsival a divat. Idén más a menetrend egy picit, később jön fél órával a délutáni nem gőzős vonat, de idén már csak 5 pár vonat van a menetrendben, tavaly 6 pár vonat volt (ha volt gőzös). Hogy mikor lesz gőzös, az meg nincs most se kiírva a honlapra. (pl. holnap lesz-e vagy sem).
A kisvasútnál a büfében kb. alig volt valami komolyabb kaja. A Füzes Bistro-ba nem mentem el, van vagy 300 méter gyalog a főúton (járda ugye nincs), de akkor +2 óra, és este 8 előtt nem érek fel Budapestre.
Az volt a benyomásom, hogy ugyan van utas, de szemmel láthalóag ennyire van igény. A déli részeken tudnak erre építeni, viszont az északi részen nem is értem, miért nem akarnak bármit is kezdeni. Ott van Szekszárd, 10 perc gyakorlatilag bármivel is, lehetne simán ráépíteni akár bringás akár gyalogos programokat, borkóstolókat, stb. Hajót is csak külön, vonatos megrendeléssel együtt lehet kérni, alapból nincs is menetrendszerinti közlekedés nyári hétvégén sem Gemenc Dunapartra.
És akkor csatlakozások, megközelíthetőség még Pörbölyön sem ideális. Picit úgy érzem, hogy első körben az akarat hiányzik, aztán ha nem jön be, akkor ennyi, szedjék fel a pályát, mert így csak az enyészeté lesz. Amúgy asszem a vonatok felmennek Gyöngyösodalig körüljárni. Malomtetőn a kilátóból meg csak réteket láttam, annyira ki volt száradva az erdő, hogy mocsár sehol a közelben nem volt. A Rezéti-Dunában is már egy kenuval probléma lett volna, sajnos.
Összességében olyan vegyes benyomásom volt, déli részből tudnak pénzt csinálni, északon meg hiába van ott Szekszárd, mint központ, semmi akarat. Lehet meg kéne hoszsabbítani Bárányfokról a városig? Túl sok km nem hiányzik.
Alföldi kéktúra keretében lehet majd a kisvasutat bejárni Bárányfok és Dunapart között. 2022 decemberében volt egy különvonat Gemec Dunapartig, azóta semmi.
Ó, de jó visszaemlékezni, mi 2016 augusztusában utaztuk be a vonalat.
Első nap Szófiából eljutottunk a végére Dobrinistyéig, ott a fordulóidő alatt szétnéztünk és találtunk a parajosban egy Ganz motorkocsit, majd visszamentünk egyet Banszkoig, ahol a szállásunk volt.
Banszko kiépülőben lévő téli síközpontos üdülőfalu volt akkor, nyáron szinte nulla túristával.
Másnap mentünk vissza Szeptemberbe, majd tovább Pazardzsikon át (trolizás) Plovdivba.
Én is melegen ajánlom mindenkinek az utat, az augusztusi "földszinti" 40 fokhoz képest kellemes volt az idő a hegyek között.