Igaz, ami igaz. A tapasztalat meg tapasztalat. Legutóbbi gépvásárlásunkkor az ismerősök (mocskos konkurencia) eljöttek és csodájára jártak a gépnek. Sokuk nemigen fogott még a kezében gépet 28-as lappal. Természetesen mindenki kipróbálta, és én nagyon fájó szívvel néztem,hogy a fékezetlen gépet hogyan dobják be a zsinórba, és a 28-as lap a lábuk előtt áll meg félgázon pörögve. És ők mind tapasztalt fűrészesek voltak. És utána mindenki elmondta, hogy érezte, hogy orrnehéz a "szerelvény", de így szokták meg, és jó lesz. Óriási szerencséje volt minden potenciális monopeditának.
Én nem pályakezdőként még mindig leteszem, vagy a lábam közé veszem a gépet és úgy indítok. Ha nagyon kapkodok és vékony nadrág van rajtam, akkor a jobbos fogantyút az amorf térdkalácsomba is stabilan be tudom akasztani. De akkor is meg van fékezve.
Meg nem tudom, hogy hogy van műszakilag, de én szeretem indítás után is egy kicsit hagyni motyogni a gépet, amíg a szivattyú felveszi az olajat. Félek, hogyha azonnal pörgetem, akkor a lánc olaj nélkül szalad. És a reggeli első indítás után nem is teligázon kenetem végig a vezetőlemezt. Hülyeség ez?
Van egy noname elektromos láncfűrészem, amihez szeretnék új láncot venni, mert az már elég leharcolt. A jelenlegi lánc típusa Oregon 90-50 (ha jól emléxem ennyi az össz infóm). Hol tudok vásárolni ilyen kiegészítőt? Elsősorban Észak Pest Dunakeszi ahol számomra kedvező lenne. Természetesen a láncot viszem magammal a vételhez (biztos ami sicher).
A hivatalos tankönyvek szerint igazad van, csak rögzített fékkel szabadna a fűrészt indítani. A gyakorlatban azonban lényegesen könnyebb az indítás, ha a fűrész a beinduláskor fel tud pörögni. Ha szabályosan a földre téve indítod a fűrészt, az annyira stabil, hogy nem fordulhat elő baleset. Persze a kezdőknek csakis a hivatalos és abszolút biztonságos indítást javasolom én is.
Egyébként, ha valakit érdekel elég részletesen olvashat erről a témáról itt.
Ha a fékkart magam felé húzom, akkor a fék old, tehát a lánc szaladhat. Biztosan így kell indítani?
Én annak idején még úgy tanultam, és magam is így mondom kollegáimnak, hogy a gépet megfékezetten kezdjük el indítani, mert félünk attól, hogy az indítás után belekaphat a lánc valamibe. Az én gépeim ráadásul úgy vannak belőve, hogyha félgázzal indulnak, akkor annak már menni kell. Az alapjáraton nem megy, minimális gáznál megy a lánc. Én így tartom biztonságosnak.
Persze ha én magam állítgatom a gépet, akkor néha előfordul, hogy alapjáraton is megy, de azt nem szeretem.
Igen gyári Stihl olajat használok. 0,5 literbe 0,1ccm olajat tettem. Ettől olyan narancsvörös lett a sárga benzin. Viszont a palackot kint felejtettem a napon egy fél órára amitől visszasárgult a benzin. A Stihl olaj érzékeny a napfényre?
Amúgy nagyon meglepődtem, hogy egy tankkal (2,5 dl) mennyi munkát lehet végezni.
A Stihl MS 170 indítása előtt fontosnak tartom elmondani, hogy csakis a gyári Stihl 2 ütemű motorolajat szabad a 95-ös ólommentes benzinbe keverni, 1:50 keverési arányban.
Hideg-indítás: A kézvédőt (láncfék) húzzad magad felé kattanásig. A motorfűrészt tegyed le a földre. A hátsó markolat tetején van a biztonsági kar, erre rá kell tenyerelni, a gázkart a mutatóujjal behúzni, majd a szivatókart a teljes szivató állásba lenyomni, ez a legalsó állás. Jobb lábfejjel rálépni a hátsó markolat alatt lévő taposóra, bal kézzel leszorítani a csőfogantyút, jobb kézzel a berántó markolatnál fogva néhányszor berántani a motort addig, amíg egyszer röffen. Ezután a szivatókart egy fokozattal feljebb tolni a félszívató állásba, majd újból berántani. Ha a motor beindult, egy kis ideig hagyni kell melegedni addig, amíg a motor már kicsit el kezd fulladozni, ekkor a gázkart teljesen behúzod. Ilyenkor a szivatókar automatikusan az "I" üzemállapotba ugrik. Néhány gázfröccsel fel kell pörgetni a motort, majd hagyni alapjáraton még egy kicsit melegedni, aztán kezdődhet a munka. A láncféktesztet érdemes gyakran elkövetni, de minden indításkor szerintem szükségtelen.
Meleg-indítás Ha a motor üzemmeleg állapotban van, akkor nem kell a teljes, majd félszivatót használni, hanem a szivatókart egyből az "I" állásba kell tolni, majd berántani, az előzőekben leírtak szerint.
Leállítás Elengedve a gázkart, meg kell várni, amíg a motor alapjáraton be nem áll, majd akkor kell a szivatókart (stopkapcsoló) a "O" állásba tenni. Ekkor a motor leáll.
Egyébként van egy cikk erről a témáról, érdemes elolvasgatni:
A boltban nem mondták, hogy nem jó hozzá? Vagy direkte azt mondták, hogy jó? Én megpróbálnám visszavinni. Ha bármiképpen utaltak rá, hogy jó lesz hozzá, akkor meg vásárlók könyvével, fogyasztóvédelemmel lehet fenyegetőzni.
Voltam a Makitánál, és mégsem rakható fel ez a vezető és lán a gépemre, ezért:
Eladó Makita márkájú 45cm-es (3/ 8" 1,5mm 45cm),orrkerekes láncvezető és hozzá való lánc. Mindkettő teljesen új. A láncvezető 6000 a lánc 5000 Ft. A kettő együtt 10000Ft-ért elvihető.
A napokban vettem egy Stihl MS 170-et kihasználva az őszi akció kedvező árait. Korrektül összerakták feltöltötték és be is mutatták a használatát, de ilyenkor nehéz odafigyelni. Nekiültem alaposan áttanulmányozni a hozzá kapott kizárólag magyar nyelvű használati útmutatót. Nem tudom ki fordította, de a készülékhez nem nagyon érthetett. Értelmetlen mondatok tele helyesírási hibákkal...méltatlan egy ilyen tradícionális márkához.
Valaki leírná nekem érthetően az indítási eljárást? Az tényleg komoly, hogy a láncféket minden indítás előtt tesztelni kell 2-3 mp full gázzal?
A szakkereskedések ki is tudnak venni, és hozzá is tudnak tenni szemeket a fűrészlánchoz.
Sajnos nem tudom, hogy mit értesz a teljes késes, ill. a félkéses lánc alatt? Csak nem a kisfogú 3/8 pico és a 3/8 rapid láncra gondolsz? Ha igen, akkor a kettő nem csereszabatos, nem rakható fel egyik a másik helyett, ugyanis az egyik 1,3 mm széles, a másik 1,5 mm széles vezetőszemmel rendelkezik.
Vettem egy Makita fűrészt eredetileg 40 cm-es lappal.
Mivel van néhány vastagabb törzs, amit szeretnék vele elvágni, egyből vettem hozzá egy 45cm-es lapot is. (a 45cm-esben volt a makitánál teljeskéses lánc ic, ami állítólag jobb mint a kisebbekhez adott félkéses. Erről is írhatna valaki.)
A baj az,hogy ma megpróbáltam rátenni a lapot és a láncot, de sajnos nem tudom megfeszíteni, mert a gép feszítő bütyke előbb eléri a végpontját, mint ahogy a lánc rásimulna a vezetőre.
Mit lehet tenni?
Úgy tudom, hogy a kereskedések maguk szabják a láncokat.
Egy ilyen helyen ki is tudnak vanni esetleg 2 szemet?
végülis vettem egy McCulloch Electramac 2140-et aPraktikerben. Nagyon állat, viszi a fát mint a sicc :-) Persze nincs összehasonlításra lehetőségem, de nekem eddig jó. Egy gondja van, hogy folyik belőle az olaj - nem a láncnál - ugyhogy viszem a szervízbe. Meglátjuk mi lesz...
Amit ElGreen írt, az teljesen igaz, viszont ha számít az ára, és tényleg csak arra kell, amit írsz, akkor egy villanyos is megteszi. Könnyebb is, és a motorral sem kell vackolódni, hogy hol elállítódik a gyújtás, hol eltömődik valami.
Mostanában, ha jól emléxem, 18 körül akcióznak Al-Ko-t, azzal is el lehet zümmögni évi pár órát. (Saját tapasztalat.)
azt szeretném megtudni, hogy a meghajtáson kívül mik az alapvető különbségek az elektromos és a benzines láncfűrészek közt? Ahogy utána tudtam nézni a láncsebesség biztosan ilyen dolog, mintha az elektromosok sokkal lassabbak lennének (8-12 m/sec) a benzinesek meg 15-18-... m/sec. Tényleg tudja esetleg valaki, milyenek a tipikus láncsebességek? UGye, hogy ez befolyásolja a vágási teljesítményt? Érdemes egyáltalán villynafűrészt venni? Én évente egyszer-kétszer használnám, tipikusan kertben. Esetleg egy kevés tüzifa vágásra...
Láncfűrészt készülök venni. A Makitánál tudok olcsóbban vásárolni, ezért ez a márka adott, most pedig az akciójuk keretében még egy 20 000Ft értékű csavarbehajtót is adnak ajándékba. A fűrész nekem kandallófa aprításra kell, így árban az alacsonyabb kategóriák közül a DCS400-40-est néztem ki. Ismeri valaki? Tapasztalat? Már a vásárlásnál szeretnék előre bevásárolnihozzávalókból, mert ahogy elnézem jelentős kedvezménnyel jutok hozzájuk ez alkalommal. Mit jelent a félkéses, és a teljeskéses lánc? 40 centisben csak félkéses van. 45-ösben van mindkettő, és még olcsóbb is. Lehet rá 45 cm-es vezetőt tenni? Érdemes? Ha igen, bevásárolnék egy készletet abból is, mert úgy sejtem idővel úgyis szükség lesz rá. Így pedig alapból a kisebb fákhoz tudom használni a 40cm-est, ha nagyobbal találkozom, jól jöhet a 45cm-es. Vélemény? Anti
Az általad leírtakkal egyetértek. Látszik, hogy nem csak színes prospektusokból ismered a fürészesek világát. Azt hiszem egy kicsit fel lett fújva az olaj ráégéses dolog. Kovács1-nek igaza van, amikor azt írta, hogy túlmelegedett a lánc és ráégett az olaj. Ezt nagyon helyesen állapította meg és ebben benne van minden, csak valószínű a tapasztalatlansága miatt a következtetéseket nem sikerült egyből levonni. Abból kell kiindulni, hogy az olaj ráégéséhez magas felületi hőmérséklet szükséges. (100 celsius felett) A kokszosodás hőmérsékletén még a stihl olaj is ráég a felületre. ( Gondoljunk a fémek barnítására, amikor az olajoknak pont ezt a tulajdonságát használjuk ki. ) Tehát az olaj ráégés a magas felületi hőmérséklet miatt jön létre. A lánc elemeinek (vágóélének) felületi hőmérséklete egyenesen arányos a tiszta surlódással, ami annál nagyobb minnél nagyobb erő szorítja össze a felületeket. Természetesen az életlen lánc esetében a gép által leadott teljesítmény (munka) nagyon nagy része hővé alakul és ez okozza az olaj ráégését. Ebben az esetben minnél nagyobb teljesítményű a gép annál nagyobb mérvű az olaj ráégése a felületekre. Egy kisebb teljesítményű stihl gépnél ezért nem volt még ez tapasztalható. Tehát végül is leegyszerűsítve a dolgot maximum az lehet a kérdés, hogy mi okozza az idő elötti vágóél kopást. A nagy tapasztalattal rendelkező fűrészesek erről oldalakon keresztül tudnának beszélni. Sokszor nem is gondolnánk, hogy a fa elágazásainál a por megtelepszik és ezt a fa benövi, és ez ismétlődik..... Ezen részek vágásakor, mivel ez így egy nagyon koptató anyag, hamar jelentkezik a vágóélek kopása.(pl. 1-2 vágás!!) Ez csak egy példa volt amit sokan nem is gondolnának. Lényeg az hogy a láncot ha életlen akkor élezni kell. Üdv mindenkinek:Songi.
Utóirat: én még a magassághatároló beállítóelem használatával várnék, és egyáltalán a magassághatároló elemekhez egy aránylag új lánc esetében nem nyúlnék!
Ha biztos vagy a dolgodban, akkor miért kérded, hogy mi a tipp?
Saját praxisomban akkor szokott szükség lenni a drótkorongra, ha fenyővel dolgozom, és a gyanta és(!) a finom por köt rá.(ez a manőver velejárója, nincs mit tenni) Meg amikor a lombos anyagot tömörítem utánfutóba, konténerbe, és a taposott lomb aprításakor a keletkező növényi nedvek és a helytlelenül tartott fűrész miatt keletkezett finom fűrészpor(ez is a manőver velejárója, evvel sincs mit tenni).Meg, ha életlen lánccal vágok akácot, netán mandulát (ez viszont nem olyan koksz, de jobb ha nincs a láncon)
A ledrótrorongozás valóban keményebb ütés,mint a Brigéciol, de az idő pénz, és a nem tapasztalatom szerint nem okoz maradandó kárt az amúgy komoly anyagból készített láncnak a lágy drótkorong. Tényleg. Vagy másnak már ment tönkre láncca emiatt?
Kedves Zöldlomb! Ha te drótkoronggal tisztítod a láncot akkor ezek szerint nálad is előfordult már az olaj ráégése? A hideg zsíroldó kíméletesebbnek tünik.