Az alga LEHET alacsony CO2 , de lehet alacsony PO4 is, ezért írtam a foszfát tesztet.
A "black out" azt jelenti, hogy lekapcsolod az akvárium világítását, körberagasztod valamilyen fényzáró anyaggal és 4 napig koromsötétet csinálsz. A halak, garnélák kibírják, az algák ált. nem.
Nem lesz gyors folyamat, akár 2-3 hónap is lehet, mire visszaszorul, fajtától függően.
Hínár:
Amikor új növényt hozok, beültetés előtt mindig úsztatom min. fél órát szódában. Sima, háztartási szikvízben. Ha nincs ilyened, a bubis ásványvíz is jó.
Ezek tüneti kezelések, a megoldás az lehet, ha összeáll szűrés-világítás - tápozás- CO egyensúlyod, aminél a jó szűrő nélkülözhetetlen.
Nem sok változás van. Igaz még új szűrőm nincsen, jövő héten már meglesz.
Addig Toxivecet adok hetente.
Easy Carboból már 1 ml-t adagolok 3 napja, véletlenül túladagoltam, de nem láttam hogy ártana, ezért hagytam ezt a mennyiséget. Mindenhol azt olvasom, hogy a szőr ill. szakáll alga CO2 hiányra utal, és sok fényre.
Nappal már tökig be van húzva a sötételő, és 5,5 órát világítok.
Lehet dimmelni is kéne, bár nincs mivel :)
A hínárok már elég gusztustalan szőrösek.
Azt gondoltam vízcserekor kiveszem a bajos példányokat, és valahogy megtakarítom.
Mivel lehetne? Áztassam friss csapvízbe vagy valami másba?
A növény egyébként elég strapabíró.
Tudnál valami tippet adni? Apró levelei vannak, mechanikusan esélytelen megtisztítani.
Egy kis segítséget szeretnék kérni. Van 10 neonhal az akváriumomban. Kettő közölük már a költözéskor is kissé görbe, satnya(elnézést), fejletlen példány volt. Ez éppen 1 hónapja volt. Közel egy hete rosszabbul néznek ki. A faruk opálos lett, színtelen és még görbébbek és most már felülnézetből is. Emelett pedig mndegyik szépen úszik, eszik stb. más tünet nincs. A 120 literben 10 neonhal, 2 szívóharcsa, 4 törpecsík, 5 törpegarnéla és egy fiatal sepregető garnéla lakik. Van jópár növényem is, meg egy kisebb farakás ... A víz rendben van, ha minden igaz és a többi lakó is láthatóan remekül érzi magát. A mellékelt képek alapján mit javasoltok?
Az oldal már régen haldoklik, de azért itt olvashatsz néhány érdekes tapasztalatot szűrőkről és más egyéb dolgokról, akár építésről v a szűrők fizikájáról is.
Senki sem úgy született, h perfekt szűrőépítő. Sőt én minden újabb szűrőmben mindig változtatok valamin ami a tapasztalatok alapján hasznosnak mutatkozott.
Amiről én beszélek, arra majd akkor fogsz rájönni, ha építesz Te is egy szűrőt. Aztán 6-8 hónap üzemelés után rájössz, h az az 1 dm3 az sokkal jobb lenne, ha nem úgy lenne ahogy most van, hanem egészen másképpen, mert pl az eleje már nem is szűr de a hátulja szinte teljesen tiszta. Pedig ugyanarról az 1 dm3 beszélünk. Vagy mégsem?
Ha lesz mellette mechanikai is akkor T30 v T20 méretben gondolkoznék. Ha nem lesz akkor T20. Minél nagyobb a szám annál jobban szűr, de annál gyorsabban is koszolódhat el. Nálam a sügérek mellett (van mulm bőven) T20 vált be.
Minden ami új attól kicsit fél az ember. De ha elolvasod és legfőképpen megérted az oldalpolcos szűrő lényegét és megcsinálod az első sajátodat, akkor SOHA nem akarsz többet bolti csili-vili külső v belső szűrőt! A bolti árból kényelmesen kihozod a szűrőidet úgy, hogy még szűrőanyag is lesz benne! Nem ilyen szivacs darabkák.
Másik. Nem tudom hol találtad a szűrők méretezésénél a térfogat kifejezést? Szerintem a mértékadó dolog a víz szűrőben eltöltött ideje/átfolyási sebessége. Ehhez pedig közvelenül semmi képpen, közvetve is csak magyarázkodva van köze a térfogatnak.
Harmadik. Siporaxot csak dicsérni tudom. Állítólag 1 liternyi siporax szűrő felülete = 1 foci pálya területével. Nálam 10 liter siporax és 1 m2 szivacs kényelmesen szűr 700 liter vizet 2 éve úgy, h azóta hozzá sem nyúltam a szűrőanyagokhoz. Az előző szivacsot 5 év után dobtam ki, úgy, h közben 1x mostam ki. A siporax 60%-a 7 éve üzemel nálam, 3x volt kisütve. Egy része a sütés során összeporlik, azt ki szoktam dobni. Lehet ma már van sokkal jobb ilyen szűrőanyag, de azokról nem nyilatkozom, mert még nem próbáltam őket.
Igen, a belső szűrőkkel ez a baj. Nekem nagyobb be se férne, nem elég magas az aki.
A szettek egyébként tényleg azért jók, mert olcsók. De szűrő egyébként valószínűleg kuka.
Én is akartam venni külön egy fedelet, nekem világítás nélkül is jó lenne, de csak azzal együtt adják, és majd annyi az ára, mint az egész szettnek volt.
Nem akarom a gyári fedelet szétvágni, későbbi eladhatóság okán, de lehet tojok rá :)
Végül megvettem a szettet. Megnéztem azt a lehetőséget is, hogy külön tető, akvárium, és szűrő, de az akvárium + tető kb. ugyanannyi lett volna, mint ez a szett (26ezer).
A világítás nem 6W-os, hanem 10W-os benne, nagyon erős fénye van, a növényeimhez elégnek tűnik. Tegnap be is üzemeltem, beraktam a talajt, feltöltöttem vízzel, és elindítottam a szűrőt. Hát még az elégtelentől is elégtelenebb, inkább hulladéknak nevezném. :) Ma vettem helyette egy Eheim biopower 160-t, remélem ez már jó lesz, az akvarisztikában is ekkora akváriumokba volt beletéve. GreenAqua ajánlás szerint is jó 65l-ig. Lehet jobb lett volna a 200-as, de az már csak kompromisszumokkal fér volna el, azaz csak nagyon vékony réteg lehetett volna a talaj.
Amikor az alga megjelenik vagy elkezdenek dögleni a halak az azt jelenti, hogy az akváriumban az egyensúly felborult.
Több ismeretlenes egyenletről van szó, nincsenek tuti receptek és nincs olyan, hogy csak 1 dolog változik. Ha valamin módosítasz, az kihat még öt másik tényezőre.
A természetben beállt ökoszisztémák vannak amiben ritkán keletkeznek nagy változások.
Az akvarisztikában megpróbáljuk ezt az ökoszisztémát leképezni miniben. Minél kisebb a rendszer, annál instabilabb, annál könnyebben borul.
A fény csökkentés jó ötlet, a tápozás csökkentése szintén, a szűrés intenzitás növelése is, az algára pedig közvetlenül öntik a carbo-t általában egy fecskendővel. Ha semmi nem használ, akkor végső esetben egy 3-4 napos "black out" kezelést alkalmazunk ami a növénynek sem jó, de az alga általában (és fajtától függően) eltűnik.
(lekapcsolni a világítást, az akváriumot körbeburkolni fényt át nem eresztő csomagolással)
A 300L/h a pumpa kapacitása, ha fojtod (márpedig fojtod, ha van benne szűrőanyag) akkor csökken.
Van olyan is aki sima zeolitot használ benne, az is lehet jó.
Félre ne értsetek, nincs szándékom itt az ügyeletes okost játszani aki mindenre tudja a tutit, én pusztán a leírt átlagban 3 mondatos problémákra próbáltam javasolni valami megoldást (ami vagy működik - vagy nem)
A jelenlegi szűrőm 76 cm3 (csak szivacs), 300 liter/óra, szóval ennek majd a tizszerese lesz a Liberty térfogatban, és flowban meg majd kétszeres, ha csak a gyári adatokat nézzük.
Nettó 30-33 literről beszélünk.
Ez a szűrő most maxon megy, elég flowt csinál esőztetővel. Szerintem ennél több nem kell.
Az akasztós szűrő a hátfalra téve nem biztos hogy fog ennyire tolni, de van még itthon pumpa, amiből tudok esőztetőt csinálni, hacsak áramlás kell. Majd megnézem mit tud a hátfalon, addig nem vágom ki neki a fedelet.
Szerintem ha lesz rendes szűrés, az kiírtja az algát is... De lehet rásegítek 2 amanoval. Azok állítólag eszik a fonalast is.