Ez nekem volt egy prezentációm, az előadás a szovjet nehézharckocsik történetéről szólt - gyártás, alkalmazás, jelentősége, stb, stb.
Mint egy prezentáció egyik képe, mely nem is a főtémához kapcsolódik, csak bemutat egy kis hátteret, nem törekedett teljességre, csak hozott pár példát !
Amúgy ilyen könyv amire rákérdeztél (vagyis az akart lenni) a Sztálin Páncélosai (magyarul is megjelent) statisztikássak a hátulján.
Én inkább Zaloga könyveit olvasom, meg kevés régi szovjet/magyar adatot.
De ha gondolod, összeüthetünk egy korrektet egyszer, ha visszajöttél csecsnyából!
na ahogy haladunk előre az időben a könyvben a stílus erősödött, szóval nem biztos hogy lelkileg erős leszek, hogy végig olvassam... ...már most eléggé ideges lettem tőle... (tényszerűnek adja el magát, de mostmár kezd zavaró lenni)...
Romániában Észak-Erdély volt a kommunisták trójai falova. Az oroszok tökéletesen tisztában voltak vele, hogy ezért bármit megtesznek a románok ( különösen miután "önként" át kellett adniuk a bolgároknak Dél-Dobrudzsát). Grozáéknak meg szükségük volt az erdélyi magyarok szavazataira...
elég hangsúlyos volt megoldásként a székely autonómia a könyv alapján, sőt arra gondoltak, hogy a Szövetségesek (itt a United Nations szót használja, de gondolom ez az Allied-okat jelenti) fennhatósága alá kerül Erdély, és amikor a két nép kibékül, akkor oldják meg a dolgot.
(egyébként 2002-es könyv az eredeti, szóval elég érdekes és nyilt (csak néha érzek valami részrehajlást a szóhasználatban, de ez lehet, hogy csak nekünk tűnik fel :))
Még Párizsban is próbálkoztunk egy kisebb, Szatmárnimeti - Nagykároly térségét érintő határkiigazítással ( akkor még döntően magyarok lakta vidék) - nem véletlen, hogy a békeszerződés aláírásáig Petru Groza eljátszotta, hogy jóban van az erdélyi magyar baloldallal és bizonyos autonómiát, nemzetiségi jogokat is hajlandó biztosítani ( székely autonómia jó ideig létezett, most a szótól is rosszul vannak).
Tiger, most neztem csak meg a kozolt kepet. NAGYON hianyos az adattar. Csak 4 uzem szerepel!(Mellesleg, honnan van? Saitrol?) Tenyleg, Magyarorszagon jelent mar meg statisztika a SzU-ban 1919-1941 kozott legyartott harckocsikrol, tipusokrol, kiserleti peldanyokrol? Van-e konyv, amelyben megtalalhato az osszes pancelozott eszkoz oroszorszagban (cari, szovjet egyarant), beleertve a muszaki jarmuveket, pancelozott traktorokat, pancelvonatokat, stb., kezdve 1902-es tervekkel, es - mondjuk - 1941 juniusaval vegezve?
A Harkovi lokomotiv gyarat pedig nemet-orosz koprodukcioban kezdtek epiteni, a 20-as evek kozepen. Na bum. Viszont volt egy rakas uzem, amit onerobol huztak fel (tobbek kozott pl. a Rosztovi uzemeket, ahol a T-34 es KV-sorozat tankjaival foglalkoztak. Miutan az amerikaiak es nemetek elhagytak az uzemeket (annak biztos tudataban, hogy ezekben BT es T-28, T-26 harckocsikat fognak gyartani a szovjetek) amazok eleg gyorsan atepitettek az uzemeket, es azt gyartottak, amire a jonep nem szamitott. Innen az a meglepetes, amit a KV es T-34 megjelenese okozott.
Most kezdtem olvasni Marcela Salagean: The Soviet Administration in Northern Transylvania (Nov 1944 - March 1945).
Nagyon érdekes, eddig magyar történészektől nem olvasott részleteket olvasok (majd kigyűjtöm később), de már most látható, hogy még a nyilas hatalomátvétel után is lett volna lehetőségünk átállás esetén Erdély számára jobb alternatívát elérni. (Rengeteg terv készült még 1944-ben is, pl önálló Erdély, vagy közös államszövetség a két ország között, stb.)
Ami a gepkocsigyartast illeti. Valoszinuleg a termelesi statisztikak kozel kellett, hogy alljanak az amerikaiakhoz (plusz-minusz gyartasi kultura es anyagellatas akadozasai), ugyanis a GAZ es a ZISz gyarak amerikai technologia szerint epultek (futoszalag, kutyamgumi). (Itt nem a mennyisegrol, hanem a minosegrol beszelek elsosorban). Eleg sok ,,Emka'' (Ford-M) vagy ,,Zisz-101,, a mai napig rohangal az utakon (mondjuk, leginkabb a gyujtok jovoltabol). Remek kis dogok.
Hm...a legszivesebben valagon billentenem a ,,vodka parancs'' forditojat. MAR EZERSZER IRTAM, HOGY A VH-ben NEM VODKAT OSZTOTTAK HANEM SZESZT, SZESZT, SZESZT!!!! Csessze meg, nem hiszem el, hogy egy nyelvesz analfabeta sem normalisan leforditani az orosz ,,szpirt'' szot??!!! Ismerem ezeket a parancsokat, megfordult nem is egy a kezemben: MEG MINDIG SZESZ VAN BENNUK, ES NEM VODKA!. :((((((((((((((((
Ez is mond annyit, mint a számok: ------------------------ Csendes a Don
Álmos a táj, nem muzsikál Mint, amikor egy szív, ha megáll Búsul a vén őszi levél Vissza talán már sose tér
De még mielőtt a földbe teszik Mesélj milyen volt, mondd el nekik Hogy csendes a Don Egy halk sírhalom És fázik a jéghideg földben a csont De mind hazavár, mint a madár Várja őket az otthoni táj
Hallgat a tábor, nincs csatazaj Sírnak az ágak, néma a dal. -----------------
A II. világháborúban elesett katonákat évtizedekig említeni, megsiratni sem volt szabad, emiatt sokáig valós adatokkal számoló veszteségkutatás sem folyt. Ez az állapot az elmúlt néhány évben gyökeresen megváltozott. Külön szerencse, hogy 1998. tavaszától kezdõdõen a HM HIM Központi Irattárban megindulhatott a már-már feledésbe merült veszteségi dokumentumok kutatása, feldolgozása, mely még árnyaltabb képet ad a fronton elesettekrõl. A legtöbb magyar ember azonban nem a fronton halt meg, hanem az oroszországi hadifogoly- és munkatáborokban. Több mint hétszázezer honfitársunk járta meg a táborok poklát, s közülük háromszázezren soha sem térhettek haza. Az odaveszettek adatai azonban egyáltalán nem voltak hozzáférhetok, a hivatalos politika hivatalosan "feledkezett meg" róluk. A legtöbb magyar család várt valakit a frontról, vagy a hadifogságból, s életüket mindvégig nyomasztotta a bizonytalanság e torokszorító érzése. .... Ez az adatbázis a második világháborúban a történelmi Magyarország területén elhunyt 42000 magyar katona és munkaszolgálatos nevét tartalmazza, akiknek temetési helyérol és halálának körülményeirol a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Központi Irattár adatokkal rendelkezik. ..... Ez az adatbázis a második világháború keleti hadszínterén (a mai Oroszország, Fehéroroszország, Ukrajna és Lengyelország területe) elhunyt 28000 magyar katona és munkaszolgálatos nevét tartalmazza, akiknek temetési helyérol és halálának körülményeirol a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Központi Irattár adatokkal rendelkezik.
bocs Krivosheev megad még 500.000 embert aki be lett sorozva, de nem lett állományba véve, viszont elfogták, de ezkenél nem igazán látom mi lett a végük...
tényleg a szovjet számok sem jók. Krivosheev, aki még relatíve a legmegbízhatóbb adatunk, számai mást adnak meg (és figyelni kell mert ő megadja a MIA-t is, ami a háború végén nem mindegyik halt meg.
így az ő számai: (háború alatti veszteség MIA is - a háború végéig visszatért MIA-k)
11.444.100-2.775.700 = 8.668.400 katonai veszteség
A közmunkák legalább annyit jelentettek, mint a hadiipar felfuttatása. Persze az autópályákra is azt lehet mondani, hogy katonai célokat szolgált :)
Az Adam Opel AG, ha jól tudom akkor is a G.M. tulajdonában volt. Miért nem vezették be az amerikai munkaszervezést?:)) Egyébként a német munkaszervezés színvonalát tekintve, ami Európában a legjobb volt erősen csodálkozok a 3X időráfordításon. Akkor mennyi volt az oroszoknál?:)) Statisztika ?:))
ez az (azt hiszem amerikai író, majd megnézem), azt mondja, hogy a munkanélküliség felszámolása volt a cél, az már elég volt a népesség számára. Az általános életszínvonal nem volt olyan jó, de ezt ugyis mindenki a szomszédjához viszonyítva éli meg (te is a szomszédodhoz képest határozod meg, hogy gazdagabb vagy, vagy nem, nem pedig a dubai illetőségű Ali Hasszánhoz -- jobb is :)))
Szóval a lényeg, amit Hitler adott nekik a stabilitás, munka, és enyhén növekvő életszínvonal (ami a vilgazg válsághoz képest óriási előre lépés volt), nem pedig gazdagság. Viszont a válságból kijövet a (mint minden ország) Németország gyorsabban fejlődött ennél, a különbözet folyamatosan katonai célú volt. Ráadásul Hitler úgy válogatta meg a civil projekteket is, hogy a katonait erősítse (pl motorizáció), így egyszerre lépett mindkét irányba.
(Egyébként a pasiból persze előjött, hogy a Ford 48 óra alatt előállított egy autót, míg az Opel ennek háromszorosa alatt (pedig ez volt a leghatékonyabb gyártó)). (remélem jól emlékszem az autógyárak neveire -- nekem nincs jogsim szóval felmentésem van :)))