Keresés

Részletes keresés

Mocsári Trol Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21327

Egyiptom dinasztikus kora előtti gránit- és dioritvázáknak a belső üregét elméletileg csiszolóhomokkal (vagy kvarccal) és forgó mozgást végző réz- vagy bronzeszközökkel (pl. réz- vagy bronzpálcákkal) és növényi rostokból vagy bőrből készült kötéllel alakították ki. A rézpálcákat egyfajta primitív fúróként használták. A pálca közepéhez rostokból vagy bőrből készült kötél volt rögzítve. A kötelet kézzel forgatták, ami forgómozgást eredményezett. A fúró végénél csiszolóhomokot vagy pl. kvarcot használtak. Néhány kísérlet során régészek és kézművesek megpróbálták rekonstruálni a kővázák készítésének folyamatát az eredeti technológiák használatával. A vázaforma legalább több hónapos munkával hasonló módon létrejött, mint az ókori edények esetén. 

 

Azonban a reprodukálási kísérletek során nem sikerült teljes mértékben visszaadni azokat a kifinomult geometriai arányokat, amelyeket az eredeti egyiptomi vázáknál alkalmaztak, ideértve a pi és fi használatát. A korai egyiptomi vázakészítők által alkalmazott egységes matematikai arányok, mint a pi és fi, nem jelentek meg ezekben a reprodukciókban. Az ókori egyiptomi vázakészítő mesterek tehát magas szintű matematikai, geometriai és kézműves tudással rendelkeztek, amelyet teljesen nem sikerült reprodukálni.

Schenouda Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21326

Az eszterga a szerszámgépek anyja, a legelső szerszámgép, ami a többi szerszámgép feltalálását ösztönözte. Az ipari forradalom lelke. Régebben írtam, hogy egy egyiptomi dombormű mutatja az i.e. 3. századból, pedig a használata már kimutatható i.e. 1300-tól Egyiptomban. De ezek faesztergák voltak! Az ókori esztergáknál eleinte egy segédnek kellett kötéllel tekerni a hengert, később íjazással forgatták, vagy nagy forgató kereket használtak mellette, esetleg lábbal hajtották. Ilyet még nem is rég használtak:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/2016_09_30_Drehbank_mit_Fu%C3%9Fantrieb_IMG_1858_paint.JPG

A rómaiak már puhább kövekhez használtak esztergát, mint az Plinius is írta.

Viszont egy esztergagép 1701-ből. A második kép Leonardo vázlata szerszámgépekre 1480 körüliről:

Előzmény: őszszakál (21316)
Schenouda Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21325

Ez már olyan, mintha egy mai műhelyről (eszterga + marógép) beszélnél. De ezek közt a korsók, tálak közt vannak 5500-6000 évesek is, s abban az időben épp csak elkezdték használni a rezet (a vasat ismerték, de csak a meteorvasat).

Előzmény: őszszakál (21316)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21324

Van az a mondás, hogy „nincs új a Nap alatt”.:-)

Előzmény: Ingama (21323)
Ingama Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21323

Vannak akik szerint léteztek egyfajta folyékony geopolimerek amiknek a receptjét ma màr nem ismerjuk....

Sokàig nem tudtàk még azt se hogy a romaiak valaha betont hasznàltak, sot még viz alatt kotodo betont is.

Előzmény: őszszakál (21321)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21322

Azok a dinasztiák előtti kisfüles korsók, lágyított anyagból fazekaskorongon készülhettek. Majd a keményítési eljárás után kifényesítették őket. Bárcsak ismerném azt a keményítési eljárást, mert jót tenne az asszonynak.;-)

Előzmény: Schenouda (21320)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21321

Erről a tálkáról meg az jut eszembe, hogy lágy volt amikor megformálták, majd valamilyen „varázslatos” módon kemény lett. Az biztos, hogy nem a Nap szárította ki.:-)

Előzmény: Ingama (21318)
Schenouda Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21320

Én nem mondtam, hogy ezeknél is esztergát használtak volna. Ráadásul ezek a kisfüles korsók dinasztiák előttiek, azaz a Nagada II korszakból (i.e. 3500-3100). Ráadásul nemrég írtam is ezt: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=167687868&t=9000303

Szóval szerintem itt valami más módszert használtak. Azokkal a kis fülekkel piszokul elszórakozhattak...

 

Előzmény: construct (21314)
Schenouda Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21319

"rengeteg  cirádás fog és sokszögű felület" - gondolom nem azokra érti nyilván, hanem arra, hogy az oszlopok bizonyos munkafázisban esztergálva lettek.

Az infó amúgy innen van: Lathe (esztergálás, esztergapad): https://en.wikipedia.org/wiki/Lathe

Az indiai oszlopok képe alá írva: "Lathe turned pillars at Chennakeshava Temple, Belur" (Esztergált oszlopok a beluri templomban).

Előzmény: construct (21313)
Ingama Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21318

Előzmény: Ingama (21311)
Ingama Creative Commons License 2024.08.19 -1 0 21317

Ezek az oszlopok  bizonyosan "esztergàlva" lettek.

Előzmény: Schenouda (21312)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21316

Valószínű, hogy az eszterga mellé, egy marógép (szupport) is telepítve volt. Azzal pedig leválaszthatták a felesleget a fülek között. ;-)

Előzmény: construct (21314)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21315

Az ilyen kőből készült oszlopok, egyéb tárgyak láttán, nekem nem is a korabeli technológia, a megmunkálási módok, hanem az elkészítési idejük okozza a fejtörést. Ha csak több generáción keresztül készülne el ilyen templom, azt a megrendelője nem tudná felhasználni, mi több, kifizetni. Ha meg egy generációs a projekt, akkor "varázslat" is van benne.:-)

Előzmény: Schenouda (21312)
construct Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21314

A legtalányosabb, hogyan faragták azokat a kerek kőedényeket, amelyeknek kiálló fülei vannak. A fülek közötti kör keresztmetszetű részek kialakításánál szóba se jöhet az esztergálás, mert nem forgathatják körbe, hisz azzal levernék a füleket.

Előzmény: Schenouda (21310)
construct Creative Commons License 2024.08.19 0 1 21313

Mondjuk ezeknek az oszlopoknak legfeljebb azokat a felületeit készíthették esztergán, amelyek sima kör keresztmetszetűek, ám a többségüket aligha. Az lehet, hogy a tengelyük körül  elfordíthatóan szerelték fel őket valami megmunkáló padra úgy, hogy meghatározott szögű apró lépésekben körbe lehessen őket fordítani. De a rengeteg  cirádás fog és sokszögű felület megmunkálása nyilván nem forgatás közben történt, hanem rögzítve, és a tengellyel párhuzamos löketekben mozgatott vésőkkel. Hasonlóan, mint a vasipari fogaskerékgyalu-gépek, fogaskerékmaró-gépek, vagy a vésőgépek.

Előzmény: Schenouda (21312)
Schenouda Creative Commons License 2024.08.19 0 2 21312

A Keshava templom (India, Belur) kőoszlopait a szakemberek szerint esztergán kellett készíteni. A templom 1100 és 1200 közt épült.

Ingama Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21311

Ha képesek voltak vàzàkat edényeket "esztergàlni" akkor sok màs teljesen kulonbozo hasznos tàrgynak is kellene lenni ami ilyen megmunkàlàsra utal....

Előzmény: őszszakál (21309)
Schenouda Creative Commons License 2024.08.19 0 1 21310

Nem tudom mindenre a feleletet, azt én is keresem ez ügyben. A telkhinek ősi fészke Rodoszon volt, jóval a görögök érkezése előtt. Sztrabón nem sokkal Jézus születése előtt bejárta a Római Birodalom jelentős részét és le is írta megfigyeléseit. Ő tudósított először a Kisázsiából Dionüszosz Mesterembereiről. Rodoszon is járt, a sziget székhelyén, amit a világ legfejlettebb városának mondott. Írta, hogy ott milyen tisztelete volt a műszerészeknek és fegyverkészítőknek, s hogy a kikötőben lévő épületek egy részébe a köznépnek tilos volt bemenni, de még csak belesni is. Aki ezt megszegte, arra halálbüntetés várt! Na most ezek nem valamiféle kovácsműhelyek vagy hasonlók lehettek, hisz azokat a korabeli freskók is szívesen ábrázolták...

A gízai piramisépítők korában is lehettek ilyen céhek, épületek, mint írtam is nemrég a Hafré piramis mögötti zárt kamrákról. Csak éppen nem volt egy "Sztrabón" 4500 évvel ezelőtt, aki ezekről írt volna. Bizonyos problémák esetén őket hívták, ahogy Eiffel is segítségül hívott a Mesterlegények titkos társaságából pár építőt, hogy segítsen a vastornyánál...

Kézenfekvőnek gondolom, hogy az évezredek alatt bizonyos tudományos relikviákat, technikai dolgokat egymástól lopták ill. féltékenyen őrizték bizonyos társaságok.

Előzmény: Annaem (21308)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21309

„A legtobb ilyen vàzànak kifurt "fulei" vannak...” 

 

Az, már egy másik munkafázisban készül. Mint ahogy a váza belső ürege is. A már kész külső felületet, egy állóbábnak nevezett segédeszközzel támasztják meg a belső üreg kimunkálása céljából. Erre vonatkozóan sincs ötletem, hogy milyen csiszoló, vagy forgácsolószerszámmal végzezték.:-(

Előzmény: Ingama (21307)
Annaem Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21308

Ja vágom, a telkhinek, az isteni kovácsok. Ez könnyen lehet de hogy működhetett a dolog? Elutaztak isteni megrendeléseket teljesíteni, vagy kölcsönözhetőek voltak az eszközök? Mert nem voltak annyian, hogy minden speciális munkát ők végezzenek, hacsak nem isteni képességekkel. Árulkodó nyomokat hagytak világszerte.

Szóval, hogyan hozzuk össze őket a vázákkal?

Előzmény: Schenouda (21302)
Ingama Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21307

"A megmunkálandó anyagot az „esztergapadba” rögzítik, majd íjhajtással forgatják a megmunkáláshoz. Ezzel elérik azt, hogy szabályos forgástest legyen a váza."

 

A legtobb ilyen vàzànak kifurt "fulei" vannak...

Előzmény: őszszakál (21303)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21306

Elnézést kérek, a „fórummotor”közbeszólt. Azt hittem nem ment át a szövegem, de kettő is lett belőle.

őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21305

„Erre többféle magyarázat van, rögtön adja magát a hírhedt: "elveszett a tudás".”

 

A féltve őrzött tudás is szóba jöhet.  Az a néhány szakember, akik ezeket a vázákat készítették, olyan tudás birtokába jutottak, amivel megalapozták a (gazdag) jövőjüket. Nem szerették volna, ha lenyúlják tőlük a „szabadalmat”. Majd az idő múlásával, az érintettek kihalásával, elveszett tudás lett belőle.

Előzmény: Annaem (21301)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21304

„Erre többféle magyarázat van, rögtön adja magát a hírhedt: "elveszett a tudás".”

 

A féltve őrzött tudás is szóba jöhet.  Az a néhány szakember, akik ezeket a vázákat készítették, olyan tudás birtokába jutottak, amivel megalapozták a (gazdag) jövőjüket. Nem szerették volna, ha lenyúlják tőlük a „szabadalmat”. Majd az idő múlásával, az érintettek kihalásával, elveszett tudás lett belőle.;-)

Előzmény: Annaem (21301)
őszszakál Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21303

Volna egy elképzelésem arra, hogyan készültek ezek a vázák. Először is készítettek ugyanabból a kőanyagból két csapágyat. Egy kúpos mélyedésben egy kúpos csap, amihez állványzatot készítenek,(a karórák fogaskerék tengelyeihez hasonlóan). A megmunkálandó anyagot az „esztergapadba” rögzítik, majd íjhajtással forgatják a megmunkáláshoz. Ezzel elérik azt, hogy szabályos forgástest legyen a váza. Aztán, hogy milyen szerszámmal választják le a fölös anyagot, az már számomra is titok marad.  

Előzmény: Ingama (21300)
Schenouda Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21302

Az utalásom főleg arra irányult, amit nemrég elmondtam, hogy úgy néz ki, nem mindegyik építő vagy technikus céh birtokolt különleges technológiákat. Egyébként ma sem, de akkoriban sokkal nagyobb lehetett az eltérés.

Voltak, aki kénytelenek voltak egyszerűbb eszközökkel, sok munkaórát rászánva csinálni egy kemény kőből készült vázát, tálat.

Érthetőbben szólva, az a rodoszi céh, akiknél az antiküthérai fogaskerekes óra készült, sokkal többet tudtak, mint az ún. görög feltalálók és műszaki írók 2000 évvel ezelőtt.

Hasonlóan nehezen tudom elképzelni például néhány egyiptomi diorit-tál, szabályos, nagyon vékony bemetszéseit. Ezeket egyáltalán hogyan csinálták? Ezeket is többen leírták.

Előzmény: Annaem (21301)
Annaem Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21301

Jótól kérdezel. Ezermesterkedem, edényekkel is volt már dolgom, de nem vagyok egy tanult műszaki szaki.

Mocsári topiktárs hozott már videót a tökéletes kőváza vizsgálatáról. Vagyis voltak közöttük ilyen darabok.

 

...kellett volna lenniük. Jól gondolom?

Azt jól gondolod, de még így is kirívóak és páratlanok abban a miliőben.

Szerintem még az utánzás sem megy egyik pillanatról a másikra.

Idővel fejlettebb a technika, nagy mérföldkőnek tartják az arzénbronz megjelenését. A minőség mégsem közelíti meg többé a Nagada korszakbelieket. Sok más dolog nem ismétlődik többé, vagy jócskán esik a színvonal. 

Erre többféle magyarázat van, rögtön adja magát a hírhedt: "elveszett a tudás".

Ha vesszük az edényeket az biztos, hogy a jó mester tapasztalattal és "szemre" megcsinálja mindenféle sablon vagy segítség nélkül tökéletesre. Csak legyen rá kétszáz éve.

Még egy opció: futószalagszerűen és gyakori cserével dolgoznak rapid munkások. Mindenki fúr, farag, csiszol (csak körkörösen, hogy az utókort megüsse a guta). Mindez nem lehetséges egy kötelező motiváló kiegészítő nélkül, ami  meggyőződés, hit, magas fizetés, zsarolás, vagy korbácsos munkafelügyelők képében lebeg a fejük felett.

Vagy Te, hogy gondolod ezeket?

Előzmény: Schenouda (21296)
Ingama Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21300

Szàmomra nem hiheto hogy ezt csak ugy kézi szerszàmokkal csinàltàk. Tulsàgosan precis.

Mint az egyiptomi ko vàzàk ugyancsak tulsàgossan tokéletesek.

 

Előzmény: őszszakál (21294)
Schenouda Creative Commons License 2024.08.19 0 2 21299

Heydrich inkább Nagy Ramszeszre hasonlítana, ha valóban úgy nézett volna ki...

Előzmény: Maketheworldabetterplace (21298)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2024.08.19 0 0 21298

Az etsy link nem Elon, inkább vki más

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reinhard_Heydrich

Előzmény: Schenouda (21282)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!