A céges busz ugyanúgy menetrend szerint indul, mint a közforgalmú járatok, pont ugyanakkora tartalékkal kell otthonról elindulni.
Ha egy munkahely 30 perces ütemű vonattal közelithető meg, és más értelmes közforgalmú kapcsolata nincs, ott a munkaidőt lehet és kell a menetrendhez igazítani.
"Mindezt úgy, hogy a szomszédos vasútállomásra 30 percenként járt a FLIRT, és gyenge irány lévén akár négyes páholyban el lehetett tölteni a Kelenföldtől 6 perces utat."
Nem a 6 perces út ilyenkor a gond, hanem hogy a vonatnak menetrendje van. Ahhoz időzítve kell megérkezni Kelenföldre. Adott esetben a város túloldaláról, úgyhogy egyfelől itt kell tartalékidő. Másfelől a munkakezdés nem biztos, hogy a vonathoz van igazítva, de nagyon kicentizve se lehet, mert akkor meg késés esetén van szívás. Szóval az a hat perc, az simán lehet a valóságban fél óra vagy több, és mindez pluszban a kelenföldi helyszínhez képest. A munkásszállító busz is időveszteség, de ott az indulástól kezdve nem kell törődnöd mással, egy fokkal jobb.
Van a Volán-járat és a saát autó között egy köztes szint is, amiről kevés szó esik, nem is tudom, mérik-e külön egyáltalán, vagy modal splitben simán hozzácsapják az autóbuszhoz... pedig vidéken, főleg az Észak-Dunántúlon az utóbbi évtizedben elég jelentős lett.
A szerződéses, műszakos dolgozói járatokra gondolok.
Konkrét példa: Budaörs vasútállomás környéke az ezredforduló után teleépült nagy raktárakkal. Ideális helyszín - 3 autópálya és Budapest közelsége, plusz vasútállomás iparvágányokkal.
Az állomáshoz legközelebbi épületében működött egy cég, ami az előző nagy válság utáni fellendülés nagy nyertese lett, és hamar, már 2015 körül beleütközött abba a problémába, hogy ügyfél akadna több is a piacon, de nem talál a bővüléshez elég üzletkötőt és adminisztratív dolgozót, sőt a távozók pótlása is egyre nehezebb. Pedig ezek egyszerű, végzettséget nem igénylő munkakörök, kellő tapasztalat mellett még érettségit sem vártak el a jelentkezőktől.
Leggyakoribb ok, amiért nem vállalták el: "nehéz a kijutás"...
Mindezt úgy, hogy a szomszédos vasútállomásra 30 percenként járt a FLIRT, és gyenge irány lévén akár négyes páholyban el lehetett tölteni a Kelenföldtől 6 perces utat.
De a cég még a vonatozást sem várta el, hanem eleinte egy MB Sprintert, később MB Medio-t, végén pedig már egy turista Setrát járatott a Népliget - Etele tér - munkahely útvonalon, ahol még a sorompón is bement, és szó szerint az iroda ajtajában tette le a népet (munkaidő végén természetesen ugyanez visszafelé).
Ezt jelentette a "nehéz kijutás"... 2019-re annyira kritikus lett a helyzet, hogy az iroda nagy részét beköltöztették a kelenföldi pályaudvar mellett felépült egyik vadonatúj irodaházba, felvállalva a sokkal magasabb bérleti díjat, és az iroda és raktár fizikai szétválasztásának rengeteg munkaszervezési hátrányát is.
(Hozzáteszem: Budaörsre csak budapesti dolgozót volt nehéz találni, a Biatorbágy-Tatabánya tengelyről sokan és szívesen vonatoztak, sőt még Komáromból naponta ingázó is akadt. Nekik ez főnyeremény lokáció volt, egy budapesti munkahelyhez képest.)
Előző témára visszatérve: természetesen itt sem a (nem is létező) szakszervezet "harcolta ki" a jobb munkakörülményeket, hanem a piac kényszerítette ki.
Igen - és én arról írtam, hogy a bevételkiesés nem "fáj" a Volán vezetőségének, mert a bevétel nagy része nem az utasoktól jön már... sztrájkolnak a sofőrök, és emiatt még több utas elpártol a busztól? Sebaj, addig sem kell nekik bért fizetni és tankolni a buszt - akár még csökkenhet is a Volán vesztesége!
Versenypiacon teljesen más a logika.
Dolgoztam egy nagy árufuvarozó cégnél - kamionsofőrök többet kaptak nettóban, mint a diplomás szellemi dolgozók többsége. Szakszervezet volt ugyan, de nem kellett keménykedniük, pláne sztrájkolni. Emelték a béreket maguktól, mert a személyzethiány miatt álló kamion súlyos veszteséget okoz a cégnek.
Most egy kereskedelmi cégnél vagyok. Itt még szakszervezet sincs, mégis átlag félévente emelik a fizikai állomány bérét, bármilyen kérés nélkül, ha kritikus szintre csökken a létszám. A vasárlóinkból élünk, ki kell tudni őket szolgálni.
Gyártó cégeknél sem hallani sztrájkokról (győri Audiban volt valami jópár éve, de semmi más nem jut eszembe), mégis kb. 6-8 éve száguldanak a kékgalléros bérek.
E miatt " élhetetlen" bizonyos város vagy vonzáskörzete.
E miatt is araszol a busz a csúcsidőben.
Nem az autó megvásárlása a legnagyobb tétel, hanem a szervízköltség. Ne adj Isten baleset miatt még az autót is bukja a tulaj , még keresőképtelen is lesz. Autó fenntartása a kötelező esetleg Casco, mind mind kb 50-60 Ft/ km gurolóköltség. Munkáltató vagy fizeti esetleg csak egy részét.
Olyan viszonylatban ahol van jó sűrű tömegközlekedês felesleges autózni.
Dugókban jóval több üzemanyag fogy el.
Parkolásért is sok esetben fizetni kell.
Vidéken ahol alig van busz vagy vonat, ott muszáj autózni.
jelenleg a használtató.hu oldalon kb. 101.000 személyautót kínálnak eladásra.
Ebből kb. 28.000 autót, 2 millió forint alatti áron.
ezek jellemzően öreg autók, de 8 db közülük például csak 2018-as azaz 5 éves.
177 olyan db-t is kínálnak mely kevesebbet futott mint 100.000 km.
Egyre többen ülnek majd olyan autókba, melyeknél a járműnek csak azt, annyit kell tudnia, hogy az eddigi volánbuszos utast, hivatás forgalomban, reggel el- vagy be vigye dolgozni, délután meg haza.
Utóbbi 6-8 évben, piaci körülmények között ezt jól megoldotta a "láthatatlan kéz".
A dolgozók a lábukkal szavaztak. Egy profitorientált tulajdonosnak az a legrosszabb, ha személyzethiány miatt nem tud termelni/szolgáltatni, tehát nincs bevétel (vagy akár meg is kötbérezik nemteljesitésért), közben meg ketyeg a gépek lízingje, bérlete. Jobban járhat, ha emeli a béreket és javítja a munkakörülményeket.
Volánbusz vezetése viszont kényelmesebb helyzetben van (a dolgozók kárára). A cég bevétele egyre kevésbé függ az utasoktól befolyó bevételtől - ha meg tud egyezni a minisztériummal, hogy ritkítja a járatokat, mert nincs aki vezesse őket (vagy szerelőhiány miatt nincs mit kiadni rájuk), nem kell bért emelnie addig a pontig, amíg a politikának szavazatvesztésben nem válik kellemetlenné a járatritkítás.
Talán nem kéne ilyen időkben évekre előre aláírni bérmegállapodást,mikor láthatják hogy milyen zseniális a gazdasági meg az inflációs helyzet,ez lehetne az első lépés.
Kíváncsian kérdezném a mostani helyzetben milyen nyomásgyakorlással lehet elérni a cégnél, hogy ne nézzék totálisan hülyének a dolgozókat, és próbáljanak meg emberibb körülményeket és fizetést elérni? Mert az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a bérmegállapodások és a "látszat-szakszervezetek" munkája a fenti megállapításoknak a melegágyai.
Az is egy fura manus,de látnád a többit..most múlthéten itt nálunk is volt egy nő,kérdi hogy tag vagyok-e?Mondom nem.Majdhogynem leb&szott..mondom neki hogy kicsit állítson a stílusán,mert ez nálam nem lesz nyerő..
Folytatódhat a Volán-sztrájk, a munkáltató nem tudja megadni a kért béremelést
Portfolio | MTI
2023. december 12. 12:50
Folytathatják a tiltakozást a Volánbusz dolgozói, bérajánlatot ugyanis még mindig nem kaptak – mondta a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) keddi sajtótájékoztatóján az érdekképviselet elnöke.
Dobi István szerint sztrájk nélkül is
NEHÉZ A SZOLGÁLTATÁSOKAT BIZTOSÍTANI, OLYAN MÉRTÉKŰ A KARBANTARTÓ- ÉS BUSZVEZETŐHIÁNY.
Sokan közülük hamarosan nyugdíjba mennek, fiatalok pedig nem jönnek helyükre ilyen fizetésekért, ezért nem túlzás 25 százalékos béremelést követelni – indokolta a szakszervezet vezetője a hétfőn véget ért 2 napos tiltakozásukat, amelyet a résztvevők száma és az összes dolgozóhoz viszonyított aránya alapján sikeresnek tekint.
Volánbusz-dolgozók vasárnap és hétfőn tartottak figyelmeztető sztrájkot.
A MÁV-VOLÁN-Csoport keddi közleménye szerint akár egy decemberi bérmegállapodás esélye is adott volt, ám a munkáltatói bérajánlat kialakítását célzó egyeztetési folyamatot végül megakasztotta az advent második vasárnapjára, illetve az azt követő hétfőre időzített figyelmeztető sztrájk.
A SzAKSz által megfogalmazott 25%-os bérkövetelés nem összeilleszthető a cégcsoport, illetve a nemzeti költségvetés lehetőségeivel, annak vitatott jogszerűsége és időzítése pedig aláásta a kölcsönös bizalmat, amely nélkülözhetetlen a 2024-es bérmegállapodás megkötéséhez
– ismertette a munkáltatói és a tulajdonosi oldal álláspontját Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, a MÁV-VOLÁN-csoportnál működő reprezentatív szakszervezetek és a munkáltató képviselőit tömörítő Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CsÉT), december 12-i, keddi ülésén.
A MÁV-VOLÁN-csoport vezetője kifejtette: a fentiekre tekintettel nem rendelkezik tulajdonosi mandátummal arra, hogy bérajánlatot tegyen, ugyanakkor hozzátette, hogy 2024. január 16-án folytatni kívánják a bértárgyalásokat, így minden feltétel adott ahhoz, hogy – az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően – még az esztendő legelején megszülethessen a 2024-re vonatkozó bérmegállapodás is
Teljesen igazad van, de egyrészt az emberek 99%-át egyáltalán nem érdekli, hogy a Facebook követi-e, vagy nem (eleve a Facebookon látta a cikket, azért van ilyen linkje), másrészt az emberek 99%-a nem hajlandó egy kicsit se dolgozni azért, hogy a linkeket így levágja.
off: Soha, de SOHA ne tegyetek be és ne kattintsatok olyan linkre, amiben a "?fbclid=zagyva számsor" szerepel. FB = facebook, cl= client -felhasználó, id - azonosító.
Ha ezt a részt levágod, a link működik ugyanúgy, de nem követ.
Megoldás: másold ki a linket, illeszd be a böngészőbe, vágd le a végét (a ?-től), és akkor mehet.
"Lázár a Volánbusz-sztrájkról: Senki nem tud ekkora béremelést adni
A béremelés igénye jogos, a 25 százalékos mértéke viszont teljesen irreális, eltúlzott. Senki, sehol nem tud ekkora bérfejlesztést végrehajtani nemhogy az állami, de még a magánszektorban sem, nemhogy az állami, de még a magánszektorban sem
– reagált a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet vasárnapra és hétfőre meghirdetett munkabeszüntetésére Lázár János építési és közlekedési miniszter.
Azt írta, a Volánbusznál működő közel két tucat szakszervezet közül csupán egy van, amelyik ennyire túlzó mértékű béremelést követel. Lázár szerint ráadásul a sztrájk jogszerűsége erősen vitatható, miután 2023-ra már megszületett a bérmegállapodás, és azt a munkáltató fillérre be is tartja.
A bíróság viszont első fokon zöld utat adott a sztrájkkezdeményezésnek. A fideszes politikus ezzel kapcsolatban azt írta: „a felelőtlenül viselkedő szakszervezettel a bíróságon folytatjuk, a felelős, többi két tucat szakszervezettel pedig a tárgyalóasztalnál. Ott állapodtunk meg 2023-ra vonatkozóan, és ott fogunk megállapodásra jutni a 2024-es bérfejlesztést illetően is.”
Mezőkövesd – december 10-től üzembe helyezzük az új autóbusz-állomást
2023. november 24.
2023. december 10-től (vasárnaptól) Mezőkövesden a helyközi autóbuszjáratok az eddigi városközpontban lévő autóbusz-állomás helyett a továbbiakban közvetlenül a vasútállomás mellett kialakított új autóbusz-állomásról indulnak, illetve oda érkeznek. Ezzel egyidejűleg az állomást érintő járatok menetrendje kis mértékben módosulnak.
A menetrendi módosítás következtében a Mezőkövesd térségében elhelyezkedő települések szinte mindegyikéről közvetlenül elérhetővé válik a vasútállomás. Lényegesen egyszerűbb lesz az eljutás Budapest, illetve Miskolc-Nyíregyháza irányába a busz-vonat kombinált utazást választók számára.
A helyközi autóbuszjáratok a Mátyás király úton – a régi autóbusz-állomás előtt – kialakított új megállóhely érintésével közlekednek.