Ha jól emlekszem, Herman Otto 200 Forint körül keresett múzeumi preparátorként évente és igencsak nehezen élt meg (mai ertelembe véve, mert a zselléreknél jobban)
Julius Caesar-tól Ferencz Jóska haláláig talán megnégyszereződött az életszínvonal, a fosszilis üzemanyagok felhasználásának növekedése hozott el mára olyan jólétet, ami össze sem hasonlítható a régi idők lehetőségeivel.
--fiskálissal akképpen állapodva meg, hogy felcsap jurátusnak, kap ezért szállást és hat forint havi fizetést. Alighogy a principálisával végzett, nyakába vette a várost, Petőfit felkeresni, akiről komolyan kezdtek már----
Petőfi rendkívül tudott ragaszkodni azokhoz, akiket megszeretett. Jókait rögtön bemutatta írótársainak, s legott vitte nagy diadallal a szállására, ahol zavartalanul beszélhettek. Útközben eldicsekedte, hogy a Vahot Pesti Divatlapjának segédszerkesztője és koszton, szálláson kívül tizenkét forint fizetése van havonkint. Éppen kétszer annyi, mint nekem panaszkodott Jókai.
Arra kell vigyázni, hogy bár a valuta neve forint volt évszázadokon keresztül, ez több különféle pénzrendszert jelentett, ugyanazon megnevezés alatt (konvenciós forint, váltóforint/pengőforint, osztrák értékű (ezüst) forint, modern (1946-os) forint). A Jókai-sztori 6 frt-os havibérét én egy kicsit kevesellem, noha a konv. forint legjobb időszaka volt az 1840-es évek eleje. Az a 6 frt. pénzértékben kb 30000,- Ft 2022-es értéken. Ennek akkor volt értelme, ha koszt és kvártély is járt az állás mellé. Azt kell számolni, hogy pl. a szőlőmunkás-napszám akkoriban 24-30 krajcár volt, tehát 12-14 munkanap alatt lehetett hat forintot megkeresni. (vigyázat! egy forint akkor 60 krajcárt ért!) A három forint a budai utazásért nem olcsó, de kb. a helyén van.
Sokat segítene, ha az árjegyzék olvasható lenne. A tehén-egyenértékhez tudni kéne, hogy tenyész-, vagy vágóállatról van szó, mert más az árfolyamuk. A Pester Lloyd szerint a vágómarha mázsája 21-27 forint között volt. 600 kg-os vágósúly feltételezésével a félmarha (fehérszőrű magyar vágótehén) értéke 63-81 forint körül volt, 1890-es pénzértékről átszámolva ez kb. 264213,- - 332702,- Ft (2022-es értéken).
Nem annyiba, de mindegy. Várható volt, hogy most a 111. évfordulóra megint elárasztja a netet az ilyen jellegű hulladék. Megjegyzem a pontos utaslista, jegyárakkal, elhelyezéssel, életrajzokkal ingyé' elérhető; nem különben a Bank of England inflációkalkulátora és az MNB valutaárfolyamainak jegyzéke. (amiket egy ilyen cikk megírása előtt érdemes tanulmányozni)
Nem tudom, honnan készült a kép, a part melyik részéről, de nem a kép jobb oldalán lévő sárga bólya az? Ez a térkép oda, tőle nem messze egy kardinálist is mutat. Azt is látni szabad szemmel?
Legutóbb ott 2012-ben (2013-ban is?) volt kotrás, a PF 120-as dolgozott. Ha jól emlékszem, akkoriban itt is volt róla szó félmondatokban, hogy talán nem a leghivatalosabb úton voltak ott a dolgok intézve. Aztán le is állították a munkákat.
Milyen gépek dolgoznak? Szárazföldről lánctalpasok, vagy valamilyen úszómű? Marinéni AIS-en nem lát ott mozgást.
Nekiláttak kotorni Újpesten a Palotai sziget, Népsziget közti öblöt. Már 20 éve is azért szabadították ki a feltöltött állapotából, hogy yachtkikötő lehessen. De aztán csak váltakozott benne a vízszint, félúton le is szűkülve. Beindult egy kikötőfejlesztés?
A SOFIA Ruszéban áll, az étterem tönkrement, most az a terv, hogy eladják őt is Hollandiába. Ez a terv tavaly októberben született, azóta nincs előrelépés (a hajó még ott áll a kikötőben).
Az UKRAJNA és a MOLDAVIA Linzben várnak sorsukra: A tavalyi szezon végén lejártak az okmányok, a továbbüzemeltetéshez kiterjedt javításokat kell végezni. Felmerül a kérdés, invesztáljunk-e a hajók javításába és korszerűsítésébe abban a reményben, hogy felkeltik a potenciális utaztatók érdeklődését, vagy úszó szállodákká alakítsuk őket.
Az elmúlt években a hajók csúcsrajártak, elhasználódtak, az alkatrészeket forráshiány miatt minimálisan cseréltük. A motorok nagyjavítása halaszthatatlan, szét kell szerelni a hajtóberendezést, ahol kiderülhetnek további rejtett hibák. A vezetőség által bevallott 800.000 euró csak az alapvető javítási munkákat fedezi. Az ÖSWAG-nál az ellenőrzés feltárhat jelenleg ismeretlen problémákat, ami többletköltséggel jár. További kiadás a hajók fenntartása a javítás utáni üzembehelyezés során.
Ahhoz, hogy megállja helyét a piacon ez a két hajó, szükséges a komfortszint, a szolgáltatások színvonalának emelése, az utasterek teljes felújítása, a technikai felszereltség javítása.
Ha leállítjuk őket szállodának, később feléleszteni szinte lehetetlen. Szintén nem kívánatos a regiszterből való törlés, mert a későbbi visszahelyezés is jelentős többletköltséggel jár. Ha nincs befektető, aki hajlandó lenne beruházni a hajók korszerűsítésébe, még idén túl kell adnunk rajtuk.
Szóval az UDP jelenleg morfondírozik, és ötleteket vár. Egyetlen megkötésük van, hogy ezek az ötletek számításokon alapuljanak és ne legyenek túlságosan elrugaszkodók.
A SOFIA állóhajó lett, Ruséban áll. A VOLGA, DNIPRO páros leállítva, míg a MOLDAVIA, UKRAINA páros Linzben áll. Ők tavaly heti rendszerességgel közlekedtek, remélem idén is mennek majd.
Nem tudjátok, hogy az idei szezonban a Sofia, Ukraina, Moldavia kabinosok fognak-e közlekedni? Illetve a Volga, Dnipro kettőssel mi a helyzet? Láthatjuk még valaha őket az Izmaili kikötőn kívül? Egy másik kedvencem a Rousse sajnos már Hollandiában üzemel rendezvényhajóként La Formidable néven, őt már nem valószínű, hogy látjuk a Dunán.
A 4-5 évtizedes tapasztalat alapján "azt tervezik vele", hogy apránként kilopnak belőle mindent, ill. alkatrészdonor lesz, aztán meg már "nem éri meg felújítani" és kiskanál... (De ne legyen igazam!)
A TÁNCSICS hosszú ideje Újpesten van kikötve és nem is szerepel a Mahart Passnave oldalán a HUNYADI és a RÁKÓCZI mellett a bérelhető hajók közt. Tudható, hogy mit terveznek vele?
Jó újra látni! :-) (Főleg azok után, hogy év mint év jönnek olyan hangok egyesektől, hogy "... az már többet nem fog menni, inkább csak múzeumi tárgy lesz". :-P :-D )