A turizmus magas bevételeit csak azért jegyeztem meg, mert megint az almát hasonlítjátok a körtéhez. Portugáliában messze a szolgáltatási szférában dolgoznak a legtöbben, nem az ipar adja a legnagyobb bevételeit és soha nem is az adta.
Magasabb szintre azért jutottak, mert 1975-ig ott voltak a gyarmataik, amely óriási felvevőpiacot jelentett nekik. Egyébként Portugália az EGK-ba, az EU elődjébe belépésekor messze a legszegényebb tagország volt.
Ja, én nem értem, persze... Figyelj, vehetsz te is pl Audi részvényt, és akkor a profit arányosan lebontott része osztalék formájában a tiéd is lesz. Ezzel szemben például Krankovics István cégének profitjából mi lesz a tied? Elárulom, a nagy büdös semmi. Aztán nem értem az érvelésed, miért baj az, hogy az Audi nem magyar? Meg miért is kéne bárkinek is tudni, hogy mi a magyar benne és mi nem? Milyen anyagi haszna származik annak, aki birtokában van ezeknek az infóknak? Több ezer embernek adnak munkát, akik itthon adóznak, itthon költenek, ez a lényeg.
Dehogy nincs, arra épült az egész, hogy majd ismét jön valaki külföldről akinek majd bedolgoznak eladnak neki valamit és erre adták a hitelt, ez volt a hazai cégek stratégiája is. Aztán amikor nem jött több befektető, akkor leállt az egész.
Egy országnak történelme is van, amikor magasabb szintre jutottak, azt csinálták multik nélkül. Utána ők is megnyitották a piacaikat és nagyon liberálisak voltak, ezért az EU csatlakozásig stagnált is a gazdaságuk.
a portugál nemzetgazdaság legnagyobb bevételei a turizmusból származnak, nem az iparból.
Csakhogy erről eredetileg nem volt szó. Arról volt szó, hogy a multik kizárólagos előnybe részesítése nélkül is lehet érdemi gazdasági növekedést elérni.
Nem érted az egészet. Igen, a fejlesztés is bérmunka nemzetgazdasági szempontból, hisz a profit nem a mienk. És a tulajdon sem. Akkor lenne a mienk, ha magyar tulajdonú lenne a cég. Meg egyébként is: szted ki fogja tudni arról az eladott Audiról, hogy magyar fejlesztő keze is van benne? Német termék és kész.
A többi baromságra: én nem vagyok "kravtex rajongó". Viszont a Citadell komoly fejlesztés a kiskerekűekhez képest, és a legperspektivikusabb a hazai gyártók közül, nincs komoly hazai vetélytársa. Egyedül az ARC-Ikarus, de az gyengébb. A Molitusnak meg nincsen "S94"-ese.. Én azt gondolom, kár lenne veszni hagyni azt a rengeteg munkát, fejlesztést, beleölt pénzt. Persze ez a Kravtexen is múlik.
Egyébként mi ha nem fejlesztés az Econell, az Inovell, a Citadell? Minélt több ilyen kell, S94es, Sirius, stb, nem csak busz területen. Tehát saját fejlesztés, saját tulajdonban, saját márkával. Ezzel jut előre az ország, nem a multik pátyolgatásával.
"Portugália hasonló, mint Magyarország és nem a külföldi tőkére alapozott gazdaságpolitikával jutott el magasabb szintre. "
Neked elfelejtettek szólni, Hogy Portugália az államcsőd szélén táncol? Egyébként pedig Görögországhoz hasonlóan a portugál nemzetgazdaság legnagyobb bevételei a turizmusból származnak, nem az iparból.
A gazdasági befektetőknek semmi köze ahhoz, hogy az ír tulajdonú bankok bedőltek, és az állam törvényben garantálta, hogy mindent veszteséget megtérít a betéteseknek.
Szerintem ti multinacionális vállalatot eddig legfeljebb csak fényképen láttatok... Bérmunka? Szerinted az a több száz mérnök mit csinál ezeknél a cégeknél, ha itt csak összeszerelés folyik? Aztán az is röhej, hogy magas hozzáadott értéket meg a fejlesztést emlegettek a hazai cégeknél, holott ha ténylegesen valamilyen fejlesztésről lenne szó (pl a padlóra helyezett ülések a BKK buszos tender kapcsán), akkor azt élből elutasítjátok, mondván uri huncutság, minek az... De néhány évvel ezelőtt még eretnekségnek számított egy full alacsonypadlós busz is, hiszen akkor még nem szerepelt ilyen a Kravtex termékpalettáján, sőt, azelőtt még a cseh licensz alapján készült kiskerekű széria apróbb módosításaiért is ölre menő viták mentek, természetesen a rajongóknak jó volt úgy is, nem akartak rajta semmit változtatni. Akkor mégis miről beszélünk? Nem érzitek, hogy sokszor önmagatokkal kerültök ellentmondásba?
A németországi központú, de bosznia-hercegovinai tulajdonú Prevent konszern egyebek mellett a BMW M5-ös és M7-es típusaihoz gyárt üléshuzatokat Magyarországon. Az itteni üzemek a múlt évet veszteséggel zárták, jövőre azonban már nyereségre számítanak, miután az eddig ráfizetéses tevékenységeket bosznia-hercegovinai és romániai üzemekbe telepítették át.
TEssék. A multi oda telepít, ahol alacsonyabbak a költségek, értsd: kisebb a munkabér, egyebek mellett.. VAgyis:viszonylagos szegénység van.
természetesen ezt megtehei elméletileg a magyar is, azonban sztem kisebb hajlandósággal. Lévén a tulaj is magyar és itt él, érdekelt az ország előbbrejutásában. Persze megtehetik, hogy leányvállalatot alapítanak(pl Waberers), viszont a központ itt van, a profit pedig a cégcsoportot gazdagítja, nem(csak) a külfölfi leányvállalatot. VAgyis itt csapódik le. Ebből él a nyugat, kint befektet, a proft meg megy haza..
Portugália az EU pátyolgatásával jutott el magasabb szintre. Eladósodva. Ahogy a spanyolok, görögök is. Rossz példa. Nincs olyan ország, ami multi bérmunkával jutott sokkal előrébb. A kínaiak sem véletlen nyomják a hazai ipart, saját márkákat. Tudják, ha örökre csak a multikra alapoznak, nem fognak felzárkózni.
Én nem szeretem a Kravtexet, de ha becsődölne, az azért is jó lenne, mert teljesen értelmetlen volt az eddigi 900 busz. Az mind kidobott pénz. De egy gyárral is kevesebb lenne és legközelebb sem nagyon lenne új autóbuszokkal foglalkozó cég. Most még az Ikarus különböző maradványai életben voltak félig, de nemsokára már azok sem lesznek. Ennek aztán sok értelme lenne.
aminek kizárólag a saját nehéziparával sikerült "érdemlegesen felkapaszkodnia egy érdemlegesen magasabb fejlettségi szintre"?
Na, ugye itt nem egészen erről volt szó. Erről volt szó:
Ha egy picit szétnéznél a világban, akkor rájöhetnél, hogy a külföldi működő tőke beáramlására alapozott gazdaságpolitikával még egyetlen országnak sem sikerült tartósan és érdemlegesen felkapaszkodnia egy érdemlegesen magasabb fejlettségi szintre.
A kettő egészen mást jelent. De egyébként igazad van, van ilyen ország is, amiről te beszéltél:
És hány olyan hazánkhoz hasonló országot tudsz mondani, aminek kizárólag a saját nehéziparával sikerült "érdemlegesen felkapaszkodnia egy érdemlegesen magasabb fejlettségi szintre"?
Ha megmondod, hogy milyen szempontok szerint hasonló, akkor nagyon szívesen felsorolom a példákat, az eredeti felvetés szerint. De, ha nem mondod meg, az sem baj, mert Portugália hasonló, mint Magyarország és nem a külföldi tőkére alapozott gazdaságpolitikával jutott el magasabb szintre.
Ha tőkeerős befektetők lettek volna, akkor nem lennének bajban. Csak nem azok voltak és amikor fizetni kellett volna, akkor kiderült, hogy pénzük nincs. Ír vállalatokból meg akkor már kevés volt, mert a piac majd szabályozza. Végül is szabályozta.
Multikkal nem lehet felzárkózni, ezt elég könnyű belátni: a multinak addig érdeke itt lenni, amíg érdemben alacsonyabbak a bérek mint odahaza, ill kedvezőbb(lazább) a szabályozási környezet, ill felmentést kapnak bizonyos szabályok alól(lásd a gyorsított ügyintézést a kiemelt projektekben, ott nem baxakodnak a hatóságok, hivatalok), ill nem kevés támogatást kapnak. MIközben a hazai cégeket meg halálra zsigereljük. Természetesen a termelő multik jelenléte hasznos, de ne az legyen már a hozzáállás, hogy éljen a multi, dögöljön meg a magyar..
Ami a hozzáadott értéket illeti, majd akkor lesz több, ha bérmunkásból tőkésekké válunk. Nekünk a hazai tőkéseket kell támogatnunk, de nem bármi áron. Ilyen pl a Kravtex, a Molitus, stb. Saját tőkével, saját fejlesztéssel, önálló márkanév alatt gyáranak termékeket. Ez az út vezet előre, nem a multiknak bérmunka. Az Audi sose lesz magyar, attól, mert magyarok szerelik össze, és dolgozik pár magyar a fejlesztésben. Nem saját tőke, nem saját technológia, nem saját brand, nulla profit. Csak a munkabér. Ez az út nem visz messzire. A multikkal előrébb lehet lépni egy szintet. De a kínaiak is nem véletlen a saját márkákat erőltetik pl az autóiparban. Nem ülnek le a babérjaikra, hogy minek amikor itt VW csoport, itt gyárt.. Vajon miért? Talán mert nem csak az orrukig látnak.
Még egyszer mondom, Írország nem a külföldi tőkeerős befektetők miatt van válságban, mint ahogy ezt te korábban állítottad, hanem az ír tulajdonban levő miatt, ami sajnos óhatatlanul rántott magával mindent.
Egyébként meg nézd meg, milyen "rossz" a szlovákoknak és lengyeleknek a külföldi tőke beáramlására alapozott gazdaságpolitika miatt; Európa legnagyobb gazdasági növekedését produkálják még most a válság közepén is, emelkedik az életszínvonal és egyre jobban zárkóznak fel a nyugati országokhoz.
De térjünk vissza Magyarországhoz, és nézz utána, hogy mondjuk az Audi és hazai beszállítói parkja, még adókedvezményekkel is hány tízszer annyi adót fizettek be a költségvetésbe, mint a Kravtex legjobb, Volán tenderes éveiben.
Amúgy bukom, mikor ilyen hozzád hasonló szobatudosók képesek kiforgatni a világot is a négy sarkából.
Írországban bizony az egész gazdaság van válságban, ugyanis az ír modellben a pénzügyi szektor és az építőipar igen komoly súllyal bírt, ezek meg gallyra mentek + munkanélküliség is a csúcson.
Ráadásul mivel az állam bevállalata a pénzügyi szektor megmentését, így hatalmas adósságot vettek a nyakukba, aminek törlesztése becslések szerint még legalább 10 évig igen jelentős terheket ró az ír gazdasára/társadalomra.
Ők voltak a 2008-as válság talán legnagyobb vesztesei.
Ne írj már ekkora hülyeségeket, legalább nézz utána, mielőtt leírsz valami ordító baromságot. Az íreknél nem gazdaság van válságban, és nem a tőkeerős befektetők miatt, akik évekig húzták felfelé a GDP-t, hanem a bankrendszerük miatt, az ír bankok bedőlése miatt vannak bajban.
Aha. És hány olyan hazánkhoz hasonló országot tudsz mondani, aminek kizárólag a saját nehéziparával sikerült "érdemlegesen felkapaszkodnia egy érdemlegesen magasabb fejlettségi szintre"?
Simán el tudom képzelni, hogy a Kravtex egy olyan adminisztratív feltételen bukott meg, amit direkt az ő kiejtésére gyártottak.
Ez már megint az összeesküvés elmélet kategória... Persze, ha nem a Kravtex nyer, akkor ez csak azért történhet, mert direkt ki akarták zárni őket. Az természetesen az elő sem fordulhat, hogy ténylegesen ők hibáztak. De tételezzük fel, hogy neked van igazad: akkor miért nem reklamálnak? Miért csak utólag, még csak nem is a nagy nyilvánosság előtt, hanem a facebook oldalukon hőbörögnek?
Nem feltétlenül. Például a VT-Transman sem az államhoz köthető cég...
De tudod mit? Engem az is meggyőzne, ha a Kravtex a csodabuszát külföldi - akár állami - közlekedési cégekhez is képes lenne exportálni. De nem képes, és ezzel ők is tisztában vannak. Ezért sem jelennek meg nemzetközi buszfesztiválokon, ezét nincs még egy angol nyelvre lefordított honlapjuk sem.
Ha egy picit szétnéznél a világban, akkor rájöhetnél, hogy a külföldi működő tőke beáramlására alapozott gazdaságpolitikával még egyetlen országnak sem sikerült tartósan és érdemlegesen felkapaszkodnia egy érdemlegesen magasabb fejlettségi szintre. Írországot szokták korábban példaként felhozni, de az ő lufijuk 2008-ban úgy kipukkadt, hogy még most is hallani a hangját.