A mozdonyvezetőknek mióta tartozik az ismeretanyagába a peronok megközelítési útvonala?
Egyik délután Nagytétény-Diósdról jöttem Kelenföldre. Látom ám, hogy a Kelenföld felől jövő Kiss a helyes vágányról a helytelenre terelő váltón áll, pont az útátjáró előtt. Útátjáró jelző ideges vörös, az autók szépen gyűlnek.
Azt hittem, fekve maradt a Kiss, de nem, az állomáson az 1-es vágány felé állt a kitérő, ahol nincs peron. A mvez helyes döntéssel nem ment be az első vágányra. Úgy tíz perc múlva a váltó beállt a 2. vágány felé, be is gurult a Kiss, mögötte autók és buszok tömkelege haladt át a vágányokon.
A Kiss mögött állt egy tehervonat, az szerencsére nem lépett be az útátjáró jelző behatolási pontján, csak később, és neki szólt az első vágány, csak elkapkodták a váltóállítást.
Az utasok elég szépen meg szokták mutatni, hogy hova a várják a vonatot, ugyanis többnyire ott várakoznak, ahol szerintük meg kellene állnia a vonatnak...nekem meg megfelel úgy, ha nekik is megfelel úgy..
Azért gondolom egy felül- vagy aluljáró lépcsőinek meglátása nem hatalmas feladat a mozdonyvezetőknek sem. Ha meg mind a két végén van, akkor azért aki napi szinten ott vezet, csak tudja, hogy merre megy a többség, melyik végen szoktak többen várni a vonatra. Amúgy meg senki nem mondta, hogy ne használják a megállás helye jelzőt vagy a távolság jelzőt. Az új utasításban is a megállás helye jelzőhöz van beírva, hogy mit kell figyelembe venni megállásnál.
De a lényegre nem válaszoltál: Ki kellene jelölni a 6-8-10 (és akár 20) kocsis vonatok megállási helyét, hogy ne fordulhasson elő olyan például Zugló megállóhelyen, hogy a vonat vége kilóg a vasuti hídra; de olyan se, mint amikor Kőbánya-alsón úgy előrehúzott a vonat, hogy az utána rohanó utasok közül volt, aki a vonat alá esett.
Ehhez elég lenne egységesen 25m kocsihosszal számolni, (az eltérés a hibahatáron belül van).
A MÁV-HÉV sikeresen alkalmazza, onnan kellene átvenni ....
Minden állomáson (utasperonnál) eszerint kellene eljárni, ahol a peronok megközelítése ezt indokolja ....
valami brit/ír példa rejtőzik, járműtípusfüggő Á-jelzők tömkelegével
Sajnos nem, közutas példára futotta csak :)
De hogy ne maradjunk brit vasúti extremitások nélkül, íme a rugby-i jelzőhíd frissen, ropogósan, az átadását követően:
(Bocsánat, tudom, elcsépelt, de annyira jó példa a brit belterjes gondolkodásra... A képet amúgy Tim Dunn töltötte fel a Twitterre.)
Egyébként amit felvetettél, tulajdonképpen "papírozással" megvalósítható lenne. A meglévő "távolságjelzőt" kellene "vonathosszfüggő megálláshelye-jelzőnek" átminősíteni, az "Á" betűt pedig (amennyiben nem fedezendő pont előtt van) el is lehetne hagyni. Ekkor mindegy, hogy melyik irányból jön a 70m-es Flirt: ha nincs Á-betű, az 50 és 100-as tábla között kell megállnia félúton.
Megvan: előbb-utóbb úgyis önvezető lesz az az elővárosi jármű (lehet, hogy a távolsági(bb) is), és elég pontosan meg tud állni a peron mellett, tetszőleges helyen. Lesz egy default megállás helye (ahova a Megállás helye jelzés ki van tűzve), de az utasok mobilappon keresztül "magukhoz vonzhatják". Amelyik peronmenti pontra a legtöbben szavaznak, ott áll meg a vonat eleje. Természetesen a vonaton utazó, és éppen leszállni készülő utasok ugyanúgy szavazhatnak. (A sokszor arra járó, ráérősebb játékosok részéről hamar beindulnak a különféle hackelős megoldások, hogy a szavazatuk minél több szavazatnyit érjen.)
Ezt lehetőleg azért a szenvedő alany, az utas, vagy legalábbis a témában a képviseletét ellátni hivatott személyszállító társasággal egyeztetve tegye.
Tipikusan véleményes eset a Soroksári út, aminek a peron kezdőponti végére tolt megállási hely kétségkívül kényelmes a felvételi épületből kisétáló fszt-nek, de az értelmes átszállási kapcsolatot kereső utasnak a legkevésbé sem. A különbség kb. egy busz/hév megállónyi (Beöthy utca vs. Kén utca). Ahol az S25 megáll, ott a 23E és a H6 nem. Ahol ezek állnak meg, ott az S25 nem...
A példában szereplő Ferihegy peronjai ugyan egyik végükről közelíthetők meg, de vannak olyan peronok amik pl. középről. Itt már nem egyértelmű az hogy a kétszeresen hosszabb vonatnak kétszeresen arrébb is kell megállnia, hanem sokkal célszerűbb lehet kb. másfélszer arrébb (törekedve hogy a vonatnak ne a vége, hanem a közepe legyen egy fix pont közelében). A távolságjelzők ezt sajnos nem tudják kezelni amíg a kitűzésük következetesen (az elnevezésükhöz hűen) egyben egy bizonyos pont távolságát hivatott lekövetni.
Célszerűbb lehet valami vonathossz-függő Á-jelző, határozottan nem távolságjelző.
Megelőlegezem hogy a 403-asra sikerült linkben valami brit/ír példa rejtőzik, járműtípusfüggő Á-jelzők tömkelegével egy peron végén :) Az közel ugyanezt tudja.
Az új utasításban már kitértek a megállás helye dologra...
Nem új, csak módosuló, és a "kitérés" visszalépés amiatt, mert a MÁV ZRT, mint hálózat üzemeltető képtelen ezen jelző alkalmazásánál a saját maga által alkotott szabályokat betartani... ...mindez a pár évvel ezelőtti hármas gázolás bírósági ítéletének indoklása alapján is elég érdekes...
A mozdonyvezetőknek mióta tartozik az ismeretanyagába a peronok megközelítési útvonala? De ha tudja is, ahol több útvonal is van, pl. a peron két végén ott mégis mi alapján döntsön?
Jelölje meg szépen a pályavasút a megállás helyét, minden eszköze megvan hozzá!
Az új utasításban már kitértek a megállás helye dologra, figyelembe kell majd venni a megállásnál az utasperon megközelítését is (többek közt). Bár kérdés, hogy a szellemiségének mennyire fog egy-két mozdonyvezető megfelelni.