Technikai ok: a FOK-GYEM vezérlők és a FLASHkártyák memóriája nem követte a kor igényeit. A belső 64kb (egyes busztípusoknál +32kb) és a kártya 4 ill. 10 MB-os tárhelye nem volt elegendő arra, hogy minden megállót felmondjanak "szép szabályosan". Ezért lett úgy kitalálva - helyspórolás címen-, hogy a "A következő megálló a/az" csak egyszer szerepel az állományban. Erre hivatkozik mindig az adatbázis és a készülék. A megállónevek szintén csak "egyszer" találhatók meg az állományba. Ezek hallhatóak a következő megállóbemondáskor és a megállóhely bemondáskor is.Így egy hangot kétszer hasznosítunk.
"ha "Az x utca" "következik" lenne a két bemondás, tehát fordított sorrendben az állandó és a változó..."
Fordítottja - vagyis az "A következő megálló az Akácfa utca" a történelem folyamán alakult ki, valamint fordítottan sokkal nehezebb felmondani a megállókat. Persze van ennek még technikai problémái is. Egyes vezérlőtípusok - T5c5K kivételével - 1mp szünetet tesz a két hanghivatkozás közé. Ezért is fura néha a trolin a bemondás üteme.
Emlékeim szerint a trolis állományban már az a típusszöveg hallható, hogy " X utca következik. ", tehát nincs külön " A következő megálló a/az". De lehet,hogy tévedek:)
Valahogy így. De vannak, akik nálam jobban értenek itt ehhez :)
A lényeg, hogy a lehető legjobb megoldás ez a mostani, mert viszonylag életszerűen hangzanak el a mondatok, amelyek kerek, egész mondatok, nem magyartalanok.
Korábban nagyon elterjedt az a megoldás, hogy "Következő megálló" "Kelemen László utca." Ez csúnya is volt, magyartalan is volt.
"Az x utca" "következik" Máris itt a probléma. Hogy a Rottenbiller utcánál maradjunk, így már szükséges lenne egy olyan is, hogy "Rottenbiller utca.", és egy olyan is, hogy "A Rottenbiller utca".
Persze, laikus mondhatná rá, hogy akkor legyen külön a névelő is, de aki valaha foglalkozott ilyesmivel, tudja, hogy a névelőket levagdosni alapvetően csúnya dolog. Esetlegesen (ld. 3-as metró) meg lehet viszonylag szépen csinálni, de nem igazán célszerű.
Ez a technikai ok érdekelne. Nem úgy van, hogy külön van a "Következő megálló" és külön az "x utca", "y utca", "z tér", és ezeknek a címét egymás után kiadja a vezérlő a hangkártya felé? Mert ebben az esetben ugyanúgy két cím kellene megállónként a "lhíváshoz" abban az esetben is, ha "Az x utca" "következik" lenne a két bemondás, tehát fordított sorrendben az állandó és a változó...
Nagyon sokáig volt az hogy pl Cinkotai út következik. Aztán lett cserélve hogy A következő megálló (kis szünet) Cinkotai. Aztán most újra mondták/finomítottak a hangon és maradt Következő megálló Cinkotai út, Szugló utca. Kivéve a 82es ami úgy mondja hogy Szugló utca következik
És végre a végállomás elött már nem az van hogy: Következő megálló Öv utca utca végállomás.
De jó az is amikor a vezető helyett mondjuk más mondja a megállókat és nem a gépnéni :D ezt most találtam neten :D
Na azért. Ha tényleg ilyen lett volna, akkor arra azért csak emlékeznék :)
Nyilván szebb úgy, hogy "A Rottenbiller utca következik.", ezzel én is egyetértek. De a FOK-GYEMes kocsikon technikai oka van a "A következő megálló a Rottenbiller utca." típusú mondatszerkezetnek, hiszen így kevesebb hanganyagot kell tárolni. Vultronos kocsikon nem is nagyon hallasz ilyen szerkezetű mondatokat.
A 80-as és a 81-es közül az egyik biztosan nem mondja (a másik igen); egészen pontosan emlékszem, hogy feltűnt már jóideje nagydélutánban átszereléskor, tehát ugyanazon a kocsin, ugyanazon a napon.
Én meg naponta kábé kétszázszor, és kicsit nem értem, hogy miért is kell hangsúlyozni mindig, hogy a következő MEGÁLLÓHELY. Mi más lenne következő? Egyébként - szerintem - nem magyartalan, hogy "Az x utca következik"*, hiszen az következik...
* Hoppsz, most, hogy ezt leírtam, lehet, hogy így volt, és nem úgy, hogy "Következik az x utca"
Szerintem karakteresebb volt a régebbi. Meg iszonyat magyartalan, ha tényleg így volt...
Én a magam részéről nagyon profinak tartom a mostani megoldásokat. Évente nem sok alkalommal hallom és látom, így mindig frissen élnek még bennem a korábbi emlékek. És valahogy általában mindig fejlődést fedezek fel :)
Eggyel (kettővel?) ezelőtti állományban a 80, 80A, 81-es úgy mondta: "Következik a Szentmihályi út", "Következik a Csertő utca", "Következik a Zsálya utca", DE: "Következik az APEH megállóhely"! Nagyon szimpatikus volt ez így nekem, aztán jött ez a mostani "Következő megálló a(z) ...... " Szerintem karakteresebb volt a régebbi.
Ha már így a trolik szóba kerűltek. Miért van az hogy az összes csuklós vonalon úgy van a bemondás hogy: A következő megálló az Egressy út kivéve a 82-esen aminél: Az Egressy út következik hangzik el?
Nekem az első verzió jobban tetszik.
Még mindig troli.
82es az Örsön csak a metrót és a Hévet mondja átszállásnál de a 81es meg mintha mondaná még a Volánt. A volán miért maradt ki?
Kicsit nekem is furcsának hangzik, hogy fiatal korom ellenére a történelemre fogok utalni, de sebaj:
A buszoknál az egyes járműtípusokra réges-régóta külön adatállományok készültek, hiszen nem is olyan rég még megvoltak "a" 415-ösös, "az" alacsonypadlós és a mainál sokkal hangsúlyosabban "a" csuklós vonalak. Ennélfogva elvétve akadt csak vonal, amely egyazon garázs különböző típusú járműveinek FOK-GYEM-jében egyaránt megtalálható lett volna. Jónéhány éve egy 40-es járatnak semmi keresnivalója sem volt egy kelenföldi 415-ösben, míg egy Palota-busz sosem szerepelt semmilyen cinkotai vagy dél-pesti buszban, pláne nem a Nógrád Volánnál. Ebben a rendszerben természetes volt, hogy minden járműtípusra külön állomány készül.
Mára persze mindez megváltozott. Egyrészt a típusok szétszórása miatt, másrészt mert a korábbi évekkel szemben immár olyasmikre is figyelünk az adattartalmak összeállításánál, mint a megszaporodott átszerelések, a tartalék járművek "bevetési területe", az adott garázs által kiadott egyéb viszonylatok, a műszeres utasszámlálások okozta átcsoportosítások, stb. A garázsok szóló és csuklós FOK-GYEM adatállományai sokban közeledtek egymáshoz, így pl. ma már egy dél-pesti 280-as és 435-ös 99%-ban ugyanazt tartalmazza; fel is merült a két FOK-GYEM állomány egyesítésének igénye.
A trolik máshogyan indultak: már igen régóta - függetlenül attól, melyik típus hol járt - az egyetlen állományban az összes vonal szerepel, ami néha bizony igen hasznos (pénteken is kavart egy GVM a Wesselényi utcában).
"Veszélyről" tehát szó sincs a buszoknál, egyszerűen így hozta az idő.
"A megoldás nem más, mint hogy a normál 75-ös útvonalban az 1. és 2. végállomásnak ugyanannak kell lennie, mint a 752-esben, így a vonalon rendszeresen megforduló sofőrnek ugyanazt kell mindig választani (remélem így csináltuk...)."
Szerintem buszoknál sincs külön állomány, mert például a Hűvösvölgyet két sorba írták elválasztva, miközben régebben az 5-ös betűtípussal is kifért egy sorba.
De ez a veszély a buszoknál is fennáll pl. Kelenföldön (Ezüstnyíl, Gyros, Arculatos 415 vs. 435, 405, 415.04) Ezért szerintem kicsit fura, hogy a buszoknál megy, a troliknál nem.
"752 (Hermina úti terelés): sorcserét javasoltam a homloktáblán, így a kezelő a végállomásokat kínálná fel (és írná ki), nem a Hermina utat mind a két irány felé"
A FOK-GYEM egyik nagy hátránya az, hogy a frontkijelző felirat első sora és a járművezetői választófelirat megegyezik. Ugyanakkor nem tartom jó ötletnek, hogy a frontkijelzőn változtassunk, mert az meg az utasnak ebben a sorrendben értelmezhető jobban. Egy külföldinek is többet segít egy "Hermina út - Stadionok" felirat egy "Stadionok (Hermina úton át)", amivel nem tud mit kezdeni, ráadásul egy GVM-re nem is fér ki szerintem.
A megoldás nem más, mint hogy a normál 75-ös útvonalban az 1. és 2. végállomásnak ugyanannak kell lennie, mint a 752-esben, így a vonalon rendszeresen megforduló sofőrnek ugyanazt kell mindig választani (remélem így csináltuk...).
18-11-et kéretik majd megnézni, mert konzekvensen visszafelé léptette ma a megállót az összes gyáli viszonylaton, valamint mindezt ajtónyitásra tette, és nem ajtózárásra. Valami nagyon nem stimmelt, szegény Járművezető a nap végére már reflexből nyúlt felfelé a FOK-GYEM-hez garázsmenetben is, amikor nem is kellett volna :)))
Valamint a Határ útról a garázsmenetes állományoknál a kiírással kéne valamit kezdeni, mert a Szentlőrinci út csak simán nem volt kellőképpen feltűnő...
A FOK-GYEM-es trolibuszokra egyetlen egy adatállomány készül, és ez kerül az összes járműbe, a különböző kijelzőméretektől függetlenül. A frontkijelző-feliratok úgy vannak megalkotva, hogy a GVM-ek keskeny kijelzőire is kiférjen a szöveg. A Csertő utca ezért kétsoros; az ugyanis egy GVM-en egy sorban nem férne el.
Scraapy eltökélt a trolis FOK-GYEM adatállományok megkettőzésében, ám eddig hatékonyan lehurrogtam ;-) Két adatállomány szerkesztése ugyanis kétszer annyi idő, ráadásul a garázsban így nem mindegy, melyik kártyát melyik troliba teszed, vagyis adott az összekeverés lehetősége. Ahol buszok és trolik kártyáinak összekeverése is megeshet, ott ez bizony reális veszély ;-)
A KCSV-k új programjában a 2-esen a Jászai M. téren érkezés után nem vált automatikusan célirányt, hanem cél gombot kell nyomni, ha nem akarom, hogy a túlvégen irányadás után azt mondja, hogy Jászai M. tér végállomás következik. Ez persze nem targédia, csak oda kell figyelni, de egy esetleges frissítéskor javítandó.
Gubacsinál vissza köll fogassak Erzsébet felé, mert a Mester utca felé valami esemény van. Ekkora a villamosok Gubacsi út - Nagysándor utca - Gubacsi út végállomások között közlekednek. Erre lévő programot gondoltam. Lényegében annyi, hogy a Gubacsi út után hozzá kell illeszteni egy VÉGÁLLOMÁS-t :o)