Igen, én is most döbbentem rá, hogy a "verdáinkat ki-ki valahogy kis pénzért életben tartja, tucatnyi ilyen hülyét ismerek" életszakaszból átcsúsztam abba, hogy egy hobbiautó említésétől megfagy a levegő, mindenkinek csak az ismerős ismerőse engedheti meg magának.
Saját nagykorú autómban a lambda szondát 430.000 után kellett cserélni (akkor is csak a hullámzó alapjárat okán), a katalizátor eredeti. A kocsi első tulajdonosa vagyok, tehát a futott km biztos.
"Az egész dünnyögésnek a lényege, hogy ha valaki előás egy 30 éves vagy még idősebb autót, akkor nyugodtan használhatja, mert miért ne, de akkor sem normál földi halandónak való. Ez az egész az OT rendszám körüli őrületről szól és arról, hogy épeszű ember nem akar 30-40 éves autóval mindennap munkába járni és bármit is csinálni, mert csakis súlyos szociáis szükségből teszi... Egyszóval az pár ezer ennyire öreg autó akár kaphatna is OT rendszámot, ha annyir a akrná, de ma már gazdaságilag nem éri meg, és csak a nagyon begyöpösödött agyú béna kuncsorogna megélhetésiként OT rendszámért, jobban jár ha csenden furikázik a kertek alatt a normál rendszámával és 2 évente megpróbál simán levizsgázni....."
A W124 mondjuk 30 éves. Van hozzá minden, értenek is hozzá, elég kényelmes, gyors, felszerelt a mai forgalomhoz, mi is akkor a gond? Vagy ellenpontként ott van a Lada, ok, nem annyira kényelmes, de használható a mai forgalomban is. Érvényes ez a 2-es és 3-as Golfra, Opel Astrára, és még egy rakat autóra. A 30 éves autó a mai fogalmak szerint is modern, és annyira nem bonyolult fenntartani. Sőt még némelyik 40 éveset sem. A kihívás e fölött kezdődik.
Akármilyen nehezemre esik is, de kénytelen vagyok azt mondani hogy igazad van (ebben). Te nyilván a nagyon átlag autósról beszélsz, mi Laci én és még sokan ilyen értelemben nem vagyunk átlagok, mert mi gond nélkül el autózgatnánk, és el is autózgatunk akár egy 40-50 éves veteránnal is. De azért engedd meg hogy egy kicsit ellent monjak a Te elméletednek és felhozzam egy volt (sajnos már meghalt) müncheni barátom esetét.Egy nagy cég felső-közép vezetői közé tartozott, ahol már elvárták tőle hogy mindig a lehető legújabb autóval járjon, mert ha nem akkor úgy nézehetett ki hogy anyagilag kezd lecsúszni. A kemény rivalizálás miatt a szintet könyörtelenűl tartani kellet, ami neki kezdett negyon terhes lenni mert a pénzt inkább a teljesen más jellegű hobbijára költötte volna. Ezért úgy gondolta hogy kimarad ebből a versengésből és vett egy Kabrió Mercit (ha már német ). A Te szavaiddal élve "szénné restauráltatta" vagyis egy alkalommal nem sajnálta rá a pénzt és attól kezdve évekig azzal járt a munkába. Mellette megengedhette magának hogy a magánéletét akár egy 10 éves kocsival elje. A munkahelyén meg voltak győződve hogy ő kőgazdag, hogy egy ilyen drága autót használ nap mint nap. Tudom hogy ez is egy kirívó példa, de ilyen is van.
Lacikám és Gyébé drágáim, elszomorít, hogy képtelenek vagytok megérteni szolid kis megjegyzésem magvát... ÉN nem arról beszélek, hogy egy akár 30 éves autót , oldtimert ne lehetne gondtalanul használni, merthogy még a DS-hez is tengernyi alkatrészt lehet egy gombnyomássa lrendelni, akár az 504-eshez, hanem arról dünnyögtem, hogy általában, a laikus emberek tömegeinek már egy 20 évesnél idősebb, "óccó" autócska életbe ntartása is egyre nagyobb nyügöt jelent. Olyan embereknek, akinek nincs a kis ujjukban a szerelés, nem áll a hátuk mögött egy jól felszerelt műheyl (Gyébé...) hozzáértő barátok és ismerősök hálózata (Laci), akik nem űznek sportot régi vasak folyatos srófolásából, hogy újabb és újabb akadályokat gyűrhessenek le.
A hétköznap emberinek erre nincs lehetőségük meg szaktudásuk meg affinitásuk és egy 20 évesnél öregebb autón valami már mindig elromolgat. A kaphat óalkatrészek nagyrésze sokszor vitatható minőségű utángyártott cucc és ahogy telik az idő, már mai friss oldtimereknél is egyre nagyobb gond lesz az elektronika meg a műanyagok története...
Az egész dünnyögésnek a lényege, hogy ha valaki előás egy 30 éves vagy még idősebb autót, akkor nyugodtan használhatja, mert miért ne, de akkor sem normál földi halandónak való. Ez az egész az OT rendszám körüli őrületről szól és arról, hogy épeszű ember nem akar 30-40 éves autóval mindennap munkába járni és bármit is csinálni, mert csakis súlyos szociáis szükségből teszi... Egyszóval az pár ezer ennyire öreg autó akár kaphatna is OT rendszámot, ha annyir a akrná, de ma már gazdaságilag nem éri meg, és csak a nagyon begyöpösödött agyú béna kuncsorogna megélhetésiként OT rendszámért, jobban jár ha csenden furikázik a kertek alatt a normál rendszámával és 2 évente megpróbál simán levizsgázni.....
Sokkal nagyobb gond, és a kép kapcsán én azt kérdeztem ,hogy mennyire is hiteles egy legalább 70-80 éves autóként egy szarrá restauált-lakkozott-szuperbőrözött restarulássakmai csoda, mennyire életszerű egy ilyen, vagy egy pajtaszökevény állapot, amit az a rosenheimi tulajdonos mutatogatott büszkén a találkozón????
És hogy mennyire elitélendő ez a már évek óta terjedő nyugateurópai divat, hogy szándékosan NEM locsolnak milliókat a sznob tömegek pukkasztására a kedvencükbe, hanem hiteles állapotban, de műszakilag rendban jönnek-mennek vele?????? Nehéz kenyér, mert ismerjük a féktelen sznobizmust, ami az oldtimerezért a felszinen tartja... De érdekes módon a civilzált yugateurópai terekben a tolerancia jobban működik, mint mifelénk.... Tanulságos mozzanat - de pláne manapság mi már semmin se mcsodálkozunk...
Lacikám és Gyébé drágáim, az a bizonyos kép és dünnyögés erről szólt ne mpedig az önfényezésetekről, hogy ti mennyire tudtok-bírtok egy 30-40 éves autót életben tartani...
Enyémben papíron 285 ezer volt amikor megvettem, lambdaszonda csere után majdnem fél litert javult a fogyasztás. Elmentem vele 140 ezret, megint elmászott a fogyasztás... lambdaszonda csere után ismét javult 3-4 decit...
No de teljesen mindegy, mert egy 30-40 éves karbis motor soha nem lesz olyan tiszta, mint akár egy modernebb 10-15 éves katalizátoros-befecskendezős, technika akár kat nélkül.
"Szerinted a mai átlag tíz év feletti 200-300 ezret (?) futott autók hány százalékában cserélték a lambdaszondákat vagy a katalizátort?"
Diagnosztikai műszerrel pontosan felmérhető az állapotuk, és ha a gépjármű rendesen karban van tartva, akkor ezek elég magas élettartamú alkatrészek. Persze ha "okosba" szerzett olajjal, benzinnel/gázolajjal, vagy csak nem az előírt olajjal üzemeltetik a gépjárművet, nem cserélnek időben olajat, akkor ezek az alkatrészek gyorsan tönkremennek, és sokan valóban nem cseréltetik őket.
De normál körülmények között kibírják a 200-300 ezer kilométert. És nem eget rengető költség cserélni őket. Ja, a DPF pedig kimosható, tisztítható.
Nem tudom pontosabban mit értesz "emissziós hókuszpókusz" alatt. A legújabb WLTP emissziós "fillérezés" tényleg kicsit túl van feszítve.
Megérzéseid semmit nem jelentenek a valóságban mérhető paraméterek ellen. Ha tényleg úgy gondolod, hogy egy euro 0 besorolású öreg autó jobb emissziót tud, mint egy euro 4 vagy 5 használttan, akkor nem tudunk tovább vitázni. Egyszerűen nem igaz ez az állításod.
A szegény országok kérdésében nem mondok semmit. Ez egy törvényszerűség hogy a szegényebb helyeken rosszabb minden. Ezt a jelenlegi társadalmi berendezkedést nem lehet már jól üzemeltetni. Az folyamatos növekedés határainál járunk. Baj lesz ebből mindenképpen (ez nem az autózáson fog múlni).
Szerinted a mai átlag tíz év feletti 200-300 ezret (?) futott autók hány százalékában cserélték a lambdaszondákat vagy a katalizátort?
Nem tudok "emissziós" értékeket, ez csak olyan normál megérzés: a 80-as évek karburátorait ma is be lehet állítani "gyári" értékre (mondjuk ne Zsigulit nézzünk, hanem Hondát) különösebb nagy ráfordítás nélkül, de egy mai autónál bármi több százezres tétel, és inkább berhelnek, kiköttetnek ezt-azt...
Oszt ha a nyugatról keletre vándorolt autók, amiket itt-ott kiheréltek, és Romániában vagy Bulgáriában füstölnek, az már ugye nem nekünk szennyezi a környezetet... Olyan ez, mint az öltözködés: olcsóbban tudunk tudunk ruházkodni ha Kínában vagy Indiában vannak a gyárak... de az indiai bőrgyárak környékéről kiindulva semmi élet nincs a folyókban...
Nemcsak hogy a sávjában tudjon maradni, de ha fáradt, akkor álljon meg egy percre, guggoljon le, álljon fel, járja körbe az autót, csak ennyi is elég... meg legyen tisztában az autójával mennyit képes gyorsulni, meg pl. a szir-szar kínai gumijával ne akarjon úgy menni, mint én a Dunlop vagy Prelli vagy Nokian (téli) gumival...
de Tiszajenőnél olyan kanyarok vannak amit nemigen lehet bevenni 90-el, de semmi sebességkorlátozás, csak a kanyartáblák, sőt ami a vasút előtt van azt képtelenség bevenni 60 fölötti tempóval, de semmi tábla csak hogy kanyar lesz...
Politikusokat nem érdekli. Most a biztonság, megőrzött emberélet a közlekedésben egy kampánycél.
De már most is félig ilyen.Pl. 40-es tábla olyan kanyarban, amit 90-nel beveszek. Mert néhány béna, meg bátor elszabta. A többség korlátozva pár szerencsétlen miatt.
20-25 évvel ezelőtt a karosszériák fő tartói a 300-450 MPa szakítószilárdságú acélokból készültek. Most az ultra nagyszilárdságú 1800 MPa szakítószilárdságúból.
Kérdezz meg egy tűzoltót, hogy milyen meló szétvágni az ollójukkal egy mai autót, meg egy jó tízéveset. Nem csak duma a nagyobb merevség.
A sok emissziós kütyü meg inkább a hasznot viszi, nehéz befogni a fejlesztési költséteket. A sok bizbasz megnehezíti a gyártást, logisztikát. Egszerűbb haszonnal lehet egyszerűbb autót gyártani. Nem véletlenül olyan ökör áron vannak az extrák, a sok gyártást bonolító bizbaszt meg kell fizetni.
Ez a politikusok szavazóhozó hülyesége, más farkával könnyű a csalánt verni.
Lásd kötelező asszisztensek tervezetet, olyan rendszereket kérnek, amik még nagyon sok gyerekbetegséggel küzdenek, főleg. rosszabb infrastruktúrájú országokban. De a jobb hátsóról könnyű difigálni, nem tudják, milyen idegesítőek ezek a kütyük sok esetbenü
Igen, régen minden jobb volt. Csak azok a gonosz tudjukkik... Gondolom, pont ezért csak vonalas telefonod van, ezt a hozzászólást pedig írógéppel írtad.
Maradjunk annyiban hogy nagyot fejlődött az alkalmazott gépjárműtechnika az elmúlt évtizedekben, az elmúlt 20 évben meg főleg.
Vannak olyan veteránok amik jól használhatóak a napi forgalomban is, de ütközés esetén kivétel nélkül a rövidebbet húzzák egy mai kisautóval szemben is. Persze an olyan veterán is, amiben nagyobb az esély a túlélésre.
Amúgy meg minél modernebb egy autó, annál több alkatrészből áll, annál bonyolultabb, annál több hibalehetőség van. És főleg a hibakeresés egyre nehezebb. Sokszor a javítás maga nem is nehéz, csak amíg eljutsz oda.
Biztonság? Nagyjából be kell tartani a szabályokat, oszt nincs ütközés, nem kell légzsák! De az autógyárnak az a haszon ha a légzsákok kinyílnak, mert ha szétverték a kormányt, a műszerfelet, az ülést, meg mittommit, akkor az megy a bontóba, és vesznek helyette másikat...
Emissziós baromság? Biztos vagyok benne, hogy az autógyárak találták ki, hogy nagyobb legyen a hasznuk. Egy érzékelőkkel, szondákkal, kütyükkel telespékelt autót sokkal, de sokkal nehezebb javítani, mint egy e nélkülit, aminek fél nap alatt szét lehet szedni a motorját, megpiszkálni a karburátort, aztán mehet tovább... Aztán vagy viszik a bontóba (autógyárnak ez a haszon, mert akkor vesznek helyette másikat), vagy kiiktatnak ezt-azt, mert nem költenek félmillákat motorjavításra, oszt úgy járnak vele kétszeres-háromszoros fogyasztással, füstokádva... nesze neked emisszió...
Vagy egy 50 éves Citroen DS, csodálatosan finom rugózás, hihetetlenül kényelmes ülések, legendásan jó úttartás, jó váltó-kuplung. szervókormány, mindkét tengelyen dinamikus fékerőszabályzás, mi kell ennél több ? Ja, nincs klima meg elektromos ablak. A Franzose-nál több mint 10 ezer alkatrész kap-
ható hozzá, házhoz szállítással. Tökéletesen megfelel a mai közlekedési viszonyoknak, csak azért nem használják nap-mint- nap, mert már ékszernek minősül.
Mondjuk egy hozzászólással fentebbire válaszoltam, de felőlem ha ezt akarod hallani akkor legyen megélhetési veterános. Lassan úgy is mind azok vagyunk...
Vagy inkább túlélhetőségi.
20 éves verdához minden van. 40 éves kult vasakhoz is rengeteg cucc. De egy 55 éves Pug 404-el is el mernék bárhová indulni a mai forgalomban. Simán tartja a tempót. Vagy akár egy Fiat 850 se rossz. Ahhoz is mindent lehet találni.
Egyik ország (veteránokra vonatkozó) előírásait a másik országéival kevered össze. Próbálod a német/osztrák előírásokat a magyar jogrendbe beilleszteni. Ennek jó példája volt mikor az osztrák "szakértő" véleményét lobogtattad Mo-n.