Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Adott egy Ariston Genus Premium Evo System 24 kombi gázkazán.
Beállítom a fűtést 35 fokra, leokézom, a kijelzőn meg 40 fok van. Ha elindul a fűtés, akkor 35 fokot tart, de ha nem megy a kazán a kijelzőn 40 fok van.
Hogy kell azt beállítani, hogy az legyen a kijelzőn ami valós? Vagy ez a 40 fok már beleégett és
megváltoztathatatlan?
Szervíz menüben beállítottam 1 fűtőkört. Mégis ha állítom a fűtési hőmérsékletet 3 fűtőkör jön elő. Hogy lehet eltüntetni azt a kettőt ami nem kell nekem?
Szervizes paraméterek, statisztika.
Fűtési üzemidő.
hx10
Akkor ha azt írja ki 7 akkor az 70 óra?
Gyújtási ciklusok száma nx10
Ha azt írja ki 314 akkor 3140-szer gyújtott? Nem sok az egy kicsit?
Padlófűtésem van, zónaszelepek meg minden kütyü nélkül, akkor is érdemes modulációra állítani a keringtetőt? Ha igen akkor mire fog modulálni? Visszatérő vízhőmérsékletre?
Ki kéne próbálni, hogy mi az a LEGALACsONYABB előremenő, mikor még NEM kapcsolgat a kazán/gázégő !!
És annál lejjebb nem menni !!
Mert akkor meg az lesz a baj.....
Megnézni manuálisan , hogy mekkora a legalacsonyabb...majd az lenne beállítva +15 fokhoz, majd keresni egy "lapos" görbét, hogy monjuk 2 fokonként (hülés) emeljen az előremenőn 0,5 vagy 1 fokot....
Ha már van külhőfokérzékelő....
Mondjuk nem értem minek....de ez már lefutott menet...legyen az én bajom.. ;-)
Kicsit elrugaszkodtunk a kezdeti kérdésemtől, de mindegy :)
Most ugye azt tettem mielőtt elmentem itthonról, lentebb vettem a beállítást a kazánon, így a kinti 10 foknál adott 41 fokos előremenőt, de ugye tovább melegedett most az idő 15 fok lett kint. Így már csak 36 fokon akart dolgozni de ezen meg nem tudott úgy néz ki, mert a termosztát igaz kérte a fűtést de a kazán lángja ki be kapcsolt. Szóval ez így már nem olyan jó. Kicsit fentebb állítom megnézem mit csinál úgy. A kondenzációs előtt egy vegyes kazánnal fűtöttem átlag olyan 60 fokkal, a radiátor méretek szerintem teljesen rendben vannak.
"tehát 11-12 fokkal hidegebb a visszatérő", ez a fontos a jó hatásfokhoz a kazán oldalán, persze, hogy ez milyen fűtést is jelent az adott házban az egy másik igencsak fontos kérdés. A házasságra hasonlít csak az együttéléssel lehet megtanulni...
De alapjában véve elégedett vagy a 24 kW -os kazánoddal és a fűtésirendszereddel.
Ez a lényeg !
60 nm és 24 kW. Ez a kettő elsőre nem passzol, de lehet hogy az a kazán nincs is 24 -re beállítva, hanem valamilyen alacsonyabb teljesítményre
"de mikor a kazán beáll pl 55 fokos előremenőre akkor a visszatérő kb olyan 45-50"
ezzel mi a probléma ?
Beállt a kazán egy ismeretlen teljesítményen az ismeretlen számú radiátorok 55 fokon történő hőleadására. Ez az állapot addig áll fenn, amig a szobatermosztát parancsot nem ad a leállásra.
Azt viszont nem tudjuk, hogy vajon mennyi az éves földgázfelhasználásod .... csak fűtésre.
Lehet ez jó ház, sőt akár jó fűtési rendszer is. Többet kellene tudni a rendszerről.
De vissza az elején beidézett kérdésedre :ű
több hőt úgy tud leadni egy rendszer .
ha növeled a fűtővíz hőmérsékletét,
növeled a radiátorok felületét, és még azzal is
ha növeled az üzemidőt. Elnézést ez itt pont nem igaz mert a kondisok arra törekszenek , hogy a nap 25 órájából24 órát menjen a kazán.
De hát nem rendelkezik mindenki kondis kazánnal, mégis fűtenek !
Én is úgy gondolom, hogy sántít valami. Most öntanulás kikapcsolva, modulálás bekapcsolva, külső hőmérővel. Ha ez már jól követhetően működik, megpróbálom az öntanulást aktiválni.
Jelenleg elég jól megy a kondenzálás, 1m3 gázból 1.3l víz amit ki tudok hozni. Ekkor a két kör sorba van kapcsolva, tehát 11-12 fokkal hidegebb a visszatérő.
Zárhatsz a radiátorokon, meg a kazán visszatérőn. Érdemes a maximum teljesítményt is visszavenni, ahogy írták lent. Ezek metszete ad egy komfortot, erre a hőveszteségre. Januárban más kell majd. Sokat segíthetsz magadon, ha nem variálsz a fel, meg lefűtéssel, amíg az alaphelyzet nincs meg. Érdemes táblázatba gyűjtened az adatokat, a könnyebb megérthetőség miatt, és után menni fog. Elvileg az okőskütyüvel talán könnyebb, de ott is eltelik pár nap mire egy beállítás igaziból jól beáll. Én elkövettem azt a hibát, hogy egy beállítástól pár órán múlva vártam a csodát.
A külső hőmérséklet érzékelővel nem lehet ilyen ugrabugrálást normálisan csinálni. Az arra való hogy akár termosztát nélkül is egy közel állandó hőmérsékletet próbálj tartani - kevés sikerrel. Ugyanis ha szellőztetsz, nem fog előremenőt növelni, ha engeged visszahűlni, akkor se fogelőremenőt növelni, csak a külső hőmérséklet alapján állítja. Egy nagyon okos időjáráskövető szabályozás a ház időállandóját is figyelembe tudja venni, azaz aszerint fűt hogy hány fok volt pár órája odakint. De mindez még mindig kevés szerintem hogy olyan állandó hőfokot tarts mint egy akármilyen termosztáttal. Amit meg lehet tenni: termosztát, plusz a szükségesnél magasabb meredekségű görbe. Így melegebb vízzel fűt mint ami a hőntartáshoz kell, azaz tudsz játszani a hűtéssel-felfűtéssel, de a gyakorlatban ez is kevés lesz.
Nálam gyári vezérlővel megy egy Baxi, és meglepne ha az Amico sokkal többet tudna, kb egy árban vannak. Az elve a moduláló szabályozásnak annyi, hogy a vezérlő a kinti hőfokot nézi, és a szobahőfok eltérését a kért hőfoktól. Ha nagy az eltérés bent, felnyomatja a kazánnal az előremenőt. Ahogy csökken a különbség, visszavesz az előremenőből. Ahogy nézem valamilyen PID szabályozás, másképp nem is működne ez rendesen. De a kazán az ami a modulációt csinálja, próbálja követni a vezérlő előremenőre előírt alapjelét, és közben visszavesz a lángból mikor csökkenteni kell az előremenőt, vagy gázt ad ha növelni kell. A kazán a korlátait átlépni nem fogja tudni, ha a vezérlő túl alacsony hőfokkal akarna temperálni, a kazán megteszi amit tud, csökkenti az előremenőt ameddig bírja, és éget néha felfelé elmászó előremenővel is, de nem fogja végtelenségig csinálni. Idővel átmegy szakaszos üzembe a gyári vezérlővel is. Ezért átmeneti időben vagy túlfűtesz, vagy a túl kicsi hőigény miatt már muszáj szakaszos üzemben mennie a kazánnak.
Azt hiszem értem, kisebbre veszem a hőingadozást, állítottam a fokozaton most kinti 10 fok mellett, 41 fokos előremenőt ad a kazán, kipróbálom így a rendszert. Ehhez még jönni fog a szigetelés. Én sem nagyon szeretném a 40 ezres kütyüt megvenni.
Érdekes, hogy az infopanelbe nem került be a visszatérő hőmérséklet opció....
Én egy 12kW-os kazánt raktam be. Most 50%-ra vissza van korlátozva, így kb. 1.9kW és 7kW között tud modulálni. Így is felfűt 3.5 fokot kb. 2.5-3 óra alatt, pedig vissza volt fogva az előremenő 50 fokra, de ez már nem teljesítmény, inkább radiátor függő, hogy elég-e.
Hát. A referencia is nehéz. Nálam elkezdték fúgázni a lapok között például. Ha két lap között rés volt, akkor feltölteni ragasztóval. Szerencsére időben észrevettem, visszabontattam és legrosszabb esetben is kötés után PUR habbal tölthették föl. Namost ha erre valaki nem figyel, max a színezés minőségét láthatod, amikor már kész. Ja! Meg esetleg, hogy tiszta maradt körben a járda...
Az ablakos nem akarta falsíkra kirakni az ablakokat, mondván úgy nem tartja meg a fal. :D
Mivel a kazán 3-22 kW- ig(azt hiszem) tud dolgozni úgy voltunk vele, hogy ami ide kell az a kettő között van. :) Ha non-stop 1 hőfokot szeretnék tartani a házban akkor nem lenne gond, mert kitapasztalom mennyi az annyi és pl 40 fokkal megy a rendszer. De ugye nem így van mert pl éjjelre és napközben is le van véve a hőfok, és ha ugyan az a pl 40 fokos vizet kezdi keringetni nekem mikor 18-ról 22-re akar felfűteni nah az nem kevés idő lenne tehát a felfűtéshez kellene 50-60 fokos víz, de mikor az megtörtént nyilván elég lenne a pl folyamatos 40 fok is. Nem tudom mennyire érthető ez. :)
Azért azt jó lenne kipróbálni - MIELŐTT veszel egy okos kütyüt - , hogy kiiktatva a külső hőfok érzékelőt, majd manuálisan lefelé véve az előremenő hőfokát, HÁNY fokos előremenő az amikor MÁR elkezd kapcsolgatni a kazán..(mármint egy termosztát BE&KI között !!)
HOgy kiderüljön, meddig veheted vissza az előremenőt "büntetlenül"..
Az a baj hogy, ugye napközben nincs fűtve, azt hiszem 18 fok van 8-16 ig beállítva. Jelenleg ki sem hűl 18 fokra a ház napközben azt hiszem, de ez lényegtelen. De ha pl 18 fokról nekem 40 fokos vízzel kezd fűteni akkor kb lehet 3-4 óra(lehet keveset is mondtam) is mire 22 fokra befűti a házat, az meg kicsit sok nekem. De mikor már 1x felfűtött akkor ugye 21.8-nál kapcsolt újra a termosztát ott már lehet elég lenne a 40 fok is.
24kW-os kazán 60m2-re akkor is elég, ha nem csukod be az ablakokat. :D
Csak nem egy szakember ajánlotta a méretet? Ezeknél ökölszabály van. Bejön, ököllel orrbavágod és elhúz. Egyébként nálam is 24kW-os kazánt akartak fölrakni, na itt szálltam ki a szakemberre bízom témából. A magyarázat az volt, hogy eddig is olyan volt, akkor olyan kell. Az ne is zavarja, hogy közben nyílászárócsere 3 rétegű üveg + 9cm-es keret és 14cm grafitos lap szigetelés, tetőbe pedig 40cm közetgyapot. Ez tényleg nem javított semmit. ;)