Kb. 10 éve a Baks község melletti balesetnél az ig.mű.szakértő azt állapította meg, hogy a baleset azért következett be, mert a buszvezető, az esős, nyálkás, csúszós úton, a retardelt nem kapcsolta ki.
Az automatás buszoknál jeges úton - tanítják -, hogy érdemes kikapcsolni a retardert is, ha nem is üresben menni. Mert az is be tud blokkolni.
Hallottam olyan véleményt is, hogy azt nem, de a kipufogóféket kell kikapcsolni jeges csúszós úton, az tud blokkolást okozni. Nem vezetek buszt, de blokkolást csak retinél tapasztaltam eddig.
Állóhelyben pörgő kereket OFF MAN SG is produkál, érdekes látvány volt az utascserét végző busz alatt.....
Segítséget kérnék: az Ikarus-Irisbus Agora (tudom, valójában nem Ikarus) buszhoz kéne nekem B-csuklóközép és C-csuklóközép méretek mm-ben. Illetve mellső és hátsó túlnyúlás, már sokféleképp gúgliztam, de érdemi eredmény nélkül. Ugyanezen méretek a V187-hez.
Biztosan külön lehet választani a mechanikus és az automata váltó sajátosságait, vezetéstechnikáját menet közben, más-más útviszonyok esetén (vizes, havas, száraz stb). Mindenesetre, amiről beszélsz biztosan tapasztalati úton írod, magam is szívtam az off V7700-zal: havas úttesten álló helyzetben hiába volt rögzítve a veszting, álló helyében padlóra taposott fékkel tekeredett, a közepét tolta balra, mindaddig, amíg neutrálba nem kapcsoltam. Szóval álltában, a hóban befékezve (plusz rögzítőfékkel) simán hajtott (és forgott is) a 'C' tengely, nyomhattam ott akármit is...
Mert ha ráfékezek sebességben akkor beblokkol az első, viszont ha kilököm üresbe hátul már nincs hajtás, hatásosabb a fék és kisebb erővel kell taposni így éppen nem blokkol be az első. Ugyanez igaz az E94-re is.
hát Debrecenben nem sok hegy van, még domb se - ott nagy gondot nem okozhat, de értelmes sofőrnek lejtmenetben eszébe se juthat üresben gurulni, pláne busszal....ahogy RIKA írta valahol: síkvidéki ember volt - a hegymenet le-föl azért egy más dimenzió...........