Keresés

Részletes keresés

bsasa Creative Commons License 2011.03.11 0 0 3403

A 424-343as 1979-ben már Dorogon dolgozott a 80-as évek eleje,közepéig a selejtezéséig.

Előzmény: P_Oli (3384)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.03.09 0 0 3402

Komoly utazás lehetett, én is megbámultalak volna benneteket! :)

Előzmény: Törölt nick (3401)
Törölt nick Creative Commons License 2011.03.08 0 0 3401

 

Sorkatonaként, 1959 telén Pápáról vittem egy lovat Budapestre Gub kocsiban. 

Alom, széna és víz volt a ló ellátmánya, nekem csak wc és egy priccs, kályha nuku.

A Déliből kantárral vezettem a lovat a Pasaréti Honvéd Lovardába, a Krisztina krt, Malinovszky (Erzsébet királyné) fasor, Hűvösvölgyi út és a Hidász utca útvonalon.

Ennyi bámulóm még életemben nem volt.

 

       

 

Előzmény: Bárdos Imre (3399)
Gatyás Qvik Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3400

A Gup nem létező sorozat volt, hanem a Gub eltorzított változata. Egyébként a vasutas köznyelvben "Gub" kocsinak neveztek minden, a fertőtlenítés - mosás után katonák szállítására intézett fedett kocsit. (Intézett= iránybárcával ellátott, lezárva, leólmozva, üresen küldött, az előbbiekben felsoroltakkal felszerelt fedett teher - általában Ggs kocsi).

Előzmény: M62-238 (3390)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3399

Az általam hivatkozott, 1956-ban megjelent könyv a "G" betűt fősorozatjelként határozza meg, jelentése fedett teherkocsi. Az "u" és "b" betű melléksorozatjelként van definiálva, előbbi a csak belföldi forgalomban használható, míg utóbbi a berendezései segítségével legénységi szállításra alkalmassá tehető kocsit jelöli. Sajnos berendezésére nem tér ki részletesen.

 

Úgy tűnik, a könyv kiadása után változhatott a melléksorozatjel meghatározás az általad említett megkülönböztető jelölés definicióra.

Előzmény: Tastam (3396)
RhB Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3398

"a Ztz emlékeim szerint a katonai szállítmánykísérő tiszteké"

 

 

A Ztz 60 55 00-29 9xx a katonai kisérőkocsik, a 940-es (es-Termes 56) kivételével 2-tengelyesek. A korai kocsik nagy tengelytávolságúak, a 950-től fölfele rövid kocsik, mint a képen látható 960-as is:

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=99641362&t=9121413

 

 

Azt nem tudom, hogy csak a tisztek utaztak-e benne...

 

Előzmény: M62-238 (3390)
Tastam Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3397

 A Truman valóban Cegléden tolat, mégpedig az ún. szolnoki kihúzóban.

Előzmény: P_Oli (3384)
Tastam Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3396

 Nem sorozatjelzés, hanem megkülönböző jelölés: 'berendezett gub'. Ggs kocsit vettek igénybe, amelynek a tetején nyílás is volt a kályhacsőnek. A jelentését nem ismerem. A berendezése: acélállványzat, felső- és alsó fekhelylap, alsó pótfekhelylap (ezekből állították össze a kocsi két végében az emeletes 'ágyakat'), szeneskályha, alátétlemez (a kályha alá a tűzvédelem miatt), tűzkivonó, szenesláda, rövid- és hosszú kályhacső, valamint lámpa. Ha jól emlékszem. Az utóbbi csak a legritkább esetben volt meg.

Előzmény: Bárdos Imre (3393)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3395

Igen, a  kalauzkocsikat jelölték a nagy fehér X-el. Mintha egyszer azt olvastam volna valahol, hogy ezzel a jellel hívták fel a figyelmet a kocsik személyekkel elfoglalt voltára, de erre azért nem esküdnék meg.

Előzmény: P_Oli (3389)
sörösgigant Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3394

Az én környékemen is elég sok katonai szállítmányt rakodtak. A helyi áfusok a Ggs kocsit is gupnak hívták, amik tetején volt a  kémény céljára egy lyuk. A rakszeres v. ki a bánatnak kellett felszerelni őket a szenesládával, kevés ringfuza lappal. Volt rá példa, hogy Tapolcáról kerestek valami szenesládát, mert hiányzott...-:))) Azóta is az egyik nyugdíjas raktárnoknál az a csirkeudvar, óvoda...)))

Előzmény: Bárdos Imre (3393)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3393

A Gub sorozatjel egészen biztosan létezett, a Gup-ot nem tudom. Előbbiben azért vagyok ennyire biztos, mert az 1969-es "első herendi" balesetben egy ilyen kocsi is rommá tört, de hiába néztem át a vasúti kocsi jellegrajz albumokat, abban sehol sem szerepel ez a sorozatjel. Aztán a kezembe akadt a Vasúti raktárnokok kézikönyve c. viselő kiadvány, amiben szerepel a Gub sorozatjel, mint személyszállításra berendezett G soozatú teherkocsi. Ha jól rémlik a berendezés a fapadokat és a középre állított vaskályhát takarta.

Előzmény: M62-238 (3390)
sörösgigant Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3392

Kösz ! És az a kis rövid deszkaoldalú tehervonatos kísérő kocsi aminek az ajtaján volt a nagy "X" ? Igaz akkoriban lehetett látni néha a barcsi személyen pakli kocsi gyanánt is. Igaz akkoriban előfordult, hogy pakli, vagy kísérő kocsi helyett egy-egy küllős kerekű "G" kocsi volt, az a rácsos ablakú, amolyan lapos, ill.enyhén ívelt tetejű....

Előzmény: RhB (3391)
RhB Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3391

"Nem tudom, talán Ztz v. mi volt a jele."

 

 

Dtz 50 55 94-23 xxx

 

Előzmény: sörösgigant (3386)
M62-238 Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3390

"Az a kocsi a bobó mögött nem pakli volt, hanem a tolatóstehereken használt kocsi a gőzösnél a vonatvezetőnek, de gondolom a holtamberes bobóknál csak a "gyerekek", magyarán a fékező-gelettáknak a helye...Nem tudom, talán Ztz v. mi volt a jele."

 

Ekkor még volt a gépeken kenő is tehát a kocsi szerepe uaz volt,mint a csühösök idelyén,a Ztz emlékeim szerint a katonai szállítmánykísérő tiszteké,a katonáké meg(gub vagy gup teher)kocsi volt,de ma már a rosseb se emlékszik rá pontosan.

Előzmény: sörösgigant (3386)
P_Oli Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3389

Az MD-s Indóház képei között van még kisszámos kép 1978-ból, de már van nagyszámos kép 1975-ből.

 

A kocsi nagy X-je jelentheti azt, hogy nem pakli, hanem tehervonati kísérőkocsi? Mert egyébként lehetne pakli, ha jól emlékszem, apám azt mondta, hogy akkoriban nyáron M44 is volt a személyekkel. A közvetlen pesti meg Bbmot. Arról sajnos nincs kép, még FF sem.

Előzmény: sörösgigant (3386)
sörösgigant Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3388

Ez érdekes, de valóban talán azért hogy nappal lássák hogy toliban megy. Mivel akkor nem kellett nappal kivilágítani, mert talán kb jó ha 20éve kell, igaz a 80-as évek eleje-közepe környékén a Sm-i ig. területén már kellett. Ha nem úgy volt, meg is fogtak bennünketÚjudvaron, hogy "nem ég az eleje!"

Előzmény: M62-238 (3385)
P_Oli Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3387

Nem nagyon tudom, hogy ez mit jelent :) Elvileg előfordult a fehér ütköző MD-n, bár nem volt jellemző.

 

Adalék: elvileg a Btx-hez tartozó motor a 3036-os, ami 1975-ben került Szentesre, de ehhez azt is be kell digiznem, mert nem tuti a psz.

Előzmény: M62-238 (3385)
sörösgigant Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3386

Érdfekes az MDa vezérlő, mert csíkos, de már a nagy osztályszámokkal. Eredetileg ha jól emlékszem még az eredeti kisszám, meg a bóháson a zománctábla volt...

Te koma ! Az a kocsi a bobó mögött nem pakli volt, hanem a tolatóstehereken használt kocsi a gőzösnél a vonatvezetőnek, de gondolom a holtamberes bobóknál csak a "gyerekek", magyarán a fékező-gelettáknak a helye...Nem tudom, talán Ztz v. mi volt a jele. Ezt majd talán valami kocsis ember jobban tudja. Nálunk még az atádi, meg a barcsi tolatósokon volt régen a kis kéttengelyes, deszkaoldalú kalauzkocsi, aminaek az ajtaján volt egy hatalmas sárga X....

Előzmény: P_Oli (3384)
M62-238 Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3385

"Köszönöm az észrevételt a lámpákkal kapcsolatban! Ha valakinek még van ötlete, amivel pontosabban be lehetne lőni a készítés idejét, ne tartsa magában :)"

 

 

Az MDa nem számított ingavonatnatnak,de a Btx-n ott a fehér ütközőborító sapka.

 

Előzmény: P_Oli (3384)
P_Oli Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3384

Sziasztok!

 

A képek általában a 130-as vonalon, Kunszentmárton és Nagytőke között készültek. A Truman elvileg Cegléden tolat.

 

Köszönöm az észrevételt a lámpákkal kapcsolatban! Ha valakinek még van ötlete, amivel pontosabban be lehetne lőni a készítés idejét, ne tartsa magában :)

 

Ezen jobban látszik a két lámpa:

 

 

És még két kép, egy ismeretlen Btx és az M44-118.

 

 

 

Lényegében ennyi az értékelhető része a képeknek.

M62-238 Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3383

"Ja meg a pakli ződ színe is.."

 

Ja meg a majdnem fekete Bhv szerelvény Vk-val a csühös után,diákkoromban még volt ilyen inga Fehérvárról Budára 424-essel,majd M40-el,persze gőzfűtéssel(de jó volna látni ismét).

Előzmény: sörösgigant (3381)
sörösgigant Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3382

Ja, és valahol az Alföldön készülhettek a képek ?

Előzmény: sörösgigant (3381)
sörösgigant Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3381

Ja meg a pakli ződ színe is...Akkor mindegyik gőzös kétlámpás volt?

Előzmény: akóR (3380)
akóR Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3380

Jó régi fotók, mert a 424-es szerkocsin a lámpák még fönt vannak.

/ meg elöl nincs " fényszóró " /.

A '70-es évek közepétől, már alakították át őket három lámpásra !!

Előzmény: P_Oli (3379)
P_Oli Creative Commons License 2011.03.07 0 0 3379

Nem volt ocsó akkoriban ez.

 

Akkor azért van csak ennyi dia :)

 

Egy kis gőzölgés:

 

 

 

Előzmény: FAV 20 (3373)
wrn30601 Creative Commons License 2011.03.06 0 0 3378

Ismertetésüket lásd: Ganz Közlemények - 15. szám 1934 október.

 

A Ganz gyár 1934-ben az ÁRPÁD távolsági sínautóbusz megépítésével párhuzamosan egy hasonló, de inkább helyi érdekű forgalomra alkalmas kéttengelyű sínautóbuszt is felajánlott a MÁV-nak.

Az ÁRPÁD szerkesztési elveivel megegyező kivitelű motoros jármű igen könnyű kivitelben (szolgálati tömege mindössze 12.000 kg volt), egy vezetőállással készült. A 6,3 t tengelyterhelésű jármű pótkocsi vontatására nem volt alkalmas - inkább sínautó mint sínautóbusz jellegű - 80 km/óra sebesség mellett 36 utas továbbítására volt képes. A poggyásztérrel, WC-vel ellátott, csupán 10.300 mm hosszú motorkocsi erőforrásaként egy 96 LE  Ganz-Jendrassik rendszerű VIII JaR 105 típusú dieselmotor szolgált. Az erőátvitel négyfokozatú sebességváltóval lett megoldva.

A MÁV a két járművet 1935 tavaszán megvette és 1935. március 15.-től 7 és 8 pályaszámokkal a Budapest-Szeged viszonylatban közlekedő 708, ill. 703 sz. gyorsvonatok pótlásaként forgalomba állította. 

Előzmény: wrn30601 (3377)
wrn30601 Creative Commons License 2011.03.06 0 0 3377

Én ugyan "bolha" fedőnéven ismerem mindkettőt, de elvileg mindegy. 

Viszont ezek gyönyörű és - legalább is számomra - ismeretlen fotók.

 

Ezekről az apró élősdiekről (bolha, poloska) - a Ganz Közleményeken kívül - 
üzemi fotóval nem igazán találkoztam eddig.

Előzmény: braun (3375)
BPI-968 Creative Commons License 2011.03.06 0 0 3376

Köszönöm a gyors választ!

Előzmény: braun (3375)
braun Creative Commons License 2011.03.06 0 0 3375

Poloska becenevű motorkocsi a Keleti pu melletti mai kocsiműhely területén

Előzmény: BPI-968 (3374)
BPI-968 Creative Commons License 2011.03.06 0 0 3374

Üdv Mindenkinek!

 

Találtam két fényképet.

Helyet, időt és típust (vagyis semmit) sem tudok hozzájuk rendelni.

Valaki tud esetleg segíteni?

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!