A motorolaj lánckenőolajként való használatát nem javasolom, ugyanis túl híg, nincs meg a megfelelő viszkozitása ezért a lánc és a lap is erősebben kopik. Lánckenőolajnak 100-as viszkozitású olajat kell használni, a motorolaj pedig csak 5-10 vagy 15-ös viszkozitású. Ha igazi lánckenőolajat használsz annyira nem fröcsög a vezetőlap végén, mint a motorolaj, de éppen ez a lényeg. az olaj ne fröcsögjön ki a lap végén, hanem a sinben kenjen!
Annak van igaza, aki azt állítja, hogy a spéci olaj való a gépbe. biztosra mondom, hogy megéri, mert a megtakarítás ott jelentkezik, hogy kevesebb lánc, kevesebb lap, kevesebb lánckerék, és kevesebb üzemanyag fogy....
Mindegy, télleg mindenki azt tölt a gépébe amit akar!
MÁS:
Két héttel ezelőtt volt eyg kis verseny két gép közt.
A z egyik gép maki 50 ccm (az enyim) erdészeti munkára jánlott legkisebb, a másik egy "még-kullog" a tecso-bol (ez az unokaöcsémé) ami barkácsgép kategória.
A makival kb 20szor gyorsabban ment a vágás vegyes vastagságú akác esetében.
Ez azér megdöbbentő volt, mert kicsit utánaszámolva ez kb annyit jelent, hogy a két gép közti árkülönbözet kb 90e Ft komolyabb használat esetén 3 tél alatt bejön.
Első hallásra ez kicsit furcsán hangzik, de az üzemenyag és láncolaj fogyáson túl a lánc, lánckerék és vezetőlap fogyást, valamint a motor elhasználódását is figyelembe vettük (nem kevés kiváló bor mellett este kiszámoltuk), és az jött ki, hogy míg ő kb 2 fűrészt, 5 lapot, 13 láncot, 3 lánckereket használt el, addig a makita motorikusan még mindig pöpec, és 2 lapot valamint 6 láncot és 1 lánckereket fogyasztott,
Az olaj és üzemanyag különbség pedig több 10 literekben mérhető.
A barkácsgépet tehát semmiféle olyan körülmények közt nem éri meg megvenni, ahol a "házkörüli munka" nem merül ki abban, hogy évente 2-3 darab 10-15 cm átmérőjű fát kidöntsél és fölaprítsál. HA ennél többre kell, pl téli és nyári tüzelő aprítása, akkor mese nincs, jobban jársz a legkisebb profi géppel, a hozzávaló "drága" cuccokkal, mert hosszabb távon olcsóbb, üzembiztosabb megoldást jelent.
Uff!
Ha valakinek csípi a maki a szemit, helyettesítse husival vagy stihllel.... :-)
Immár nem először kezd újra felröppenni a milyen olajat töltsek a gépbe típusú vita. Összegzem az eddigi viták tapasztalatait:
1, alaphelyzetben mindenki olyan olajat tölt be, amilyet akar
2, ha valaki olcsón akarja a gépét feltölteni, az töltse fel hajtóműolajjal, szlovák hidraulikaolajjal, fáradtolajjal, motorolajjal, étolajjal, lenolajjal
3, ha drágán, akkor rózsaolajjal.
4, ha sokáig akarunk használni egy láncot és egy lapot, akkor tegyünk bele olyan olajat, amit a vegyészek úgy kevertek ki, hogy az maradjon a lánc és a vezetőlemez hézagja között meg addig, ameddig arra a technikának szüksége van. Ez az olaj nem ég rá a lapra és a láncra, nem lakkosodik ki, nem csöpög-fröcsög ki az elején, hogy aztán a befutó résznél már ne maradjon semmi.
Ha megtalálod azt a fajta viszonylag sűrű ilyen olajat, ami megfelel a 4-es pontban foglalataknak, és rendben tartod a gépet, akkor számíthatsz arra, hogy egy lapon 4-6 lánc le tud szaladni, és az olajfogyasztás is számottevően csökken.
Én régebben gyakran használtam Mol láncfűrészolajat, és abból bizony sokszor sok elment. Jóideje a Husqvarna gyári olaját használom, ami kb 1600 Ft két literes kiszerelésben, és ugyanolyan aprítós munkánál szerintem jelentősen kevesebb fogy. És az is jól néz ki, hogy a befutó láncnál megemelem a láncot, látni, hogy a meghajtószemeken ott a olaj. Komolyan mondom, hogy a több kevesebb. Állítólag a Stihl olaj meg még olcsóbb!
Na, ennyit a tapasztalataimról az életben és a diskurzusokban, most már jöhetnek a megmondóemberek, és a van egy barátom aki... szakik!
A tisztitást én is sűrűn el szoktam végezni, mindent full tisztára, járatokat, furatokat, láncot, láncvezetőt stb. Én vasfűrészlappal szoktam a vezetöböl kikaparni a "koszt"+ rongy, drótkefe, vékony drót stb. Mindent bevetek.
Szoktam próbálni azt a módszert amit te is írtál, és összerakás után szépen keni, látszanak az olajcseppek.
Vettem hozzá gyári lánckenő olajat, ami picit sűrű, és elvileg ragacsos, csapódásmentes, de én úgy érzem, hogy nem az igazi.
Most sima motorolajat öntöttem bele, ez hígabb, és ezt sokkal jobban nyomja, jobban is fogy a tartályból.
A láncfeszesség állítás jól hangzik, hétvégén kipróbálom, és megírom a tapasztalatokat.
A konkrét gépet én magam ugyan nem ismerem, de nekem is van jó pár láncfűrészem, amit viszonylag gyakran használok. Tapasztalatok az érintett kérdésekben:
Nem megfelelő kenés: lehet, hogy profán az oka, és egyszerű a megoldás - ki kell használat után ganézni a gépet. Nekem sokszor sok probléma megoldódott már evvel a technikával. Én le szoktam a lapot, láncot, mifenét szerelni, és az olajos részeket fogkefével, ronggyal, pipatisztítóval ki szoktam puceválni. Az olajpumpa kiáramló nyílásánál meg pláne. Meg a fékszalagnál is nagyon. Ez eddig alap. Aztán rendbe szoktam rakni a lapot, mégpedig a szokásos lapreszelések után egy spakit rongyba csavarok, és a lap láncvezető vágatát igen tisztára puceválom. Ettől tisztul a csatorna, és nem fog a gép felőli oldalon felgyűlni az olajos trutyi, míg a csúcs felőli oldalon megvállasodni a lap. Eztán a csúcskereket jól meg kell zsírozni a zsírzónyílásnál, és lehet rátenni a láncot, stb.
Megszorulás, meglazulás: Kezdetben nekem is volt olyan, hogy összeszeretem, beállítottam a gépet, majd amikor az oldalsó rögzítő csavarokat meghúztam, akkor meg úgy megfeszült, hogy nem tudtam már húzni sem nagyon kézzel. Aztán jól rájöttem, hogy ha laza oldalsó csavaroknál megfeszítem a lapot, az nagy valószínűséggel kimozdul a tervezett és hivatott síkjából. Ha ebben az állapotában ráhajtottam az oldalsó rögzítő csavarokat, akkor ezt a kitérést a lánc vette fel feszességben. Terápia: rakd össze a gépet úgy, hogy viszonylag laza legyen a lánc, és kezdd el akkor feszíteni, amikor már majdnem meg vannak az oldalsó csavarok húzva. Nekem bejött.
Ha ezeket megtetted, és tényleg normális lánckenő olajat töltöttél, akkor ellenőrizd azt, hogy van-e kenés. Ezt én úgy szoktam, hogy egy világos felület elé állva járatom nagy gázzal a gépet, és a lap hegyét közel teszem a felülethez. Ha oké a kenés, és normális olajad van, akkor apró pöttyök szóródnak ki a csúcskerékről. Ha nem, akkor nem oké.
Meg arra is gondolok, hogy akkor is elégtelen a kenés, ha túl nagy a lap az olajpumpához. Meg érezheted úgy, hogy nincs megfelelő kenés, ha szar, életlen, elvékonyodott, szervízben köszörüléstől kilágyult lánccal mégy neki mondjuk mandulafának... Ekkor a gép meg, a vágási felületen égett nyomok látszanak, és a lap száraz és forró. Erre a terápia: rakd fel a megfelelő lapot, és élezd gyakran a láncot. Ebben Tudom Kicsim Ügynök tudna epikus felvilágosítást adni.
A láncfesszesség változása abból is adódhat, ha a lánckerék (csillagkerék) nagyon meg van kopva, és a lánc hol beleül a kopás vájatába, vagy nem. Ha ez a hiba, akkor a lánckerék cseréjével ez megoldódik.
Az olajzási probláma sok mindentől lehet. Dugulás, esetleg az olajpumpa hibája, stb. Ezt szervízzel kellene megnézetni.
Ügyelj arra, hogy kizárólag rendes lánckenőolajat használj. Motorolaj, hajtóműolaj erre a célra nem felel meg.
Ismeri valaki, vagy vannak-e esetleg tapasztalatai "alko kb35" fűrészről?
Az enyémnek szerintem nem tökéletes a lánckenése. Addig jó amig nem kezdek vele vágni. A másik pedig az, hogy a láncfeszességgel mindig gondom van. Beállítom, és aztán mindig elállítódik. Vagy meglazúl, vagy nagyon megfeszűl, ebből gondoltam a nem megfelelő kenésre.
Hát 5000,- Ft-ért nagyon drágán kapod a láncot, ennél sokkal olcsóbban vehetsz STIHL gyártmányút, ami ugyanúgy jó a Makitára is, hisz a méret a fontos, a minőségről meg ne is beszéljünk. Általában 5-6 Ft-ért köszörülik szemét. Tehát ha 60 szemes láncod van, az kb. 300-350 Ft-ba kerül.
Na, eljött a jóidő, és beüzemeltem a gépet. Egy élmény volt vele dolgozni. ( Most aztán majd leszakad a karom, olyan izomlázam van. )
Egy vaskos cseresznyefa volt az első áldozat. vitte mint a vajat. Nem erőlködött, a láncon meg sem látszik. Kíványcsi vagyok, mit fog szólni később az akáchoz... :-)
Hogyér köszörülnek láncot a szakszervízben?
A tartaléklánc 5000 Ft, ha 500-nál több a köszörülés, akkor nem éri meg, mert inkább szétgányolja az ember és újat vesz.
Kérdezem ezt azér, mert a bédekker azt írta, hogy három reszelés után adja be az ember köszörűshöz. Ha drága a köszörűs, nem éri meg az utánajárást, inkább reszelem 12x és kidobom..... olcsóbbnak néz ki, mint 3x fizetni +2x oda-vissza út +idő az utánajárásra
A szegre vigyázz, de a "pakliban benne van" hogy előbb utóbb kapsz. Ilyenkor utána kell reszelni a vágószemet, vagy egy szakszervízben megköszörültetni.
Na, megvan a gép. csak épp nincs kedvem ebben a hidegben kipróbálni... No meg aztán el kell zarándokolni a benzinkúthoz 95-ösért is. No de sebaj talán a hétvégén enyhül, és nekiugrok a fűrészelésnek!! juhé!
Mi történik, ha a lánc szöget kap? azaz merjek-e deszkát aprítani?
Kár leszólni a makit, mert csak azóta van a makinak láncfűrésze, amióta a DOLMAR-t felvásárolta, arról pedig úgy tudom, hogy egész jó, és megbízható gyártó, ami minden tekintetben felveszi a versenyt a husival...
Szerintem is felesleges otthoni célra profi erdészeti fűrészt vásárolni, bőven elegendő a félprofi kategória. Ezek is 50-60 cm3 körüliek.
Velem együtt sokak véleménye az, hogy érdemesebb lenne a STIHL, vagy a HUSQVARNA gépek közül választani. Ha már ilyen komolyan gondolod, és szereted a kifinomult, megbízható technikát - miért kockáztatnál? Ma már a STIHL is elérhető áron beszerezhető, és tuti az alkatrészellátása mind annak ellenére, hogy legendásan kevés az alkatrészigénye. Ha már komolyan gondolod - gondoldd meg igazán komolyan.
Bocsika, hogy elmondtam a véleményem - de kikivánkozott.
most 137e körül adják és 64ccm-is brutál motorja van.
Azért választottam eztet, mert "csak" otthoni munkára kell, nem akarok szervizekkel kínlodni, és szeretem, ha a szerszám normális erővel dolgozik. Néhány ismerősöm szerint csak pézkidobás, de mit csináljak, ha ezt javasolták mint legkisebb erdészeti célra készült szerszámot...
(ez talán nem hagy cserbe barkácscélú felhasználásnál :-) )
Husibol hasonló teljesítményben kb 210e körül mozog az új gép...
Érdeklődni szeretnék, hogy hol érdemes Stihl vagy Huskquarna motoros láncfűrészt venni. A Topicban egy hozzászóló azt írta, hogy csak szakboltban érdemes ilyet venni, de hol keressek "szakboltot", ha praktiker nem az?
Csak most fedeztem fel ezt a topicot, egyébként már sok előző láncfűrészgondra adhattam volna választ, vagy megoldást. Régóta kertészeti és erdészeti kisgépeket javítok és forgalmazok többedmagammal, tehát elég sok tapasztalattal rendelkezünk ezen a területen.
Ha kérdése van valakinek - szívesen segítek, ha tudok!
Kérdésemnek a tárgyát az az aprócska gond képezné, hogy fogalmam sincs merre, hol található Budapest területén belül Ikra szervíz. A probléma nem nagy szám, viszont nekem felettéb szükséges lenne egy ilyen vállalkozás... Amennyiben valaki netalántán tudna egy Ikra láncfűrész javító műhelyről, azt kérném ne tartsa magában és haladéktalanul ossza meg énvelem. Kedvességüket előre is köszönöm!
A Jókai téren van vagy két tömítés készítő iparos. Ott kellene megnéned, hogy tudnának-e a régi rosszat mintának használva új tömitést csinálni.
Autókhoz szoktak...
ha valaki elektromosban gondolkodik...
nekünk makita van, egy jó középkategóriás, nem volt éppen olcsó. három éves, azóta semmi gond vele, egyetlen baja most épp, hogy elkoptak rajta azok a fémfogak amik védik a gépet.:O)
(fával fütünk, ugyhogy használva van)
anyóséknak szintén ennyi idős bleki, a legolcsóbbik fajta. többet költöttek már rá, mint amennyibe a makita került.:O)) 4x fogaskerék csere, ötödjére esztergáltattak inkább valami könnyüfémből a müanyag helyett, valamint most le is égett.
szóval olcsót ne!
na, csak úgy mondtam...hátha érdekel valakit.:O))
Sajnos én nem ilyen márkásat vettem, hanem a legolcsóbbat, amit kapni lehetett. Az árkülönbözetből biszont vettem egy sövénnyírót is. Persze az is a legolcsóbb fajta. Egyelőre működik mind a kettő.